2009-09-04 , Autor: Danijel Puljek, Slike: Motorevija | |
Kompletna reparacija kočnice uključuje i vađenje glavnog kočnog klipa iz kućišta kočne pumpe, pregled ili zamjenu gumenih brtvila te čišćenje vanjskog dijela njegova dosjeda
Kako najaktivniji dio sezone ide kraju, tako tradicionalno počinjemo s lakšim, servisnim temama i nezaobilaznim održavanjem motocikla u pasivnijem, zimskom periodu. Za početak krećemo s kočnicama i kratkim prikazom reparacije glavnog kočnog klipa prednje kočnice. Taj postupak prosječan motociklist u svom životnom vijeku napravi jednom ili nikada, a sretnici koji motocikl voze samo kad je nov za klip niti ne znaju.
No, na cestama ima ljubimaca starih i po 20 godina koji odlično služe i
nema ih potrebe mijenjati. Zato sustav kočnica treba pojačano održavati. Iako
većina nas redovito mijenja kočne pločice te ponekad i hidraulično ulje, svakih
pet godina bilo bi dobro napraviti i kompletnu reparaciju kočnice. Taj postupak
uključuje i vađenje glavnog kočnog klipa iz kućišta kočne pumpe, pregled ili
zamjenu gumenih brtvila, te čišćenje vanjskog dijela njegova dosjeda.
Iako izvana izgleda jednostavno,
kućište klipa ima podosta dijelova |
Budući da je kočno ulje hidrofilno i na sebe veže vodu, ona s vremenom umanjuje njegova hidraulična svojstva i smanjuje temperaturu vrelišta. Pri velikim „naporima“ kočnice ona može „propasti“ i postati neučinkovita. Zbog toga, ali i druge prljavštine te zbog kemijskih promjena uzrokovanih starenjem gumenih brtvila, trpi i glavni kočni klip. Time se njegova sloboda gibanja i učinkovitost smanjuju, a osjećaj na polugici postaje tvrd i sve je manje mogućnosti finog doziranja kočnice. U najgorim slučajevima (nakon višegodišnjeg stajanja) kočnica može postati i neupotrebljiva. Budući da je za sigurno kočenje potreban ispravan tlak koji nakon pritiska polugice kočnice djeluje na hidraulično ulje u sustavu, potrebno je reparirati glavni kočni klip.
Iako postupak nije kompliciran i može se obaviti kod kuće i s priručnim alatom, ako niste vični mehanici, prepustite ga radije kvalificiranom mehaničaru.
1. Skidanje poklopca
Da biste došli do klipa koji je ispod spremnika kočnog ulja u kućištu
kočnice na upravljaču, najprije skinite poklopac spremnika te gumeno brtvilo
ispod njega. Ujedno prekontrolirajte stanje brtvila koje mora biti cijelo i bez
tragova kočnog ulja u prostoru iznad njega i poklopca.
2. Ispuštanje ulja
Kočno ulje treba svakako izmijeniti pri ovom postupku, pa najprije njega na za to predviđenim vijcima-ventilima (obično na najvišem dijelu kočnih čeljusti) ispustite iz sustava. Tu si pomozite „pumpanjem“ polugom kočnice da bi pod tlakom ulje prije iscurilo iz sistema. Kada ponestane ulja u spremniku iznad klipa, možete početi s demontažom.
3. Demontaža kućišta
Demontirajte polugu kočnice i pritom pazite na malene polugice koje
pritišću klip te na vanjske zaštitne gumice ako postoje. Potom odvojite kočna
crijeva te kućište kočnice od upravljača. Iscijedite preostalo ulje i čistom
krpom potpuno očistite vanjski dio kućišta. Nikakve nečistoće ne smiju ući u
radni prostor kućišta.
4. Vađenje klipa
Klip je u kružnom otvoru ispod spremnika ulja i može mu se pristupiti sa strane poluge kočnice te kod nekih sustava i kroz rupice koje povezuju njegov radni prostor i spremnik ulja te omogućuju protok ulja pri kočenju. Kod sustava s vanjskim plastičnim spremnikom to nije moguće. Tu već možete naići na probleme jer često prljavština nakupljena s vanjske strane (prihvat polugice) ne dopušta izvlačenje klipa. Zato dobro očistite dosjed i prepoznajte način osiguranja klipa od ispadanja. Neki sustavi nemaju nikakvo osiguranje i klip na mjestu drže brtvila i polugica, a neki imaju žičane ili „zeger“ osigurače. Specijalnim kliještima uklonite osigurač i (obično kliještima - „špic-cangama“) prihvatite čelo klipa i izvucite ga iz dosjeda. Ako taj postupak ide jako teško, to je naznaka da se klip i pri radu ne giba lako, da su brtvila loša i da je došlo do nakupljanja prljavštine. Nakon izvlačenja klipa dodatno očistite njegov dosjed od nečistoća i korozije.
5. Čišćenje klipa
Glavni kočni kip sastoji se od tijela na kojem su gumena brtvila, osigurači te opruge povratnog hoda. Odvojite oprugu od tijela klipa te ga očistite od nakupljenih prljavština i taloga. Prekontrolirajte stanje gumenih brtvila i očistite ih. Bilo bi dobro tom ih prilikom i zamijeniti originalnima, a ponekad ih je dovoljno samo očistiti. Ako nakon vađenja klipa ustanovite da su se brtvila višestruko povećala ili su postala porozna, to znači da su kemijski „prestarila“ i također ih treba zamijeniti. Nakon promjene ili čišćenja sastavite kočni klip, namažite ga silikonskom pastom ili s malo kočnog ulja i istim redoslijedom vratite u kućište. Očekujte određeni otpor pri vraćanju u dosjed zbog brtvila većeg promjera. To je normalno, no budite oprezni da ih pri montaži ne oštetite ili „prežabite“.
6. Kontrola ostatka sustava i punjenje
Nakon što ste sastavili kućište klipa vratite ga na upravljač i na njega montirajte polugu. Kod starijih motocikala ne bi bilo loše tom prilikom izmijeniti kočna crijeva (aftermarket tržište nudi bogat izbor čeličnih opletenih crijeva u raznim bojama) te prekontrolirati slobodan hod radnih klipova u kočnim čeljustima. Nakon što ste sve sastavili ulijte novo kočno ulje, odzračite sistem, prekontrolirajte nivo ulja u spremniku te vratite poklopac i brtvilo na mjesto. Oprezno napravite probnu vožnju. Kod „zapuštenih“ sustava razlika pri kočenju morala bi biti više nego očigledna.