Motorevija
PRETRAGA
2025-03-26 , Autor: Kristijan Tićak, Slike: Arhiva MR
Bookmark and Share

Naizgled jednostavan proces unosa motocikla iz EU isto se tako može naglo zakomplicirati u smislu da oteža ili znatno poskupi cijelu proceduru. Kako vam se tako nešto ne bi dogodilo, obratite pozornost na sljedeće detalje

1. Kada je rabljeni doista rabljeni?




Strogo je definirano da vozilo više nije novo ako je od trenutka prve registracije prošlo više od šest mjeseci, te ako je prevezlo više od 6000 km. Oba uvjeta moraju biti ispunjena kumulativno, u protivnom će Carina vaše vozilo tretirati kao novo, što znači da ćete platiti puni iznos PPMV-a (trošarine) ali isto tako i PDV u visini 25 posto.

2. Prijevoz osjetno poskupio



Dobro se sjećamo tih vremena kada se usluga prijevoza motocikla iz Njemačke naplaćivala 100 do 200 eura! Sada ćete istu tu uslugu platiti od 300 do 500 eura, dakako ovisno o kilometraži. Prijevoznici poskupljenje svoje usluge pravdaju većim troškovima (skuplje gorivo i cestarina, rast plaća zaposlenika), ali isto tako i sve učestalijim kontrolama dostavnih vozila na austrijskim i njemačkim autocestama. Budući da iste najčešće završavaju rigoroznim kaznama, očito je da su taj rizik prijevoznici uračunali u svoje poslovanje.

3. Provjerite broj šasije prije kupovine



Provjera motocikla po broju šasije može otkriti puno toga, pod uvjetom da vaš trgovac/serviser ima pristup mjerodavnoj bazi podataka. Osim što možete provjeriti kilometražu i redovno održavanje motocikla, kao i eventualni udes tj. popravak, broj šasije može znatno zakomplicirati proces unosa. Naime, i u inozemstvu postoje tzv. PP-brojevi koji se koriste kada se na motociklu mijenjao okvir (krađa motocikla, 'totalka' itd.). Ako se radi o PP-broju šasije, tada vam ovlašteni zastupnik neće moći izdati potvrdu proizvođača, pa ćete cijeli proces morati odrađivati u CVH tj. stanici za tehnički pregled.

4. Nema upravne pristojbe ako kupujete kod trgovca



Ovjera kupoprodajnog ugovora je ukinuta, baš kao i plaćanje 'Poreza na promet motornih vozila' (prijepis) u visini pet posto od vrijednosti vozila. Umjesto ovog posljednjeg je uvedena Upravna pristojba, koja privilegira starija i slabija vozila. Budući da je kod novijih motocikala pristojba još uvijek prilično skupa stavka, naš je savjet da takve motocikle u inozemstvu kupujete u prodajnim salonima tj. kod trgovaca (pravne osobe). Jer, na motocikle za koje je izdan račun se upravna pristojba - ne plaća.

5. PDV i PPMV se plaćaju i na cross/enduro motocikle



Ovdje je situacija dosta komplicirana, pa krećemo od novih vozila. Već neko vrijeme se cross/enduro motocikli u inozemstvu kao novi kupuju bez PDV-a. Naime, trgovac u inozemstvu za takve motocikle izdaje izvoznu fakturu s napomenom da je cijena bez PDV-a. Što znači da ga je kupac (fizička osoba) dužan platiti u svojoj zemlji. E sad, mnogi polaze od pretpostavke da će svoj cross ili enduro motocikl voziti daleko izvan asfaltiranih dionica, pa ga stoga neće niti registrati. Takvi trebaju znati da motocikli – kao uostalom i sva roba široke potrošnje – podliježu plaćanju PDV-a (u konkretnom slučaju i PPMV-a). Izbjegavanje PDV-a te kasnije i trošarine nije bezazleni prekršaj već ozbiljno kazneno djelo 'neplaćanja poreza'. Dakle, time biste nepotrebno riskirali čak i zatvorsku kaznu, oduzimanje motocikla, naknadno plaćanje svih davanja plus zatezne kamate. Znamo, sad će biti i onih koji će reći da su kontrole rijetke ili nikakve. Iz pouzdanih izvora smo saznali da će one biti sve učestalije, budući da su institucije po tom pitanju počele i intenzivnije surađivati na međunarodnoj razini. Naime, Carina odnosno Porezna uprava je već zatražila od svojih kolega u drugim državama EU pojačanu kontrolu trgovaca i spisak motocikala koji su prodani u Hrvatsku. Kada dobije tražene podatke, Porezna uprava može tim kupcima pokucati na vrata i od njih tražiti potvrde o uplatama PDV-a i PPMV-a. Isto vrijedi i za kupce rabljenih, s iznimkom da oni mogu izbjeći samo plaćanje PPMV-a (jer je PDV plaćen u matičnoj zemlji). I njihova je 'filozofija' bila slična onoj kupaca novih, sve do trenutka kada policija prilikom redovne kontrole prometa nije tražila dokumente motocikala koji su se prevozili na prikolici ili u kombiju. U tom su trenutku za njih počeli problemi koji su ih na kraju - skupo koštali.

6. Dodatne preinake kompliciraju homologaciju



Priča s nehomologiranim ispušnim sustavima ili nosačima tablica na tehničkom pregledu je već neko vrijeme aktualna. Postrožen režim tehničkog pregleda za posljedicu je imao nagli rast cijena rabljenih originalnih dijelova (auspuha, upravljača, svjetlosnih elemenata itd.), koji se uz to za starije motocikle u oglasnicima sve teže pronalaze. Kakva je situacija s motociklima iz unosa? Jednostavna! Ako su sve preinake i ugrađeni dijelovi upisani u prometnu/vlasničku knjižicu, tada se po automatizmu odobravaju i na tehničkom pregledu u Hrvatskoj. Ako nisu, ali za njih posjedujete dokumente koji dokazuju da je riječ o homologiranim sklopovima, tada ćete pristupiti atestu i stvar je riješena. Ako ne posjedujete nikakve dokumente o ugrađenim dijelovima, ili je pak riječ o onima iz kućne radinosti, tada vam se život nepotrebno komplicira a trošak unosa poskupljuje. Naša je preporuka da u inozemstvu kupujete motocikle koji su u originalnom stanju -s njima nema nikakvih nepotrebnih iznenađenja i komplikacija.

7. Na sve oldtimere 265 eura PPMV-a


 
Službeno, oldtimer je svako vozilo starije od 30 godina a zakonodavac je za takva vozila unificirao PPMV u visini od 265,45 eura. Stoga ako već birate oldtimer za unos, odaberite onaj velikog obujma. Jer, trošarina je na neke motocikle manjeg obujma po obračunu iz tablice bila povoljnija dok nisu postali oldtimeri. Nasuprot tome, motociklima velikog obujma (poput HD-a) se ulaskom u kategoriju starodobnika prepolovljuje iznos trošarine. Dakle, 'kad je fešta, nek je ekstra'.

8. Nema trošarine ako je na struju



Znamo da mnogi motocikle ili skutere na struju nazivaju svetogrđem, no kakav god bio vaš stav o tome, trebate znati da ih je zakonodavac oslobodio plaćanja PPMV-a u potpunosti.





Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Suzuki DL650 V-Strom Yamaha T-max 500 Honda VT 750 C shadow Honda CB 1000 R Gilera GP800 Gilera Runner 50 SP Suzuki Bandit 650 2007- Yamaha XT 660 Z Ténéré Yamaha FZ1 Fazer Yamaha YZF-R1 2009 Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Yamaha XT660X Honda CBR 600 F (2011.) KTM 690 Duke Honda XL700V Transalp KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Yamaha X-max 250 (2011.) Yamaha YZF-R125 Yamaha V-max Honda CBF 600 N Suzuki GSX-R 1000 2009 Piaggio beverly tourer 300ie Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) BMW K 1600 GTL (2011.) Yamaha XJ6 (2010.) Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Aprilia RS 125 Yamaha FJR 1300 AS Suzuki GSF1250 S ABS bandit Kawasaki VN 900 Classic Vespa PX 125/150 (2011.) Yamaha FZ8/fazer 800 BMW R 1200 R/Classic (2011.) Honda Crossrunner (2011.) Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Aprilia Tuono V4 R (2011.) Ducati Diavel (2011.) Honda VT 750 Shadow Spirit Suzuki DL1000 V-Strom Honda VFR 1200 F Gilera Nexus 300 i.e. Yamaha YZF-R6 2006-2007 Kawasaki ZX-10R (2011.) Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Yamaha YZF-R6 2008- Suzuki GSX-R 600 (2011.) BMW K 1600 GT (2011.) Kawasaki Ninja 250 R Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Aprilia Shiver 750 GT Suzuki SFV650 Gladius 2009 BMW S 1000 RR BMW K 1300 GT 2009 Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) BMW G 650 GS (2011.) Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- Megelli sport 125 R Aprilia NA 850 Mana 2007- Honda CBR 125 R (2011.) Honda VFR 800 2003- Aprilia RSV 4 R KTM Duke 125 (2011.) Ducati 1198 SP (2011.) Honda CB 600 F/ABS (2011.) Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) KTM RC-8 R (2011.) Yamaha FJR1300 Aprilia shiver 750 Honda CB600F Hornet 2007- Ducati Monster 1100 evo (2011.) Yamaha TDM850 1996- Honda CBF 600 S BMW R1200GS 2007 Yamaha FZ6 (S2) 2007- Honda XL650V Transalp Kawasaki Z 750 R (2011.) Suzuki GSX-R 750 (2011.) Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Suzuki GSR 750 (2011.) Honda CBR 250 R (2011.) Hyosung GT 250 R Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Honda CBF125 MV Agusta F3 675 (2011.) Triumph Daytona 675 R (2011.) Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Aprilia Pegaso 650 I.E. Kawasaki W 800 (2011.) Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Kawasaki KLE500 2005-