2009-07-02 , Autor: Kristijan Tićak, Slike: GEC | |
Dvije godine nakon premijernog predstavljanja aprilije shivera 750, na hrvatsko tržište ulazi i njegova poluoklopljena inačica. Ključno je pitanje - što se promijenilo ugradnjom male oplate?
Službene stranice modela shiver 750 GT
Avangarda nikada nije privlačila mase. To je odavno poznato. Aprilia shiver 750 početno je zamišljena potpuno suprotno. Njezin oštar i neobičan dizajn trebao je privući toliko željene mase te ujedno promijeniti sliku tržišta i unijeti potrebnu svježinu u pojednostavljeni i idealizirani segment allroundera srednje klase.
Kao jednom od rijetkih primjera takve tržišne filozofije, shiveru je to doista i pošlo za rukom. Uspjeh je tim veći jer je „probijeno“ i već tradicionalno i konzervativno orijentirano naše tržište. U premijernoj godini se iz nepostojeće baze i Apriliji potpuno nepoznatog segmenta odmah probio na odlično treće mjesto po prodaji (149 komada).
Ove bi godine shiverov rezultat mogao biti i bolji, a dva su razloga za takve prognoze - u ponudi je sve traženiji ABS, a kao dodatna verzija uvodi se model GT s gornjom oplatom.
Glavna razlika u usporedbi s nakedom je dakako dodatak prednje maske i vjetrobranskog stakla. Manje je vidljiva razlika u upravljaču - GT-ov je lakiran u sivu boju (na nakedu je zlatni), a uži mu je i zatvoreniji hvat.
Naravno, ta promjena je bila nužna zbog namjene tog motocikla. Budući da je shiver od sada orijentiran i prema vozačima putnicima, užim hvatom upravljača smanjuje se otpor zraka, što u konačnici donosi i višu krajnju brzinu (prema brzinomjeru 218 km/h).
Iako vjetrobransko staklo u prvi mah djeluje minijaturno, pruža solidnu zaštitu u predjelu prsa i glave, čak i višim vozačima. Razlozi za to su i u činjenici da je sjedalo konstrukcijski jako duboko integrirano u motocikl, što vozaču ujedno pruža i odličan pregled.
Oslonci za noge ne svijaju koljena u preoštar kut i uklapaju se u ukupnu ugodno-opuštenu sliku GT-a. Zamjeramo samo pasivan položaj oslonaca za noge, jer se stopalo ne može pomicati prema nazad zbog ograničenosti prostora koje zauzimaju preblizu postavljeni oslonci za noge suputnika. No, u konačnici se ergonomija može ocijeniti vrlo uspjelom, bilo da se radi o svladavanju duže ili kraće relacije. I, naravno, komfornom, jer sjedalo je vrlo mekano i ugodno, iako svojim sedlastim oblikom vozača limitira u jedan jedini položaj.
Osim ergonomije, kod putnih allroundera vrlo je važan ovjes. Pogled na masivnu prednju vilicu upside-down te bočni, gotovo horizontalno postavljeni monoamortizer ulijevaju respekt, jer ni jedan motocikl u toj klasi ne može se pohvaliti sličnim rješenjima.
Ipak, to ništa ne mijenja na činjenici da će se budući vlasnici GT-a morati pozabaviti podešenjem prednje vilice. Ona je u osnovnoj postavci pretvrda (nema mogućnost podešavanja ni u jednom segmentu), što se manifestira laganim lelujanjem po pravcu pri najvišoj brzini. Takav tip „prežilave“ podešenosti prednjeg ovjesa jednostavno je neprimjeren ovome tipu motocikla, dok na rad stražnjeg amortizera nemamo prigovora.
No, zato prigovori idu na serijski odabir pneumatika. Naime, već je uobičajeno da se dunlop qualifier sve češće viđa kao prva ugradnja na većini današnjih motocikala (iako su na predstavljanju GT-a kao prva ugradnja bile prezentirane gume metzeler sportec m3), pa je također uobičajeno da naši prigovori ponovno idu u smjeru kritike njezina gripa, osjećaja za podlogu i prijenosa informacija s nje. Čak i unatoč tom nedostatku, GT se vozi vrlo reaktivno, upravljivo i brzo - bilo da se radi o solo vožnji ili onoj udvoje.
Na početnim serijama shivera kritiziran je rad prednje kočnice, točnije nedovoljan osjećaj za njezinu jačinu i doziranje. „Lanjski snijeg“, rekli bismo, jer prednje četveroklipne čeljusti grizu u diskove promjera 320 mm poput kobre - oštro i snažno. Po našem mišljenju, možda i malo predirektno za tako početnički orijentiran motocikl, no na to će se vozači jednostavno morati priviknuti.
V2 motor s cilindrima pod kutem od 90 stupnjeva, iz vlastitog razvoja, ostao je potpuno vjeran prijašnjim načelima. Ravnomjerno razvija snagu i okretni moment, snažno potiskuje u srednjim režimima, precizan je mjenjač, snažne su reakcije pod opterećenjem u prvom dijelu hoda ručice gasa te vrlo tvrda spojka. Posljednje nije problematično na otvorenoj magistralnoj cesti, jer tu se zahvaljujući dobroj elastičnosti proizišloj iz velike količine obujma jako malo „skače“ po polugici mjenjača, nego tijekom gradske vožnje. Do 4000 o/min kod svakog kretanja ili ubrzanja rad V2 agregata potrebno je poduprijeti pravilnim doziranjem spojke - a to košta snage u lijevoj ruci.
Razvoj snage, kao što smo rekli, nipošto nije spektakularan, no vrlo je efikasan i ravnomjeran. Tijekom ubrzanja osjete se vibracije tipične za V2, a u vožnji s konstantnim gasom one - jednostavno nestaju.
Što možemo u konačnici reći za shiver GT? Iako se neki njegovi slično koncipirani„zemljaci“ u bližoj prošlosti nisu proslavili, osobno ne sumnjamo u njegov proboj na hrvatskom tržištu. Ponuda motocikala u toj klase (vidi izdvojeni okvir) nije raskošna, a još manje raznolika, što oklopljenom shiveru pojačava adute. Dodate li tome atraktivan dizajn, ugodnu ergonomiju, odlične kočnice, čuveni „bubanj-bas“ imidž V2 motora, te od sada i vrlo dobru zaštitu od vjetra - uspjeh ne bi trebao izostati. Shiver GT u svakom slučaju ima kvalitete i predispozicije za segment putnih allroundera srednje klase.
Obujam: 749.9 cm3
Snaga: 95 k (70 KW) 9000 rpm
Okretni moment: 81 Nm @ 7000rpm
Prednja kočnica: 320 mm , , 4 koďż˝nih klipova prihvat koďż˝ne ďż˝eljusti
Stražnja kočnica: 245 mm , , 1 koďż˝nih klipova prihvat koďż˝ne ďż˝eljusti
Prednja guma: 120/70 ZR 17
Stražnja guma: 180/55 ZR 17
Obujam spremnika: 16 l
Dužina: 187 kg
Maksimalna brzina: 217 km/h
Piaggio MP3 310: Brži, agilniji, moderniji |
Benelli TRK 702: Fokusiran na cestu |
CF Moto 700 CL-X Sport: Kratki espresso |