Motorevija
PRETRAGA
2025-01-31 , Autor: Kristijan Tićak, Slike: MPH, Wunderlich
Bookmark and Share

Ugradnja kofera definitivno rješava problem smještaja prtljage, no s druge strane otvara neka važna sigurnosna pitanja. Otkrivamo na što morate pripaziti te kakve vas sankcije očekuju ako se ne pridržavate propisanih standarda i propisa



Situacija je pomalo bizarna. U jednoj od moto grupa na društvenim mrežama slučajni prolaznik poziva nepoznatog vlasnika 'izgubljenog kofera' da ga može pokupiti na zaustavnoj traci negdje oko sedamdesetog kilometra autoceste A1 u pravcu juga! Naravno, ta je informacija izazvala salve podsmijeha i izrugivanja, no situacija uopće nije bezazlena. Naprotiv. Naime, top-case se otpustio s nosača i katapultirao se s motocikla.

Sreća je da vjerojatno u tom trenutku iza njega nije bilo drugog vozila (mogao je to biti i motocikl), inače bismo o ovom 'incidentu' vjerojatno saznali s naslovnica dnevnih portala. Potencijalno vrlo opasna situacija nastala je isključivo nemarom i nebrigom vlasnika motocikla ili pak nestručnim odabirom nekvalitetnog sustava kofera. I u jednom i u drugom slučaju je odgovornost na vlasniku motocikla, a u daljnjem dijelu teksta pojasnit ćemo zašto je to tako i kakve ga sankcije očekuju.

 

Prste dalje od kofera s Aliexpressa, Temua...
Promjena segmentacije tržišta motocikala uzrokovala je i promjenu potražnje i korištenja dodatne opreme na njima. Silazna putanja prodaje sportskih motocikala dovela je do toga da su sportska vjetrobranska stakla, amortizere upravljača, monosjedala i sportske racing auspuhe u jednom trenutku zamijenili crash-barovi, touring sjedala i vjetrobrani, nosači mobitela, grijači ručica te prije svega – koferi! Da, putovanja motociklom i avanture su sada 'in', a one su nezamislive bez prtljage koju trebamo spakirati u kofere.

No, originalni sustavi kofera ili njihove kvalitetne aftermarket alternative su skupi proizvodi u koje je uloženo prilično mnogo specifičnog iskustva i znanja, pa su neki odlučili potražiti prihvatljivije (čitaj: jeftinije) rješenje. Kineske online platforme poput Aliexpressa ili Temua već neko vrijeme masovno nude top-caseove ili kofere za motocikle po cijeni koja je i do deset puta niža od one etabliranih specijaliziranih proizvođača poput SW Motecha, Touratecha, Givija, Wunderlicha, Hepco & Beckera i sl.

 

Kupujte kofere renomiranih proizvođača
Stereotipno razmišljanje u stilu 'kofer je kofer' potencijalno može stvoriti situaciju spomenutu na početku teksta, a spoznaja koliko je ova tematika zapravo kompleksna govori i slučaj BMW-ovih Variokofera na 1300 GS-u koji su nedavno bili predmetom opoziva. Da, čak se i proizvođaču takvog renomea i iskustva kakav je BMW može dogoditi takav ozbiljan previd. No, začuđujuće je da zapravo nema zakonskog propisa koji bi spriječio ugradnju 'bofl kofera'. Naime, koferi - bilo da se radi o onim bočnima ili pak topcaseu - uključujući i sve nosače, ne podliježu sustavu homologacije i atestiranja od strane ovlaštene institucije?! To su nam u ime 'Centra za vozila Hrvatske' potvrdili Tomislav Škreblin i Goran Košir, s kojima smo razgovarali na tu temu. "Jedino što mi kao CVH možemo savjetovat vozačima motocikala jest da kupuju kofere renomiranih proizvođača te da ih ugrade isključivo po njihovim uputama i standardima." – napominje Košir.

Škreblin pak dodaje da se na motociklima koji tehničkom pregledu pristupe sa sustavom kofera provjerava njihova ispravnost, pogotovo fiksacija nosača, no i da isto tako motocikli i skuteri u većini slučajeva na tehnički pregled pristupaju bez kofera ili topcasea. Samim time nisu niti element koji treba pregledati.

 

Standardi su tu da se poštuju
O ovoj smo se temi raspitali i kod trgovaca moto opreme, pa su nam u Novema Novi otkrili da kupci tj. korisnici tih sustava često brkaju pojmove volumena i nosivosti. "Volumen od 40 litara ne znači da kofer možete opteretiti s 40 kg! Pogotovo ne topcase koji je na dugoj poluzi, čime se iznimno opterećuje prihvat nosača. A bilo je dosta takvih slučajeva kojima smo svjedočili" – otkrivaju nam u Novemi. Svaki kofer renomiranog proizvođača u svojoj unutrašnjosti ima naljepnicu s podatkom najviše dozvoljene opterećenosti kao i najviše brzine na kojoj se može koristiti.

Ako se ovi podaci ignoriraju, može doći do situacije s početka teksta unatoč tome što se radi o proizvodima renomiranih proizvođača. Doduše, bit će to sigurno rjeđe no s 'no name proizvodima' upitne kvalitete, ali je ipak moguće. Propisani standardi i preporuke proizvođača, koji variraju od proizvoda do proizvoda, su tu da se poštuju. Oni koji pak ignoriraju preporuke, a dogodi im se sporna situacija s početka teksta, mogu se suočiti s novčanom kaznom (materijalna šteta) ili čak i kaznenom prijavom (u slučaju da ima teže ozlijeđenih). Cjelovito pojašnjenje MUP-a pročitajte u izdvojenom dijelu teksta.

 

Vlasnik vozila (a ne osiguranje) odgovara za potencijalnu štetu
Isto tako, zanimljivo je i pojašnjenje osiguravajućeg društva glede sporne situacije. Zanimalo nas je pokriva li polica obaveznog osiguranja od autoodgovornosti štetu nastalu na drugom vozilu ili čak i ozljede tj. troškove liječenja drugih osoba u tom vozilu u slučaju da takav predmet ozljedi?

Iz Croatia osiguranja odgovorili su nam da "...polica obveznog osiguranja od automobilske odgovornosti pokriva širok spektar šteta koje vlasnik vozila upotrebom vozila nanese trećim osobama. Poput primjerice tjelesne ozljede, narušavanja zdravlja, smrti, uništenja ili oštećenja stvari i to u skladu s odredbama Zakona o obveznim osiguranjima u prometu." Međutim, Croatia osiguranje isto tako navodi da se situaciju opisanu na početku teksta može tumačiti malo drugačije. "Naime, uzrok štete mogao bi se definirati kao tehnička neispravnost vozila koja je nastala zbog nestručne ili nepropisne modifikacije na motociklu, a koja je ugrozila sigurnost ili okoliš. Zakon o obveznim osiguranjima u prometu u članku 24. stavak šest definira da osiguranik gubi pravo iz osiguranja ako je šteta nastala zbog toga što je vozilo bilo tehnički neispravno, a ta je okolnost vozaču bila poznata. Vlasnik vozila odgovoran je za tehničku ispravnost svog vozila te štetu koja nastane ako vozilo nije tehnički ispravno."



Jeftini kofer može postat skup trošak
Pojednostavljeno, u konkretnoj situaciji je osiguranik izgubio prava iz ugovora o osiguranju, te će nastalu štetu (materijalnu i nematerijalnu) morati nadoknaditi iz vlastita džepa. Doduše, osiguranje će oštećeniku isplatiti štetu, ali će kasnije tužiti osiguranika. Croatia osiguranje dalje navodi - "Društvo za osiguranje koje je oštećenoj osobi isplatilo štetu tako ima pravo od osobe koja je odgovorna za štetu tražiti naknadu štete najviše do iznosa 12 prosječnih neto plaća prema zadnjem službenom izvješću Državnog zavoda za statistiku, a u određenim slučajevima ima pravo na naknadu cjelokupno isplaćenog iznosa štete, na kamatu i troškove".

Zaključno, bit će to u konačnici skup 'sport' za onoga tko je mislio da je kupovinom 'jeftinog kofera' uštedio. Nedefinirana zakonska regulativa proširila je mogućnosti odabira sustava kofera, no isto je tako sav teret odgovornosti za štetu i posljedice prebacila na vaša leđa. Stoga, birajte pametno i budite odgovorni prilikom korištenja, jer u protivnom bi vas posljedice mogle - skupo koštati.




Što kaže MUP?

"Ako nema ozlijeđenih, kazna od 130 do 390 eura"

Zanimalo nas je kakve su pravne posljedice tj. sankcije za vozača motocikla ako s vozila ispadne teret ili predmet te ošteti drugo vozilo, te kako policija postupa u tom prekršaju. Odgovor MUP-a prenosimo u cijelosti

Poštovani,
nastavno na zaprimljeni upit, obavještavamo Vas da je člankom 35. Zakona o sigurnosti prometa na cestama („NN“, broj: 67/08, 48/10, 74/11, 80/13, 158/13, 92/14 64/15, 108/17, 70/19, 42/20, 85/22, 114/22, 133/23) propisano da je vozač dužan s ceste i cestovnog zemljišta ukloniti predmete i stvari koje s njegova vozila padnu na cestu i cestovno zemljište, kao i predmete koje je pri zaustavljanju vozila ostavio na cesti. Za navedeni prekršaj kaznit će se sudionik u prometu na cesti, novčanom kaznom u iznosu od 130 eura. Ako je počinjenjem prekršaja izazvana prometna nesreća samo s materijalnom štetom, počinitelj prekršaja će se kazniti novčanom kaznom uvećanom za iznos od 130 eura, odnosno ukoliko je prekršajem izazvana prometna nesreća u kojoj ima ozlijeđenih osoba, počinitelj prekršaja će se kazniti novčanom kaznom uvećanom za iznos od 260 eura.





Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Suzuki DL650 V-Strom Yamaha T-max 500 Honda VT 750 C shadow Honda CB 1000 R Gilera GP800 Gilera Runner 50 SP Yamaha XT 660 Z Ténéré Yamaha FZ1 Fazer Suzuki Bandit 650 2007- Yamaha YZF-R1 2009 Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Yamaha XT660X Honda CBR 600 F (2011.) KTM 690 Duke KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Honda XL700V Transalp Yamaha X-max 250 (2011.) Yamaha YZF-R125 Yamaha V-max Honda CBF 600 N Suzuki GSX-R 1000 2009 Piaggio beverly tourer 300ie Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) BMW K 1600 GTL (2011.) Yamaha XJ6 (2010.) Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Aprilia RS 125 Yamaha FJR 1300 AS Suzuki GSF1250 S ABS bandit Vespa PX 125/150 (2011.) Kawasaki VN 900 Classic BMW R 1200 R/Classic (2011.) Honda Crossrunner (2011.) Yamaha FZ8/fazer 800 Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Aprilia Tuono V4 R (2011.) Ducati Diavel (2011.) Honda VT 750 Shadow Spirit Suzuki DL1000 V-Strom Honda VFR 1200 F Gilera Nexus 300 i.e. Kawasaki ZX-10R (2011.) Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Yamaha YZF-R6 2006-2007 Yamaha YZF-R6 2008- Suzuki GSX-R 600 (2011.) Kawasaki Ninja 250 R BMW K 1600 GT (2011.) Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Aprilia Shiver 750 GT Suzuki SFV650 Gladius 2009 BMW S 1000 RR Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) BMW G 650 GS (2011.) BMW K 1300 GT 2009 Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- Megelli sport 125 R Aprilia NA 850 Mana 2007- Honda CBR 125 R (2011.) Honda VFR 800 2003- Aprilia RSV 4 R Ducati 1198 SP (2011.) KTM Duke 125 (2011.) Honda CB 600 F/ABS (2011.) Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) KTM RC-8 R (2011.) Yamaha FJR1300 Honda CB600F Hornet 2007- Aprilia shiver 750 Ducati Monster 1100 evo (2011.) Honda CBF 600 S Yamaha TDM850 1996- BMW R1200GS 2007 Yamaha FZ6 (S2) 2007- Kawasaki Z 750 R (2011.) Suzuki GSX-R 750 (2011.) Honda XL650V Transalp Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Honda CBR 250 R (2011.) Suzuki GSR 750 (2011.) Hyosung GT 250 R Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Honda CBF125 MV Agusta F3 675 (2011.) Triumph Daytona 675 R (2011.) Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Kawasaki W 800 (2011.) Aprilia Pegaso 650 I.E. Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Kawasaki KLE500 2005-