Motorevija
PRETRAGA
2022-03-25 , Autor: Kristijan Tićak, Slike: Jorg Kunstle
Bookmark and Share

Oni su švicarski noževi na dva kotača - mogu se kretati žustro, mogu ležerno putovati, a povrh toga mame i opremom tipičnom za višu klasu. Ono što je nekoć bio sport-touring, odsad se naziva crossoverom. Dvoboj na vrhu u ovoj klasi - BMW-ov twin protiv Yamahinog trilinga



Čini se da je na prvi pogled klasa motocikala koja je zapravo pokrenula ideju Alpenmastersa, posve zaboravljena. Uostalom, koji poznati proizvođač još uvijek nudi tipičan sport tourer? Motocikli poput Honde VFR 750 F ili Suzukija GSX 750 F-a, kojima su nekoć bile zatrpane ceste od Alpa do Mediterana, postali su vrsta u izumiranju. Iz usporednih testova ove klase, koji su u ondašnje vrijeme bili vrlo opsežni i brojni, urednički je tim na kraju došao na ideju da odabere najboljeg kandidata za serpentine i zavoje te ga proglasi 'Kraljem Alpa'. Tako smo postavili temelje za Alpenmasters, a paradoksalno, gotovo dva desetljeća kasnije, ti su motocikli sasvim iščeznuli s ove usporedbe.

Ili nisu? Ako detaljnije analiziramo profil ovih dvaju crossovera, možda se uistinu nećemo daleko odmaknuti od klasičnih sport-tourera, izuzmemo li - naravno - izgled i oblik. Jer oba se modela oslanjaju na oštro podešen ovjes, ugodnu ergonomiju prilagođenu putovanjima i elastične 'širokopojasne' motore - recimo to uvjetno - umjerenih performansi. Jedina je razlika što se, u pogledu izgleda, više ne oslanjate na ono što je nekad bio sportaš, već ga kopirate s trendovskih, putnih adventure polazišta.



BMW F 900 XR, koji je predstavljen prošle godine, već je tada mogao osigurati ulaznicu za Alpenmasters, no prednost smo ipak dali snažnijem bratu S 1000 XR-u. Ove godine je došao red da i mali zapali visoku alpsku cestu. Pogoni ga paralelni twin sa 105 KS koji dosad nije baš ostavio upečatljiv dojam na nas. Neki od vas su nam prigovarali da smo na prvim testovima bili prestrogi prema F 900 XR-u?! Bilo kako bilo, recimo da je mali XR težak koliko i jest te dinamički ne ostavlja graciozan dojam. Twin se također nije pokazao kao uzor temperamenta i živosti, unatoč porastu snage od 10 KS u odnosu na prethodnika iz serije F-800. Konkretno, iako 'crta' nešto puniju krivulju okretnog momenta u sredini, 900-tka (koja se također koristi u roadsteru F 900 R) ostavlja vrlo blijed dojam. Novi 'dizajn zvuka' koji ide u smjeru V2-agregata to ne može bitnije promijeniti.

No dosta preliminarnih razmatranja, ovdje na naplatnoj postaji Ferleiten 'nuliramo' brojač puta i F 900 XR-u dajemo novu priliku. Jer kriteriji na Alpenmastersu su nešto drugačiji no na klasičnom top-testu i usporednom testu. No protivnik na planini nije nimalo lak ni bezazlen. Pretežno sivi motocikl koji pozira ispred moćne prirodne kulise je sve samo ne - miš. Mnogi dugonogu Yamahu još uvijek znaju kao Tracer 900, no u međuvremenu je promijenila naziv. Nestale su dvije nule u skraćenici modela tako da je riječ o Traceru 9, a na dvoboj s BMW-om nije stigao u standardnoj već GT-verziji.



Poput serije MT-09, i Tracer 9 sada ima veći linijski trocilindarski pogonski agregat u kojem su komore za izgaranje sa 847 porasle na 890 ccm (tri milimetra veći provrt). Ono što je ostalo je dobro poznati pomak radilice od 120 stupnjeva koji Yamahu ne čini baš toliko 'big' koliko stvara 'bang'. Povećanje obujma ujedno znači i povećanje performansi (sa 115 na 119 KS), ali ljubiteljima 'touringa' će se posebno svidjeti okretni moment od 93 Nm dostupan pri niskih 7000 o/min (prije 88 Nm pri 8500 o/min). Na papiru sve zvuči kao da je sila na strani Japana, ali još uvijek stojimo u Ferleitenu na 1145 metara, a ni jedna od prekrasnih 36 serpentina nije pod našim kotačima.

'Bavarski blizanac' zvuči sonorno, dok japanski triling veselo frkće. Pozor, krećemo! Iz perspektive kokpita i oba sedla možete vidjeti isti planinski svijet, ali i dva svijeta koja ne mogu biti ekstremnije različita. Jer vozač F 900 XR-a na sjajnom TFT-ekranu sve informacije dobiva jasno i sažeto. Teško da može bolje, osobito jer upotrebljivost svih funkcija i značajki slijedi određenu logiku. Možemo li reći intuitivno? Da, jer BMW po tom pitanju jasno postavlja mjerila u svijetu motocikala.
S druge strane, vozač Tracera gubi se na ploči s instrumentima podijeljenoj u dva bloka, a sve je najbolje sažeti kao - zbunjujuće. Ovisno o intenzitetu sunca, teško je ili nemoguće čitati sitne podatke s ekrana. Da budemo iskreni do kraja - svatko tko pogleda ovaj staromodni 'infotainment', neće se moći načuditi da iz Japana dolazi nešto tako genijalno poput Playstationa 5.



No vratimo se prirodnom spektaklu. Savršeno zakrivljeni radijusi prema Fuscher Törlu potiču vas na sportski tempo vožnje, osobito kada se smanji broj biciklista i automobilista. Kao GT, Tracer 9 ima ugrađen poluaktivni ovjes s upside-down vilicom Kayaba, a osim toga tu su i set kofera te grijane ručice. Vozač XR-a tome se suprotstavlja ESA-om, koja dolazi uz nadoplatu (paket Comfort) i kojom se može upravljati pritiskom na prekidač. Cijeli paket itekako podiže razinu komfora, ali vilica nema daljnjih mogućnosti podešavanja, što je za ovu (cjenovnu) klasu poprilično poražavajuće.

Tracer 9 GT osjetno je bolji na lošijim dionicama, posebno zahvaljujući fino podešenoj vilici koja oduševljava u ugodnijem načinu prigušivanja (razina 2). Što se kočnica tiče, BMW je malo ispred Yamahe, što je dokazano u mjerenju kočenja nizbrdo s punim opterećenjem. Ovo vrijedi zlata u Alpama, oni koji su bili tamo znaju o čemu govorimo. Međutim, XR sa serijskim gumama Michelin Road 5 GT tendira izravnavanju pri kočenju u nagibu.

U istoj situaciji Yamaha s gumama T32 iz Bridgestonea djeluje neutralno i sigurno. Projurili smo kroz vrh prijevoja kod Hochtora te pojačali tempo nizbrdo kroz svjetlucava snježna polja. Voda koja se slijeva niz cestu poziva na oprez, posebice jer kontrola proklizavanja na Traceru nerado i grubo intervenira. Međutim, ovaj nedostatak 'pegla' svilenkasto gladak i kultiviran motor kojem jedino zamjeramo pomalo grubu spojku. Za razliku od BMW-a čiji je predug završni prijenos u ovom okruženju F 900 XR učinio - nekonkurentnim.



Zaključak
Razlika u bodovima govori o odnosu snaga u ovoj kategoriji. Iako, F 900 XR je prvenstveno kiksao u poglavlju podešenosti motora i završnog prijenosa. Sve u svemu, Yamaha je sastavila bolji i pristupačniji paket koji će imati što za reći i u samoj završnici Alpenmastersa.





Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Suzuki DL650 V-Strom Honda VT 750 C shadow Honda CB 1000 R Gilera GP800 Yamaha XT 660 Z Ténéré Gilera Runner 50 SP Yamaha FZ1 Fazer Suzuki Bandit 650 2007- Yamaha YZF-R1 2009 Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Honda CBR 600 F (2011.) Yamaha XT660X KTM 690 Duke KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Honda XL700V Transalp Yamaha X-max 250 (2011.) Yamaha V-max Yamaha YZF-R125 Honda CBF 600 N Suzuki GSX-R 1000 2009 Piaggio beverly tourer 300ie Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) BMW K 1600 GTL (2011.) Yamaha XJ6 (2010.) Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Aprilia RS 125 Vespa PX 125/150 (2011.) Yamaha FJR 1300 AS Suzuki GSF1250 S ABS bandit Kawasaki VN 900 Classic BMW R 1200 R/Classic (2011.) Honda Crossrunner (2011.) Yamaha FZ8/fazer 800 Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Aprilia Tuono V4 R (2011.) Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Ducati Diavel (2011.) Honda VT 750 Shadow Spirit Suzuki DL1000 V-Strom Honda VFR 1200 F Kawasaki ZX-10R (2011.) Gilera Nexus 300 i.e. Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Yamaha YZF-R6 2006-2007 Yamaha YZF-R6 2008- Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX-R 600 (2011.) BMW K 1600 GT (2011.) Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Aprilia Shiver 750 GT Suzuki SFV650 Gladius 2009 BMW S 1000 RR Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) BMW G 650 GS (2011.) Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- BMW K 1300 GT 2009 Megelli sport 125 R Aprilia NA 850 Mana 2007- Honda CBR 125 R (2011.) Honda VFR 800 2003- Aprilia RSV 4 R Ducati 1198 SP (2011.) KTM Duke 125 (2011.) Honda CB 600 F/ABS (2011.) Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) KTM RC-8 R (2011.) Yamaha FJR1300 Honda CB600F Hornet 2007- Ducati Monster 1100 evo (2011.) Aprilia shiver 750 Honda CBF 600 S Yamaha TDM850 1996- Yamaha FZ6 (S2) 2007- Kawasaki Z 750 R (2011.) Suzuki GSX-R 750 (2011.) BMW R1200GS 2007 Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Honda XL650V Transalp Honda CBR 250 R (2011.) Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Suzuki GSR 750 (2011.) Hyosung GT 250 R Honda CBF125 MV Agusta F3 675 (2011.) Triumph Daytona 675 R (2011.) Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Kawasaki W 800 (2011.) Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Aprilia Pegaso 650 I.E. Kawasaki KLR650 / R