Test | Honda CB 650 R E-Clutch: Još jedan marketinški trik?
Cjenovno pozicioniran između jeftinijeg quickshiftera/blippera i skupljeg DCT-a. Je li i korisnički točno između ova dva spomenuta tehnička rješenja te kako funkcionira u vožnji, otkriva naš test
„Još jedna marketinška izmišljotina...“. „Kome to uopće treba...“. Moramo priznat da smo i sami ostali zbunjeni nakon ovakvih ili sličnih komentara na račun Hondina E-Clutcha prošle godine na Milanskom sajmu. U onoj silnoj strci i buci, propustili smo press konferenciju Honde na kojoj su stručnjaci objasnili funkciju i ciljanu skupinu ove tehničke novotarije. Nakon sajma sve je pomalo palo u zaborav, sve do nedavno kada su u Hrvatsku na test stigli prvi motocikli s ovom tehničkom inovacijom.
Pritom, Honda i 'šaltanje' imaju posebno prisan odnos u posljednjih nekoliko godina. Naime, Honda osim što – kao i uostalom svi drugi proizvođači motocikala - nudi kombinaciju quickshifter/blipper, u cjeniku ima i jedinstveni, vrlo ekskluzivni automatski mjenjač s dvostrukom spojkom naziva DCT, a kojeg nudi na odabranim modelima poput Africe Twin, NT-a 1100, NC-a 750 X-a ili pak X-ADV-a 750.
U redu, pa što će joj uz to još i nekakva 'e-spojka'? Ona bi, prema riječima Hondina voditelja prodaje motocikala u Hrvatskoj Nenada Selaka, trebala popuniti prazninu između spomenuta dva tehnička rješenja. Specifičnost? E-Clutch nudi svojstva blippera i nadograđuje ih tako da prilikom kretanja s mjesta ne morate koristiti spojku, već u manirima automatskog mjenjača samo dodajete gas. Doista, Honda (ponovno) nudi nešto novo kada je u pitanju jedinica mjenjač-spojka. Ali prije nego što dublje pojasnimo ovaj tehnički sustav, moramo ukratko spomenuti i modele na koje se trenutno ugrađuje E-Clutch. CB 650 R i CBR 650 R modelske godine 2024. imat će tu čast biti prvi motocikli u Hondinom portfelju opremljeni ovom tehničkom posebnošću.
Već nakon prvih metara vožnje na testnom CB-u 650 R-u osjeća se da je to bila ispravna odluka, jer su ostala 'osvježenja' na ovom modelu prilično kozmetičke naravi. Iako, mora se priznati da su mu godila. Naime, jedini preostali naked srednje klase s četiricilindarskim pogonskim strojem oduvijek se vozio dobro, pogotovo u promjenama pravca, no zamjerao mu se nedostatak potiska iz nižih režima. U svrhu njegova poboljšanja minimalno je modificiran razvod motora, odrađene su manje korekcije na ispušnom sustavu a na CBR-u 650 R-u revidiran je kanal za usis zraka koji se nalazi ispred kutije zračnog filtra.
Stražnji je okvir izgubio 424 grama, stlačenost opruga u prednjim vilicama je smanjena kako bi se poboljšao odziv vilice. Međutim, s vozačem od 92 kilograma u 'sedlu' to se očito izjalovilo, jer vilica prije oštrijeg krajnjeg zaustavljanja, tj. tijekom 'sportskih' kočenja povremeno zna doći i na blok. Općenito, prednji kraj CB-a 650 R-a nam baš i nije najbolje 'sjeo', za razliku od stražnjeg koji funkcionira uredno. Uglavnom, osvježeni dizajn oba modela 650 potpada u kategoriju vrlo dobar.
Goli CB je pak dobio dinamičnije linije, što je posebno vidljivo u prednjem svjetlu (koje više nije okruglo), novodizajniranim bočnim usisnicima zraka te novom stražnjem dijelu. Instrumenti su također novoosmišljeni budući da se negdje morao smjestiti prikaz preporuke mijenjanja stupnjeva prijenosa e-spojke, a tu je i povezivost s pametnim telefonom. Sve u svemu, model 650 - izuzev podešenja prednje vilice - postao je prava optička i vozačka poslastica, što nas konačno dovodi do nadoplate od 500 eura za E-Clutch (cijena motocikla 9850 eura) kojeg možete dobiti samo na dva spomenuta modela.
Cijeli sustav teži samo dva kilograma, a njegova dodana vrijednost je iznimno velika. Jer s E-Clutchem možete krenuti, voziti, ubrzati, šaltati, voziti se gradom i zaustaviti se - bez ručnog angažmana na spojci. Prvi kontakt je posebno senzacionalan: sjednete na motocikl, sklopite bočni oslonac, dodate kontakt, pritisnite prekidač elektropokretača, ubacite u prvi stupanj prijenosa i polako dodajete gas. I – Honda je krenula! Ako dodate previše gasa, kretanje s mjesta će biti prenaglo, ali već nakon pet minuta vježbe vaše će kretanje biti nježno i linearno.
Naravno, nakon gužve kroz zagrebačku prometnu 'špicu' u popodnevnim satima, pokušali smo pronaći slabosti i nedostatke sustava. No, E-Clutch je bez prigovora prihvatio čak i kretanje u višim stupnjevima prijenosa. Brze promjene stupnjeva prijenosa, čak i u većim kutevima nagiba, odrađuju se kao na supersportašu – fluidno, uglađeno, brzo. Čak je i brzo prebacivanje nekoliko stupnjeva prijenosa niže izvedivo bez poteškoća. Pritom, ako elektronika prepozna da ste u previsokom stupnju prijenosa a usporavate, žuto uokvirena strelica okrenuta prema dolje će vam signalizirati da je vrijeme da prebacite u stupanj niže.
A kako funkcionira E-Clutch? U konačnici poput normalne spojke u kojoj aktivnost lijeve ruke zamjenjuju servomotori. Detaljno: senzor pritiska u polugici mjenjača detektira u kojem smjeru treba doći do promjene stupnja prijenosa. Te se informacije šalju u ECU tj. kontrolnu jedinicu i tamo uspoređuju s drugim informacijama poput položaja leptirastih tijela ubrizgavanja, broja okretaja motora i okretaja kotača te stupnja prijenosa u mjenjaču. Ako sve odgovara, spojku otvaraju dva servomotora samo do te mjere da se zahtjev za promjenu stupnja prijenosa koji je uputila vozačeva noga može izvršiti. Klak, ubacili smo u idući stupanj prijenosa. Prilikom prebacivanja u niži stupanj prijenosa, sustav korigira paljenje i količinu smjese ubrizgavanja tako da je promjena stupnjeva prijenosa izvediva.
Honda način rada spojke koja nije potpuno 'otvorena' tijekom promjene stupnjeva prijenosa naziva 'Half Clutch'. Takav način rada čini mijenjanje stupnjeva lakšim i ugodnijim, posebno do sljedećeg nižeg stupnja prijenosa, budući da spojka apsorbira udarce i opterećenja. U tom smislu, E-Clutch je superiorniji od dosta oštrijeg blippera, što osjetno povećava komfor u svakodnevici.
Testne vožnje E-Clutcha provele su nas kroz sve zamislive situacije korištenja tijekom stotinjak kilometara u gradskoj gužvi, te pedesetak na otvorenoj cesti. Bez obzira radi li se o iritantnom gradskom prometu, užurbanim brzim avenijama, ugodnim uličicama ili otvorenoj cesti sa zavojima, Hondina e-spojka je funkcionirala briljantno u svakoj od spomenutih situacija. Prije svega jer nudi samo i isključivo dodanu vrijednost i baš ničim vas ne ograničava. A kada vam nije po volji, u bilo kojem trenutku uvijek možete ručno upravljati spojkom i promjenama stupnjeva prijenosa.
Prednosti E-Clutcha toliko su raznolike i svestrane da se ovdje ne mogu u potpunosti nabrojati. Od toga neće imati koristi samo početnici i povratnici u svijet motocikala, već i oni koji tendiraju sportskoj ili turističkoj vožnji. Potonje posebno kada putuju sa suvozačem, jer zahvaljujući uglađenim promjenama stupnjeva prijenosa, dosadno 'kuckanje' kacigama između vozača i suvozača trebala bi biti stvar prošlosti. Šteta što E-Clutcha nema na više modela, no čini nam se da će se to – vrlo brzo promijeniti.
TEHNIČKI PODACI
Honda CB 650 R E-Clutch
Motor
Tekućinom hlađeni redni četverocilindarski, dvije bregaste osovine u glavi pokretane lancem, četiri ventila po cilindru, podizači, klasičan karter, ubrizgavanje, 4 x Ø 32 mm, regulirani katalizator, alternator 343 W, akumulator 12 V/8 Ah, višelamelna spojka u uljnoj kupelji pokretana mehanički s funkcijom assist/slipper, šest brzina, pogonski lanac O-ring, sekundarni prijenos 2,80
Promjer x hod 67,0 x 46,0 mm
Obujam 649 cm3
Kompresija 11,6:1
Snaga 95 KS (70 kW) pri 12.000 o/min
Okretni moment 63 Nm pri 9500 o/min
Statična buka 95 dB(A)
Okvir, ovjes, kočnice
Dvostruke čelične grede, prednja vilica upside-down, Ø 41 mm, stražnja aluminijska vilica, monoamortizer, direktno montiran, podesiv po stlačivanju opruge, sprijeda dvostruki diskovi Ø 310 mm i čeljust s četiri klipa, straga disk Ø 240 mm i plivajuća čeljust s jednim klipom, kontrola trakcije, ABS
Alu-legura, 3.50 x 17; 5.50 x 17
Gume 120/70 ZR 17; 180/55 ZR 17
Masa i dimenzije
Međuosovinski razmak 1450 mm, kut glave okvira 64,5 stupnjeva, predtrag 101 mm, hod sprijeda/straga 108/128 mm, visina sjedala 810 mm, suha masa 206 kg, dopuštena ukupna masa 374 kg, spremnik goriva 15,4 litara
Garancija dvije godine
Boje crvena, crna, siva, zelena
Cijena 9850 eura (bez E-Clutcha 9350 eura)
Zajednica | Komentari