Članak | Aktualno: Kako legalizirati zamjenski ispušni sustav?
Poanta pojačanog nadzora tehničke ispravnosti motocikala i skutera ima
za cilj ukloniti iz prometa one na rubu zakona, a pod posebnim su
povećalom ispušni sustavi, kao i sve ostale neprimjerene modifikacije
Promjena ispušnog topa, pa i kompletnog ispušnog sustava, dio je motociklističkog folklora. Jednostavno, osim što mora izgledati atraktivno, motocikl mora zvučati prodorno i sportski, a nerijetko je razlog i smanjenje mase jer zamjenski su topovi u pravilu dvostruko lakši od originalnih. Međutim, kao i kod svih ostalih promjena na vozilima, postoje jasna pravila prihvatljivosti koja uvjetuju tehničku ispravnost vozila.
Tomislav Friganović, Centar za vozila Hrvatske
"Osnovni je cilj ukloniti iz prometa one potpuno neprimjerene", naglašava Tomislav Friganović, voditelj pododjela za posebna ispitivanja Centra za vozila Hrvatske. "Propisi kojima je regulirana razina dopuštene buke vozila su bili, završno s razinom motocikala Euro3, tolerantni prema motociklima i razina dopuštene buke većih motocikala bila je istovjetna kao i za teške kamione. Danas je ta granica buke u gibanju za novije veće motocikle svedena sa 80 dB(A) na 77 dB(A), što i dalje nije malo. Unatoč tome, učestala pojava na cestama su pretjerano bučna dvokotačna vozila, time i tehnički neispravna", dodaje.
Podsjetimo, mjerenje buke još uvijek nije obvezni dio tehničkog pregleda, no kada nadzornik posumnja u neobičnu izvedbu ispušnog sustava vašeg motocikla ili skutera, odnosno neoriginalnost i nedopuštene modifikacije, vrlo lako će vas 'srušiti'. Stoga se javlja pitanje - kako legalizirati zamjenski ispušni sustav?
"Stvar je načelno jednostavna. Preinake na motociklu treba prijaviti, nakon čega slijedi postupak kojim se one odobravaju. U žargonu ga zovemo 'mali atest', a u slučaju da imate zamjenski ispušni top, najprije trebate pribaviti prateću dokumentaciju, odnosno certifikat proizvođača koji dokazuje da je dotični ispušni top odgovarajući za vaš motocikl. Da budem malo jasniji, ne možete ugraditi ispušni top namijenjen dvocilindarskom motoru Euro3 od 500 ccm na četverocilindarski Euro2 obujma 1300 ccm. Kada ste riješili taj prvi korak, potrebno je dogovoriti termin u ispitnoj stanici CVH, a zatim slijedi utvrđivanje tehničke kompatibilnosti, kao i stacionarno mjerenje buke. Završetkom procesa, u prometnu dozvolu upisuje se napomena, uz navođenje broja atesta, dok se fotografije konkretnog ispušnog sustava pohranjuju u arhivi CVH", objašnjava Friganović.
Iako dosad načelno nisu imali problema na tehničkom pregledu, svi vlasnici motocikala s ispušnim topovima iz kojekakvih 'bravarskih radnji', naći će se u slijepoj ulici. Razlog je jednostavan - ti mali privatni poduzetnici nemaju financijsku snagu da homologiraju svoje proizvode, kao što to čine Akrapovič, Leo Vince, Termignoni i svi ostali renomirani proizvođači. Matematika je jednostavna, na tako malim proizvodnim serijama financijski ulog je neisplativ, pa tako i krajnji kupac ostaje 'kratkih rukava', odnosno uz proizvod ne dobiva i potreban certifikat.
"Želim istaknuti još jedan detalj - kada putujete motociklom u inozemstvo, osim što vas na granici mogu tražiti da im pokažete napomenu o promijenjenom ispuhu u prometnoj dozvoli, isto tako vas mogu zatražiti i certifikat proizvođača dotične komponente. Stoga ga uvijek nosite sa sobom. Znate i sami kako Nijemci znaju biti rigorozni po tom pitanju", ostavlja nas zamišljene Friganović, a nama se odmah u glavi vrti kako nas njemački granični policajac zove u stranu, a zatim u najboljem slučaju vraća tamo odakle smo i došli.
Kod novijih motocikala, dakle onih koji zadovoljavaju normu Euro4, modifikacije na originalnom ispuhu gotovo su neizvedive jer novi europski propisi tako i nalažu. Prije svega, na ispušnom topu homologacije Euro4 ne smije se nalaziti lako uklonjivi 'dB-killer', uostalom, često je unutar topa ugrađen i katalizator, pa zamjenom ne samo da kršite odredbe o glasnoći, već i ekologiji, a samim time i remetite ispravan rad motora. Za kraj istaknimo da u stanicama za tehnički pregled možete očekivati pojačan nadzor komponenti ovjesa, upravljanja i kočenja. Ako nadzornik primijeti neodgovarajuće zamjenske dijelove, slijedi kudikamo rigoroznije, ali i skuplje ispitivanje prije nego što sve legalizirate.
Legalizirajte ispušni top u pet koraka
1. Pribavite potrebnu dokumentaciju (certifikat proizvođača)
2. Javite se u ispitnu stanicu CVH i dogovorite termin
3. Platite 210 kn + PDV
4. Slijedi funkcionalno ispitivanje
5. Napomena se upisuje u prometnu dozvolu (uz broj atesta)
Zajednica | Komentari