Jednostavni savjeti koji će pomoći da dobre fotografije s putovanja učinite izvrsnima
Jedna ideja može napraviti razliku
Deset savjeta profesionalaca
1. Razmislite – najbolje fotografije najprije nastaju u glavi, a tek zatim u fotoaparatu
2. Doba dana – izbjegavajte podnevno sunce. Idealna svjetlost je ujutro ili kasno poslijepodne
3. Poseban ambijent – čarolija se može uhvatiti oko pola sata poslije zalaska ili prije izlaska sunca, ali uz obavezno korištenje stativa
4. Kompozicija – bez temeljnih poznavanja pravila kompozicije, teško ćete uspjeti u stvaranju profesionalnih fotografija
5. Eksperimentirajte – s jednim motivom radite više fotografija iz različitih perspektiva
6. Boje – crna boja, iako popularna među motociklistima, nije idealna za fotografije
7. Analizirajte – proučavajte kvalitetne fotografije, učite iz njih, te sami odredite svoj smjer
8. Budite blizu – bit fotografije nije samo prenijeti događaje, već biti „u fotografiji“
9. Svjetlost – sumrak i kontra-svjetlo stvaraju posebnu atmosferu
10. Dinamika – duga ekspozicija kod slikanja pokreta donosi napetost
Budimo realni, ovih nekoliko savjeta o fotografiranju nikoga neće učiniti profesionalcem. Međutim, nerijetko
samo jedna ideja može napraviti razliku između obične slike koja naprosto
dokumentira što se dogodilo te kvalitetne fotografije koja graniči s
umjetnošću. Zanimljiva putovanja motociklom svakako zaslužuju i zanimljive
fotografije pa vam želimo pomoći s nekoliko praktičnih savjeta specijaliziranih
za putovanja motociklom.
Dodatna oprema – što i koliko?
Budući da – barem što se opreme tiče – postavlja posebne zahtjeve, u ovom je dijelu naglasak na putopisnoj fotografiji, a razlog je u dugom trajanju putovanja koje se često odvija na izoliranim mjestima.
Dakle, zamislite da se nalazite na vrhu spektakularnog prijevoja u Alpama. Na cesti ste već dva dana, gledate prizor koji bi mogao biti vrhunac vaše pustolovine, jedva čekate da ga ovjekovječite fotoaparatom, a potom vas šokira spoznaja da je baterija – prazna! Kako priroda putovanja ne oprašta propuste u pripremi, tako vam skrećemo pozornost na neke dijelove opreme koje nipošto ne smijete zaboraviti.
Fotografirajte mještane! Usporedite dobro fokusiranog prodavača kruha
s nezahvalnom perspektivom glave atraktivnog mještanina lijevo
Na prvom mjestu su rezervne baterije. Naime, stalno igranje sa zoomom brzo troši energiju, često pregledavanje na LCD-u također, a fotografiranje s blicom još i više. Pridodajte tome još i niske temperature, uobičajene u planinama, i jedna baterija do vrha ceste neće preživjeti dovoljno fotografija. Uz rezervnu bateriju koristan je i kvalitetan punjač. Uz malo potrage pronaći ćete brze punjače koji posao obave za manje od sat vremena što je dovoljno za punjenje tijekom ručka u restoranu. Radi li se o zamjenskim proizvođačima, ti punjači najčešće nisu ni skupi.
Zatim, rezervna memorija. Slikanje motocikala u pokretu, „u rafalu“, i najveće će memorijske kartice vrlo brzo popuniti. Stoga se isplati raspitati o zamjenskim karticama koje ne proizvode „veliki“ proizvođači pa su često osjetno jeftinije. Budući da je riječ o sitnom komadu opreme, važno je pobrinuti se i za kutijice u kojima se čuvaju.
Odlazite li pak na višednevna putovanja, a nije vam praktično nositi putno računalo, na tržištu postoje alternative za pohranu slika. Primjerice, prijenosni preglednici fotografija. Naime, danas dolaze s memorijom većom od 100 gigabajta, imaju ugrađene utore za kartice s kojih zatim vrlo brzo prebace velike količine podataka. Osim toga, dolaze s ugrađenim LCD-om, ali kod nas se ipak rijetko koriste, i to ponajprije zbog cijene koja se može usporediti s prosječnim digitalnim fotoaparatom.
Nadalje, planirate li fotografirati noću, korisno je ponijeti i stativ, makar džepni.
Igrajte se svjetlom Kako iskoristiti različite uvjete osvjetljenja
u korist atraktivnih slika? Uz različitu upotrebu svjetla mogu se, umjesto
strogo tehničkih, dobiti umjetničke fotografije. Igrajte se kutevima svjetlosti
. Bočno svjetlo stvara sjene koje daju efekt dubine pa ih nemojte izbjegavati.
Zatim, katkad uključite i nisko sunce u kompoziciju i prikažite zrake svjetlosti.
Ili jednostavno, napravite siluetu ciljanog objekta tako
što snimate uz jako osvijetljenu pozadinu.
Drugim riječima, kršite pravila i uživajte u tome
I konačno, uz podosta nabrojene opreme zatrebat će vam i dobra, čvrsta i vodootporna torbica u koju, naravno, stane sva oprema.
Perspektiva i kadriranje
Ovdje izlazimo iz okvira tehnike i ulazimo u umjetnost. U umjetnosti, naravno, ne postoje „zakoni“ upisani u kamenu pa ćete nerijetko izvrsne slike dobiti upravo kršenjem opće prihvaćenih pravila. Bilo kako bilo, slijedi nekoliko savjeta kako uhvatiti idealan kadar.
Pravilo trećine. Dok amateri stavljaju glavni objekt ili osobu u sredinu kadra, najčešće je idealno da se nalazi na trećini slike. Također, mnogi aparati imaju opciju pokazivanja „grid“, mreže od dviju horizontalnih i dviju vertikalnih linija kod koje se cilja da objekt slikanja bude na točkama i na linijama. Općenito, treba se zapitati – koje su ključne točke na mojoj fotografiji i kamo ih želim smjestiti?
Glavna prednost digitalne fotografije je što nas po pitanju broja fotografija ne ograničava previše. Stoga je možda ponajbolji savjet koji ćete čuti – eksperimentirajte! Promijenite kut fotografiranja, posebice u odnosu na tipičan „prirodni“ pogled. Ne uvijek, ali često su – budući da prikazuju pogled koji ne vidimo iz svoje, ljudske perspektive – najzanimljivije slike iz ptičje ili žablje perspektive.
Desna fotografija je korektna, osim pozadine.
Igrajte se neobičnim perspektivama (lijevo)
Zatim na red stiže – pozadina. Ona daje kontekst fotografijama, stavlja ljude i predmete u perspektivu, ali često se ponaša i kao smetnja koja odvlači pažnju od najvažnijeg. Za dobru fotografiju važno je također postaviti pitanje – kako se naš „model“ uklapa u svoju okolinu?
Naime, hvatamo li previše pozadine, ona ulazi u prvi plan, a naš fokus postaje sporedan. To se rješava ispunjavanjem kadra glavnim ciljem fotografije što u praksi znači da moramo ili koristiti zoom ili se – dok ne ispunimo više ekrana – fizički približiti objektu. Kako bi pozadina dodatno isticala fokus slike, primjerice motocikl, može se zamutiti tehnikama fokusiranja ili se objekt može pomaknuti ondje gdje dolazi do izražaja – na pozadini s kontrastnim bojama ili oblicima.
Isto tako, treba spomenuti još jedno pravilo prema kojem se objekti u pokretu kadriraju tako da se na fotografiji ostavlja slobodan prostor u smjeru kretanja. To „pravilo“ se možda najčešće može prekršiti. Uz pažljivo rezanje prostora sprijeda mogu se dobiti izvrsne slike koje ističu brzinu ili tragove kretanja.
Slikanje u pokretu
Doživljava se kada je jedan segment slike zamrznut, a drugi
zamućen. Vaš je izbor hoće li se kretati motocikl ili okolina, ali uvijek ćete
koristiti dulju ekspoziciju
Sada ulazimo u sferu složenije tehnike dinamičkog slikanja. Postoji razlika između slike na kojoj se vidi da je motocikl u pokretu i efektne fotografije na kojoj se pokret uistinu doživljava. Najjednostavnije rečeno, efekt se postiže zamućivanjem pozadine što se tehnički izvodi uz dulje trajanje ekspozicije.
Nešto bolje digitalne kamere imaju više modova rada. Zbog općenito usvojenog engleskog jezika u tehnologiji koristit ćemo riječi na engleskom. Shutter priority shooting omogućuje da ručno namještamo trajanje ekspozicije dok aparat sam mjeri svjetlost i prilagođava otvor blende. Namjestite dulju ekspoziciju, ovisno o brzini i više od sekunde, a zatim pratite motocikl dok se kreće, pritisnite okidač i nastavite ga pratiti.
U teoriji jednostavno, no u praksi znatno složenije. Između ostalog i zbog prejake dnevne svjetlosti za dugo trajanje ekspozicije od, primjerice, dvije sekunde. Dakle, može se slikati u sumrak ili u zoru. Ali ako je podne i ne možete utjecati na vanjske uvjete s puno svjetlosti, ipak postoji rješenje. Jedno je smanjenje ISO-vrijednosti osjetljivosti senzora, po mogućnosti na manje od 100, a drugo nabava filtra koji smanjuje količinu svjetlosti koja prolazi kroz objektiv. Polarizacijski filtri smanjuju količinu svjetlosti, ali imaju i druge efekte poput moguće promjene nekih boja, primjerice boje neba. Filtri ND (neutral density) su izrađeni za slikanje u uvjetima s puno svjetlosti.
Prostor - ispunite ga! Slika lijevo pokazuje mnogo ljudi, ali nikog posebno
ne ističe. Slika desno ima samo jedan fokus, ali bez suvišnih detalja
Druga učinkovita opcija za postizanje efekta brzine, uz opisano praćenje motocikla, je slikanje oštre pozadine uz zamućene objekte u pokretu. Za nju je preporučljivo koristiti stativ ili neki improvizirani oslonac.
I, naravno, eksperimentirajte! Za upoznavanje vaše kamere pomoći će vam jedino metoda pokušaja i pogreški uz mnogo ponavljanja.
Za pružanje boljeg korisničkog iskustva i ispravan prikaz sadržaja ova stranica koristi kolačiće. Kolačići su anonimizirani te u svakom trenutku možete kontrolirati i konfigurirati postavke kolačića u vašem Internet pregledniku. Više o kolačićima možete pročitati u Pravilima o kolačićima.