Članak | ABS nekad i sad: Tri desetljeća napretka
ABS je bio prvi i najvažniji sustav asistencije na motociklu, tijekom 30 godina postojanja spriječio je nebrojeno mnogo padova. No, kako se ABS prve generacije nosi s najmodernijim sustavom protiv blokiranja kotača?
Uh, kako vrijeme leti! Prošlo je više od 30 godina otkako je BMW preuzeo pionirsku ulogu i opremio svoj model K 100 iz 1988., kao nositelja nove tehnologije, s najvažnijim sigurnosnim sustavom ikada. ABS prve generacije, sustav protiv blokiranja kotača, premijeru je doživio prije tri desetljeća, a u ono vrijeme doplata je iznosila oko 2000 njemačkih maraka. Upravo jedan takav K 100 RS, u odličnom stanju i sa 90.000 prevaljenih kilometara ugostili smo na usporednom ‘stop-testu’, kako bismo otkrili stvaran napredak današnjih sustava. Oldtimer smo stavili uz bok aktualnom modelu R 1250 GS, izmjerili zaustavne puteve u različitim situacijama i usporedili dobivene rezultate.
Koliko su u tehničkom smislu ‘udaljene’ obje konstrukcije ABS-a? Uostalom, već na papiru očigledne su velike razlike u samim motociklima. Sport-tourer iz 1988. pokreće uzdužno postavljen četverocilindraš snage 90 KS. Međuosovinski razmak je popriličnih 1510 mm, no opterećenje na stražnjoj osovini dovoljno je da i pri silovitim kočenjima stražnji kotač ostane u kontaktu s podlogom. Stražnja nosi dimenziju 130/90 V 17 (obje su tubeless) i već sada primjećujete da su gume osjetno uže od današnjih korištenih na sličnim motociklima, što zasigurno ne pridonosi kratkim zaustavnim putevima.
Sva tri kočna diska promjera su 285 mm i opremljena dvoklipnim kočnim čeljustima koje potpisuje Brembo. ABS je dvokanalni, što znaci da su intervencije na prednjem i stražnjem kotaču posve neovisne jedna o drugoj. ABS je razvila i proizvela tvrtka FTE, a sustav uključuje i dva ‘ringa’, svaki s po 100 zubaca, koji su u funkciji senzora za mjerenje brzine vrtnje svakog kotača. Stoga imamo 200 registriranih impulsa po jednom okretaju kotača. Pri brzini od 100 km/h, to je otprilike 2750 informacija u sekundi!
Iako ih dijeli čak 30 godina, hardver i softver na oba sustava morali su dokazati što mogu u specifičnim situacijama. Pred njima je zahtjevan test - s ulaznom brzinom od 70 km/h započinje silovito kočenje tijekom šest metara asfalta s izraženim gripom, zatim slijedi pješčana podloga duž dva metra koja predstavlja veliku mogućnost pada. Zatim ponovno slijedi dva metra čistog asfalta, nakon čega motocikl ponovno dolazi na pješčanu podlogu duž dva metra, a potom se potpuno zaustavlja na asfaltu. Tu smo izmjerili vrlo različite zaustavne puteve.
Aktualni BMW R 1250 GS zadatak je kompletirao za 29,1 m, dok je klasik K 100 RS za isti trebao čak 43 m do potpunog zaustavljanja. Zamislimo li prepreku u ravnini sa zaustavljenim GS-om, ispada kako je K 100 RS u nju udario brzinom od gotovo 40 km/h! To boli! Grubi intervali rada ABS-a i sporo pulsiranje ručice kočnice ostavština su 80-ih, dok aktualni GS to čini gotovo neprimjetno te uz kudikamo finije i preciznije intervale rada.
Zaključak
ABS je promijenio svijet motociklizma. Riječ je o najvažnijem, najstarijem i najrasprostranjenijem sustavu asistencije na modernim motociklima. No sustav protiv blokiranja kotaca s vremenom se mijenjao te konstantno unaprjeđivao, a BMW je na tom polju predano radio. Vrlo je dobra vijest što ABS na motociklu starom 30 godina radi vrlo učinkovito, barem dok je cesta ravna, a asfalt ujednačene kvalitete. S druge strane, moderni sustavi kudikamo su sposobniji kada se na podlozi izmjenjuje koeficijent trenja, odnosno kad je motocikl u nagibu. Tu je napredak najočitiji.
Zajednica | Komentari