2009-03-26 , Autor: Danijel Puljek, Slike: Motolevija | |
Iako svi s pravom vjerujemo u moć moderne dijagnostike temeljene na softveru i raznoraznim sondama, i prema izgledu svjećice i dalje možemo mnogo doznati. Naime, tajne starih majstora vrijede i dan-danas, a pritom su još uvijek učinkovit te brz put otklanjanja neispravnosti. Dakle, donosimo devet najčešćih situacija koje vas čekaju kada svjećicu izvadite iz njenog ležišta u glavi motora. Kojim putem u otklanjanju kvara krenuti, govori nam njena „unutarnja slika“.
Uobičajeno stanje
Glavna elektroda, gornja elektroda mase te tijelo ispravne svjećice moraju biti boje bijele kave, odnosno svijetlosivo-smeđeg tona. To stanje, osim da je svjećica ispravna, pokazuje i da je paljenje motora te spravljanje smjese goriva i zraka pravilno podešeno. Također, to je pokazatelj da toplinska vrijednost svjećice odgovara motoru, odnosno da svjećica nije ni „pretopla“ ni „prehladna“.
Čvoraste naslage
Izolator glavne elektrode i gornja elektroda mjestimice su presvučeni naslagama žuto-smeđe boje koje na nekim mjestima mogu prelaziti i u zelenkaste tonove.
Mogući razlozi - dodaci ili sastojci u gorivu ili ulju koji ne mogu potpuno izgoriti talože se na svjećici
Rezultat - pod naglim opterećenjem motora naslage se otkidaju i uzrokuju nenadano paljenje smjese ili loš električni luk svjećice
Pomoć - pravilno podesiti spravljanje smjese i očistiti spremnik goriva ako je u njemu bilo neadekvatno gorivo
Naslage
Jake debele naslage nečistoća iz goriva i ulja na izolatoru glavne elektrode i elektrodi mase koje katkad imaju i oblik nataložene šljake.
Mogući razlozi - nakupnine zaostale od prevelikog udjela aditiva u gorivu ili ulju ili nekog drugog naknadno dodanog sredstva
Rezultat - moguća je gotovo normalna vožnja bez osjetnog gubitka snage uzrokovanog mogućim užarenjem elektrode svjećice
Pomoć - provjeriti podešenje motora, promijeniti vrstu ulja za podmazivanje
Otopljena glavna elektroda
Glavna elektroda svjećice je rastopljena, a izolator oko nje pokriven je mjehurastom tvorevinom nastalom njenim otapanjem.
Mogući razlozi - termičko preopterećenje zbog nepravilnog paljenja, primjerice kod „ranog“ paljenja smjese, eksplozivnog izgaranja u komori izgaranja kod siromašne smjese goriva i zraka, neispravnog ventila, neispravne bobine ili loše kvalitete goriva, niska toplinska vrijednost svjećice
Rezultat - izostanak iskre na svjećici, gubitak snage
Pomoć - provjeriti paljenje i spravljanje smjese te podešenost ventila, ugraditi novu svjećicu pravilne toplinske vrijednosti
Puknuti izolator
Izolator glavne elektrode djelomice ili sasvim slomljen
Mogući razlozi - mehaničko oštećenje uzrokovano nestručnom ugradnjom ili oštećenjem svjećice prije ugradnje, u početnom stadiju se može primijetiti samo napuknuće izolatora, a razlog puknuća može biti i taloženje raznih naslaga, potom njihovo žarenje u radu i na kraju otkidanje od svjećice zajedno s izolatorom
Rezultat - kvar paljenja, nepravilno preskakanje iskre za paljenje, nepravilan rad motora, oštećenja na glavi motora od udaraca odlomljenog dijela izolatora
Pomoć - ugraditi novu svjećicu
Velika potrošenost elektroda
Glavna ili elektroda mase pokazuju veliku potrošenost i zaobljenost materijala.
Mogući razlozi - agresivno gorivo ili ulje za mješavinu kod dvotaktnog motora, nepravilno izgaranje u komori izgaranja uvjetovano naslagama, termička preopterećenost, loša kvaliteta svjećice.
Rezultat - loš hladni start i rad motora u praznom hodu zbog većeg zazora između elektroda negoli je propisano
Pomoć - ugraditi novu svjećicu
Crna čađa
Glavna elektroda s izolatorom, elektroda mase i tijelo prekriveni su jednoličnim slojem crne čađi.
Mogući razlozi - loše podešeni rasplinjači ili ubrizgavanje goriva daju prebogatu smjesu (višak goriva), filtar zraka jako zaprljan i nedovoljno protočan, neispravan automatski čok koji ostaje stalno uključen, svjećica „hladnija“ od propisane, korištenje motocikla na kratke relacije, toplinska vrijednost svjećice preniska
Rezultat - zbog zaprljanosti svjećica dolazi do lošijeg hladnog starta, a neizgoreni dio goriva odlazi u auspuh i zadržava se u katalizatoru
Pomoć - provjeriti podešenost smjese, rad automatskog čoka i protočnost zračnog filtra
Zauljenost
Izolator glavne elektrode, elektroda mase i tijelo svjećice pokriveni su debelim uljnim filmom.
Mogući razlozi - previše ulja u prostoru izgaranja, prevelika razina ulja za podmazivanje, loše stanje klipnih prstena, cilindra ili ventila
Rezultat - nepravilan rad svjećice ili njen potpuni kvar
Pomoć - reparirati motor te provjeriti kompresiju kod četverotaktaša, provjeriti omjer mješavine goriva i ulja kod dvotaktaša
Rastopljena elektroda
Elektrode svjećice izgledaju kao gomila sivog karfiola, nepravilno zgrudane u jednu formu, a često i rastopljene po cijelom tijelu svjećice
Mogući razlozi - termičko preopterećenje zbog nepravilnog paljenja, primjerice kod „ranog“ paljenja smjese, eksplozivnog izgaranja u komori izgaranja kod siromašne smjese goriva i zraka, neispravnog ventila, neispravne bobine ili loše kvalitete goriva
Rezultat - kod potpunog taljenja elektroda dolazi do nepravilnog rada i gubitka snage motora
Pomoć - provjeriti paljenje, spravljanje smjese i stanje ventila, svjećicu zamijeniti