2008-03-07 , Autor: Imre Paulovitis, Slike: Imre Paulovitis | |
Stigao je sa zaka±njenjem, no zato pompozno - KTM-ova 450-ka nije samo najlak±a i najjača u klasi, nego nudi i profinjene komponente. ?tovi±e, i vozne su mu karakteristike u skladu s opremom - vrhunske
Početak je bio manje slavan. Naime, prije tri godine KTM je u plaćenom novinskom oglasu traµio inµenjere s radnim iskustvom u izgradnji ATV-a. Dosjetljivim se novinarima, koji su tada nabasali na dotični oglas, odmah upalila „lampica“. Austrijanci, koji su svojim motociklima za off-road već dobrano ispremije±ali trµi±te, planiraju opasan napad na lukrativni segment ATV-a. Pritom uopće nisu krili da je američko trµi±te njihova glavna ambicija.
Taktika je bila predvidljiva, rekli bismo tipična KTM-ova. Dakle, izvući ±to vi±e snage, smanjiti masu vozila na minimum te ugraditi kvalitetne komponente. Tako je ATV, ba± kao i njegov program motocikala, ready to race iliti spreman za utrke!
Nakon početnih planova objavljena je i spektakularna vijest o međusobnoj fuziji (ili ako hoćete kupnji) Polarisa i tvrtke iz Mattighofena. No, dvije godine poslije objave te vijesti sve je vraćeno u prvobitno stanje, a oba su partnera zadovoljno trljala dlanovima - Polaris je od KTM-a dobio vrhunski motor, a KTM zauzvrat toliko priµeljkivani „know-how“ u gradnji vozila na četiri kotača.
Naposljetku je stigao taj trenutak, pred nama je prvi iz serije trkaćih quadova iz austrijske tvornice, a tehnika je ba± onakva kakva je i najavljena - spektakularna. Ipak, jedan detalj posebice upada u oči. Umjesto „domaćih“ WP-ovih elemenata ovjesa, KTM je posegnuo za ugradnjom Ohlinsovih komponenti. Sve drugo - okvir od krom-molibdena, aluminijski straµnji dio te jednocilindarska 450-ka - ostalo je dosljedno gradnji tog proizvođača.
Osnova potječe od 450 EXC racinga prethodne generacije, a kući±te je - da bi zadovoljilo tipične potrebe quada - izmijenjeno. Uz to, povećan je spremnik ulja motora, uklonjen noµni pokretač, a mjenjač - umjesto motociklističkih ±est - sada broji pet brzina, te naravno hod unazad. Da i rasnim trkačima srce bude na mjestu, hod unazad poprilično je dugo raspoređen, tako da se i voµnja unazad kao od ±ale moµe pretvoriti u ludu jurnjavu. Naravno, samo za dovoljno hrabre koji su spremni na golemi rizik. ?elite li iz hoda unazad ubaciti u prvu brzinu, čas posla - dovoljno je samo ručicu mjenjača podignuti prema gore.
Iako su promjer i hod preuzeti s verzije motora enduro (koja ima veći hod od verzije kros), snaga je sa 49 porasla na 52 KS, ±to je samo jednu konjsku snagu manje od trkaće verzije za natjecanja u krosu. Također, KTM je odmah dao do znanja da njegov ATV neće biti homologiran za cestovnu upotrebu, odnosno nema ni normu Euro 3, nego da se tvornica drµi standarda koji vladaju u trkaćem svijetu.
Okvir je vlastiti proizvod, a materijal je isti od kojeg se izrađuju okviri motocikala. Hvale je vrijedno da masa cijelog okvira iznosi samo 14,5 kg!
S druge strane, kuglasti i igličasti leµajevi vje±anja kotača iznimno su laki za izmjenu, a XC-ovo podvozje moµe se pode±avati - na uzak ili na ±irok trag kotača. Straµnja je vilica sastavljena od dvaju četverokutnih profila, a na straµnjoj se osovini od krom-molibdena kotači mogu pričvrstiti na dvije pozicije, ±to također omogućuje varijabilnu ±irinu traga.
Osim Ohlinsovog ovjesa, KTM je i u ostalim komponentama ponudio najbolje - Douglasove alu-kotače, gume maxxis razr i ekskluzivne, samo za KTM proizvedene, četveroklipne Magurine čeljusti - ±to je sve vrh dana±nje ponude u tom segmentu.
Narančasti bombarder dimenzijama djeluje znatno manjim od onog na ±to smo navikli u klasi. ?tovi±e, taj se dojam sjedanjem za upravljač dodatno pojačava, no u trenutku kada motor pobudite na rad, kompaktno vozilo postaje pravim otrovom. Jednocilindarski motor brutalno tiska, a za razliku od njegove verzije enduro, o nekoj uglađenosti nema govora. Motor je umnogome agresivniji te podsjeća na verziju SX. Kada polugicu gasa pritisnete do granice, prednji se kotači počinju uzdizati uvis, a na izrazito neravnom terenu vozač se - µeli li zadrµati upravljač u rukama - svojski treba potruditi.
Pritiskom na polugu kočnice stiµe novi val odu±evljenja. Naime, Magurin se sustav izvrsno dozira, i to jednim prstom. Ipak, problemi nastaju na neravnom terenu, kada se upravljač počinje „otimati“, a tad je i oteµano doziranje jako osjetljive kočnice. Stoga ni sjajne upravljačke mogućnosti tog vozila u tom slučaju ne mogu doći do izraµaja jer pogoditi pravu putanju prolaska zavojem postaje samo i jedino pitanjem sreće. No, nakon ±to smo razmek±ali prednje amortizere u fazi propadanja, upravljivost se olak±ala. ?elite li na tom ATV-u eksperimentirati i pobolj±avati ovjes, potrebno vam je puno vremena i znanja, no da uistinu imate mogućnosti - imate!
Zahvaljujući sposobnostima i znanju na± je testni vozač Patrik Linninger zasigurno jedan od onih koji potpuno moµe iskoristiti mogućnosti tog trkaćeg vozila. Tako KTM-ov ulazak u taj segment komentira na sljedeći način: „Kočnica je megaspektakularna, snaga motora dobra, a XC je prije svega izrazito dobro uravnoteµen za skokove. No, da biste tim vozilom bili rame uz rame konkurenciji, jako puno morate raditi na finom pode±avanju. Straµnji su amortizeri iznimno osjetljivi, ali sprijeda ne reagiraju u istoj mjeri. Mom stilu voµnje svakako bolje odgovaraju veći međuosovinski razmak i ±irina osovina.“
Sve u svemu, ubrzo će i utrke i prvi usporedni testovi pokazati prave mogućnosti tog noviteta, a za one koji µele jo± vi±e spektakularnosti, odnosno snage, valja napomenuti da XC postoji i u verziji od 510 ccm. Međutim, i demonstracija snage prvog narančastog bombardera nama je skromnima bila sasvim dovoljna.
VIDEO Yamaha MT-09 Y-AMT: Koliko smisla ima automatik? |
Piaggio MP3 310: Brľi, agilniji, moderniji |
Benelli TRK 702: Fokusiran na cestu |
CF Moto 700 CL-X Sport: Kratki espresso |
ovaj četverocikl je super,dobar imala sam ga prilike voziti,sve pohvale...