Test | Yamaha XV 950 R - Impozantna hrpa metala
Yamaha je konstruirala je naoko vrlo jednostavan motocikl koji u sebi
sjedinjuje privlačan „željezan“ izgled i korektnu tehnologiju.
Harley-Davidson 883 napokon ima dostojnog izazivača
Godinama su japanski proizvođači motocikala jedni druge promatrali kao konkurenciju i na osnovi tih istraživanja, analiza i iskustava radili na razvoju i lansiranju novih modela. Sve do trenutka kada netko u Yamahi nije zaključio da Suzuki M 800 i Kawasaki VN 900 nisu i ne mogu biti konkurenti nečemu što bi trebalo biti hit na tržištu i pomesti sve ostale „pod tepih“. Da biste bili najbolji, morate pobijediti prvaka, a to je u slučaju ove klase, ali i kompletne scene, proizvođač iz Milwaukeeja.
Očito je da su pri razvoju Yamahe XV 950 inženjeri iz Iwate pod povećalo uzeli Harley-Davidson 883 koji već neko vrijeme diktira trendove u klasi customa rezerviranih za početnike, žene i manje zahtjevne vozače. Stoga nije nimalo slučajno da je Yamaha XV 950 prvi put prikazana u javnosti upravo na američkom tlu, i to na svjetskom najmoto događanju godine - Daytona Bike Weeku. Tamo su se osluškivale reakcije ciljane publike na osnovi kojih se odlučivalo hoće li motocikl kao takav ići u prodaju i u ostatku svijeta.
Odluka je pala, Star Bolt (naziv na američkom tržištu) je preimenovan u Yamaha XV 950 i motocikl je početkom listopada stigao i u Hrvatsku. Cijena? Priča započinje sa 69.900 kuna, doplata za ABS je 4000 kuna, dok ćete za prestižniju izvedbu R s ABS-om kakva je na testu, morati izdvojiti 75.900 kuna. Konkurencija? Harley-Davidson 883 u izvedbi Iron stoji 78.700 kuna! Dakle, amerikanac je u startu skuplji gotovo 9000 kuna, no treba isto tako znati da je barem dosad na tržištu rabljenih bilježio i najmanji pad vrijednosti vozila.
U svakom slučaju, XV 950 je za Yamahu novi početak, i pritom ne mislimo samo na pogonski agregat. Naime, tko bi pomislio da će zrakom hlađeni V2 s cilindrima pod kutem od 60 stupnjeva preuzet iz midnight stara, u XV-u proživljavati svoju drugu mladost.Yamahin bobber je impozantna hrpa željeza, naravno to govorimo u pozitivnom smislu. Spremnik goriva ovdje nije tek optički element u koji je integriran zračni filtar, već pravi limeni tank kapaciteta 12 litara. No, kao posljedica toga zračni je filtar smješten na desnu stranu te pomalo smeta smještaju koljena tijekom vožnje. Zbog toga je desni oslonac za nogu nešto izbačeniji prema van, što ćete osjetiti tijekom vožnje jer ranije zastruže o podlogu no lijevi.
Ukupno gledajući ergonomija je vrlo opuštena i uspjela, barem što se tiče nižih vozača. Njima će goditi sjedalo presvučeno hrapavom kožom koje je smješteno na visini od svega 690 mm te oslonci za noge pomjereni daleko prema naprijed. No, što je s višim vozačima? Oni viši od 180 cm će zamjerati oštar kut svijanja koljena, ali i nemogućnost pomjeranja stražnjice unazad zbog specifičnog sedlastog oblika sjedala.
No, ono u čemu će se zasigurno svi slagati jest opušteni položaj upravljača koji iznimno dobro leži u rukama. Isto tako, izuzetno godi vrlo mekana spojka koja se odlično dozira te korektan mjenjač. Korektan u ovome slučaju znači da nije u rangu preciznosti i brzine onih na sportskim motociklima i njihovim izvedenicama, već da je na razini kunkurencije ove klase. Dovoljno je precizan da vozača ne zbunjuje, a opet nije prebučan pri prebacivanju naviše ili naniže.
Nije prebučan ni ispušni sustav, i to je po našem mišljenju najveći nedostatak Yamahinog bobbera. Naime, u vožnji djeluje previše umjetno i preuglađeno, čime ova impozantna nakupina metala definitivno gubi na šarmu. No, sam pogonski agregat vrlo je korektan i iznimno dobro podešen. Yamahini su inženjeri izvršili određene zahvate na mappingu, ispuhu i usisu motora, a modifikacije su imale za cilj linearniji i uglađeniji razvoj snage, te smanjenje potrošnje.
U praksi se sve pokazalo istinitim, jer motor već na 2000 o/min u vrlo uglađenom tonu razvija 70 Nm okretnog momenta da bi samo 1000 o/min kasnije isporučio najvišu količinu okretnog momenta - 80 Nm. Pritom je primanje gasa vrlo izravno i mekano, a prenošenje snage na podlogu energično i snažno.
Gledajući općenito, Yamahin V2 je izvrsno podešen za krstarenje magistralom do brzine od 100 km/h (najviša brzina po instrumentima 170 km/h), kako po pitanju vibracija i elastičnosti, tako i po pitanju učinkovitosti, odnosno potrošnje. Isprva nam se spremnik goriva od 12 litara učinio smiješnim, no uz potrošnju od 3,9 l/100 km to zapravo znači autonomiju od gotovo 300 km. Lampica za rezervu se u pravilu pali kada dnevni brojač prijeđe 200 km.
Međuosovinski razmak XV-a je u odnosu na prethodnika XVS smanjen 115 mm, odnosno na ukupno 1570 mm, pa je logično da se ovim motociklom kroz zavoje krstari lakše i opuštenije. Stabilnost u zavojima, ali i na pravcu, mu je izvrsna, što znači da je cijeli koncept okvira, ovjesa i raspoređene mase iznimno dobro pogođen.
Verzija R dolazi s kvalitetnijim stražnjim amortizerima, s odvojenim spremnikom plina i mogućnosti podešavanja kompresije, koji značajno pridonose komforu, ali i pružaju solidnu količinu informacija s podloge. Lakoći upravljivosti i mijenjanju pravca, unatoč pozamašnoj masi od oko 260 kg, pak pridonose naoko uske gume u formatu 100/90 i 150/80 koje su montirane na 19 colni, odnosno 16-colni naplatak od lake legure.
Ahilova peta svih customa oduvijek su bile kočnice, no Yamaha XV 950 unatoč samo jednom disku sprijeda pokazuje da ne treba sve prepustiti generalizaciji. Pored toga što su kočnice vrlo precizne za doziranje, one su i vrlo učinkovite. Motorradov testni tim je na zatvorenom poligonu zabilježio zaustavljanje od 100 km/h do nule u prosječnoj dužini od 42,8 metara, što odgovara negativnoj akceleraciji od devet m/s2. Pazite, to je rezultat koji je u rangu jednoga sportskog nakeda poput Kawasakija Z800 ili ako baš hoćete za jedan metar uspješnije od Ducatija Monstera 696!
Znamo da je ovo posljednje navedeno kriterij koji je na listi kupaca motocikala ovoga tipa dolje pri dnu popisa želja, no po našem je mišljenju itekako vrijedan spomena. Sigurnosti se ne treba odreći ni na jednoj klasi motocikala, bez obzira bili to toureri, nakedi ili customi.
Nije nevažno ni da Yamaha Hrvatska već neko vrijeme na sve motocikle daje trogodišnju garanciju, te da joj je pokrivenost servisa i nabavka rezervnih i potrošnih dijelova u Hrvatskoj među najboljima, ako ne i najbolja.
Tim više se cijena početnog XV-a čini razumnom s obzirom na ono što pruža, iako - ako nas pitate - birajte verziju R!
Akrapovič otklanja glavni nedostatak
Lista dodatne opreme za XV 950 duga je poput one poreznih dužnika u Hrvatskoj. Svakako najsmisleniji dio individualizacije XV-a je ispušni top od Akrapoviča (slip-on) s kojim zvuk postaje primjereniji vrsti ovog motocikla. Naravno, ispuh je homologiran tako da nema bojazni od prekoračenja bučnosti, a lakši je 1,6 kg od originala. Prema Akrapovičevim navodima porast snage iznosi 3,2 KS, a okretnog momenta 3,4 Nm. Ispuh stoji 5516 kuna, i može se nabaviti kod svakog ovlaštenog Yamahinog trgovca.
TEHNIČKI PODACI:
Motor
Zrakom hlađeni V2 s kutom od 60 stupnjeva između cilindara, jedna bregasta osovina u glavi pokretana lancem, četiri ventila po cilindru, klackalice, klasičan karter, ubrizgavanje promjera 35 mm, regulirani katalizator, alternator 460 W, akumulator 12 V/18 Ah, višelamelna spojka u uljnoj kupelji pokretana mehanički, pet brzina, završni prijenos preko zupčastog remena, sekundarni prijenos 2,333
Promjer x hod 85,0 x 83,0
Obujam 942 ccm
Kompresija 9,0:1
Snaga 52 KS (38,3 kW) pri 5500 o/min
Okretni moment 80 Nm pri 3000 o/min
Okvir i ovjes
Čelični cjevasti, klasična vilica promjera 41 mm, klasična čelična stražnja vilica, dvostruki amortizeri podesivi po stlačivanju opruge
Kočnice
Prednji disk promjera 298 mm i čeljust s četiri klipa, straga disk promjera 298 mm i čeljust s jednim klipom, ABS
Kotači Alu-legura, 2.50x19, 4.50x16
Gume Sprijeda 100/90-19, straga 150/80-16
Masa i dimenzije
Međuosovinski razmak 1570 mm, kut glave okvira 61 stupanj, predtrag 130 mm, hod sprijeda/straga 120/70 mm, visina sjedala 690 mm, suha masa 251 kg, spremnik goriva 12 litara
Mjerenja
Najviša brzina 163 km/h
Ubrzanje
0-100 km/h 6 s
0-140 km/h 12,2 s
Elastičnost
60-100 km/h 5,7 s
100-140 km/h 8 s
Prosječna potrošnja tijekom testa 3,9 l/100 km
Garancija tri godine
Servisni intervali svakih 8000 km
Boje crna, bijela
Cijena 75.900 kuna (XV 950 R ABS); 69.900 kuna (XV 950); 73.900 kuna (XV 950 ABS)
Zajednica | Komentari