Test | Harley-Davidson LiveWire: Sila je živa
Budućnost je stigla u Milwaukee - najednom se počelo razbacivati
pojmovima poput 'kapacitet baterije', 'umreženost', 'karbon'... Kraj
svijeta? Upravo suprotno, početak sasvim novog
Svjedoci smo turbulentnih vremena, naš se planet svakim danom okreće sve brže. U takvom ozračju neki tradicionalni proizvođači motocikala poput Harley-Davidsona najednom moraju kršiti dogme, definirati novu strategiju i početi 'voziti potpuno novim cestama'.
Da, možda i najtradicionalniji proizvođač motocikala na svijetu postao je ujedno i prvi koji je lansirao velikoserijski motocikl na struju. Ironija? Ne baš, jer se gotovo identična stvar dogodila i u svijetu na četiri kotača gdje je možda i najtradicionalniji proizvođač sportskih automobila – Porsche - svoju novu priliku uočio upravo u struji.
Ulazak HD-a u svijet 'bitova i bajtova' nije nikakvo iznenađenje koje se rodilo preko noći. Naime, projekt se najavljuje još od 2014. kada je Scarlett Johansson alias Black Widow u blockbusteru Osvetnici jahala prototip crnog LiveWirea. Osim što je od tada studija prošla nekoliko kozmetičkih preobražaja, od najavljenih 74 KS i 70 Nm na kraju smo dobili znatno konkretnijih 105 KS i 114 Nm. Iako kapacitet baterije nikada nije službeno objavljen, sadašnjih 15,5 kWh je zasigurno više no što se u ono vrijeme računalo. Veća je i masa motocikla, koja je s planiranih 210 na kraju zaustavila na 249 kg!
Unatoč pozamašnoj masi, LiveWire je jako uzak i vitak a centar težišta je jako nisko. Dakako, centar težišta je odredila pozicija baterija (104 kg) za čije punjenje je predviđeno vrijeme od jednog sata (brzi punjač). LiveWire je sklopljen od najfinijih komponenti koje se trenutno mogu pronaći na tržištu. Tu su kočne čeljusti Brembo monoblock, potpuno podesiv Showin ovjes, TFT-instrumenti s ekranom osjetljivim na dodir ali i podesiva kontrola trakcije, ABS, promjenjivi modovi vožnje kao i wheelie-control. Mnogi će reći '...da sve te elektronske bezvezarije uopće nisu potrebne jednom vozaču Harleya' no poanta je u tome da su u Milwaukeeu 'pucali' na potpuno novu generaciju kupaca kojoj bi spomenuti high-tech trebao biti prevaga u korist kupnje ovoga motocikla.
U svakom slučaju, LiveWire nije uobičajena 'hrpa metala' kakvu smo sve ove godine navikli dobivati iz Harley-Davidsona, već znatno više od toga. Njegov motor ne vibrira i ne buči, već neviđenom silinom u bešumnom modu tiska prema naprijed. Nema tu niti primisli kolebanja ili 'rupa' u radnom području, a nema niti šaltanja brzina i povlačenja ručice spojke. Primanje gasa, ako se uopće može tako nazvati, je u sva četiri moda meko i izravno. Snaga, reakcija na dodavanje gasa i intenzitet rekuperacije (punjenja u vožnji) se mogu podešavati u tri moda. Zapravo, jedino modovi 'rain' i 'range' čine specifičnu razliku, budući da utječu na isporuku snage tj. intenzitet rekuperacije. Ovo posljednje nije ništa drugo no podešavanje kočenja motorom, i svakako je od velike koristi u svakodnevici, pogotovo za okorjele tradicionaliste.
Tijekom vožnje rijetko ćete kada biti svjesni koliko zapravo brzo vozite, sve dok recimo ne naiđete na zavoj. Pojam koji je za tradicionalne Harleye bio simbol straha i strijepnje, na LiveWireu je trenutak oduševljenja. Brembove kočnice agresivno ga usporavaju, a nakon toga e-Harley neutralno i precizno prolazi svaki zavoj.
Naravno, LiveWire s naše strane mora trpiti i pokoju kritiku. Najozbiljnija ide u smjeru 'nervozne izravnosti', što znači da e-Harley reagira i na najmanji potisak na upravljaču ili nožnim osloncima. Isto tako, velika masa motocikla osjeća se prilikom prelazaka poprečnih neravnina, a taj se fenomen nije dao otkloniti podešavanjem ovjesa.
Kompaktna ergonomija je u potpunosti uspjela i savršeno se uklapa u koncept ovoga motocikla. Doduše, vrlo izražena kontura sjedala ograničava vozača u bilo kakvom namještanju i traženju novoga položaja, no to će se sigurno moći ispraviti odabirom nekog od sjedala iz aftermarket ponude.
Sport? Brzina? Snaga? LiveWire vrlo spretno koketira s dosad nepoznatim pojmovima u svijetu HD-motocikala, te ujedno svemu tomu dodaje i notu prepoznatljivosti. Naime, LiveWire je prvi Harley koji (po želji) dolazi s karbonskim dodacima, što je samo po sebi ogromna novost.
Na kraju ćemo se dotaknuti i onoga što će većinu tradicionalne klijentele najviše interesirati. Naravno, riječ je o dosegu. Bez ikakvog suzdržavanja na gasu, s najnižim stupnjem intenziteta rekuperacije, bez problema smo izvezli testnu rutu od 100 milja, tj. 160 km. U Harleyu garantiraju 240 km dosega u režimu gradske vožnje, no to ćemo provjeriti tek kada nam LiveWire stigne na test. A to na žalost neće biti tako brzo jer prve isporuke u Hrvatskoj planirane su za početak 2021. godine.
Tehnički podaci
Motor
Tekućinom hlađeni permanentni izmjenični sinkroni e-motor s funkcijom rekuperacije, litij-ionska baterija, najviši/nominalni kapacitet baterije 13,6/15,5 kWh, integrirani punjač snage 1,4 kW, direktni prijenos bez spojke, zupčasti remen
Snaga 106 KS (78 kW) pri 11.000 o/min
Okretni moment 116 Nm
Okvir i ovjes
Dvostruke aluminijske grede, prednja vilica upside-down promjera 43 mm, aluminijska stražnja vilica, centralno postavljen i direktno montiran monoamortizer
Kočnice
Sprijeda dvostruki diskovi promjera 300 mm i čeljust s četiri klipa, straga disk promjera 260 mm i plivajuća čeljust sa dva klipa, kontrola trakcije, ABS
Kotači 3,50 x 17; 5,50 x 17
Gume 120/70 ZR 17; 180/55 ZR 17
Masa i dimenzije
Međuosovinski razmak 1490 mm, kut glave okvira 65,5 stupnjeva, predtrag 108 mm, hod sprijeda/straga 115/115 mm, ukupna dopuštena masa 430 kg
Punjenje
Integrirani punjač (1,4 kW): 12,5 sati (pun)/1 sat (21 km); sa brzim punjačem (13,6 kW) 1 sat (pun)/40 minuta (80 posto)
Doseg
Gradska vožnja: 235 km; autocesta: 113 km; kombinirana vožnja: 152 km; WMTC (World Motorcycle-Test-Cycle): 158 km
Garancija 5 godina
Boje zelena, narančasta, crna
Cijena u Hrvatskoj oko 260.000 kuna
Dolazak na tržište početkom 2021. godine
Zajednica | Komentari