Motorevija
PRETRAGA
2010-02-04 , Autor: Danijel Puljek, Slike: Motorevija
Bookmark and Share

 

 
Ovaj tekst sastavni je dio web kataloga - Vodiča za kupnju rabljenih 2011.




Metodu uklanjanja hrđe iz spremnika isprobali smo jednostavnim elektrolitskim putem uz pomoć punjača akumulatora CTEK te minimalne troškove

 Predstavljamo Uklanjanje hrðe iz spremnika goriva

Kemija većini nas nije nikada bila predmet u školi koji smo baš obožavali. No, rijetki koji su „kužili“ što sve stoji iza silnih formula, shvaćali su koliki se svijet ustvari krije pod imenom - kemija. S druge strane, sve koji znaju toliko da osim tvarnih stvari zadiru i u čaroliju, ali i one amatere koji misle da razumiju nevidljivo, nazivamo alkemičarima. Stoga, kako bismo riješili nezgodan problem koji potencijalno može imati veliki broj vozača koji voze motocikl ili skuter s čeličnim spremnikom goriva, odlučili smo iskušati tu „čaroliju“.

 Predstavljamo Uklanjanje hrðe iz spremnika goriva

Popis potrepština
• kristalna soda
• punjač akumulatora (akumulator, kablovi)
• komad nezaštićenog čelika
• pluteni čepovi i gumice
• gumene rukavice
• prozirna folija za domaćinstvo
• sredstvo za rastapanje ulja u spreju

Dakle, pokušat ćemo elektrolitskim putem ukloniti hrđu iz spremnika jednog našeg redakcijskog oldtajmera te ustvari razriješiti dvojbu je li to ostvarivo, koliko košta te naposljetku može li punjač akumulatora poslužiti kao izvor istosmjerne struje. Uz to, privlačnim se doima niska cijena tog postupka te - u slučaju da uspije - izvrstan rezultat. Budući da je u redakciju dosad stiglo izuzetno mnogo pisama vozača koji su kupili jeftine kineske skutere te zbog vrlo izraženog hrđanja metalnih spremnika stalno muku muče s rasplinjačem i radom motora, smatramo da je predstojeće zimsko vrijeme idealno da pokušamo izvesti to čišćenje. Bude li uspješno, treba vam samo približno 20 kuna koliko zajedno u svakoj poljoprivrednoj apoteci stoje kristalna soda za čišćenje buradi, punjač akumulatora i vrijeme. Zimi vremena srećom, ili nažalost, za nas motocikliste ima napretek. Dakle, idemo redom. Najprije demontirajte spremnik s motocikla i - ako je noviji od našeg pokaznog u što nipošto ne sumnjamo - ispraznite ga te izvana oblijepite tankom prozirnom folijom kakvu koristimo u kuhinjskim poslovima, a može se naći u trgovini. Potom ispustite preostalo gorivo u kanistar te odstranite slavinu za gorivo te na koncu njen dosjed začepite plutenim čepom. Nažalost, nas je zapao i dodatni posao ispiranja spremnika jer je naš oldtajmer dvotaktaš, i to s ostacima dvotaktnog ulja u spremniku, a ta je situacija moguća kod starijih dvotaktnih skutera. Stoga prije ulijevanja otopine elektrolita dodatno isperite spremnik.
 
   Predstavljamo Uklanjanje hrðe iz spremnika goriva Predstavljamo Uklanjanje hrðe iz spremnika goriva
 
Pripremite komad metala koji nije zaštićen ni pocinčavanjem ni kromiranjem. Pritom je najbolje da uzmete komad „sirovog“ flaha ili armature. Brusnim papirom izbrusite površinu i skinite eventualnu hrđu, a potom se pozabavite izolatorima koje ćete ugraditi na buduću metalnu elektrodu. Budući da komad metala morate ugurati u spremnik tako da poslije ulijevanja elektrolita ne dodiruje njegove stijenke, najbolje je njegove bokove zaštititi plutenim čepovima ili gumicama za domaćinstvo. Također, prije punjenja elektrolitom provjerite kako čelična „elektroda“ pristaje u spremnik. Naime, ne smije biti dodira metalnim dijelovima jer će doći do kratkog spoja.

 Predstavljamo Uklanjanje hrðe iz spremnika goriva Predstavljamo Uklanjanje hrðe iz spremnika goriva

Napravite elektrolit tako da obujam spremnika u litrama podijelite s tri (primjerice 18 litara obujma/3=6) i dobit ćete broj malih žličica „za kavu“, odnosno količinu kristalne sode koju - da biste dobili elektrolit pravilne gustoće i vodljivosti - treba dodati vodi. Odmjerenu količinu kristalne sode stavite u komad gaze, zavežite i pustite da se rastopi u 3-5 litara vode. Pri radu sa sodom slijedite upute na ambalaži koje kažu da je nagrizajuća za kožu te koristite zaštitne gumene rukavice. 

 Predstavljamo Uklanjanje hrðe iz spremnika goriva Predstavljamo Uklanjanje hrðe iz spremnika goriva

Ako je riječ o dvotaktnom motoru, ali i kod starijih motocikala i skutera, prije nalijevanja elektrolita dodatno isperite spremnik od ostataka dvotaktnog ulja, ali i većih nečistoća i komada hrđe koji se nakupljaju tijekom vremena. Uz to, kako biste ga mogli što bolje rasporediti po stijenkama, koristite sol iva ili neko drugo otapalo masnoća u spreju. Potom vrućom vodom dobro isperite spremnik dok iznutra bude gotovo bez mirisa.

 Predstavljamo Uklanjanje hrðe iz spremnika goriva Predstavljamo Uklanjanje hrðe iz spremnika goriva

Nakon ispuštanja vode kojom ste prali, vratite na mjesto pluteni čep na otvoru slavine i počnite nalijevati otopinu elektrolita. Kada ste ulili prvih 3-5 litara koncentrata, ostalu vodu dodajte izravno u spremnik kantom ili crijevom direktno iz slavine. Naime, tako je lakše nego da svih 15-20 litara elektrolita napravite „odjednom“ i morate paziti na prolijevanje tijekom ulijevanja s nerijetko prevelikom kantom. Napunite spremnik gotovo do vrha, no ostavite 5-10 mm prostora od razine elektrolita do čepa. Kada priključite struju, razina vode se nešto poveća, a kod izrazito „prljavih“ spremnika pojavit će se i dosta pjene koja će curiti van. Također, računajte da će nešto elektrolita istisnuti i čelična elektroda koju treba ubaciti u spremnik.

 Predstavljamo Uklanjanje hrðe iz spremnika goriva Predstavljamo Uklanjanje hrðe iz spremnika goriva

Napunjeni spremnik pozicionirajte u horizontalan položaj i pažljivo ubacite elektrodu te je fiksirajte tako da ste sigurni da nema dodira između nje i metalnih stijenki spremnika. Potom priključite punjač akumulatora njegovim minus polom na spremnik (tamo gdje nema boje), a plus polom na metalnu elektrodu. Kada uključite punjač, spremnik postaje katoda, a ubačeni komad metala anoda. Rastopljena soda je elektrolit i istosmjerna struja počinje strujati između elektroda. Ako nema dodira između elektroda, otopina će početi lagano pjeniti i šumiti jer se željezni oksid počinje kemijski razlagati i „putovati“ prema anodi. No, imate li moderan punjač koji kontrolira elektronika, može se dogoditi da zbog premalog otpora neće raditi. Tada iz motocikla posudite akumulator. Zatim od akumulatora do anode i katode spojite klasične kablove za punjenje akumulatora, a punjač spojite na akumulator.

 Predstavljamo Uklanjanje hrðe iz spremnika goriva Predstavljamo Uklanjanje hrðe iz spremnika goriva

Proces će u roku 12 sati početi pokazivati vidljive rezultate poput naslaga na anodi (pokušajte pogledati baterijskom lampom). Izbjegavajte otvoreni plamen jer se tijekom procesa oslobađa mala količina vodika koji se može zapaliti. Kod ozbiljnije korodiranih spremnika postupak treba provesti nekoliko puta uz ispiranje, a mi smo ga napravili samo jednom što je trajalo tri dana te na kraju postignuli gotovo potpuno čišćenje.

 Predstavljamo Uklanjanje hrðe iz spremnika goriva Predstavljamo Uklanjanje hrðe iz spremnika goriva Predstavljamo Uklanjanje hrðe iz spremnika goriva
PRIJE                               TIJEKOM                          POSLIJE

Gdje kupiti?





Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Suzuki DL650 V-Strom Honda VT 750 C shadow Honda CB 1000 R Gilera GP800 Gilera Runner 50 SP Yamaha XT 660 Z Ténéré Yamaha FZ1 Fazer Suzuki Bandit 650 2007- Yamaha YZF-R1 2009 Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Honda CBR 600 F (2011.) Yamaha XT660X KTM 690 Duke KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Honda XL700V Transalp Yamaha X-max 250 (2011.) Yamaha V-max Yamaha YZF-R125 Honda CBF 600 N Suzuki GSX-R 1000 2009 Piaggio beverly tourer 300ie Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) BMW K 1600 GTL (2011.) Yamaha XJ6 (2010.) Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Aprilia RS 125 Yamaha FJR 1300 AS Vespa PX 125/150 (2011.) Suzuki GSF1250 S ABS bandit Kawasaki VN 900 Classic BMW R 1200 R/Classic (2011.) Honda Crossrunner (2011.) Yamaha FZ8/fazer 800 Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Aprilia Tuono V4 R (2011.) Ducati Diavel (2011.) Honda VT 750 Shadow Spirit Suzuki DL1000 V-Strom Honda VFR 1200 F Kawasaki ZX-10R (2011.) Gilera Nexus 300 i.e. Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Yamaha YZF-R6 2006-2007 Yamaha YZF-R6 2008- Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX-R 600 (2011.) BMW K 1600 GT (2011.) Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Aprilia Shiver 750 GT Suzuki SFV650 Gladius 2009 BMW S 1000 RR Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) BMW G 650 GS (2011.) Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- BMW K 1300 GT 2009 Megelli sport 125 R Aprilia NA 850 Mana 2007- Honda CBR 125 R (2011.) Honda VFR 800 2003- Aprilia RSV 4 R Ducati 1198 SP (2011.) KTM Duke 125 (2011.) Honda CB 600 F/ABS (2011.) Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) KTM RC-8 R (2011.) Yamaha FJR1300 Honda CB600F Hornet 2007- Ducati Monster 1100 evo (2011.) Aprilia shiver 750 Honda CBF 600 S Yamaha TDM850 1996- Yamaha FZ6 (S2) 2007- BMW R1200GS 2007 Kawasaki Z 750 R (2011.) Suzuki GSX-R 750 (2011.) Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Honda XL650V Transalp Honda CBR 250 R (2011.) Suzuki GSR 750 (2011.) Hyosung GT 250 R Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Honda CBF125 MV Agusta F3 675 (2011.) Triumph Daytona 675 R (2011.) Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Kawasaki W 800 (2011.) Aprilia Pegaso 650 I.E. Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Kawasaki KLR650 / R