2007-08-02 , Autor: Danijel Puljek, Slike: Vanda Kljajo | |
Asketski opremljen, X-moto je namijenjen najdinamičnijim vozačima i pravi je supermoto napravljen u manirama fun mota. BMW ga propagira kao motocikl i za početnike, a od svega naviąe oduąevljava voznoąću
Bavarci se očito ne zabavljaju samo uz litrene krigle piva koje im donose prsate konobarice, nego i na motociklu, a da bi udovoljili sebi i drugima, proizveli su moderan funbike G 650 X-moto.
Jednocilindra± iz bratske G-klase stvoren je unutar velikog projekta stvaranja triju motocikla različite namjene, a jednog korijena, ili, ako vam je draµe, jednog motocikla s tri osobnosti. Dok G 650 u formi X-challenge i X-country zadovoljava vozače endura, µene i one sklone svakodnevnoj praktičnoj voµnji, X-moto je namijenjen mladoj, najdinamičnijoj klijenteli i pravi je supermoto napravljen u manirama fun mota. Popularnost takvih agilnih jednocilindra±a koji sve vi±e prometuju asfaltom, ali i izvan njega, nije mogla proći bez reakcije bavarskog giganta. Ostaviv±i se piva i s već poznatom BMW-ovom svjeµinom u konstruiranju, te potpomognuti tehnolo±kim imperijem, konstruktori su stvorili dinamičan G-paket osobina u crno-crvenoj kombinaciji.
Motocikl namijenjen zabavi asketski je opremljen, da neke stvari - poput vjetrobrana, prtljaµnika ili oslonaca suvozačevih nogu - ne bi „smetale“ u voµnji. Tako visoka i uska silueta motocikla s visokim vozačkim sjedalom i osloncima nogu izgleda ogoljeno, ali svejedno privlačno, a dinamično oblikovane oplate nagla±avaju osobnost supermota. Poglede mladih kupaca osjetili smo često dok smo ga testirali, pa moµemo zaključiti da takav dizajn „pali“, ali budući da BMW između ostalog taj model propagira i kao motocikl za početnike, odmah nakon sjedanja na njega primijetili smo da njegova visina nije ba± najbolje rje±enje za vozače s malo iskustva.
Ostali elementi su na svom mjestu. Ergonomija je tipično bavarska, drugim riječima - solidna, a kad jednom zauzmete poloµaj za ±irokim upravljačem, postaje vam jasno da je lako upravljati tim motociklom. Potpuno uµivanje u voµnji ometa vrlo tvrdo sjedalo koje o±tro „komunicira“ sa straµnjicom, pa je X-moto lak±e voziti atraktivno, s dosta promjena poloµaja sjedenja nego njime prevaliti dugu pravocrtnu dionicu. Budući da i nije stvoren za prometovanje od točke A do točke B, nego za ne±to vi±e, isprobali smo ga u urbanoj dµungli, gdje je pokazao svoje pravo lice, ali i naličje.
Najvi±e nas je odu±evila voznost 166 kg te±kog motocikla kojim se moµe izvesti doslovno sve. Agilnost je na visokoj razini i primjetno je da su konstruktori upravo po pitanju dinamike taj model pribliµili ±irokim masama. Promjene pravca su trenutačne, prebacivanje mase lako, a voµnja zavojima uµitak. Sve dok od X-mota ne zatraµite maksimum, tj. dok voµnju iz fun moda ne prebacite na pravi supermoto stil. Tad do izraµaja dolazi premekano pode±en ovjes s prednjom vilicom upside-down velikog hoda, koja ometa maksimalno kočenje i brzi prolazak kroz zavoje. Iako se i prednja vilica i straµnji amortizer, izravno vezan za vilicu, mogu pode±avati po tvrdoći i povratnom hodu, ni nakon otvrdnjavanja nismo bili zadovoljni njihovim pona±anjem.
Ponajvi±e u voµnji smeta karakteristika povrata straµnjeg amortizera, koji vozaču onemogućuje kvalitetnu povratnu informaciju sa straµnjeg kotača. Tako se pri brzom prolasku zavoja ili kočenju pred njim vozač mora naviknuti na izvjesno „plivanje“ motocikla pod sobom. Koliko je ovjes ispod razine očekivanja, gledajući ga kroz supermoto oči (a nije isključeno da takvu, zahtjevniju publiku taj model neće privući), tako su kočnice odlične, posebno prednja. Lako se dozira, s dobro definiranom točkom maksimalnog učinka, a pri punom hvatu ukopava prednji kraj u mjestu. Ono ±to vas tjera da popustite njen čelični stisak nije proklizavanje prednje gume ili podizanje straµnjeg kotača, nego najče±će preduboko propadanje prednje vilice. Straµnja kočnica također radi dobro, omogućuje fino doziranje sile kočenja, a samim tim i atraktivna supermoto proklizavanja - opletena kočna crijeva ne treba posebno ni spominjati. Pohvalno je ±to odličan kočni paket moµete opcionalno pojačati s ABS-om.
Među stvarima koje treba pohvaliti svakako je i pogonski agregat. Jednocilindrik s Rotaxovim potpisom po snazi nije među najjačima u klasi, ali se u G-tijelu odlično snalazi. Snagom od 53 KS lako pokreće motocikl, a najvi±e odu±evljava linearnim razvojem snage i maksimalnim momentom na relativno niskih 5000 o/min. U voµnji, osim u okretajima tik iznad praznog hoda, karakterističnih vibracija nema, kao ni pretjeranog zatrzavanja motora karakterističnog za takvu koncepciju. Tome pridonosi i dobro proračunati petobrzinski mjenjač koji se malo teµe „±alta“ navi±e, ali zato svojim prijenosnim omjerom pridonosi elastičnosti u voµnji.
Izvana motor ne izgleda pretjerano lijepo, ali zato malo tro±i. Zahvaljujući potro±nji od četiri litre na 100 km, djelomično kompenzira mali kapacitet spremika od samo 9,5 litara. Poku±avajući optimizirati centar teµi±ta i povećati voznost, konstruktori su morali posegnuti za kompromisom i smanjiti ga.
Na kraju detalji. Budući da je X-moto namijenjen ±irokom spektru kupaca, uključujući i početnike, primjetno je da je „smek±an“ kako bi ga mogli koristiti i obični vozači, ali zato - osim jednostavnih modernih instrumenata koji su za pohvalu -moramo primijetiti relativno jeftinu izvedbu ponekih elemenata, poput retrovizora ili ručica.
Kad ga usporedimo s konkurencijom, koja u raznim izvedbama negdje nudi ne±to vi±e, a drugdje malo manje, X-moto nam se čini najbliµi KTM-u 690 supermotu, od kojeg je pitomiji, a time moµda i privlačniji običnim vozačima. G 650 X-moto svakako je paµnje vrijedna alternativa svima koji biraju u toj klasi, a odluka će biti jo± lak±a ako prevagu donosi poznati kruµni plavo-bijeli „propeler“ na oplatama.
Piaggio MP3 310: Brľi, agilniji, moderniji |
Benelli TRK 702: Fokusiran na cestu |
CF Moto 700 CL-X Sport: Kratki espresso |