Motorevija
PRETRAGA
2009-09-25 , Autor: Danijel Puljek, Slike: Motorevija
Bookmark and Share

Donosimo rezultate prvog mjerenja buke ispušnih sustava motocikala koje je nedavno provedeno na zagrebačkim ulicama



Tijekom 8. rujna na zagrebačkim je ulicama provedena akcija mjerenja buke ispušnih sustava motocikala koju su zajednički proveli djelatnici Policije i tehničko osoblje Centra za vozila Hrvatske. Povod toj akciji učestalo je žaljenje građana na nesnosnu buku motocikala u prolazu gradskim ulicama. Buka ispušnog sustava jedna je od vrijednosti koja mora biti definirana i zadovoljena pri homologaciji modela i njegovoj prodaji ili sudjelovanju u prometu. Stoga je akcija provedena uz pretpostavku da su „prebučni“ motocikli opremljeni neadekvatnim i nehomologiranim dijelovima, odnosno da su tehnički neispravni.

No, krenimo redom. Mjerenje buke može se mjeriti statično ili u vožnji. Prema homologacijskim propisima buku na mjestu pri određenim okretajima proizvođač mora definirati i istaknuti na vozilu. Kod motocikala je to obično na pločici na okviru. Buka u kretanju (prometu) ne smije prelaziti 80 dB, a mjeri se posebnim laboratorijskim postupkom koji se ne provodi u Hrvatskoj (budući da je Motorevija izvodila to mjerenje kod usporednih testova zamjenskih ispušnih sustava, u posebnom okviru nalazi se pojašnjenje).

Dakle, policija je u akciji ustvari mjerila odstupanje buke motocikala na mjestu od vrijednosti na njihovoj pločici, odnosno homologacijskih vrijednosti. Ako je motocikl opremljen serijskim ispuhom, problema ne bi trebalo biti, kao ni kada ste motocikl opremili homologiranim (street legal) zamjenskim ispušnim sustavom, o kojem ste pri kupnji dobili certifikat. No, imate li ugrađen zamjenski ispušni sustav iz samogradnje ili homologirani zamjenski iz kojeg ste izvadili prigušnik (dB killer) ili pak imate sportski nehomologirani ispuh, možete očekivati probleme.



Policijska provjera išla je upravo tim redoslijedom. Najprije je utvrđena homologiranost auspuha (originalni se bukom mora poklapati s vrijednosti na pločici, a bilo koji drugi homologirani ispuh mora imati utisnutu vrijednost buke na sebi). Također, ako se radilo o serijskom ispuhu, odmah se prišlo mjerenju buke, i ako je buka tijekom prvog mjerenja bila u granicama, dodatna dva nisu ni rađena. Naime, buka je morala biti identična definiranim decibelima na pločici motocikla, i to na točno definiranim okretajima koji su također naznačeni. Dopuštena tolerancija mjerenja je tri decibela.

S druge strane, ako je motocikl bio opremljen zamjenskim homologiranim ispuhom, vrijednosti buke morale su odgovarati definiranima na samom ispuhu i u većini slučajeva biti sasvim istovjetne serijskim vrijednostima što je uvjet za homologaciju i prodaju zamjenskog ispuha. Na kraju, ako je motocikl bio opremljen sustavom bez homologacije ili iz samogradnje, vršena su tri mjerenja te je uzimana srednja vrijednost buke.

U policijskoj akciji ukupno je ispitano 12 motocikala, samo četiri ispušna sustava bila su ispravna, a većinom je bila riječ o serijskim ispusima, no i jednom nehomologiranom koji je zadovoljio mjerne norme. Uz to, vlasniku je olakotna okolnost bila što u Hrvatskoj - u slučaju da nehomologirani dio zadovoljava norme - ne postoji propisana kazna, no u EU je to prekršaj koji, bez obzira na rezultate mjerenja buke, povlači kaznu.

Šest ispušnih sustava bilo je neispravno, a radilo se o homologiranim zamjenskim ispusima bez dB killera ili o samogradnjama. Osim toga, na dvama motociklima mjerenje nije moglo biti izvršeno jer je jedan bio prestar (suzuki iz 1992. godine) i za njega nije bilo homologacijskih podataka, a na drugom (yamaha YZF-R1) nije radio okretomjer nužan za utvrđivanje pravilnog broja okretaja za mjerenje. Kako je motocikl bio opremljen serijskim ispuhom, tako policijski službenici, u stanici za tehnički pregled u kojoj se pomoću specijalnog uređaja okretaji mogu odrediti bez instrumenta motocikla, nisu zahtijevali dodatno mjerenje. Vlasnici neispravnih motocikala kažnjeni su novčanom kaznom od 700 kuna, te isključeni iz prometa i upućeni na izvanredni tehnički pregled.

Sve u svemu, ta je akcija pokazala veliki postotak prebučnih, odnosno neispravnih motocikala i gotovo će zasigurno postati povremena akcija MUP-a i Centra za vozila Hrvatske. Stoga, pri izmjeni ispušnog sustava imajte na umu homologacijske norme i mogućnost njihove provjere na cesti. U Europi su te provjere uobičajene, a katkad uključuju i mjerenje CO u ispušnim plinovima. Očito je da Hrvatska po tom pitanju ide u istom smjeru.




Mjerenje buke u pokretu



Mjerenje u vožnji izvodi se u drugoj ili trećoj brzini pri 50 km/h (tolerancija +/- jedan km) na 20 metara dugoj testnoj dionici. Na sredini testne dionice, 7,5 metara bočno od linije prolaska, postavljen je mikrofon koji mjeri razinu buke. U svakoj od dviju brzina vozač prolazi dvaput s lijeve i dvaput s desne strane. Od ukupno osam mjernih rezultata uzima se srednja vrijednost u dB i oduzima jedan dB tolerancije. Dobivena vrijednost je efektivna buka u vožnji koja ne smije prelaziti propisanu vrijednost od 80 dB.





mili_vz
2010-01-29 10:28:42

tko staje policiji neka staje....ja ne stajem ni svetoj vodi....em šta nemam mira zbog tablice,a normalno sam registriran i plačam porez sad i ta buka...a dok vozači-ice skrive sudar vele da se ne čujemo niti ne vidimo....pa di je onda problematika zvuka i slike??????

KorniKornjaca
2009-10-04 00:07:47

ma nek se hebe ta nasa drzava.....
sramota kaj ta murja sve nebu izmislila....
ne znaju kak punit proracun, pa su sad odlucili oderat po motoristima....
ma zlo....

Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Suzuki DL650 V-Strom Honda VT 750 C shadow Honda CB 1000 R Gilera GP800 Gilera Runner 50 SP Yamaha XT 660 Z Ténéré Yamaha FZ1 Fazer Suzuki Bandit 650 2007- Yamaha YZF-R1 2009 Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Honda CBR 600 F (2011.) Yamaha XT660X KTM 690 Duke KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Honda XL700V Transalp Yamaha X-max 250 (2011.) Yamaha V-max Yamaha YZF-R125 Honda CBF 600 N Suzuki GSX-R 1000 2009 Piaggio beverly tourer 300ie Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) BMW K 1600 GTL (2011.) Yamaha XJ6 (2010.) Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Aprilia RS 125 Yamaha FJR 1300 AS Vespa PX 125/150 (2011.) Suzuki GSF1250 S ABS bandit Kawasaki VN 900 Classic BMW R 1200 R/Classic (2011.) Honda Crossrunner (2011.) Yamaha FZ8/fazer 800 Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Aprilia Tuono V4 R (2011.) Ducati Diavel (2011.) Honda VT 750 Shadow Spirit Suzuki DL1000 V-Strom Honda VFR 1200 F Kawasaki ZX-10R (2011.) Gilera Nexus 300 i.e. Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Yamaha YZF-R6 2006-2007 Yamaha YZF-R6 2008- Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX-R 600 (2011.) BMW K 1600 GT (2011.) Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Aprilia Shiver 750 GT Suzuki SFV650 Gladius 2009 BMW S 1000 RR Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) BMW G 650 GS (2011.) Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- BMW K 1300 GT 2009 Megelli sport 125 R Aprilia NA 850 Mana 2007- Honda CBR 125 R (2011.) Honda VFR 800 2003- Aprilia RSV 4 R Ducati 1198 SP (2011.) KTM Duke 125 (2011.) Honda CB 600 F/ABS (2011.) Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) KTM RC-8 R (2011.) Yamaha FJR1300 Honda CB600F Hornet 2007- Ducati Monster 1100 evo (2011.) Aprilia shiver 750 Honda CBF 600 S Yamaha TDM850 1996- Yamaha FZ6 (S2) 2007- BMW R1200GS 2007 Kawasaki Z 750 R (2011.) Suzuki GSX-R 750 (2011.) Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Honda XL650V Transalp Honda CBR 250 R (2011.) Suzuki GSR 750 (2011.) Hyosung GT 250 R Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Honda CBF125 MV Agusta F3 675 (2011.) Triumph Daytona 675 R (2011.) Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Kawasaki W 800 (2011.) Aprilia Pegaso 650 I.E. Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Kawasaki KLR650 / R