Motorevija
PRETRAGA
2020-04-14 , Autor: Ante Radić, Slike: Ante Radić, Arhiva MR
Bookmark and Share

Skrećemo pažnju na komponente s kojima biste - ako nisu originalne - mogli imati problema na tehničkom pregledu



Mnogi su vozači spoznali 'na svojoj koži' da su se stvari promijenile jer su na snagu stupili novi, uvjetno rečeno oštriji pravilnici za ispitivanje tehničke ispravnosti vozila. Pod posebnim su povećalom zamjenski ispušni sustavi koje je potrebno atestirati, a što smo objasnili ranije, no treba znati da nadzornici u stanicama za tehnički pregled stavljaju 'pod povećalo' i ostale komponente na motociklima i skuterima koje odudaraju od originalnih.

Tomislav Friganović, Centar za vozila Hrvatske

Bez brige, neće vam prigovoriti za nosač mobitela ili zamjenski vjetrobran. "Nastojimo biti vrlo 'životni' u ispitivanju, ne tražimo dlaku u jajetu, već imamo za cilj prepoznati one preinake koje mogu za posljedicu imati važan utjecaj na tehničku sigurnost motocikla ili skutera", ističe Tomislav Friganović, voditelj pododjela za posebna ispitivanja Centra za vozila Hrvatske. Iako najveći broj preinaka nema presudan utjecaj na funkcionalnost i sigurnost dvokotača, postoje preinake koje su razlog za posebno ispitivanje vozila. Ukratko, to su značajne preinake ovjesa i kočnica, promjene dimenzija kotača i guma, preinake na kočnom sustavu, kao i promjene snage i okretnog momenta motora, u slučajevima kada te promjene treba mjeriti na dinamometru - valjcima za mjerenje snage i okretnog momenta. U nastavku donosimo detaljnija objašnjenja.

Kotači


Sama izvedba naplataka nije važna ako dimenzije odgovaraju onima koje se nalaze u homologacijskoj dokumentaciji ili potvrdi o ispitivanju i ako naplatak odgovara najvećoj dopuštenoj masi i brzini motocikla. Dakle, nećete imati problema ni ako ugradite sve popularnije karbonske naplatke, naravno, homologirane i odgovarajućih dimenzija.

Gume



Ako proizvođač vozila nije predvidio dodatne dimenzije pneumatika ili naplataka, što se dokazuje homologacijskom dokumentacijom, dodatni pneumatici ili naplatci se ne smiju montirati na motocikl, osim ako se ispitivanjem ne odobri njihova ugradnja. Podsjetimo, promjena dimenzija pneumatika za sobom vuče i promjenu ciklistike motocikla. Ako se na motocikl ugradi širi pneumatik, povećava se kontaktna površina između pneumatika i kolnika, a samim time potrebna je veća sila kako bi se motocikl nagnuo te pravilno svladao zavoj, što ugrožava sigurnost. Zanimljivo, datum proizvodnje gume (DOT) nije razlog za 'rušenje', u teoriji, gume mogu biti stare stotinu godina ako imaju dovoljno dubok profil.

Sjedalo



Ugradnja udobnijeg, deblje podstavljenog sjedala nije zabranjena, no treba pripaziti na jedan detalj ako ste dali pretapecirati postojeće sjedalo. Naime, onaj poprečni remen (ako postoji) nije ukrasni već funkcionalan detalj (rukohvat suvozača) koji mora izdržati silu od oko 200 kg!


Nosači tablice


Ručno preklopivi, s elektromotorom, magnetima i slično - zabranjeni su. Internet je prepun raznih kineskih nosača koji omogućuju skrivanje tablice pod 'repom' motocikla - nadzornici u stanicama za tehnički pregled lako će ih prepoznati.

Preinake ovjesa



Produživanje ili skraćivanje teleskopskih vilica, promjena nagiba vilice, promjene trokuta vilice, kao i ostali zahvati na sustavu ovjesu motocikla izravno se odražavaju na voznu dinamiku, upravljivost, stabilnost pa i sigurno zaustavljanje. Ako je došlo do promjene geometrije motocikla, slijedi temeljito ispitivanje.

Kočni sustav



Ako ste umjesto gumenih kočnih crijeva, popularnih 'lajtunga', ugradili one opletene čeličnim nitima, možete mirno spavati. No ako ste radili opsežnije promjene, potrebno je predočiti detaljnu dokumentaciju i dogovoriti termin za funkcionalno ispitivanje koje može potrajati i nekoliko dana.

Upravljač



Nadzornici su po pitanju izmjene upravljača relativno fleksibilni, ali osnovni je uvjet da komponenta ima tipsko odobrenje (TÜV, Dekra). Zavrzlame nastaju ako je riječ o samogradnji, jer tada morate argumentirano dokazati razloge za izmjenu, zatim vrstu korištenog materijala, čvrstoću izvedbe, kut zakretanja upravljača...

Svjetla


Ako ste ugradili LED-žarulju u halogeni far, našli ste se u problemu. Isto je i sa ksenon-žaruljama. Drugim riječima, žarulja i reflektor, odnosno grlo žarulje i zrcalo fara moraju biti kompatibilni, jer u protivnom se stvara nepravilan svjetlosni snop koji zasljepljuje vozače iz suprotnog smjera. Dakle, držite se originalnog, tvorničkog rješenja. Također, 'maglenke' prolaze, ali reflektori su zabranjeni, osim za offroad upotrebu.

Ostalo


Glava ključa za pokretanje mora biti gumirana i bez oštrih rubova, zamjenski pokazivači smjera i retrovizori homologirani, a oslonci za stopala suvozača moraju izdržati okomitu tlačnu silu od 1700 N (oko 170 kg)!





Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Suzuki DL650 V-Strom Honda VT 750 C shadow Honda CB 1000 R Gilera GP800 Gilera Runner 50 SP Yamaha XT 660 Z Ténéré Yamaha FZ1 Fazer Suzuki Bandit 650 2007- Yamaha YZF-R1 2009 Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Honda CBR 600 F (2011.) Yamaha XT660X KTM 690 Duke KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Honda XL700V Transalp Yamaha X-max 250 (2011.) Yamaha V-max Yamaha YZF-R125 Honda CBF 600 N Suzuki GSX-R 1000 2009 Piaggio beverly tourer 300ie Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) BMW K 1600 GTL (2011.) Yamaha XJ6 (2010.) Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Aprilia RS 125 Yamaha FJR 1300 AS Vespa PX 125/150 (2011.) Suzuki GSF1250 S ABS bandit Kawasaki VN 900 Classic BMW R 1200 R/Classic (2011.) Honda Crossrunner (2011.) Yamaha FZ8/fazer 800 Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Aprilia Tuono V4 R (2011.) Ducati Diavel (2011.) Honda VT 750 Shadow Spirit Suzuki DL1000 V-Strom Honda VFR 1200 F Kawasaki ZX-10R (2011.) Gilera Nexus 300 i.e. Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Yamaha YZF-R6 2006-2007 Yamaha YZF-R6 2008- Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX-R 600 (2011.) BMW K 1600 GT (2011.) Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Aprilia Shiver 750 GT Suzuki SFV650 Gladius 2009 BMW S 1000 RR Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) BMW G 650 GS (2011.) Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- BMW K 1300 GT 2009 Megelli sport 125 R Aprilia NA 850 Mana 2007- Honda CBR 125 R (2011.) Honda VFR 800 2003- Aprilia RSV 4 R Ducati 1198 SP (2011.) KTM Duke 125 (2011.) Honda CB 600 F/ABS (2011.) Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) KTM RC-8 R (2011.) Yamaha FJR1300 Honda CB600F Hornet 2007- Ducati Monster 1100 evo (2011.) Aprilia shiver 750 Honda CBF 600 S Yamaha TDM850 1996- Yamaha FZ6 (S2) 2007- BMW R1200GS 2007 Kawasaki Z 750 R (2011.) Suzuki GSX-R 750 (2011.) Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Honda XL650V Transalp Honda CBR 250 R (2011.) Suzuki GSR 750 (2011.) Hyosung GT 250 R Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Honda CBF125 MV Agusta F3 675 (2011.) Triumph Daytona 675 R (2011.) Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Kawasaki W 800 (2011.) Aprilia Pegaso 650 I.E. Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Kawasaki KLR650 / R