2009-09-25 , Autor: Danijel Puljek, Slike: Motorevija | |
Donosimo rezultate prvog mjerenja buke ispušnih sustava motocikala koje je nedavno provedeno na zagrebačkim ulicama
Tijekom 8. rujna na zagrebačkim je ulicama provedena akcija mjerenja buke ispušnih sustava motocikala koju su zajednički proveli djelatnici Policije i tehničko osoblje Centra za vozila Hrvatske. Povod toj akciji učestalo je žaljenje građana na nesnosnu buku motocikala u prolazu gradskim ulicama. Buka ispušnog sustava jedna je od vrijednosti koja mora biti definirana i zadovoljena pri homologaciji modela i njegovoj prodaji ili sudjelovanju u prometu. Stoga je akcija provedena uz pretpostavku da su „prebučni“ motocikli opremljeni neadekvatnim i nehomologiranim dijelovima, odnosno da su tehnički neispravni.
No, krenimo redom. Mjerenje buke može se mjeriti statično ili u vožnji. Prema homologacijskim propisima buku na mjestu pri određenim okretajima proizvođač mora definirati i istaknuti na vozilu. Kod motocikala je to obično na pločici na okviru. Buka u kretanju (prometu) ne smije prelaziti 80 dB, a mjeri se posebnim laboratorijskim postupkom koji se ne provodi u Hrvatskoj (budući da je Motorevija izvodila to mjerenje kod usporednih testova zamjenskih ispušnih sustava, u posebnom okviru nalazi se pojašnjenje).
Dakle, policija je u akciji ustvari mjerila odstupanje buke motocikala na mjestu od vrijednosti na njihovoj pločici, odnosno homologacijskih vrijednosti. Ako je motocikl opremljen serijskim ispuhom, problema ne bi trebalo biti, kao ni kada ste motocikl opremili homologiranim (street legal) zamjenskim ispušnim sustavom, o kojem ste pri kupnji dobili certifikat. No, imate li ugrađen zamjenski ispušni sustav iz samogradnje ili homologirani zamjenski iz kojeg ste izvadili prigušnik (dB killer) ili pak imate sportski nehomologirani ispuh, možete očekivati probleme.
Policijska provjera išla je upravo tim redoslijedom. Najprije je utvrđena homologiranost auspuha (originalni se bukom mora poklapati s vrijednosti na pločici, a bilo koji drugi homologirani ispuh mora imati utisnutu vrijednost buke na sebi). Također, ako se radilo o serijskom ispuhu, odmah se prišlo mjerenju buke, i ako je buka tijekom prvog mjerenja bila u granicama, dodatna dva nisu ni rađena. Naime, buka je morala biti identična definiranim decibelima na pločici motocikla, i to na točno definiranim okretajima koji su također naznačeni. Dopuštena tolerancija mjerenja je tri decibela.
S druge strane, ako je motocikl bio opremljen zamjenskim homologiranim ispuhom, vrijednosti buke morale su odgovarati definiranima na samom ispuhu i u većini slučajeva biti sasvim istovjetne serijskim vrijednostima što je uvjet za homologaciju i prodaju zamjenskog ispuha. Na kraju, ako je motocikl bio opremljen sustavom bez homologacije ili iz samogradnje, vršena su tri mjerenja te je uzimana srednja vrijednost buke.
U policijskoj akciji ukupno je ispitano 12 motocikala, samo četiri ispušna sustava bila su ispravna, a većinom je bila riječ o serijskim ispusima, no i jednom nehomologiranom koji je zadovoljio mjerne norme. Uz to, vlasniku je olakotna okolnost bila što u Hrvatskoj - u slučaju da nehomologirani dio zadovoljava norme - ne postoji propisana kazna, no u EU je to prekršaj koji, bez obzira na rezultate mjerenja buke, povlači kaznu.
Šest ispušnih sustava bilo je neispravno, a radilo se o homologiranim zamjenskim ispusima bez dB killera ili o samogradnjama. Osim toga, na dvama motociklima mjerenje nije moglo biti izvršeno jer je jedan bio prestar (suzuki iz 1992. godine) i za njega nije bilo homologacijskih podataka, a na drugom (yamaha YZF-R1) nije radio okretomjer nužan za utvrđivanje pravilnog broja okretaja za mjerenje. Kako je motocikl bio opremljen serijskim ispuhom, tako policijski službenici, u stanici za tehnički pregled u kojoj se pomoću specijalnog uređaja okretaji mogu odrediti bez instrumenta motocikla, nisu zahtijevali dodatno mjerenje. Vlasnici neispravnih motocikala kažnjeni su novčanom kaznom od 700 kuna, te isključeni iz prometa i upućeni na izvanredni tehnički pregled.
Sve u svemu, ta je akcija pokazala veliki postotak prebučnih, odnosno neispravnih motocikala i gotovo će zasigurno postati povremena akcija MUP-a i Centra za vozila Hrvatske. Stoga, pri izmjeni ispušnog sustava imajte na umu homologacijske norme i mogućnost njihove provjere na cesti. U Europi su te provjere uobičajene, a katkad uključuju i mjerenje CO u ispušnim plinovima. Očito je da Hrvatska po tom pitanju ide u istom smjeru.
ma nek se hebe ta nasa drzava.....
sramota kaj ta murja sve nebu izmislila....
ne znaju kak punit proracun, pa su sad odlucili oderat po motoristima....
ma zlo....
tko staje policiji neka staje....ja ne stajem ni svetoj vodi....em šta nemam mira zbog tablice,a normalno sam registriran i plačam porez sad i ta buka...a dok vozači-ice skrive sudar vele da se ne čujemo niti ne vidimo....pa di je onda problematika zvuka i slike??????