Motorevija
PRETRAGA
2010-04-01 , Autor: Danijel Puljek, Slike: Danijel Puljek
Bookmark and Share

Lanac je jedan od dijelova motocikla koji su zadržali stari “gnjavatorski” stil i traže relativno čestu njegu, a kao način prijenosa momenta poznat je jako dugo. Na današnjim motociklima lanci trpe veliki “stres” zbog velikih snaga motora, a posebno kod V-izvedbi, gdje su naizmjenične sile koje ga “rastežu” u radu vrlo velike. Ipak, tehnologija proizvodnje omogućila je da lanci uz redovito održavanje prežive 20.000 do 30.000 km, ovisno o modelu motocikla, što je zadovoljavajuće s obzirom na prosječno prijeđeni broj kilometara prosječnog motociklista po sezoni.

Uz to, širenje tehnologije omogućilo je mnogim proizvođačima pogonskih i prijenosnih lanaca da moto lance uključe u svoje proizvodne programe. Rasprostranjenost lanca treba tražiti u njegovoj dobroj osobini amortizacije pogonskih sila, što je na motociklima iznimno važno. Zbog konstrukcije “na zakovicama” on ublažava promjenu vučne sile na stražnjem kotaču pri, primjerice, prebacivanju u niži stupanj prijenosa u agresivnijoj vožnji i ne ometa voznost. U svakom slučaju, pogonski lanac još je najbolji kompromis dobrih i loših osobina, stoga donosimo kolaž informacija koje će vam omogućiti da svoj lanac što bolje „razumijete” i održavate.


  Namjena i snaga motocikla uvjetuju veličinu (mjeru) lanca, a time i njegovu masu. Veličina lanca označava se troznamenkastim brojem (primjerice 525) koji predstavlja razmak između dviju susjednih bolcni (rolica) i širinu lanca i izražava se tradicionalno u colima. To je vrlo važno pri odabiru lančanika, a treba znati i to da, primjerice, lanac oznake 532 ima isti razmak kao i lanac 530, ali ima pojačane rolice i veću masu za prijenos veće snage. Taj lanac može se montirati na iste lančanike zbog nepromijenjenog razmaka, a time će se dobiti bolje performanse u prijenosu snage. Isto je i kod mjere 630/632.

  Današnji motocikli većinom su opremljeni lancem O-ring. Oznaka O označava oblik gumenih brtvila koja brtve prostor oko bolcne lanca ispunjen mašću za podmazivanje. Uz sile koje ga rastežu, lanac postaje neispravan kad popuste brtvila i nečistoća i voda uđu u podmazivani dio. Uz O-brtvila postoje i izvedbe X, XW, RX i Z, a sve imaju istu funkciju - održati lanac ispravnim. Podmazivanje lanca sprejem smanjuje trenje i opterećenje prstena i produljuje mu vijek.

  Budući da je lanac zapravo beskonačan spoj, pri montaži i demontaži treba ga spojiti. Kako su se lanci prilagođavali većim snagama, tako su se prilagođavale i spojnice, a trenutačno je najčešća spojnica s nitnama, koja nakon spajanja postaje identična drugima i time je najsigurnija. Zato je za ugradnju potrebno imati poseban alat. Ostala rješenja su kopča s osiguračem koja je relativno nesigurna i kopča s vijcima koja je nezgrapna za ugradnju.

Stari principi još pale

Iako se za spajanje lanca u sigurnu beskonačnu cjelinu pomoću spojnice već dugo koriste specijalizirana kliješta, obično u vlastitoj garaži u taj postupak krenemo nepripremljeni i bez njih. Lanac se može spojiti i samo osnovnim alatom, ali pritom treba biti vrlo pažljiv jer vrlo je lako oštetiti dijelove i neadekvatno spojiti lanac, što može biti opasno. Zato ćemo za sve koji se ipak odluče to sami napraviti prikazati taj stari „grubi” način spajanja i ukazati na moguće greške.

Stari lanac odstranite tako da ga prerežete brusilicom, a pritom pazite da iskre ne udaraju ni u jednu površinu motocikla ili gumu. To ide jednostavno, a najbolje bi bilo lanac raspustiti i skinuti s lančanika te ga rezati na podlozi udaljenoj od motocikla. Potom demontirajte stare lančanike i montirajte nove.
Pripremite za montažu novi lanac i njegovu spojnicu. Spojnica se obično sastoji od dvaju metalnih dijelova, od kojih je jedan s rolicama, te gumenih O-ringova. Pri montaži obavezno provjerite poziciju O-ringova onako kako to specificira proizvođač u priloženoj dokumentaciji.


Na montirane lančanike sa stražnjim kotačem u potpuno prednjem položaju postavite lanac tako da se spoj nađe negdje na dostupnom dijelu stražnjeg lančanika. Tad dijelom spojnice pokušajte prihvatiti oba kraja lanca, utiskujući je s unutrašnje strane kotača. Pritom ne zaboravite O-ringove sa stražnje strane. Tad s prednje dodajte vanjske O-ringove i drugi dio spojnice - zatvarač. Tu će vam najveći problem praviti debljina O-ringova, koji vam neće dopuštati da spojnicu stisnete na širinu lanca. Taj otpor riješite inicijalnim bočnim pritiskom papagaj-kliještima, da biste utisnuli zatvarač na njegovo mjesto. Sad ste spremni za nitanje lanca.
Primijetit ćete da spojnica na svojim rolicama ima pripremljene rupe u koje pristaje glava točkala. To vam omogućuje da s malom silom udarca deformirate rolnicu s vanjske strane zatvarača i time spojite lanac.
Sad dolazi najrizičniji dio spajanja - nitovanje pomoću sile udarca čekićem. To trebaju raditi dvojica, i to tako da jedan drži točkalo čvrsto na rolici jednom rukom, a drugom treba stvarati protusilu udarcu, i to čekićem ili nečim što ima barem dvostruku masu od mase čekića kojim se udara. Tako će se spriječiti oštećenja ili svijanje lančanika zbog bočnih sila koje se tim putem neutraliziraju. Ako u kotaču nema mjesta za protumasu, taj se postupak ne smije izvoditi. Ako ste to uspjeli napraviti, tad pomagač može udariti čekićem po točkalu koje će svojim vrhom raširiti rolicu i onemogućiti ispadanje zatvarača spojnice. Učinak je jednak specijalnom alatu u obliku kliješta-preše.
Spoj nakon nitovanja mora biti bez oštećenja, jednoliko raširenih glava rolica i sa zatvaračem spojnice u pravilnom položaju. Širina spojnice kad je gledamo odozgora mora biti jednaka širini lanca. Niti šira niti uža spojnica s pretjerano sprešanim O-ringovima neće dobro obavljati funkciju. Nakon izmjene lanac zategnite prema uputama proizvođača i malo se provozajte. Nakon nekoliko kilometara prekontrolirajte zategnutost i stanje spojnice.


Podmazivanje

Iako je ovo tema o kojoj svi sve znamo, ponavljamo neke važne detalje oko podmazivanja pogonskog lanca

Zbog nečistoća koje se tijekom vožnje nakupljaju na masnom sredstvu za podmazivanje, naredno podmazivanje bez prethodnog čišćenja nema nikakvog smisla, već je čak i kontraproduktivno. Stoga ga najprije treba očistiti, a preporučujemo vam posebne sprejeve za odmašćivanje koji imaju i dodatnu četkicu za čišćenje na disperzatoru. No, nemate li sprej pri ruci, dobro izbrisati krpom ili našpricati ivasol sprejem, no pritom pazite na druge dijelove motocikla koji zbog agresivnih svojstava tog spreja mogu promijeniti boju.
Nakon što ste ostavili sprej za odmašćivanje da djeluje nekoliko minuta, krenite s čišćenjem. Najbolje je da okrećete stražnji kotač dok suhom krpom brišete kariku po kariku. Budite uporni i - bude li potrebe - izmijenite nekoliko krpa kako biste skinuli sve naslage prethodne masnoće te nakupljene prljavštine. Ako je pak cijeli motocikl prljav, sada je trenutak da ga potpuno operete, a zatim ponovno na suho izbrišete lanac.
Suh i čist lanac podmažite sprejem za podmazivanje, i to tako da sa stražnje strane stražnjeg lančanika špricate bokove karika u kojima se nalaze O-ringovi. Podmažite i jednu i drugu stranu. Središnju osovinu karike koja naliježe na lančanik nije potrebno mazati izravnim mlazom jer će biti dovoljno podmazana od bokova. Poslije podmazivanja prve kilometre napravite polako - kako bi se sprej pravilno rasporedio te zgusnuo do konzistencije - koja se više ni pri višim brzinama neće odvajati s lanca. Uz to, podmazujte lanac barem svakih 500 km, a u slučaju kiše ili velike prljavštine i češće.






Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Suzuki DL650 V-Strom Honda VT 750 C shadow Honda CB 1000 R Gilera GP800 Yamaha XT 660 Z Ténéré Gilera Runner 50 SP Yamaha FZ1 Fazer Suzuki Bandit 650 2007- Yamaha YZF-R1 2009 Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Honda CBR 600 F (2011.) Yamaha XT660X KTM 690 Duke KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Honda XL700V Transalp Yamaha X-max 250 (2011.) Yamaha V-max Yamaha YZF-R125 Honda CBF 600 N Suzuki GSX-R 1000 2009 Piaggio beverly tourer 300ie Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) BMW K 1600 GTL (2011.) Yamaha XJ6 (2010.) Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Aprilia RS 125 Vespa PX 125/150 (2011.) Yamaha FJR 1300 AS Suzuki GSF1250 S ABS bandit Kawasaki VN 900 Classic BMW R 1200 R/Classic (2011.) Honda Crossrunner (2011.) Yamaha FZ8/fazer 800 Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Aprilia Tuono V4 R (2011.) Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Ducati Diavel (2011.) Honda VT 750 Shadow Spirit Suzuki DL1000 V-Strom Honda VFR 1200 F Kawasaki ZX-10R (2011.) Gilera Nexus 300 i.e. Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Yamaha YZF-R6 2006-2007 Yamaha YZF-R6 2008- Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX-R 600 (2011.) BMW K 1600 GT (2011.) Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Aprilia Shiver 750 GT Suzuki SFV650 Gladius 2009 BMW S 1000 RR Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) BMW G 650 GS (2011.) Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- BMW K 1300 GT 2009 Megelli sport 125 R Aprilia NA 850 Mana 2007- Honda CBR 125 R (2011.) Honda VFR 800 2003- Aprilia RSV 4 R Ducati 1198 SP (2011.) KTM Duke 125 (2011.) Honda CB 600 F/ABS (2011.) Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) KTM RC-8 R (2011.) Yamaha FJR1300 Honda CB600F Hornet 2007- Ducati Monster 1100 evo (2011.) Aprilia shiver 750 Honda CBF 600 S Yamaha TDM850 1996- Yamaha FZ6 (S2) 2007- Kawasaki Z 750 R (2011.) Suzuki GSX-R 750 (2011.) BMW R1200GS 2007 Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Honda XL650V Transalp Honda CBR 250 R (2011.) Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Suzuki GSR 750 (2011.) Hyosung GT 250 R Honda CBF125 MV Agusta F3 675 (2011.) Triumph Daytona 675 R (2011.) Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Kawasaki W 800 (2011.) Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Aprilia Pegaso 650 I.E. Kawasaki KLR650 / R