Test | Yamaha XT 1200 ZE Super Tenere
Super Tenere ZE dolazi s elektronskim ovjesom koji nudi 84 različite
postavke, motor je osnažen, a lakoća vožnje i dalje oduševljava
Na prvi pogled teško je uočiti promjene koje su došle s modelskom godinom 2014. Estetski vrlo prepoznatljiv, Super Tenere njeguje neku svoju priču i oslanja se na bogato nasljeđe Dakar rally-a. Za razliku od većine konkurenata koji na sebi svojstven način interpretiraju formu prednjeg kljuna, Yamahina je njuška originalna, zaobljena i oku vrlo ugodna. Po pitanju snage nema osobitih iznenađenja, ali je neprestano gunđanje na račun neuhranjenog motora ipak, barem djelomično, urodilo plodom. Sada paralelni twin raspolaže s dva KS više, no i jezičac vage pokazuje 4 kg više.
Super Tenere ne samo da se vozi ljepše nego prije, već ostavlja vozaču mogućnost da se lijevim palcem poigra ovjesom te
u svega nekoliko sekundi odabere postavku idealnu za trenutne uvjete vožnje. OK, to je bilo izvedivo i ranije, ali je trebalo sve podešavati ručno. Sada to umjesto ruku radi elektronika putem tipke na upravljaču. Dakle, snagom lijevog palca moguće je omekšati ili otvrdnuti ovjes u svega nekoliko sekundi. Alat više nije potreban za podešavanje visine vjetrobrana, također u nekoliko sekundi moguće ga je fiksirati na jednu od četiri pozicije.
Pozicija sjedenja još je malo uspravnija no na prethodnom modelu, što će se osobito svidjeti vozačima na duge pruge. Novi aluminijski nosači te blaže svijen upravljač prenose više informacija s prednjeg kotača i vozač se osjeća više integriranim no prije.
Ukupno gledajući, vrlo uspjela ergonomija, ne bismo puno pogriješili kada bismo novi Super Tenere proglasili možda i najudobnijim u klasi. No, na vagi se definitivno svrstava među superteškaše, jer na masu motocikla s punim spremnikom goriva (271 kg) valja pribrojiti i bočnu zaštitu motora, zaštitu podvozja, nosače bočnih kofera i kompletan set originalnih kofera, od kojih svaki ima pet kilograma. Ugrubo, radi se o nepunih 300 kg mase, ali nekom čarolijom svi se ti kilogrami izgube onog trenutka kad otpustite spojku i zarulate cestom.
Sav neželjeni balast jednostavno iščezava već pri 5 km/h, pa se i
u gradu Super Tenere sasvim dobro snalazi. Jedino što nikako ne bi trebalo smetnuti s uma jest činjenica da s bočnim koferima nema švrljanja između kolona, a još manje provlačenja između zaustavljenih automobila do čelne pozicije na semaforu.
Paraleni twin obujma 1,2 litre konstruiran je s kutem paljenja od
270 stupnjeva između cilindara. Time se imitira karakter i nastup motora V2 konfiguracije, uz prednosti koje donosi nisko težište. Mapping motora je nov, povećani su usisni i ispušni kanali, a rezultat je srčaniji nastup. Tvornička deklaracija govori o povećanju od 2 KS i 8 Nm, ali se opet provlači pitanje – nije li moglo još mrvicu više?
No, porcija snage koju Super Tenere nudi sasvim je zadovoljavajuća, a u odnosu na prethodnika najviše napretka osjeća se
nakon 5000 o/min. Snage je uvijek dovoljno, a kroz ukupne smislene dorade XT 1200 Z evoluirao je od solidnog allroundera do punopravnog stroja za put oko svijeta. Posebice nakićen artiklima s popisa dodatne opreme, koji su zapravo neizostavne komponente ukoliko ovaj motocikl mislite koristiti za ono za što je i zamišljen. Bijeg iz grada, županije, države, pa čak i kontinenta, to su ideje koje se roje ispod kacige za upravljačem Super Tenerea.
U testnom terminu vrijeme nas nije mazilo, kiša nije prestajala padati, ali zašto dopustiti da nam kvari raspoloženje? Dižemo vjetrobran na najvišu, četvrtu poziciju, otvrdnjavamo ovjes i bježimo iz grada, u vedrije krajeve. Brzinomjer učas ispisuje 150 km/h, a prsa i glava nalaze se u solidnoj zavjetrini. Prema tvorničkom navodu, najveća brzina iznosi
210 km/h, što ostavlja dovoljno rezerve za pretjecanja. Nepregledne ravnice gutaju se s lakoćom,
tempomat je prava blagodat kada treba malo odmoriti desnu ruku. Ako značajno povećate nadmorsku visinu, nađete se na kakvom prijevoju i temperatura zraka padne na jednoznamenkaste vrijednosti, tu je grijanje ručki u tri stupnja.
Ni aspekt sigurnosti nije zapostavljen, osim
ABS-a, na raspolaganju je
kontrola trakcije u dva stupnja, s ranijim ili nešto kasnijim intervencijama, a po potrebi se može u potpunosti isključiti. To je preporučljivo samo kod slobodnije terenske vožnje, jer za bilo kakav ozbiljniji angažman valja ugraditi gume terenskog profila, ali opet, puno je tu kilograma za bilo što drugo osim utabanog makadama. Uz to, velik postotak vlasnika ionako se neće otiskivati na avanture izvan asfaltiranih podloga.
Osim palca lijeve ruke, ni desni nije ostao zapostavljen. Njime se može birati između
dvije mape rada,
T ili S. Prva je okrenuta turističkoj vožnji, pa je primanje gasa vrlo mekano i taj je mod idealan za vožnju gradom ili po mokrim i klizavim podlogama. Mod S puno je izravnijeg odaziva i zasigurno će biti prvi izbor angažiranijih vozača na ovorenoj zavojitoj cesti. Na sreću, modove možete mijenjati čak i u vožnji, bez potrebe za zaustavljanjem. Ipak, za odabir postavki ovjesa potrebno se zaustaviti. Postoje tri osnovne postavke (soft, standard, hard), koje se pak mogu fino podešavati u sedam koraka, što nudi dovoljno opcija za baš svaku situaciju. Učinak se itekako osjeća, uostalom, ovjes na prethodniku također je jako dobro radio svoj posao, a sada je cijela priča još jednostavnija.
Upravljivost na magistrali je uzorna, bez obzira radi li se o turističkom krstarenju ili lovu na oštre zavoje. Neutralan u nagibu, Super Tenere precizno prati zadanu putanju, čak i pod opterećenjem suvozača i prtljage. Podesite li ovjes na najtvrđe (hard +3), ne treba strahovati od udarnih rupa ni uvijanja okvira. Odete li pak u drugu krajnost (soft -3), grubu i neravnu terensku podlogu ovjes će s lakoćom “ispeglati”, uz osjećaj kao da se vozite nešto lošijim asfaltom.
Naposlijetku, i potrošnja je u odnosu na prethodni model smanjena za dva decilitra na sto kilometara (magistralna cesta
4,8 l/100 km), pa je teoretski doseg s jednim spremnikom veći od 470 kilometara. Ako pak ne trebate usluge elektronskog ovjesa, tu je i bazni model, kojem je i cijena još povoljnija. Pouzdanost? Već odavno dokazana na našem testu izdržljivosti od 50.000 km.
Što je novo?
- revidiran motor, 112 KS i 117 Nm
- povećanje promjera usisnih i ispušnih kanala
- modificirani klipni prstenovi (karike)
- elektronski ovjes Kayaba, potpuno podesiv
- LCD kokpit s indikatorom stupnja prijenosa
- modificiran ispušni sustav bez interferencijske cijevi
- novi aluminijski nosači upravljača, novi mostovi vilice
- bočni oslonac od aluminija s lako dostupnom polugicom za izvlačenje
- vjetrobran ručno podesiv u četiri razine
- uspravnija pozicija sjedenja
- tempomat kao dio serijske opreme
- pokazivači smjera u LED tehnologiji
Cijene dodatne opreme testnog primjerka
Zaštita motora (skid plate) - 1154,20
Set za montažu zaštite motora - 1742,45
Zaštita motora bočna (cjevasti okvir) - 2445,55
Led svjetla za maglu - 3292,62
Zaštita spremnika goriva (tankpad) - 171,64
Nosači bočnih kofera 1382,24
Bočni kofer (komad) - 3258,74
Top kofer - 2770,80
TEHNIČKI PODACI
MOTOR
Tekućinom hlađeni, četverotaktni, dvocilindarski redni, dvije balansne osovine, dvije bregaste osovine u glavi pokretane lancem, četiri ventila po cilindru, podmazivanje suhim karterom, ubrizgavanje promjera 46 mm, regulirani katalizator, alternator 600 W, akumulator 12V/11 Ah, hidraulički pokretana višelamelna spojka u ulju, mjenjač šest stupnjeva, sekundarni prijenos 2,987
Promjer x hod 98.0 x 79.5 mm
Obujam 1199 ccm
Kompresija 11.0:1
Snaga 112 KS (82.4 kW) pri 7250 o/min
Okr. Moment 117 Nm pri 6000 o/min
OKVIR I OVJES
Čelični mostovi, upside-down prednja vilica promjera 43 mm, elektronski ovjes podesiv po svim parametrima, dvostruka stražnja aluminijska vilica, amortizer podesiv po svim parametrima, sprijeda diskovi 310 mm, četveroklipna kliješta, straga disk 282 mm, dvoklipna kliješta, kontrola trakcije, ABS
Kotači 2.50 x 19; 4.0 x 17
Gume Bridgestone Battle Wing 501/502 "E"
MASA I DIMENZIJE
Međuosovinski razmak 1540 mm, kut glave okvira 62 stupnja, predtrag 126 mm, hod ovjesa sprijeda/straga 190/190 mm, visina sjedala 840-870 mm, masa s punim spremnikom goriva 271 kg, nosivost 199 kg, spremnik goriva/rezerva 23,0/4,2 litre
Garancija tri godine
Servisni intervali Svakih 10.000 km
Boje plava, bijela
Zajednica | Komentari