2009-06-25 , Autor: Ozren Buriša, Slike: Ozren Buriša | |
Prije tri godine taj kineski div postao je vlasnikom slavnog Benellija. Što se potom dogodilo te tko je profitirao i koliko – saznali smo izravno iz izvora, iz tvornice u Pesaru
Ne, ni mi ne znamo kako se to točno čita! U Hrvatskoj je malotko čuo za kraticu QJ, a na wikipediji u ovom trenutku ni ne postoji tekst o toj kineskoj kompaniji. Ipak, riječ je o divu motociklističke industrije s više od 15.000 zaposlenih koji dan i noć, onako kako to samo Kinezi znaju, marljivo proizvode motocikle i skutere. Uz to, jedan od važnijih strateških poteza u bitci za Europu i svijet bila je kupnja Benellija.
Benelli je, s druge strane, proizvod klasične talijanske romantične priče. Naime, sve se rodilo u ljubavi. Od davne 1911. godine, kada je mama Teresa Benelli osnovala tvrtku za svoje sinove, taj je proizvođač imao dušu. Nedugo zatim jedan od sinova – Tonino Benelli – se utrkivao po europskim natjecanjima i pobjeđivao! Kasnije su se vozači mijenjali, ali motocikli su i dalje trijumfirali, čak i na tada najprestižnijoj utrci Isle of Man TT. Nažalost, uslijedila je dugotrajna kriza, ali brend je svejedno sačuvao svoje naslijeđe.
I onda stižemo do trenutka susreta svjetova. U još jednoj od mnogobrojnih kriza Benelli je bio pred raspadom i u očajničkom iščekivanju kapitala. Na svačije iznenađenje taj je kapital stigao iz Kine. Da odgovorimo na pitanje postavljeno u podnaslovu, Benelli je, nema dvojbe, profitirao jer, naposljetku, ipak je preživio. No, priča je ipak nešto složenija. Stoga vratimo se u ne tako davnu 2006. godinu. Vrijeme je neposredno poslije promjene vlasništva, a svi u moto svijetu nagađaju da će Benelli uskoro postati „made in China“. Talijani su tada jamčili: „Ne, neće biti Benellija iz Kine.“ Ta je tvrdnja samo upola točna jer se danas njihovi skuteri ipak proizvode na dalekom istoku, ali ne i motocikli.
Naime, po tom je pitanju Benelli pomalo specifičan jer se čini da ima dvije odvojene filozofije. Jedna se odnosi na skutere koji su jeftini i pristupačni, a druga na motocikle koji su prava ekskluziva. Danas, malo opreznije, tvrde da nikada neće biti Benellijevih motocikala iz Kine. Osobno smo prošetali tvornicom u Pesaru gdje nam je Gianluca Galasso, čelni čovjek za odnose s medijima, strpljivo pokazivao svaki kutak zgrade te svaki korak u proizvodnji. Uz izuzetak ljevaonice koja nije u kompleksu i ponekih dijelova kao što su, primjerice, Brembove kočnice ili Marzocchijeve vilice, sve se proizvodi i pažljivo sklapa pred našim očima.
Nas je ponajprije zanimalo što se događa s dugo najavljivanim modelima. Primjerice, due. Ime je dobio po broju cilindara kojih, umjesto tipičnih tri, ima dva. Taj je model bio najavljivan kao najpitomiji u njihovoj ponudi, a ciljani su kupci bili maltene svi, s posebnim naglaskom na žene i početnike. Tržište golemo, a početak prodaje je trebao biti 2008. godine. Međutim, ta je godina sada iza nas, a due još uvijek nije na cestama. Na očito bolno pitanje „Zašto?“, Gianluca odgovara da je stvar upravo u neslaganju s Kinezima. „Oni ne poznaju ni europsko tržište ni europske kupce!“, glavni je razlog zašto se sve odvija usporeno. Vidjeli smo due svojim očima, prototip koji posve pristojno izgleda, a voze ga testni vozači. Jedan od njih je i Gianluca, Benellijev testni vozač još od 2000. godine. Međutim, taj prototip nije zadovoljio ukus vlasnika što osobito frustrira glavnog dizajnera Alessandra.
Također, zanimljivo je spomenuti da je glavno Benellijevo tržište u Italiji, slijedi Njemačka, potom Francuska i Španjolska te na koncu SAD. Kupci iz tih zemalja diktiraju razvoj, ali Kinezi ipak imaju posljednju riječ.
Slična je situacija i sa specijaliziranim kroserom mono. „Ne slažemo se oko osnovnih stvari – kako bi trebao izgledati i gdje i kome ga prodavati.“, kaže Gianluca. Inače, uz postojeći mono, trenutačno se razvija prototip krosera koji će umjesto rasplinjača imati ubrizgavanje. I to nas dovodi do sljedeće zanimljive činjenice.
Naime, saznajemo da je grupa QJ poprilično jeftino otkupila Benelli. Pritom nisu najviše profitirali u Benelliju koliko u tehnologiji i znanju koje su tako dobili – besplatno! Navodno bi tehnologija sustava ubrizgavanja bila poprilično skupa, ali tako je dobivena „u paketu“. To će bez sumnje QJ-u pomoći u razvoju domaćih motocikala za domaće tržište u Kini.
Na kraju, uz sve zastoje, taj mali talijanski proizvođač velikog imena ipak ide naprijed. To pokazuje i novi model tre 899 k, na čijem smo predstavljanju i bili (izvještaj u Motoreviji 7/09). To pokazuje i veliki tre 1130 k obojen u policijske boje koji je na razmatranju talijanske policije kao potencijalni motocikl za njihove potrebe. To također pokazuju i sve napredniji kroseri. I, konačno, to pokazuje i tajna soba u koju nismo smjeli zaviriti, ali i idejna maketa novog motocikla u stvarnoj veličini koju nismo smjeli fotografirati. Odat ćemo vam samo da se radi o očigledno velikom motociklu u stilu maksi sportskog tourera. Očito je da gledaju u budućnost.
Sve u svemu, u tvornici smo svjedočili pohvalnom stanju, obiteljskoj radnoj atmosferi i obilju entuzijazma svih radnika, vozača i dizajnera. Četiri zaposlenika iz Kine ne govore talijanski, ali polako i oni pronalaze zajednički jezik. Zbog svih potencijalnih kupaca nadamo se da će se svjetovi konačno pomiriti te da će san mame Terese živjeti i dalje.