Test | Moto Guzzi V85 TT (Euro 5+): Suvereniji nastup
Osim sitnih estetskih izmjena, glavna novost na unaprijeđenom modelu V85 TT je prilagodba na normu Euro 5+ uslijed čega V2 isporučuje konkretniji potisak u donjoj polovici okretaja, dok je vršna snaga vraćena na okruglih 80 KS
Da bismo razumjeli sadašnjost, ponekad je potrebno pogledati malo u prošlost. U ovom slučaju, osvrćemo se na 2019. godinu, kada je potpuno novorazvijeni putni enduro srednje klase Moto Guzzi V85 TT ugledao svjetlo dana u svijetu na dva kotača i od tada izazvao neviđenu navalu u tankoj Guzzijevoj prodajnoj mreži. Nakon nekoliko godina na tržištu interes je ipak splasnuo, pa je trebalo nešto poduzeti kako bi TT ponovno postao privlačniji. Pogotovo budući da će 1. siječnja 2025. biti uveden standard o emisijama Euro 5+, koji zahtijeva, između ostalog, puno složeniji sustav dijagnostike na vozilu (OBD II).
No, Moto Guzzi je odlučio iskoristiti ovu priliku kako bi se pozabavio jednom slabom točkom. Naime, ranija prilagodba s norme Euro 4 na Euro 5 malo je podrezala krila orlu iz Mandella del Laria, pa je motor s inicijalnih 80 KS oslabljen na 76 KS. Kritika koja se stalno ponavljala odnosila se na relativno tromo ubrzanje u nižem rasponu okretaja, do oko 4000 o/min, što je svakako relevantno, posebno za touring motocikl. Taj je problem, sa sigurnošću se može reći, riješen s nedavnom prilagodbom na normu Euro 5+. Najvažnija tehnička promjena u usporedbi s prethodnikom je varijabilno upravljanje ventilima (pogledajte poseban okvir), a snaga je vraćena na inicijalnih 80 KS.
Što se tiče motora, jedino su novodizajnirani poklopci ventila znak modernizacije. Ispušne grane su i vizualno poboljšane, jer dok su na starom modelu dvije lambda sonde dobro vidljive i samo djelomično estetski dopadljive u sredini grana, na novom modelu su se pomaknule znatno niže i jedva su uočljive. Kolektor sada ima treću lambda sondu iza katalizatora, a ispušni lonac, koji izgleda nepromijenjen osim boje, ima drukčije E oznake.
Ali od klipova do stražnje osovine, pogonski sklop praktički je nepromijenjen. Na aktualnom modelu za 2024. poklopci spremnika goriva i bočni poklopci su redizajnirani, a karakteristične cjevaste konstrukcije stražnjeg nosača prtljage i prednje maske ustupile su mjesto konstrukcijama od lijevanog aluminija koje su vizualno prilično neupadljive, ali lakše (sprijeda/straga minus 0,7/1,1 kilograma). Međutim, njihov znatno veći poprečni presjek znači da je elastične pauk-trake teže zakačiti za stražnji nosač. Osim navedenog, izmijenjena je i podkonstrukcija sjedala koje je sada još pogodnije za duga putovanja.
Nova oprema na upravljaču preuzeta je od sestrinskog modela V 100, kao i 5-inčni TFT kokpit, kojim se upravlja vrlo intuitivno. U svim modovima rada, kontrola proklizavanja (TC) može se trajno deaktivirati; u offroad modu, stražnji ABS je sam po sebi deaktiviran. Općenito, ABS je sada prikladan za nagibe zahvaljujući IMU-u sa šest osi. Prednji kočni diskovi pokazuju minimalne razlike u uzorku rupa i nosivoj ploči; diskovi vjerojatno dolaze od različitih dobavljača. Osim toga, kočni sustav je identičan na novom i starom modelu, kao i njegova apsolutno odlična izvedba u svim uvjetima, a ne samo za putni enduro. No, ono što nije nimalo sjajno je tzv. truba koja je identična na oba modela - jadno cviljenje nije dostojno rasnog putnog motocikla. Posebno ne talijanskog.
Puno truda uloženo je u poboljšanje aerodinamike. Na modelu za 2024. vjetrobran je znatno narastao u visinu i širinu, a može se podešavati i jednom rukom u pet položaja za ukupno 70 milimetara bez alata. Na prethodnim modelima samo se kut vjetrobrana može podesiti s pomoću imbus ključa. Osim toga, novodizajnirani poklopac spremnika goriva i mali deflektori ispod prednjeg svjetla osiguravaju uredan protok zraka oko vozača. Sve u svemu, turbulencija se smanjila za trećinu, a na vozačevoj kacigi čak za polovinu. Vozači prosječne visine smješteni su u manje turbulentno okruženje, uz ergonomska poboljšanja koja svakako gode. Naime, upravljač je 20-ak milimetara viši i pomaknut malo prema naprijed, što znači da se visina gumenih rukohvata povećala za dobrih 45 milimetara. Zbog toga je novi TT, s raširenim laktovima, nešto aktivniji tijekom dinamične vožnje.
Okvir i ovjes? Nema promjena izuzev načina prednaprezanja stražnje opruge, za što se sada koristi kotačić, kao kudikamo praktičnije rješenje. A vozna svojstva i dalje najbolje opisuju riječi – agilnost, dobroćudnost, uravnoteženost. Tu se zaista nema što za prigovoriti. S druge strane, brzo ćete osjetiti suverenost nastupa dorađenog motora. Puno uvjerljivije od golih brojki u tablici s tehničkim podacima i mjerenjima je subjektivni osjećaj ubrzanja, tijekom paralelne vožnje s modelom iz 2022. Bez obzira na to radi li se o četvrtom, petom ili šestom stupnju prijenosa, ako vozite paralelno i pritom odvrnete puni gas, novi će model žustrije povući.
Ovisno o tome kada je sljedeća točka kočenja pred zavojem, dvije ili tri duljine motocikla mogu brzo postati sedam ili osam, pa čak i više. Dobro je što pri takvim većim opterećenjima nema nikakvih razlika po pitanju buke i vibracija. Ono što više iznenađuje je činjenica da je stari model zapravo bio dva decilitra ekonomičniji od novog u mjerenju potrošnje na identičnoj ruti, a prosjek od 4,2 l/100 km djeluje sasvim prihvatljivim. Ako vozite opuštenim ritmom i nježnije otvarate gas, a istovremeno niste smetnja u prometu, prosječna potrošnja može se iskazivati s početnim brojem 3.
Dakle, što biste trebali učiniti? Ako prvenstveno vozite solo i pretežito se krećete po ravničarskim krajevima bez izraženijih uspona, stari TT još uvijek je dobar izbor. Pogotovo jer je trenutno dostupan po atraktivnim cijenama na zalihama pojedinih trgovaca. U usporedbi s novim modelom tako možete uštedjeti tisuću ili dvije eura, koje ćete koristiti u vašem proračunu za vikend izlete i dulja putovanja. Ali svatko tko voli putovati planinskim predjelima sa suputnikom i/ili prtljagom, nerado će se vratiti na stari model nakon što osjeti sve benefite koje pruža model koji zadovoljava normu Euro 5+. Još jednom se potvrdila stara izreka - bolje je uvijek bilo neprijatelj dobrog.
ZAKLJUČAK
Izdanje V85 TT za 2025. pokazuje što znači fino brušenje postojećeg modela. Zadržane su sve dobre karakteristike i učinjen je korak naprijed točno tamo gdje je bilo potrebno. Karizmatični V2 ima ogromne koristi od varijabilnog razvoda ventila, a suptilne dizajnerske intervencije i nova oprema u kokpitu dobrodošli su dodatak. Okvir i ovjes su s pravom ostali gotovo nepromijenjeni, to je uvijek funkcioniralo odlično. Tradicionalistima bi, međutim, mogla zasmetati činjenica da se V85 trenutno ne proizvodi u Mandellu, već u Scorzèu.
IZDVOJENO
Kako radi varijabilni razvod ventila?
Prije svega, treba biti jasno da je izraz 'promjenjivo vrijeme' ovdje s jedne strane točan, ali s druge strane u najmanju ruku zbunjujući. Budući da V85 ima samo jednu bregastu osovinu, vrijeme otvaranja samih ventila, tj. kutovi otvaranja i zatvaranja, kao i preklapanje usisnih i ispušnih ventila, su fiksni. Međutim, ovaj se ciklus može promijeniti u usporedbi s radilicom. Čisto mehaničko podešavanje vremena funkcionira u principu na isti način kao i varijator kontinuirano varijabilnog automatskog mjenjača koji je ugrađen u milijune skutera. Šest čeličnih kuglica kreće se stazama koje odstupaju za 14 stupnjeva od radijalnog smjera i dižu se prema van. Pri niskim okretajima, kuglice miruju u blizini osi rotacije, pomoću poklopca opterećenog oprugom povezanog s bregastom osovinom. Kako se povećava broj okretaja, centrifugalna sila se povećava i uzrokuje da se kuglice kreću prema van pri 6500 okretaja u minuti. To uzrokuje promjenu položaja poklopca u aksijalnom smjeru i, zbog gore opisane geometrije, razvod ventila se pomiče za navedeni kut u odnosu na koljenasto vratilo. Podsjetimo, VVT sustav na modelu Suzuki GSX-R 1000 R iz 2017. radi na vrlo sličan način.
IZDVOJENO
Što je novo?
- Motor s varijabilnim razvodom ventila, zadovoljava Euro 5+
- TFT zaslon od pet inča
- Novi prekidači na upravljaču
- Veći vjetrobran, podesiv bez alata
- Deflektor ispod prednjih svjetala
- Prtljažnik i nosač prednjeg svjetla od lijevanog aluminija
- Poklopac spremnika i bočni poklopci su redizajnirani
- Podešavanje prednaprezanja stražnje opruge sada putem ručnog kotačića
- Upravljač na višoj poziciji
- Reflektivni element sada iznad registarske pločice
Zajednica | Komentari