Test | Kawasaki Z 1000 SX (2017.)
Promjene dodatno naglašavaju njegove touring-sposobnosti, no s druge strane ne utječu na njegov sportski karakter
„Ovo što ćete danas iskusiti, tipična je tura za SX“, napomenuo je Martin Lambert, PR-menadžer Kawasaki Europe. Tura uopće nije bila lagana, što zapravo govori u prilog kvalitete Z 1000 SX-a. Uzduž i poprijeko, prokrstarili smo dobro poznati turistički pojas na Azurnoj obali, uspeli se kroz carstvo zavoja prema Alpama, i to na temperaturama koje su u jutarnjim satima bile vrlo blizu nuli. Naravno, ceste urezane u sjeverni dio planine su u sjeni, a samim time i mokre, što je tražilo maksimalni oprez pri svakom kočenju ili spuštanju u nagib. Uglavnom, bila je to vrlo zahtjevna, ali predivna ruta.
Od samog početka vožnje, vrlo snažan dojam ostavio je pogonski agregat. Za normu Euro 4 pripremljen je s dva nova, kapacitetnija katalizatora, koji nisu nimalo utjecali na njegov dobro poznati karakter. Međuubrzanja 1043 ccm velikog četverocilindraša i dalje su sjajna, baš kao i razvijanje snage u visokim okretajima. Usred svladavanja serpentine, okretaji vam bez problema mogu ostati na brojci od 3000, Kawasakijev agregat će uz nevoljko mumljanje ubrzati bez zatrzavanja. No, ako bismo željeli istaknuti idealno radno područje SX-a na ovom terenu, tada bismo ga definirali kao ono između 3500 do 7000 o/min. Uz napomenu da Kawasakijev sport-tourer preferira više stupnjeve prijenosa ispred visokih okretaja.
Zbog toga vozač na Z 1000 SX-u vrlo brzo pronalazi ugodan ritam, iako prilikom dodavanja i oduzimanja gasa osjeća vrlo blage reakcije pod opterećenjem. Njihov se intenzitet naravno povećava s brojem okretaja motora, jer tada u igru ulazi snažno izraženo kočenje motora, no sve je zajedno u granicama šarmantnog i prihvatljivog ponašanja. No, u tim granicama, bez ikakve dvojbe, ne ostaje vibriranje rednog četverocilindraša, koje se osjetno povećava prelaskom granice od 7000 o/min. Dakle, tu je SX 1000 ostao dosljedan sebi, što nas ne veseli pretjerano jer smo na primjeru Versysa 1000 osjetili da to može biti znatno ugodnije i mirnije.
Znatno veće promjene na Kawasakijevu sport-toureru nisu vidljive golim okom, a odnose se svakako na sustav elektronskih pomagala. Po uzoru na supebike ZX-10R, i Z 1000 SX, opremljen je tzv. IMU-om (Inertial Measurment Unitom) koji bi trebao povećati opseg informacija kojim elektronika raspolaže. Radi se primjerice o silama ubrzanja na svim trima osovinama te silama inercije, čiji podaci pomažu u upravljanju ABS-funkcija poput kontrole trakcije i wheelie-controla. No, unatoč proširenju funkcija, vozači SX-a mogu birati samo između tri različita moda rada kontrole trakcije, ili ju jednostavno - isključiti! Tako ste ujedno deaktivirali i kontrolu podizanja na stražnji kotač. Za vrijeme prezentacije najviše smo koristili prvi stupanj kontrole trakcije, čije su intervencije najblaže.
No, uvelike važnija promjena svakako je uvođenje ABS-a za kočenje u zavojima. Podsjetimo se, riječ je o sustavu koji sprječava blokiranje kotača pri kočenju u nagibu, te kroz cijelo vrijeme kočenja osigurava jednak intenzitet gripa. Sustav smo isprobali tijekom prolaska kroz veliki kružni tok, i ostali vrlo ugodno iznenađenima njegovom efikasnošću. Kada sustav proradi, vozač osjeća tek lagano pulsiranje na ručici kočnice i naravno da motocikl usporava u nagibu.
Kawasaki je uložio poprilično mnogo truda i sredstava u unaprjeđivanje SX-a, pa je tim više zbunjujuće zašto nije promijenio prvu ugradnju guma. Naime, Bridgestone S20 u posebnoj oznaci - n - već smo nekoliko puta isticali kao gumu s vrlo izraženim momentom uspravljanja te kao sklonu neravnomjernu trošenju. Doduše, testni SX-ovi jedva da su imali 500 km na instrumentima u trenu preuzimanja, tako da je o ovoj drugoj kritici u ovom trenutku teško govoriti.
Novi izgled prednje oplate osvježio je inače atraktivan Kawasakijev sport-tourer, a novooblikovan vjetrobran podesiv je u tri stupnja i trebao bi nuditi bolju zaštitu. Je li Kawasaki u tome doista uspio teško je reći prije prvoga testa, no činjenica je da su i u najnižoj poziciji turbulencije i buka vjetra zanemarivi. Radilo se i po pitanju komfora, pa je ovjes podešen mekše, a uz to je montirano i novo polužje na stražnjem monoamortizeru. Ono bi trebalo poboljšati reakcije monoamortizera pri prelasku većih neravnina ili ispupčenja na cesti u njegovom početnom hodu.
I zaista, ovjes radi osjećajnije i kvalitetnije, ugodnije 'pegla' čak i više uzastopnih neravnina, a da se to ne odražava na stabilnost upravljača. Uz to, mogućnosti podešavanja ovjesa osjetno su veće no na prethodniku, što će zasigurno obradovati zahtjevnije vozače koji više naginju sportu. I tu zapravo dolazimo do najveće kvalitete SX-a. Naime, premda su mu u prvom redu poboljšane touring-kvalitete, i dalje je ostao sjajnom alternativom za sportsku vožnju magistralnim cestama. A upravo to se od samog početka - i tražilo od njega!
Što je novo?
Motor
• Mapa paljenja prilagođena normi Euro 4
• Katalizatori većih dimenzija
• Spojka anti-hopping, mekša za pritisak
Elektronika
• Inertial Measurement Unit (IMU)
kontrola trakcije, wheelie-control i ABS s poboljšanom mrežom senzora
• ABS s kočenjem u zavoju
Okvir i ovjes
• Ublažavanje podešeno na komfor
• Polužje s užom progresijom, hod povećan četiri mm
Styling/ostalo
• Prednje oplate novooblikovane
• Prednje svjetlo u LED-tehnologiji
• Vjetrobransko staklo novog oblika
• Sjedala veća, nova forma
• Retrovizori više istaknuti prema van
• Kokpit s pokazivačem stupnja prijenosa
• Masa povećana četiri kg
Tehnički podaci
Motor
Tekućinom hlađeni četverocilindarski redni motor, jedna osovina za uravnoteženje, dvije bregaste osovine u glavi pokretane lancem, četiri ventila po cilindru, podizači, klasičan karter, ubrizgavanje promjera 38 mm, regulirani katalizator sa sekundarnim sustavom pročišćavanja, alternator 336 W, akumulator 12 V/8 Ah, višelamelna spojka u uljnoj kupelji pokretana mehanički (anti-hopping), šest brzina,
pogonski lanac O-ring, sekundarni prijenos 2,733
Promjer x hod 77 x 56 mm
Obujam 1043 ccm
Kompresija 11,8:1
Snaga 104,5 kW 142 KS (104,5 kW) pri 10.000 o/min
Okretni moment 111 Nm pri 7300 o/min
Okvir i ovjes
Aluminijski, prednja vilica upside-down promjera 41 mm, podesiva po stlačivanju opruge, kompresiji i povratu, dvostruka aluminijska stražnja vilica, monoamortizer s polužjem, podesiv po stlačivanju opruge i povratu
Kočnice
Sprijeda dvostruki diskovi promjera 300 mm i čeljust s četiri klipa, straga disk promjera 250 mm i čeljust s dva klipa, kontrola trakcije, ABS
Kotači i gume
Alu-legura, 3,50 x 17; 6,00 x 17
Gume sprijeda 120/70 ZR 17, straga 190/50 ZR 17
Masa i dimenzije
Međuosovinski razmak 1440 mm, kut glave okvira 65,5 stupnjeva, predtrag 102 mm, hod sprijeda/straga 120/144 mm, visina sjedala 815 mm, ukupna dopuštena nosivost 426
kg, spremnik goriva 19 litara
Garancija dvije godine
Servisni intervali svakih 6000 km
Boje siva, zelena, narančasta
Zajednica | Komentari