2009-04-14 , Autor: Danijel Puljek, Slike: Danijel Puljek | |
Mjenjačka kutija modernog motocikla robusna je i dizajnirana je tako da izdrži životni vijek motocikla i termičke grupe motora – klipova, cilindara i radilice. No, kako se svaki mehanički sklop može pokvariti, tako je to moguće i s mjenjačem vašeg motocikla. Velika naprezanja u radu zbog velikog okretnog momenta koji treba prenijeti s radilice na stražnji kotač, termička naprezanja i kvaliteta ulja za podmazivanje, nepravilno korištenje i tvornički niža kvaliteta ugrađenih dijelova samo su dio „opasnosti“ koje vrebaju na dugovječnost mjenjača.
Problema svjesni postajemo bez prethodnog upozorenja, kada jednog sasvim normalnog dana mjenjač iznenada počne praviti probleme. Počne iskakati iz pojedinih stupnjeva prijenosa, a pri oštrijem dodavanju gasa vozač ima osjećaj nejednolikog ubrzanja, mjenjač postane bučan ili se u određenim stupnjevima prijenosa čuje „fijukanje“, odnosno šumovi. Vrlo brzo postaje jasno da sklop mora na popravak, a većina vozača doživljava taj trenutak vrlo stresnim.
S pravom, jer osim što rastavljanje mjenjača i dijagnosticiranje kvara zahtjeva doslovno rastavljanje „pola motora“, to je dugotrajno i, na kraju, obično skupo. Ako motocikl nije pod garancijom rijetki se zbog cijene odlučuju na popravak u ovlaštenim servisima, ali je i kupovima oštećenih zupčanika, vilica i drugih dijelova često „teška“ za novčanik. Iako tada mnogi pomisle da je situacija beznadna, rješenja i spasa ipak ima, a zove se – reparacija mjenjača.
Kada kažemo reparacija, mislimo na tehnološki postupak obrade oštećenih zupčanika kao najčešći slučaj koji se događa, izmjenu potpuno oštećenih dijelova originalima u slučaju potrebe te, naravno, stručno rastavljanje i sastavljanje. Kako bi vam prikazali pravilan postupak obnove zupčanika kao temelja dugovječnosti repariranog mjenjača, posjetili smo tvrtku Serdarević R-tech iz Zadra, koja ima podosta iskustva upravo u tom poslu.
1. Sve počinje pravilnim rastavljanjem i točnim utvrđivanjem kvara tj. uzroka kvara. Najčešći je uzrok oštećenja zupčanika zračnost koja se pojavljuje na biraču brzina iliti osovini s posebnim utorima kroz koje klizi „vilica“ za promjenu brzina.
Tako upravljana vilica svojim radnim dijelom pomiče tj. ukopčava zupčanike mjenjača jedne u druge prilikom izmjene brzina. Zbog oštećenja ili proširenja stjenke utora na biraču brzina, koji mogu biti uzrokovani normalnim mehaničkim trošenjem, „šaltanjem“ bez spojke ili drugim uzrocima, dolazi i do neželjene zračnosti u radu vilice. Vilica više pravilno ne „ukopčava“ zupčanike, koji tada više ne uliježu jedni na druge punim površinama unutrašnjih radnih zuba. Obično zupčanici naliježu samo djelomično i zbog velike mehaničke sile dolazi do brzog trošenja rubova njihovih zubaca, te vrlo brzo do „klizanja“ i ispadanja mjenjača iz brzine ili njegovog nepravilnog rada. Tako oštećeni zupčanici moraju se zamijeniti ili reparirati, a često je potrebno izmijeniti i uzročnika tj. osovinu birača.
2. Nakon rastavljanja i utvrđivanja kvara, oštećeni zupčanici spremni su za proces revitalizacije koja započinje pranjem i odmašćivanjem i triklor-etilenu. Zupčanici s kojih su u potpunosti odstranjene nečistoće i masnoće sada su spremni za zavarivanje TIG metodom, uz upotrebu kaljive elektrode i u zaštitnom plaštu plina argona, da bi se zavarivanje odvilo bez prisutnosti kisika. Pravilnim zavarivanjem se zapravo nadomješta „potrošeni“ materijal zubaca, a da se ne ugrozi struktura preostalog materijala zupčanika.
3. Zavareni zupčanici potom se kale u tunelskoj peći za kaljenje bez prisutnosti zraka, da bi se najprije postigla tvrdoća materijala od 60 HRC-a (Rokvel – mjera za tvrdoću) što je nešto više od potrebne tvrdoće za zupčanike, ali omogućuje da se naknadnim postupkom napuštanja materijala tvrdoća spusti na potrebnih 55 HRC-a i da se istodobno smanje unutrašnja naprezanja materijala nakon zavarivanja.
4. Tako termički obrađeni i ispitani zupčanik odlazi na brušenje. Prva faza je obrada na planskoj brusilici na kojoj se obrađuje bočna površina zupčanika, a potom se završni oblik zupca formira brušenjem unutrašnjeg radnog brida i površine zračnom biax brusilicom i specijalnim dijamantnim alatom.
5. Nakon brušenja i završne kontrole mjera zupčanici se mokro pjeskare da bi se uz sami vizualni dojam dobila i veća hrapavost repariranih površina, te kako bi zupčanici nakon ugradnje što bolje prianjali jedan u drugoga.
Nakon obrade zupčanika ovom metodom nerijetko su oni kvalitetniji od originalnih jer tvornice zupčanike izrađuju prema unaprijed određenim normativima kvalitete i točnosti, pa se podrazumijeva da poneki od tisuća proizvedenih bude na granici ili ispod vrijednosti potrebnih za dugovječnost. Kod reparacije svakom zupčaniku posvećuje se individualna pažnja i on se obrađuje gotovo do savršenstva. Ako rastavljanje i sastavljanje povjerite stručnom osoblju, za reparirani mjenjač moguće je dobiti i garanciju, a svakako treba napomenuti da je cijena prosječne reparacije poprilično noža od cijene izmjene oštećenih dijelova novima u ovlaštenom servisu.
*Više informacija o reparaciji mjenjača možete potražiti na www.serdarevic.com ili na 098/687674