Yamahin bestseler je u svome petom izdanju dobio novi dizajn, TFT-displej, kao i mogućnost povezivanja s pametnim telefonom. Mogu li ga tehnička i dizajnerska osvježenja zadržati u vrhu prodaje?
U segmentu maksi skutera, bila je to velika promjena igre za Yamahu. Dotad monotoni i kutijasti skuteri iz obitelji Majesty 2005. napokon su dobili atraktivna nasljednika - novu obitelj X-max. Dizajn orijentiran na već tada vrlo uspješan sportski T-max privlačio je kupce poput magneta, a o uspješnosti cijelog projekta govori i brojka od 450.000 prodanih jedinica, a koja se odnosi na sve dosadašnje četiri generacije obitelji X-max.
Upravo je novi 4,2-inčni TFT-displej glavna značajka modela za sezonu 2023. Lijep i jednostavan za korištenje, s gumbima na lijevoj strani upravljača s kojima obavljate sve funkcije. TFT se može povezati s vašim pametnim telefonom, a također vam omogućuje odgovaranje na telefonske pozive i upućivanje istih, kao i sve ostale standardne funkcije koje bismo očekivali od ovakvih sustava. Uđite malo dublje u menije i čak ćete pronaći i kontrolu proklizavanja, iako nismo sasvim sigurni zašto bi je netko uopće poželio isključiti.
Prvi kilometri u urbanoj vrevi Milana skreću nam pozornost na to da je i ergonomija u određenoj mjeri dotjerana. Naime, upravljač i vjetrobransko staklo se mogu podešavati (pomoću alata), a sjedalo je malo suženo u prednjem dijelu kako bi se i niži vozači mogli lakše osloniti o podlogu. I ne brinite, kapacitet prostora pod sjedalom se zbog toga nije smanjio, pa X-max 300 i dalje ostaje jedan od najprostranijih po tom pitanju u klasi (prima čak dvije integralne kacige). Ergonomija je za gradsku vožnju izvrsno odmjerena, položaj je opušten, ali ne i prepasivan, preglednost u svim smjerovima izvrsna.
Nakon što smo se uspješno probili kroz uobičajenu gužvu talijanske metropole, stigli smo i do periferije grada i brzih cesta. Primjećujemo da je zaštita od vjetra u predjelu potkoljenica i dalje dobra, iako je silueta skutera postala uža. U gornjem dijelu vjetar možda previše završava na vratu straga, no postavljanje vjetrobrana na nižu poziciju bi vjerojatno riješilo ovaj problem (a pojačalo udarce vjetra u prsa). Isto tako, stabilnost na pravcu je cijelo vrijeme uzorita.
Monocilindarski pogon snage 27 KS možda zvuči potkapacitirano, no X-max 300 se vrlo dobro nosi s prometom na brzim cestama i autocestama. Postavka CVT-a je dobro odmjerena, ubrzanja su žustra, a uglađena, a skuter bez problema postiže najvišu brzinu od 135 km/h, što znači da spora prometala na desnoj traci autoceste prestižete bez ikakvog dodatnog napora i vještina.
Što smo se više približavali jezeru Como, tako je vožnja postajala dinamičnija i zanimljivija. Na toj smo dionici testne rute imali priliku spoznati sportske gene X-maxa 300, no jedna nas je stvar pritom u određenoj mjeri 'kočila'. Naime, prva ugradnja guma je Michelin City Grip 2, a iskustvo nas uči da se one baš i nisu proslavile po pitanju gripa. Ipak, prevarili smo se, skuter ni na sablasno glatkom asfaltu nije gubio na trakciji, te se kontrolirano i lako prebacivao iz nagiba u nagib. Prednji disk promjera 265 mm grize oštro i iznenađujuće je zaustavne snage (nova hidraulika na ručici), te je uparen s baznim dvokanalnim ABS-om koji funkcionira nenametljivo. Snažnija kočenja zahtijevaju kombiniranu uporabu prednje i stražnje kočnice, i pritom ćete dosta često osjetiti aktivaciju ABS-a na stražnjem kotaču.
Generalno, X-max 300 je upravljiv i dinamičan maksi skuter s naglašenim sportskim štihom, i tu se zapravo nema što prigovoriti. S druge strane, željeli bismo kvalitetniji (čitaj: udobniji) ovjes većeg hoda koji će komfornije ublažavati na neravninama. Naime, na onim većima (a njih itekako ima na talijanskim cestama) povišeni rub sjedala prenosi jake udarce na trticu vozača, što zna biti itekako bolno.
Yamahini inženjeri su nas za vrijeme prezentacije pitali možemo li usporediti iskustvo vožnje na novom X-maxu 300 s onim na Hondi Forzi 300. I u čemu vidimo eventualno mjesto za napredak X-maxa? Odgovorili smo im da kao glavnog konkurenta ne vidimo Forzu, već Hondu ADV 350 koja je potpuno zadržala pozitivne karakteristike skutera te ih obogatila značajno boljim komforom u odnosu na konkurenciju. Možda je upravo to put kojim u budućnosti treba krenuti i X-max, ili neki njegov derivat.
Zaključak
X-max 300 ima sve odlike premium proizvoda, pa je stoga i logično da ga Yamaha s vremena na vrijeme dotjera 'finim brušenjem'. TFT-ekran i mogućnost umrežavanja se potpuno uklapaju u ovu strategiju, no u budućnosti bismo željeli voziti i X-max koji će komfornije upijati neravnine na cesti.
Što je novo?
4,2-inčni TFT-displej
Povezivanje sa smartphoneom
Dinamičniji dizajn oplata
Prednja svjetla u X-formi
Novooblikovano sjedalo
Full-LED svjetla
Mogućnost podešavanja vjetrobrana i upravljača
Novi prošivi i kvalitetniji materijali na unutarnjem štitu
TEHNIČKI PODACI
Yamaha X-max 300
Motor
Tekućinom hlađeni, četverotaktni, jednocilindarski, jedna bregasta osovina u glavi, četiri ventila, elektronsko ubrizgavanje goriva, CVT-prijenos
Promjer x hod 70,0 x 75,9 mm
Obujam 292 ccm
Kompresija 10,9:1
Snaga 28 KS (20,6 kW) pri 7250 o/min
Okretni moment 29 Nm pri 5750 o/min
Okvir, ovjes, kočnice
Čelični cjevasti, sprijeda teleskopska vilica, straga dva amortizera s mogućnošću podešavanja prednapregnutosti opruge u pet pozicija, sprijeda disk promjera 267 mm, straga disk promjera 245 mm, ABS, kontrola trakcije
Gume 120/70-15, 140/70-14
Serijske gume Michelin City Grip 2
Masa i dimenzije
D x Š x V 2180 x 795 x 1410 mm, međuosovinski razmak 1540 mm, visina sjedala 795 mm, hod sprijeda/straga 110/79 mm, masa sa svim tekućinama 183 kg, spremnik goriva 13,2 litre
Garancija tri godine
Boje plava, siva (crna TechMax, tamna petrolej)
Cijena 7099 eura/53.455 kuna (TechMax 7849 eura/59.102 kune)