Motorevija
PRETRAGA
2009-09-04 , Autor: Danijel Puljek, Slike: Motorevija
Bookmark and Share





Kompletna reparacija kočnice uključuje i vađenje glavnog kočnog klipa iz kućišta kočne pumpe, pregled ili zamjenu gumenih brtvila te čišćenje vanjskog dijela njegova dosjeda



Kako najaktivniji dio sezone ide kraju, tako tradicionalno počinjemo s lakšim, servisnim temama i nezaobilaznim održavanjem motocikla u pasivnijem, zimskom periodu. Za početak krećemo s kočnicama i kratkim prikazom reparacije glavnog kočnog klipa prednje kočnice. Taj postupak prosječan motociklist u svom životnom vijeku napravi jednom ili nikada, a sretnici koji motocikl voze samo kad je nov za klip niti ne znaju.


No, na cestama ima ljubimaca starih i po 20 godina koji odlično služe i nema ih potrebe mijenjati. Zato sustav kočnica treba pojačano održavati. Iako većina nas redovito mijenja kočne pločice te ponekad i hidraulično ulje, svakih pet godina bilo bi dobro napraviti i kompletnu reparaciju kočnice. Taj postupak uključuje i vađenje glavnog kočnog klipa iz kućišta kočne pumpe, pregled ili zamjenu gumenih brtvila, te čišćenje vanjskog dijela njegova dosjeda.


Iako izvana izgleda jednostavno, kućište klipa ima podosta dijelova
Iako izvana izgleda jednostavno,
kućište klipa ima podosta dijelova

Budući da je kočno ulje hidrofilno i na sebe veže vodu, ona s vremenom umanjuje njegova hidraulična svojstva i smanjuje temperaturu vrelišta. Pri velikim „naporima“ kočnice ona može „propasti“ i postati neučinkovita. Zbog toga, ali i druge prljavštine te zbog kemijskih promjena uzrokovanih starenjem gumenih brtvila, trpi i glavni kočni klip. Time se njegova sloboda gibanja i učinkovitost smanjuju, a osjećaj na polugici postaje tvrd i sve je manje mogućnosti finog doziranja kočnice. U najgorim slučajevima (nakon višegodišnjeg stajanja) kočnica može postati i neupotrebljiva. Budući da je za sigurno kočenje potreban ispravan tlak koji nakon pritiska polugice kočnice djeluje na hidraulično ulje u sustavu, potrebno je reparirati glavni kočni klip.


Iako postupak nije kompliciran i može se obaviti kod kuće i s priručnim alatom, ako niste vični mehanici, prepustite ga radije kvalificiranom mehaničaru.

 

1. Skidanje poklopca




Da biste došli do klipa koji je ispod spremnika kočnog ulja u kućištu kočnice na upravljaču, najprije skinite poklopac spremnika te gumeno brtvilo ispod njega. Ujedno prekontrolirajte stanje brtvila koje mora biti cijelo i bez tragova kočnog ulja u prostoru iznad njega i poklopca.


 

2. Ispuštanje ulja




Kočno ulje treba svakako izmijeniti pri ovom postupku, pa najprije njega na za to predviđenim vijcima-ventilima (obično na najvišem dijelu kočnih čeljusti) ispustite iz sustava. Tu si pomozite „pumpanjem“ polugom kočnice da bi pod tlakom ulje prije iscurilo iz sistema. Kada ponestane ulja u spremniku iznad klipa, možete početi s demontažom.

 


3. Demontaža kućišta




Demontirajte polugu kočnice i pritom pazite na malene polugice koje pritišću klip te na vanjske zaštitne gumice ako postoje. Potom odvojite kočna crijeva te kućište kočnice od upravljača. Iscijedite preostalo ulje i čistom krpom potpuno očistite vanjski dio kućišta. Nikakve nečistoće ne smiju ući u radni prostor kućišta.


 

4. Vađenje klipa 




Klip je u kružnom otvoru ispod spremnika ulja i može mu se pristupiti sa strane poluge kočnice te kod nekih sustava i kroz rupice koje povezuju njegov radni prostor i spremnik ulja te omogućuju protok ulja pri kočenju. Kod sustava s vanjskim plastičnim spremnikom to nije moguće. Tu već možete naići na probleme jer često prljavština nakupljena s vanjske strane (prihvat polugice) ne dopušta izvlačenje klipa. Zato dobro očistite dosjed i prepoznajte način osiguranja klipa od ispadanja. Neki sustavi nemaju nikakvo osiguranje i klip na mjestu drže brtvila i polugica, a neki imaju žičane ili „zeger“ osigurače. Specijalnim kliještima uklonite osigurač i (obično kliještima - „špic-cangama“) prihvatite čelo klipa i izvucite ga iz dosjeda. Ako taj postupak ide jako teško, to je naznaka da se klip i pri radu ne giba lako, da su brtvila loša i da je došlo do nakupljanja prljavštine. Nakon izvlačenja klipa dodatno očistite njegov dosjed od nečistoća i korozije.


 

5. Čišćenje klipa




Glavni kočni kip sastoji se od tijela na kojem su gumena brtvila, osigurači te opruge povratnog hoda. Odvojite oprugu od tijela klipa te ga očistite od nakupljenih prljavština i taloga. Prekontrolirajte stanje gumenih brtvila i očistite ih. Bilo bi dobro tom ih prilikom i zamijeniti originalnima, a ponekad ih je dovoljno samo očistiti. Ako nakon vađenja klipa ustanovite da su se brtvila višestruko povećala ili su postala porozna, to znači da su kemijski „prestarila“ i također ih treba zamijeniti. Nakon promjene ili čišćenja sastavite kočni klip, namažite ga silikonskom pastom ili s malo kočnog ulja i istim redoslijedom vratite u kućište. Očekujte određeni otpor pri vraćanju u dosjed zbog brtvila većeg promjera. To je normalno, no budite oprezni da ih pri montaži ne oštetite ili „prežabite“.


 

6. Kontrola ostatka sustava i punjenje




Nakon što ste sastavili kućište klipa vratite ga na upravljač i na njega montirajte polugu. Kod starijih motocikala ne bi bilo loše tom prilikom izmijeniti kočna crijeva (aftermarket tržište nudi bogat izbor čeličnih opletenih crijeva u raznim bojama) te prekontrolirati slobodan hod radnih klipova u kočnim čeljustima. Nakon što ste sve sastavili ulijte novo kočno ulje, odzračite sistem, prekontrolirajte nivo ulja u spremniku te vratite poklopac i brtvilo na mjesto. Oprezno napravite probnu vožnju. Kod „zapuštenih“ sustava razlika pri kočenju morala bi biti više nego očigledna.





Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Suzuki DL650 V-Strom Honda VT 750 C shadow Honda CB 1000 R Gilera GP800 Yamaha XT 660 Z Ténéré Gilera Runner 50 SP Yamaha FZ1 Fazer Suzuki Bandit 650 2007- Yamaha YZF-R1 2009 Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Honda CBR 600 F (2011.) Yamaha XT660X KTM 690 Duke KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Honda XL700V Transalp Yamaha X-max 250 (2011.) Yamaha V-max Yamaha YZF-R125 Honda CBF 600 N Suzuki GSX-R 1000 2009 Piaggio beverly tourer 300ie Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) BMW K 1600 GTL (2011.) Yamaha XJ6 (2010.) Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Aprilia RS 125 Vespa PX 125/150 (2011.) Yamaha FJR 1300 AS Suzuki GSF1250 S ABS bandit Kawasaki VN 900 Classic BMW R 1200 R/Classic (2011.) Honda Crossrunner (2011.) Yamaha FZ8/fazer 800 Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Aprilia Tuono V4 R (2011.) Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Ducati Diavel (2011.) Honda VT 750 Shadow Spirit Suzuki DL1000 V-Strom Honda VFR 1200 F Kawasaki ZX-10R (2011.) Gilera Nexus 300 i.e. Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Yamaha YZF-R6 2006-2007 Yamaha YZF-R6 2008- Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX-R 600 (2011.) BMW K 1600 GT (2011.) Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Aprilia Shiver 750 GT Suzuki SFV650 Gladius 2009 BMW S 1000 RR Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) BMW G 650 GS (2011.) Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- BMW K 1300 GT 2009 Megelli sport 125 R Aprilia NA 850 Mana 2007- Honda CBR 125 R (2011.) Honda VFR 800 2003- Aprilia RSV 4 R Ducati 1198 SP (2011.) KTM Duke 125 (2011.) Honda CB 600 F/ABS (2011.) Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) KTM RC-8 R (2011.) Yamaha FJR1300 Honda CB600F Hornet 2007- Ducati Monster 1100 evo (2011.) Aprilia shiver 750 Honda CBF 600 S Yamaha TDM850 1996- Yamaha FZ6 (S2) 2007- Kawasaki Z 750 R (2011.) Suzuki GSX-R 750 (2011.) BMW R1200GS 2007 Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Honda XL650V Transalp Honda CBR 250 R (2011.) Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Suzuki GSR 750 (2011.) Hyosung GT 250 R Honda CBF125 MV Agusta F3 675 (2011.) Triumph Daytona 675 R (2011.) Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Kawasaki W 800 (2011.) Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Aprilia Pegaso 650 I.E. Kawasaki KLR650 / R