2007-08-08 , Autor: Danijel Puljek, Slike: Motorevija | |
Kako treći kotač utječe na dinamiku vožnje u usporedbi s dva kotača klasičnog maksi skutera? Da bismo to ustanovili, na stazi su, uz nas dvoje iz Motorevije, piaggio MP3 i X8 isprobali i kolege automobilski novinari
Pet vozača, pet kotača, osam zavoja s jednolikom podlogom, štoperica i čunjevi bili su nam potrebni da odgovorimo na pitanje koje nas „muči“ od pojave Piaggiova čuda na tri kotača. Kako treći kotač utječe na dinamiku vožnje u usporedbi s dva kotača klasičnog maksi skutera? Sigurni smo da to zanima i mnoge od vas, i zato smo čekali da se slegnu prvi dojmovi pa da obavimo jednostavan usporedni test. Iskoristili smo za to posljednje dane maraton testa našeg maksi skutera X8.
Da bi „ukrštanje mačeva“ bilo što objektivnije, privremeni Motorevijini testni vozači postali su kolege automobilski novinari iz redakcija auto motor i sporta i Maxi tuninga, svi vrsni poznavatelji tehnike vožnje automobila, ali s motociklima i skuterima nisu imali previše dodira. Idealna populacija za testiranje s obzirom na Piaggiovu težnju da upravo modelom MP3 privuče upravo takve kupce - korisnike automobila - i ponudi im dio automobilske sigurnosti u skuterovu tijelu. Trojici automobilista pridodali smo i vozačicu, da bismo zabilježili i dojmove iz perspektive nježnijeg spola, te na kraju jednog od nas motociklista iz redakcije Motorevije.
Pet vozača na pet kotača - idealno za usporedbu dojmova. Nakon što smo u tekstu posvećenom modelu MP3 u Motoreviji broj 4 ove godine u vožnji gradom i svakodnevnoj upotrebi iznijeli njegove očite prednosti u odnosu na dva kotača po pitanju kočenja, udobnosti i sigurnosti, morali smo sučeliti koncepcije i na terenu koji ne uključuje šine, neravan kolnik, rubnjake i druge svakodnevne gradske elemente koji bi dali prednost MP3.
Staza
Zbog svega navedenog za „ring“ smo odabrali stazu u Novom Marofu, a za testnu etapu izabrali smo unutrašnju konfiguraciju staze s osam zavoja malog do srednjeg radijusa, s jednom dužom i nekoliko kratkih međuravnina. To je našim vozilima trebalo dati dosta prostora za iskazivanje svih karakteristika, a vozačima dinamičnu dionicu na kojoj moraju maksimalno iskoristiti te karakteristike da bi ostvarili što bolje prolazno vrijeme, koje smo odlučili mjeriti i uspoređivati. Uz prolazno vrijeme na stazi, odlučili smo usporediti i učinak u slalomskoj vožnji te pri kočenju.
Suparnici
Koncepcijske razlike mogu biti prednost ili nedostatak, ovisno o situaciji. Od početka nam se činilo da gledamo boks-meč. Kao izazivač prvi je na borilište izišao MP3 - tri kotača, paralelogramski prednji ovjes, tri diska i masa od 204 kg. Tehnološka evolucija zastrašuje, ali je i dodala nešto „masnog tkiva“ na tijelo maksi skutera. Pomalo nas podsjeća na Ivana Dragu. S druge strane, sad već veteran i tipični predstavnik svoje klase, postavio se naš maratonac X8 i pokazao pločice na trbuhu. Vitka linija, kotač manje, disk manje, ali i manja masa od 171 kg. Kao Stallone u „Rockyju 3“, rekli bismo, u životnoj formi. Ostalo je bilo isto - puni spremnici goriva i 22 KS.
Pretpostavke
Već pogled na skutere naveo nas je da prije usporedbe odaberemo favorite, a nije tajna da je većina tipovala upravo na Ivana Dragu, odnosno - MP3. Posebno automobilistički dio ekipe, koji je pretpostavio da maksimalan angažman na stazi može lakše i uz manje straha od pada iskazati na sigurnijem vozilu, s više kotača. No, nije se smjelo podcijeniti ono na čemu se čovječanstvo jako dobro vozi više od sto godina. Bez puno razmjene mišljenja, kako ne ispalo da smo u krivu, krenuli smo u meč.
Testiranje
Svatko je morao voziti pet krugova na svakom modelu (da bismo dobili srednje vrijeme), odvesti jednu turu između čunjeva i napraviti po dva kočenja na svakom skuteru. Na kraju smo vozače zamolili i za pisani komentar.
Početak testiranja dao je laganu prednost MP3, koji se ponašao sigurnije i s hladnim gumama, pa su naši kolege automobilisti s manje straha počeli podešavati idealne putanje i pripremati se najbrže krugove. X8 su u startu svi vozili opreznije, bojeći se proklizavanja prednjeg kotača, koji im se činio nesigurnijim. Kako su pripremni krugovi odmicali, struganje centralnih oslonaca u zavojima počelo je zvučno dočaravati da putanje postaju sve uže i oštrije te da dečki s oba modela „rundaju“ sve brže.
Čim se brzina počela povećavati, počeli su na vidjelo izlaziti i aduti dvaju kotača. X8 se pri maksimalnim nagibima i brzim promjenama pravca mogao voziti sve brže, a zbog manje mase brže je i ubrzavao na ravnim dionicama. Uskoro je nestala situacija koja je dotad davala nekoliko sekundi prednosti MP3. Nakon što su se svi opustili i upoznali stazu, počeli smo mjeriti vrijeme. Ponovno smo tipovali na MP3, misleći da će kolege naviknuti na automobile biti „hrabriji“ na njemu. No, prolazna vremena bila su gotovo identična.
Pomalo neočekivan rezultat štoperice zahtijevao je da nam vozači iznesu i svoje dojmove. Objašnjenje svih bilo je identično - MP3 dominira u zavojima, gdje pruža više sigurnosti, pa su svi bili spremniji ići do kraja u nagib, što je utjecalo na putanje i prolazna vremena. Trotočkaš je, pak, tempo gubio na izlascima iz zavoja, kad je odaziv na gas bio slabiji zbog veće mase. Uz to, pokazao je još jednu karakteristiku pri maksimalnim nagibima koja je utjecala na brzinu prolaska etape. Naime, već u prvim krugovima primijetili smo da naši automobilski kolege koče duboko u zavoju, za razliku od nas koji smo brzinu podešavali kočenjem pred zavojem. Budući da su na MP3 bili sigurniji, stop-svjetlo često je gorjelo gotovo pola putanje po zavoju, a tad se na MP3 pokazala tendencija uspravljanja pri kočenju prednjom kočnicom. Rješenje je bilo dodatno opteretiti prednji kraj i ne dopustiti mu podizanje, ili prijeći na stražnju kočnicu, što su neki iskoristili, a drugi nisu.
Za razliku od MP3, sjedanjem na X8 svi su počeli voziti kao pravi motociklisti. Kočenja su se pomaknula pred zavoj, a X8 je u rukama gotovo svih vozača počeo prolaziti po idealnim putanjama bez korekcija. Zbog sigurnosti, svi su kočnicu nešto više koristili pri ulasku u zavoje, pa je prolazna brzina u odnosu na MP3 bila nešto niža. No, X8 je tu razliku lako nadoknađivao na ravnicama, što su svi uskoro počeli obilno koristiti. Kad su svi vozači „pohvatali“ razlike između vozila, prolazna su se vremena gotovo izjednačila, a komentari o njihovom ponašanju postali su različiti. Svi su na kraju ustvrdili da u ekstremnoj vožnji ta dva vozila funkcioniraju potpuno drukčije, a postižu podjednak rezultat.
Na kraju je kolegica Ines odvezla svoje krugove i potvrdila sve rečeno, a tad smo na red došli i mi, navodno naviknutiji na motocikle. Iako smo postigli nešto bolja prolazna vremena (MP3 - 45,4 s; X8 - 44,7 s), čisto zbog navike vožnje, mogli smo samo potvrditi zapažanja naših automobilista.
Nakon vožnje među čunjevima, u kojoj su se pokazale iste razlike, kočenje je definitivno prevagnulo u korist MP3.
Zaključak
Iako smo već sve rekli, za generalni zaključak citirat ćemo sami sebe dijelom teksta o MP3 iz Motorevije broj 4: „Skretanjem i postavljanjem skutera u nagib počinjete osjećati razliku u odnosu na jedan prednji kotač, a najuočljivija je u samom uvođenju u zavoj, kad nakon male početne tromosti skuter bez kolebanja pada u nagib, i to u nagib velik koliko vi to želite. To u praksi znači da zavoje s problematičnom podlogom možete proći brže nego inače.“ Upravo tako su ga i na stazi okarakterizirali naši vozači, no naglasili su i tromost zbog prednjeg ovjesa i veće mase.
X8 ostao je do kraja pravi skuter, agilniji i brži, ali su ga vozači s malo staža u zavojima vozili puno opreznije jer nije bilo zaštite dodatnog kotača sprijeda. U svakom slučaju, na kraju su brojke pokazale da su te dvije koncepcije ravnopravne, a da vozači, ovisno o iskustvu i željama, mogu izabrati kombinaciju koja im se više sviđa. Kotač više, sigurnosti više, ali i ponešto mase i tromosti više, ili obratno.
Nama se na kraju najviše svidjelo to što smo ustanovili da su odsad pred nama dvije podjednako vrijedne alternative, a odgovor na pitanje s početka teksta je: treći kotač utječe na dinamiku vožnje i karakteristike vozila, nešto daje, nešto oduzima, ali na kraju ipak ne zaostaje za dvokotačem.
VIDEO Yamaha MT-09 Y-AMT: Koliko smisla ima automatik? |
Piaggio MP3 310: Brži, agilniji, moderniji |
Benelli TRK 702: Fokusiran na cestu |
CF Moto 700 CL-X Sport: Kratki espresso |