Motorevija
PRETRAGA
2009-10-16 , Autor: Danijel Puljek, Slike: Motorevija
Bookmark and Share

U vožnji sa suvozačem može se dvostruko uživati, no valja pripaziti na promjenu voznih svojstava motocikla te na podosta detalja vezanih za sigurnost vožnje

Pri brzinama bliskima 200km/h sile i opterećenja postaju sulude
Pri brzinama bliskima 200km/h sile i opterećenja postaju sulude

Vožnja motociklom udvoje može biti veliko zadovoljstvo. Mnogi ni ne pomišljaju krenuti na putovanje bez omiljenog suputnika ili bolje rečeno – suputnice. Jedni voze kućne ljubimce, pola pokućstva ili garderobe, a drugi nesretniji kutiju s alatom i rezervnim dijelovima. Ipak, vožnja udvoje nije samo najčešći način prijevoza već i tipičnog motociklističkog druženja, romantike, ljubavi, a kod onih sretnijih i nešto više od toga.

U vožnju udvoje bilo bi dobro glavom biti nagnut u smjeru zavoja i gledati ga, a ne obratno
U vožnju udvoje bilo bi dobro glavom biti nagnut u smjeru zavoja i gledati ga,
a ne obratno

No, s fizikalne i tehničke strane situacija se doima sasvim drukčije. Vožnja udvoje napreže motocikl, a vozača i suvozača čini važnim faktorima jednog sustava koji se – da bi bio siguran – mora gibati prema pravilima fizike. Nerijetko je taj „sustav“ težak oko 500 kg koje je potrebno usmjeravati, kontrolirati te prema potrebi ¨u trenu¨ zaustaviti. Uz to, ne treba ni napominjati da taj isti sustav putuje brzinama bliskima 200 km/h gdje vrijednosti sile i opterećenja postaju suludima. Budući da je većina vozača motocikl ili skuter naučila voziti samostalno te njime, također samostalno, odrađivati svakodnevne rute, a vikendom još k tome na stražnje sjedalo dodati suvozača, te naravno, budući da je ova tema u našoj web-anketi dobila najviše vaših glasova, donosimo vam kratke savjete za vožnju sa suputnikom. Iako su neki od vas zasigurno više nego vični tome, neki su ipak potpuni početnici. Stoga se nadamo se da će koji „friški“ savjet, i jednima i drugima, biti dobrodošao.

Može i s koljenom dolje - no vozač i suvozač moraju uskladiti kretnje i biti sinkronizirani
Može i s koljenom dolje - no vozač i suvozač moraju uskladiti kretnje i biti sinkronizirani

"Deset zapovijedi" za vožnju sa suputnikom

Vozač

Pripremiti motocikl – provjeriti podešenje ovjesa i tlak u gumama prema specifikacijama knjižice s uputstvima za korištenje motocikla s dva putnika
Ne izbjegavati teoriju – „svježem“ suvozaču pojasniti osnove vožnje i gibanja na motociklu
Raditi na komunikaciji – sa suvozačem dogovoriti osnovne znakove za brzi dogovor u vožnji
Biti mirne ruke – izbjegavati nagla ubrzanja i kočenja te brz tempo postavljanja nagiba
Brzo misliti, sporo voziti – sa suvozačem izbjegavati brzine više od 160 km/h

Suvozač

Brinuti o sebi – ne voziti se bez zaštitne opreme
Sudjelovati – upoznati se s osnovnim prometnim propisima, posebice ako sami niste vozač
Brinuti o težištu – sjediti blizu vozača i naslonjeni na njegovo tijelo
Zavoji – biti tijelom u liniji s vozačem
Brza promjena smjera – u lijevom nagibu postaviti glavu vozaču s lijeve strane, a u desnom s desne

Suvozači - apsolutni početnici
Ne pravite se da sve znate!

Ako ste ¨friški¨ na suvozačkom mjestu, najbolje bi bilo da pokažete poštovanje prema motociklu na koji sjedate. Naime, obično je on jači od 100 KS te vraški brz stroj koji se lako može oteti kontroli. Iako je vozač odgovoran za vožnju i prometna pravila, i vi kao suvozač djelomice sudjelujete u odgovornosti za sigurnu vožnju. Stoga se ne pravite da sve znate, već poslušajte vozačeve savjete koji je s motociklom koji vozi itekako na ti. Uz to, da biste vozaču olakšali vožnju te da vama bude udobno, prilagodite položaj sjedenja. Dogovorite s vozačem nekoliko jednostavnih znakova za neverbalnu komunikaciju, kao primjerice stisak ruke ili jači stisak oko pasa. Također, vozite li se na supersportskom motociklu ili nekom drugom modelu koji nije pretjerano „prijateljski“ nastrojen prema suvozaču te komforan, zasigurno ćete moći izdržati manje kilometara u „sedlu“ nego vozač. Tada je dobro znakom pokazati vozaču da stane jer - ako vam se grče noge, morate mokriti ili vam je u oko uletjela mušica - vi više niste posve usredotočeni na vožnju. Obično suvozač tada postane nervozan, mijenja poziciju na sjedalu ili počne sanjariti o stajanju te više ne prati cestu.

Situacija koju treba izbjegavati, no ako se dogodi, tada suvozač mora pronaći dobar oslonac i ostati na mjestu
Situacija koju treba izbjegavati, no ako se dogodi, tada suvozač mora pronaći dobar
 oslonac i ostati na mjestu

U trenutku potrebe za brzom reakcijom u prometu neće svojim mišićnim tonusom pomoći vozaču, već će se pretvoriti u „vreću“ koja smeta. Stoga, ako se bojite, zamolite vozača da vozi sporije, a svakako mu recite da se s vama na motociklu ne dokazuje te da izbjegava nagla ubrzanja i usporenja. Isto tako, ne dajte da vas obuzme panika i nipošto ne sjedajte na motocikl u neadekvatnoj opremi. Imajte uvijek na umu - kaciga je obavezna, pa makar i do kraja ulice. Također, ne sjedajte ni u čemu što vijori kao zastava u vožnji jer otpor koji se tako stvara može srušiti i vas i vozača s motocikla. Primjerice, nemojte se s prijateljem povesti s bazena ili plaže s ručnikom ležerno prebačenim oko vrata. Uz to, pri kretanju i stajanju nemojte pomagati vozaču u održavanju ravnoteže spuštanjem svojih nogu na podlogu prije njega. To mu neće pomoći, nego naprotiv, otežati stajanje. Premda će vas intuicija vući da napravite upravo to, suzdržite se te držite noge na osloncima.

Suvozači – „profići“ sa stražnjeg sjedala
Dignite vožnju na višu razinu

Svima koji imaju „pregršt kilometara u turu“ nije potrebno objašnjavati detalje vožnje udvoje. No, ponoviti neke osnovne stvari kod intenzivnije vožnje nije na odmet. Kod naprednih suvozača pozicija sjedenja je najvažnija jer će omogućiti minimalno ometanje vozača i pravilno gibanje s njime u brzoj promjeni smjera, a pritom će najmanje umarati suvozača. Zato treba zauzeti pravilan položaj tijela na sjedalu s prsima blago pognutim prema naprijed i vozačevom tijelu. Osim toga, s obzirom na oblik sjedala suvozača potrebno je linijom tijela što bolje pratiti vozačevo tijelo, ali pritom se ne nasloniti potpuno na njega. Uz pravilan hvat rukama oko pojasa vozača s dlanovima oslonjenima na spremnik, taj će položaj omogućiti minimalno gibanje tijela i udaranje kacigama pri jačem ubrzanju ili usporenju. Uz to, žestoko kočenje suvozač u početnoj fazi može djelomice nadomjestiti otporom mišića ruku te svoje tijelo pokušati zadržati na pravilnoj udaljenosti od vozača dok ga inercija pokušava zabiti na njega.

Prikrpljeni pasivac - iako mu je udobno, suvozač na velikom cruiseru treba samo biti u liniji s vozačem
Prikrpljeni pasivac - iako mu je udobno, suvozač na velikom cruiseru treba samo biti
 u liniji s vozačem

Naime, vozač je pri oštrom kočenju već dodatno opteretio ruke i - „navalite“ li se previše na njega - može doći do preopterećenja njegovih zglobova, boli i nesvjesnog popuštanja pritiska na polugicu kočnice što izravno utječe na sigurnost vožnje. Također, važan je i položaj nogu i koljena. Dok s gornjim dijelom tijela treba biti odvojen od vozača i dati mu da diše u uobičajenoj vožnji, blagi stisak koljenima oko donjeg dijela njegovog pasa pomoći će vam da tijelo gibate sinkronizirano s njegovim te da bolje „uprete“ stopala o svoje oslonce. Taj stav treba popustiti samo kod velikih nagiba gdje vozaču treba omogućiti više gibanja tijelom u stranu zavoja. Uz to, ne držite li se za vozača ili spremnik nego za stražnji rukohvat (ukoliko postoji), tijelo i dalje treba biti blizu vozaču, a očekujte veći pritisak na ruke pri ubrzavanju.

Štoviše, pri oštrom ubrzanju stopala suvozača koja stoje previše vodoravno na osloncima, a uz to su u neprikladnoj obući, mogu zbog pomaka gornjeg dijela tijela kliznuti prema naprijed te dovesti suvozača do gubitka ravnoteže. U brzom prolasku zavoja i pri brzim promjenama smjera u zavojima manjeg radijusa suvozač promjenom pozicije glave može znatno olakšati vozaču kontroliranje motocikla u nagibu te njegovo inicijalno odmjeravanje pravilne putanje. Povrh toga, ako vozač ne mora u početnom ulasku u zavoj svladavati puno inercije suvozača koji ne sudjeluje ili čak samo gleda na drugu stranu, pravilnije će moći ući u zavoj. Takva putanja neće tražiti dodatnu korekciju povećanjem nagiba od sredine zavoja na dalje i sve će proći s manje naprezanja. Stoga je potrebno glavu uvijek postaviti iza vozačeve u stranu zavoja. Zavoj treba gledati, a ne ga se bojati!

Savjeti za vozača
Ne budite mučitelj

Koliko god suvozač bio vičan vožnji ili ne, ipak ga vi vozite i za njega odgovarate. Stoga mu vožnju učinite što ugodnijom. Izbjegavajte oštra ubrzanja i kočenja, osim kada to nije nužno za sigurnost vožnje. Također, izbjegavajte velike nagibe i brze promjene smjera koje suvozač ne može pratiti ili ga plaše. Nadalje, ne vozite duge rute visokim putnim brzinama, a nipošto ne prelazite 160 km/h. Osim problema sa stabilnošću vožnje imajte na umu da strujanje zraka oko vaše kacige stvara turbulentno područje u kojem se nalazi suvozačeva kaciga. To, naime, osim povećane buke, utječe i na naprezanje njegovih vratnih mišića te neprestano lelujanje kacige koju ti mišići moraju nadomjestiti.

Kao u avionu - supersportaš nudi odličan pogled s visikog sjedala, ali i mogućnost ateriranja na glavu
Kao u avionu - supersportaš nudi odličan pogled s visikog sjedala, ali i mogućnost
ateriranja na glavu

Također, struja zraka preko njegovih leđa znatno je izraženija nego preko vaših pa za hladnijeg vremena pripazite na njegovo ili njeno pothlađivanje. Pravite učestale pauze, ponajbolje bi bilo svakih 150 do 200 km, ali i svaki put kada suvozač to poželi. Za razliku od vaših nogu njegove su u koljenima osjetno više zgrčene pa je cirkulacija znatno slabija. Osim što se mišići pritom češće koče, pri hladnijem vremenu prije pokazuju i znakove pothlađenosti. Isto tako, imate li ugrađen zamjenski ispuh koji je bučan, radite češće stanke jer i buka umara, a suvozač je taj koji je auspuh prisiljen „slušati“. Kod stajanja budite aktivni, a prema potrebi se i razgibajte. Topla kava ili čaj mogu se popiti i „s nogu“. Na koncu, ne vozite nikoga tko nije punoljetan, tko nije obučen u primjerenu odjeću, a za živu glavu na motocikl ne posjedajte nekoga tko je pod utjecajem alkohola.

Ovjes, gume i centar težišta
Zakoni fizike ne mogu se prevariti

Vožnja suvozača donosi velike promjene po pitanju upravljivosti motocikla. Kako je ovisno o građi, suvozač prosječno težak od 60 do 100 kg, tako on na masu vozača i motocikla od prosječno 300 kg (oko 220 + 80 kg) dodaje gotovo 30 posto mase. Uz to, motocikl s putnicima nerijetko postaje dinamičkim sustavom ukupne mase od oko 500 kg. Budući da je inercija otpor tijela promjeni gibanja, u tom je slučaju ona znatno izraženija, a time i napor (rad) koji vozač mora upotrijebiti da bi motocikl vodio po pravilnim putanjama. Uz povećanje mase dolazi i do promjene centra težišta na gore i prema unatrag. To u uobičajenoj vožnji dovodi do rasterećenja upravljača i prednje gume te većeg opterećenja stražnje gume. Osim što se mijenja raspored mase po osovinama, pa je prednji kotač teže kontrolirati, povećava se i otpor motocikla pri uvođenju u nagib.

500 kg mase treba zaustaviti pri kočenju sa suvozačem
500 kg mase treba zaustaviti pri kočenju sa suvozačem

Osim toga, zbog visokog centra težišta pri postavljanju nagiba veća masa na višoj poziciji od asfalta mora - kako bi se postavila na pravilnu poziciju za prolazak zavoja idealnom putanjom - (gledano u centimetrima) prijeći veći put. Pri kočenju transfer mase prema naprijed još je izraženiji nego kada je na motociklu samo vozač. Stoga prednja guma brže dolazi do trenutka kada svojim maksimalnim gripom može „podnositi“ kočnicama proizvedenu kočnu silu. Dakle, brže će proklizati, dok će stražnja „olakšana“ istim transferom mase nešto teže blokirati u početnoj fazi kočenja, no nakon što popusti i krene bočno proklizavati, gotovo da nema mogućnosti za ispravak putanje. Naravno, pri kočenju u nagibu brže se dolazi do proklizavanja guma, a i znatno je izraženiji moment uspravljanja motocikla.

Zbog svega navedenog za vožnju sa suvozačem potrebno je i pripremiti motocikl. Naime, treba krenuti od knjižice s uputama za korištenje gdje su navedene vrijednosti tlaka u gumama, a kod nekih i vrijednosti za podešenje ovjesa. Tlak u gumama ponegdje je istovjetan solo vožnji, a kod većine modela potrebno ga je povećati prosječno od 0,2 do čak 0,6 bara. Također, kako bi se smanjila lelujanja i „prazni hodovi“ te kašnjenje pri promjeni smjera, valja otvrdnuti ovjes. No, ne nudi li vam knjižica potrebne odgovore, stegnite opruge ovjesa prema vlastitom osjećaju. Oni s naprednijim ovjesom trebaju se - kako bi kotači pri amortiziranju uvijek imali dodir s podlogom, a pri kočenju motocikl bio dovoljno miran bez pretjeranih propadanja prednje vilice ili poskakivanja stražnjeg amortizera - posvetiti podešenju kompresije i povratnog hoda. Na koncu jedno zapamtite - uzbrdice i nizbrdice nisu što su nekoć bile, a zakone fizike ne možete prevariti.





Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Suzuki DL650 V-Strom Honda VT 750 C shadow Honda CB 1000 R Gilera GP800 Yamaha XT 660 Z Ténéré Gilera Runner 50 SP Yamaha FZ1 Fazer Suzuki Bandit 650 2007- Yamaha YZF-R1 2009 Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Honda CBR 600 F (2011.) Yamaha XT660X KTM 690 Duke KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Honda XL700V Transalp Yamaha X-max 250 (2011.) Yamaha V-max Yamaha YZF-R125 Honda CBF 600 N Suzuki GSX-R 1000 2009 Piaggio beverly tourer 300ie Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) BMW K 1600 GTL (2011.) Yamaha XJ6 (2010.) Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Aprilia RS 125 Vespa PX 125/150 (2011.) Yamaha FJR 1300 AS Suzuki GSF1250 S ABS bandit Kawasaki VN 900 Classic BMW R 1200 R/Classic (2011.) Honda Crossrunner (2011.) Yamaha FZ8/fazer 800 Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Aprilia Tuono V4 R (2011.) Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Ducati Diavel (2011.) Honda VT 750 Shadow Spirit Suzuki DL1000 V-Strom Honda VFR 1200 F Kawasaki ZX-10R (2011.) Gilera Nexus 300 i.e. Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Yamaha YZF-R6 2006-2007 Yamaha YZF-R6 2008- Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX-R 600 (2011.) BMW K 1600 GT (2011.) Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Aprilia Shiver 750 GT Suzuki SFV650 Gladius 2009 BMW S 1000 RR Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) BMW G 650 GS (2011.) Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- BMW K 1300 GT 2009 Megelli sport 125 R Aprilia NA 850 Mana 2007- Honda CBR 125 R (2011.) Honda VFR 800 2003- Aprilia RSV 4 R Ducati 1198 SP (2011.) KTM Duke 125 (2011.) Honda CB 600 F/ABS (2011.) Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) KTM RC-8 R (2011.) Yamaha FJR1300 Honda CB600F Hornet 2007- Ducati Monster 1100 evo (2011.) Aprilia shiver 750 Honda CBF 600 S Yamaha TDM850 1996- Yamaha FZ6 (S2) 2007- Kawasaki Z 750 R (2011.) Suzuki GSX-R 750 (2011.) BMW R1200GS 2007 Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Honda XL650V Transalp Honda CBR 250 R (2011.) Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Suzuki GSR 750 (2011.) Hyosung GT 250 R Honda CBF125 MV Agusta F3 675 (2011.) Triumph Daytona 675 R (2011.) Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Kawasaki W 800 (2011.) Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Aprilia Pegaso 650 I.E. Kawasaki KLR650 / R