Test | Yamaha FJR 1300 - Preporođena
Nakon deset godina postojanja, realno je očekivati lansiranje potpuno
novog modela. Yamaha nije tako razmišljala, te nam je u dobro poznatom
ruhu predstavila tourera s potpuno novim kvalitetama.
Yamaha FJR 1300 stigla je neuobičajeno rano, bilo da se radi o ovoj posljednjoj generaciji ili pak o onoj prvoj. Predstavljena je 2001. u vrijeme kada u touring segmentu nije vladala ovakva gužva i definirala je pojam dinamičnosti ove klase. Bio je to tourer koji je više vukao na sport, što je bilo logično jer Yamaha u novije vrijeme nije imala potpuno oklopljenog sport-tourera.
No, od tada je prošlo cijelo desetljeće i štošta se toga odigralo u ovoj klasi. Došao je prilično raskošni kawasaki GTR 1400 a na pozornicu su se popeli i u međuvremenu sišli BMW K 1200 i 1300 GT. Njih je nasljedio impozantni šestcilindarski K 1600 GT koji je sa sobom dovukao pravi vatromet novih tehnologija i standarda. Snaga, okretni moment, infotainment, aktivna svjetla, sustavi asistencije – na Bavarskoj luksuznoj krstarici je sve na okupu!
A FJR? Yamaha je ostala ista kao na početku priče, ništa se nije promijenilo, ili gotovo ništa. Dobro, nemojte zamjeriti što smo do sada zaboravili napomenuti da je 2006. uveden model sa automatskom spojkom koji je u nastavku imena dobio skraćenicu AS. Što još reći o njemu osim da ga se i Yamaha nerado prisjeća. Ipak, 2013. je godina konačnog uskrsnuća FJR-a, godina u kojoj će sve biti onako kako je već neko vrijeme trebalo biti. Bez obzira na ugodnih deset stupnjeva, odlučili smo isprobati nove grijače ručki koji se mogu podešavati u tri različita intenziteta. Ručke su unatoč ugradnji grijača ostale jednakih dimenzija, a ne može se vidjeti niti jedan iritirajući detalj poput kabela ili sličnoga.
Pozicija broj dva je sasvim dovoljna da se možete voziti u laganim jesenskim rukavicama, a intenzitet se, baš kao i mnoge druge nove funkcije, podešava preko prekidača na lijevoj strani upravljača. Na istome mjestu odlučujete i o podizanju i spuštanju vjetrobrana, ili o novim informacijama koje vam se prikazuju na displeju. Vanjska temperatura, prosječna i trenutna potrošnja, doseg, efektivno vrijeme vožnje – svaka čast, ovo je zove standard. Isto vrijedi i za serijski ugrađen tempomat koji se poslužuje na lijevoj strani upravljača i koji se namješta pritiskom na tipku. Brzina se prema gore ili dolje korigira u koracima po dva km/h, a dodirivanjem kočnice ili pomjeranjem ručice gasa u kontra smjeru tempomat je izvan funkcije.
Položaj šireg i višeg vjetrobranskog stakla također se podešava preko istog prekidača, a postoji i „memory“ stavka koja pamti posljednji položaj tako da ne morate uvijek iznova podešavati visinu. Zaštita od vjetra je bolja nego prije, no to još uvijek nije na razini jednoga vrhunskoga tourera poput K 1600 GT-a. No, to niti nije yamahin pravac kojim želi voziti jer akcent ove generacije stavljen je prije svega na lakoću upravljanja tj. sport! Da, dobro ste pročitali, ovaj legendarni yamahin tourer želi postati sportski orjentiran i u tu su svrhu inženjeri doradili ovjes, motor i dimenzije motocikla. Vidljivo je to i po ergonomiji – tvrdo sjedalo, za jedan tourer relativno visoko podgnuti oslonci za noge, kratak upravljač koji stvara prema naprijed orjentiranu poziciju sjedenja.
Sa svojih 298 kg spremnih za vožnju, FJR se na zavojitim cestama čini izuzeto upravljivim, brzim i što je najvažnije – sigurnim. Bridgestone je za FJR razvio BT023 u posebnoj mješavini koje su ovaj motocikl doslovno preporodile. Nema više opiranja pri spuštanju u nagib koji nas je iritirao na prethodnoj generaciji, nema niti neugodnih iznenađenja u brzini spuštanja u nagib. Čak i pri hladnijim temperaturama FJR ulijeva potpunu sigurnost i s lakoćom se prebacuje iz nagiba u nagib. Ne smetaju mu niti neravnine, iako se ovjes na prvu čini pretvrdim. Cijelo vrijeme prolaska zavoja yamaha ostaje na željenoj putanji, a oslonci za noge niti u jednom trenutku nisu iritirali struganjem po asfaltu. Ono što se također promijenilo na aktualnom modelu su reakcije na dodavanje gasa. Odgovor je sada svilankasto mekan, ubrzanja tečna i linearna a potisak s nižih režima je fantastičan. Ne, ovoj se yamahi po tom pitanju zaista nema što prigovoriti.
Ugrađena su dva nova, učinkovitija katalizatora koja mijenjanju dosadašnjih četiri te uz niže emisije CO2 dopuštaju da motor razvija i tri KS više nego prije. Sa 146 KS pri 8000 o/min, FJR je i danas konkurentno postavljen u klasi velikih turera, no nedostajalo je nekih drugih stvari – poput recimo kontrole trakcije. Od sada je i ona tu, baš kao i dva promjenjiva mappinga motora. Vozač tako može birati hoće li voziti u touring ili sport modu, što u konačnici utječe na potrošnju goriva, reakcije na dodavanje gasa, ubrzanja itd. Mod „S“ dopušta da se leptirasta tijela otvaraju daleko više no u modu „T“, pa ukoliko naglo dodajete gas u touring modu, reakcije kasne i nešto su blaže. Kočni sustav je na FJR-u oduvijek bio boljka, ili bolje rečeno intervali reguliranja ABS-a su bili grubi i spori. U redu, i danas taj sustav nije vrh vrhova, ali je u usporedbi s onim prethodnim znatno bolji i učinkovitiji. Prednja kočnica ima svoju točku hvatanja, doziranje se izvodi precizno i progresivno, a za najbolje zaustavne putove valja u kombinaciji koristiti prednju i stražnju kočnicu.
Napokon smo se dokopali i autoceste, pa je trenutna potrošnja goriva skočila sa 4,6 (magistrala, vožnja po ograničenjima) na 6,7 l/100 km. Doseg koji je pri punom spremniku goriva u takvom režimu vožnje pokazivao čak i do 400 km, sada se gotovo prepolovio. Noga je nekoliko puta bila spremna za djelovanje na polugu mjenjača, no uzaludno smo tražili stupanj više. Ne, jedina stvar kojoj se konstantno prigovaralo FJR-u od samih početaka i dalje je ostala prisutna – yamaha i dalje broji samo pet brzina.
Ne bi to bilo ništa dramatično da u vožnji autocestom ne prelazite brzinu od 140 km/h, no preko toga se broj okretaja rapidno diže, potrošnja raste a i zvuk motora postaje primjetniji. Zašto se Yamaha tako tvrdoglavo drži nečega od čega su svi do sada odustali? Službeni navod kaže da FJR 1300 sa pet brzina može sve bolje no konkurencija sa šest. Pri tom se dakako misli na brzu touring vožnju, dostupnost snage u svim režimima, elastičnost u finalnom stupnju prijenosa. Doista, jesu li u pravu? Na to ćemo morati pričekati do slijedećeg broja, kada ćemo yamahu usporediti sa aktulnom touring elitom. Do tada ćemo reći da je u ovom izdanju trebala biti – odavno.
Što je novo?
- Ride by wire (YCC-T)
- Kontrola trakcije (TCS)
- Tempomat
- Dvije mape paljenja (sport i touring)
- Povećanje snage za 3 KS
- Dorađena prednja vilica (progresivne opruge/tvrđe podešenje)
- Dorađeni stražnji amortizer (trvđa opruga)
- Novi instrumenti i postavke
- Nova prednja oplata, povećana zaštita od vjetra, brže podizanje i spuštanje vjetrobranskog stakla
Održavanje
Yamaha je za FJR 1300 predvidila intervale redovitog održavanja na svakih 10.000 km. Prva su dva servisa (na 1000 i 10.000 km) relativno bezbolna i uključuju izmjene ulja i filtra ulja, kao i izmjenu ulja u kardanu. Na 20.000 km pak pored navedenog treba promijeniti i filtar zraka te svjećice (NGK-R CR8E). Prvi ozbiljniji servis je onaj na 40.000 km za koji je predviđeno pet i pol radnih sati (radni sat iznosi 225 kuna), dok je za ostale predviđeno od 1,2 do najviše 3,1 sati.
Tehnički podaci
Motor
Tekućinom hlađeni četiricilindarski redni motor, dvije kontrabalansne osovine, dvije bregaste osovine u glavi pokretane lancem, četiri ventila po cilindru, klasičan karter, ubrizgavanje promjera 42 mm, regulirani katalizator, alternator 490 W, akumulator 12 V/12 Ah, višelamelna spojka u uljnoj kupelji pokretana hidraulično, pet brzina, kardan, sekundarni prijenos 2,773
Promjer x hod 79 x 66,2 mm
Obujam 1298 ccm
Kompresija 10,8:1
Snaga 146 KS (107,5 kW) pri 8000 o/min
Okretni moment 138 Nm pri 7000 o/min
Okvir i ovjes
Dvostruke aluminijske grede, prednja klasična vilica promjera 48 mm, aluminijska stražnja vilica, monoamortizer s polužjem
Kotači Alu-gus, 3,5 x 17, 5,5 x 17
Gume Sprijeda 120/70 ZR 17, 180/55 ZR 17
Kočnice Sprijeda dvostruki diskovi promjera 320 mm i čeljust sa četiri klipa, straga disk promjera 282 mm i čeljust sa dva klipa, poluintegralni sustav kočenja sa ABS-om
Masa i dimenzije
Međuosovinski razmak 1545 mm, kut glave okvira 64 stupnja, predtrag 109 mm, hod sprijeda/straga 135/125 mm, masa sa svim tekućinama 289 kg, spremnik goriva 25 litara
Garancija dvije godine
Boje smeđa, crna, srebrna
Testni motocikl je na prodaju, više informacija na mail info1@yamaha-motor.hr ili na tel. +385 (0) 1 3466 995
Zajednica | Komentari