Motorevija
PRETRAGA
2010-10-22 , Autor: Rolf Henniges, Slike: Rossen Gargolov
Bookmark and Share

Njemačka, kraj 60-ih. Tržište motocikala je pred kolapsom, sve se manje motocikala atestira, a ono što nitko nije smatrao mogućim dogodilo se gotovo preko noći - jedan japanski četverocilindarski agregat izazvao je novi boom. Nastupio je nulti sat u razvoju europskog motociklizma



Čini se da se piše samo o hondi CB 750 four. Stotine članaka u cijelom svijetu. I na tisuće knjiga. Ukratko, mogli bismo se i ovako izraziti: jedan je motocikl revolucionirao svijet. S četverocilindarskim rednim motorom, erotičnim zvukom i izgledom koji oduševljava CB je bio 6495 tadašnjih njemačkih maraka skupi san, koji si je na sreću mogao ostvariti i poneki radnik s prosječnom plaćom.

Ta je revolucija mene, nažalost, zaobišla. Kada je 1969. javnosti predstavljen four, imao sam samo četiri godine. Četrnaest godina kasnije, kada sam postao vlasnik vozačke dozvole za motocikl, potomci 750-ice i njihova konkurencija nadvladali su taj događaj. No, 750-ica mi je ostala legenda. Legenda koju sam si za ovaj tekst morao najprije približiti preko članaka iz novina. Prvi njemački test vožnje je, primjerice, objavljen u Motorradu broj 5, 8. ožujka 1969. godine. Svezak iz arhiva ima oko 50 stranica, vrlo jaku patinu i izgled poput kakve knjige: mnogo sitno pisanog teksta, malo fotografija, sve u crno-bijeloj tehnici.
Autor teksta Ernst Leverkus, poznatiji kao Klacks, imao je prilike voziti predserijski model 750-ice nekoliko kilometara oko Offenbacha. S velikim oduševljenjem govori o nadmoćnoj praktičnosti, kočnicama silovite snage - uglavnom pronalazi samo riječi hvale za taj četverocilindarski agregat: kultivirana vožnja, bez ikakvih vibracija, nevjerojatna radost promjene brzina. O tada senzacionalnih 67 KS pisao je ovako: „Dakle, laku noć svima, dobar dan novoj hondi CB“. BMW je 41 godinu kasnije svojim S 1000 RR-om na tržište izbacio najjači sportski motocikl te time povukao Japanca za nos baš na njegovom terenu, kojim je vladao gotovo četiri desetljeća - pritom se misli na četverocilindarski agregat koji je four uveo na scenu.



Nakon što sam sate proveo čitajući lektiru u Motorradovoj arhivi, jednog sunčanog lipanjskog jutra našao sam se pred vratima Klausa Schoppasa radosno iščekujući domaćina. On je ponosni vlasnik CB-a 750 foura K2, a preko telefona obećao je da će mi dopustiti nekoliko rundi na svojoj svetinji. Njegova žena Biggi poziva me u garažu. Ispod crvene plahte stoji limeni ljubimac. Legenda. Registriran. S punim spremnikom. „Nisam računala koliko je vremena proveo čeprkajući po njemu i polirajući ga“, rekla je Biggi, nasmijala se i maknula plahtu.

Srce mi je snažno tuklo. Ljubimac Klausa Schoppasa izgleda kao nov. Da brojač ne pokazuje gotovo 50.000 kilometara, da nema nešto mrlja od ulja za lanac i izlizanih guma, moglo bi se reći da je taj four tek izišao iz tvornice. Jedan takav luksuzni primjerak lako bi mogao „težiti“ i do 12.000 eura - uzmemo li u obzir da se uopće nađe netko tko bi ga želio prodati.
Svaka mrtva muha je sramota za lak. Four kreće na prve tonove startera i u praznom hodu mehanički brunda. To je lijepo brundanje, živahno i nadahnjujuće. Zamahnuo sam jednom nogom preko sjedala i iznenadio se visini sjedenja. Tvorničkih 810 mm meni se čine puno više, a tvorničkih 218 kg s punim spremnikom puno teže. Mjenjač u prvu brzinu upada lako, a spojka se može dobro dozirati. Plaho izlazim iz dvorišta. Smjer: bilo kuda. I razmišljam: Robyn Davis iz američkog najčitanijeg motociklističkog časopisa Cycle World je nakon svoje prve vožnje 1969. godine napisao ovako: „S ovom je mašinom posve jasno da dolazi novo doba. Sada svatko zna koliko su uistinu stari ostali motocikli.“



Ostali. Točno. Krajem 60-ih dva cilindra jednostavno su bila dovoljna za jedan motocikl. BMW-ov boxer R 69/S sa 42 KS smatrao se sportskim, a najjači engleski blizanci (twins) pod Triumphovim logom imali su gotovo 50 KS. Svatko tko je držao do sebe kupio je auto umjesto limenog ljubimca na dva kotača. Krov nad glavom, pet mjesta za sjedenje. Osim u rokerskim krugovima, motocikl se smatrao prijevoznim sredstvom siromašnih.

1/2 stranica Molimo, okrenite za nastavak
1/2




Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Suzuki DL650 V-Strom Honda VT 750 C shadow Honda CB 1000 R Gilera GP800 Yamaha XT 660 Z Ténéré Gilera Runner 50 SP Yamaha FZ1 Fazer Suzuki Bandit 650 2007- Yamaha YZF-R1 2009 Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Honda CBR 600 F (2011.) Yamaha XT660X KTM 690 Duke KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Honda XL700V Transalp Yamaha X-max 250 (2011.) Yamaha V-max Yamaha YZF-R125 Honda CBF 600 N Suzuki GSX-R 1000 2009 Piaggio beverly tourer 300ie Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) BMW K 1600 GTL (2011.) Yamaha XJ6 (2010.) Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Aprilia RS 125 Vespa PX 125/150 (2011.) Yamaha FJR 1300 AS Suzuki GSF1250 S ABS bandit Kawasaki VN 900 Classic BMW R 1200 R/Classic (2011.) Honda Crossrunner (2011.) Yamaha FZ8/fazer 800 Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Aprilia Tuono V4 R (2011.) Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Ducati Diavel (2011.) Honda VT 750 Shadow Spirit Suzuki DL1000 V-Strom Honda VFR 1200 F Kawasaki ZX-10R (2011.) Gilera Nexus 300 i.e. Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Yamaha YZF-R6 2006-2007 Yamaha YZF-R6 2008- Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX-R 600 (2011.) BMW K 1600 GT (2011.) Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Aprilia Shiver 750 GT Suzuki SFV650 Gladius 2009 BMW S 1000 RR Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) BMW G 650 GS (2011.) Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- BMW K 1300 GT 2009 Megelli sport 125 R Aprilia NA 850 Mana 2007- Honda CBR 125 R (2011.) Honda VFR 800 2003- Aprilia RSV 4 R Ducati 1198 SP (2011.) KTM Duke 125 (2011.) Honda CB 600 F/ABS (2011.) Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) KTM RC-8 R (2011.) Yamaha FJR1300 Honda CB600F Hornet 2007- Ducati Monster 1100 evo (2011.) Aprilia shiver 750 Honda CBF 600 S Yamaha TDM850 1996- Yamaha FZ6 (S2) 2007- Kawasaki Z 750 R (2011.) Suzuki GSX-R 750 (2011.) BMW R1200GS 2007 Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Honda XL650V Transalp Honda CBR 250 R (2011.) Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Suzuki GSR 750 (2011.) Hyosung GT 250 R Honda CBF125 MV Agusta F3 675 (2011.) Triumph Daytona 675 R (2011.) Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Kawasaki W 800 (2011.) Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Aprilia Pegaso 650 I.E. Kawasaki KLR650 / R