Članak | 100.000 km: Boris Rukavina i BMW F 650 GS Dakar
Poznati moto-avanturist Boris Rukavina svoga je BMW Dakara kupio 2012.,
kad je bio star devet godina. Rekapitulacija dojmova i svih nedostataka
iz pera Motorevijinog stalnog suradnika
Kako se nešto malo razumijem u BMW-motorkotače - koje bez prekida vozim od 1981. - tako i Dakara, kao i sve moje druge motore, održavam sam. I s toliko prijeđenih kilometara radi "k'o vurica", niti jednom još nisam morao podešavati ventile već ih samo povremeno kontroliram. U ovih devedesetak tisuća kilometara koliko sam ga vozio zazor ispušnih ventila nije se promijenio niti za 1/100 mm, a usisni samo mrvicu, tako da su još uvijek unutar tolerancije.
Bregaste osovine su doslovno kao nove. Servisi osim potrebnih kontrola i podešavanja uključuju redovnu zamjenu svih filtera, ulja, svjećice, rashladne tekućine, kočne tekućine i po potrebi, kočnih pločica, lanca i lančanika, akumulatora, sajli, tarnih ploča spojke te ostalih potrošnih materijala. Prije dužih putovanja preventivno mijenjam ležajeve upravljača i kotača te semeringe prednje vilice. Kod svake zamjene pogonskog lanca i lančanika skidam stražnju vilicu, te čistim i podmazujem ležajeve stražnjeg ovjesa.
Na motoru sam imao jedan ozbiljniji kvar. Naime, kratko vrijeme nakon što sam ga kupio pokvarila se centralna jedinica ABS-a. Pretpostavljam da je prethodni vlasnik Dakara prao s "miniwashem" i pri tome je voda ušla u ABS-modulator. Modulator nisam uspio popraviti, no za 99 eura kupio sam rabljeni na e-bayu, montirao ga i od tada nema nikakvih problema.
Rotaxov jednocilindrik izuzetno je pouzdan i robustan s jednom slabijom točkom - pumpom rashladne tekućine. Promijenio sam je odmah nakon kupnje, te preventivno (drugi puta) prije moga prvog putovanja u Sibir 2015. godine. Ponovo sam je preventivno promijenio 2018. prije odlaska u Kinu i Mongoliju, iako za to nije bilo potrebe. Možda bi bilo bolje da nisam, jer je ova nova pumpa izdržala nepunih 30.000 km, pa sam je ponovo promijenio u Vladivostoku.
U isto vrijeme sam za svaki slučaj promijenio i regulator napona, jer sam još u Ulan Batoru primijetio da je napon malo prenizak. Godine 2015. se na Altaju probušio hladnjak pa sam ga zamijenio, što i nije kvar nego nesretan slučaj.
Od modifikacija tu su jače progresivne opruge u prednjoj vilici, kao i čvršći Wilbersov stražnji amortizer. Serijsko sjedalo pretapacirao je majstor Vlado Čigir i usput ugradio grijače u sjedalo. Bez Vladine umješnosti bilo bi nam znatno neudobnije voziti maratonske dionice. Ovako se Dakar pokazao izvrsnim motociklom za putovanja duga desetinama tisuća kilometara i to u dvoje, pod potpunim opterećenjem, pa i preopterećen.
Cjelodnevne vožnje azijskim prostranstvima odrađuje bez pogovora, kao i svakodnevne kratke gradske vožnje. Potrošnja se kreće od 3,3 do pet litara na 100 km, što mu u kombinaciji sa spremnikom od preko 17 litara daje pristojnu autonomiju. Ulja ne troši a vozio je na gumama raznih proizvođača. Mitas MC 24 Invader pokazala se vrlo dobrom gumom koja ni po čemu ne zaostaje za razvikanijim i puno skupljim brendovima.
Sve u svemu, odličan motorčić, pogotovo kad se uzme u obzir da ga na svojim putovanjima baš i nisam štedio. Šezdesetak tisuća kilometara odvozio je u debelom pretovaru s više od 240 kg na plećima. Jedina mu je mana, ako mu je to upće mana, što je za nas dvoje mrvicu premalen, odnosno malo nam je prekratko sjedalo. Nekome nižeg rasta to ne bi bio problem. Sjedimo izuzetno udobno, ali bez mogućnosti pomicanja po sjedalu, tako da Dakaru od nedavno u garaži uz ostale motore društvo pravi BMW F800 GS Adventure koji se tek mora dokazati kao dostojna zamjena za njega.
Tehnički podaci
BMW F 650 GS Dakar (2003.)
Tekućinom hlađeni monocilindrik, četiri ventila, dvije bregaste osovine, 652 ccm, 50 KS pri 6500 o/min, 60 Nm pri 4800 o/min, mjenjač s pet stupnjeva, sprijeda disk promjera 300 mm, straga disk promjera 240 mm, masa praznog vozila 192 kg
Zajednica | Komentari