Motorevija
PRETRAGA
2016-08-30 14:31:58 , Autor: Ante Radić; Foto: Kristijan Tićak
Bookmark and Share

Vrijeme dolaska do unesrećenika u gradskom centru skraćeno je s prosječnih osam na svega četiri minute



Pripreme za projekt trajale su godinu dana, no Zagreb se može pohvaliti da je 11. srpnja 2016. uveo tim hitne medicinske pomoći na motociklima. "Nismo izmislili toplu vodu", riječi su Dubravka Huljeva, ravnatelja Zavoda za hitnu medicinu Grada Zagreba, i s time se posve slažemo. Brojne europske metropole, pa i susjedna Ljubljana, već godinama koriste timove hitne medicinske pomoći na motoriziranim dvokotačima.



Razlog je vrlo jednostavan - za razliku od kombija, skuter se kudikamo lakše probija kroz zagušeni promet u gradskim centrima. Zašto baš skuter? Za razliku od motocikla, nudi veću dozu praktičnosti i velik prostor pod sjedalom za smještanje potrebne medicinske opreme. Naime, motocikl bi bilo neophodno opremiti bočnim koferima koji znatno proširuju bočnu siluetu te samim time otežavaju provlačenje između kolona vozila. Za tu se svrhu Yamaha X-max 400 pokazala ponajboljim izborom, jer pod sjedalom nudi dovoljno prostora za smještanje dvije integralne kacige (ukupno 37 litara), a tu je i originalni top-case s ugrađenim rotirajućim svjetlom.

"Najviša brzina nije bila u prvom planu, već je naglasak stavljen na žustru startnost i jednostavnost upravljanja zahvaljujući variomatskom prijenosu", dodaje Huljev, naglašavajući kako je motor od 400 ccm optimalan izbor. Na javnom natječaju, Yamaha je izabrana za dobavljača te su za potrebe pilot projekta isporučena dva posebno opremljena X-maxa 400 u, sa svjetlosnom i zvučnom signalizacijom jačine 120 db.



Tijekom pripreme projekta, pokazalo se da neće biti nikakvih problema s pronalaženjem adekvatnih ljudskih kadrova. Naime, među iskusnim medicinskim tehničarima nekolicina njih su strastveni motociklisti (uključujući i ravnatelja Zavoda!), pa su na internom natječaju odabrana trojica vozača, koja su prošla i dodatnu edukaciju. Branimir Bauer jedan je od njih, a pamtit ćemo ga kao medicinskog tehničara koji je odradio prvu intervenciju na motoru ikad. Smjena mu traje od 7-19 sati, u vrijeme najvećih prometnih gužvi, a inicijalna lokacija je u centru Zagreba, u Đorđićevoj ulici. Ta je lokacija odabrana jer pokriva područje najjače zagušenosti prometom tijekom dana, a vremena čekanja su u tom dijelu grada najdulja.



Iskusni dispečer procjenjuje situaciju te motocikl upućuje paralelno s medicinskim timom uvijek kada se predviđa njegov brži dolazak na mjesto intervencije. U prvom stupnju hitnosti (crveno), minute igraju odlučujuću ulogu jer je riječ o stanjima koja ugrožavaju život (prestanak disanja, prestanak rada srca, teže ozljede, gušenja, velika krvarenja...), pa je ključno držati vrijeme intervencije ispod pet minuta. Taj je cilj ispunjen, za razliku od kombija kojem treba prosječnih osam, motoru je potrebno upola manje!

"Probajte ne disati samo jednu minutu, pa ćete još lakše pojmiti ovu razliku", ističe Huljev, koji nam je otkrio i financijski dio ove priče. Naime, dva posebno opremljena skutera i sva pripadajuća medicinska oprema koštali su 230.000 kn, a od svega ne bi bilo ništa da Grad Zagreb nije osigurao potrebna sredstva. Autor ovih redaka odmah je počeo povlačiti paralele i zaključio - pa to je cijena jednog VW Passata, a koliko se sličnih limuzina, često i nepotrebno nabavlja pri obnovi voznih parkova?! Stoga nema druge nego zaključiti da opisani "pilot-projekt" mora što prije postati "stalni postav", i to ne samo zagrebačke već i hitne pomoći drugih hrvatskih gradova, posebice onih uz obalu koji su dodatno zagušeni prometnim gužvama u jeku turističke sezone.




Oprema interventnog skutera:


- automatski vanjski defibrilator
- set za osiguranje dišnih putova
- respirator s maskom i balonom
- set za osiguranje venskog puta
- aspirator
- pulsni oksimetar
- infuzije, udlage, zavoji...




Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Suzuki DL650 V-Strom Honda VT 750 C shadow Honda CB 1000 R Gilera GP800 Gilera Runner 50 SP Yamaha XT 660 Z Ténéré Yamaha FZ1 Fazer Suzuki Bandit 650 2007- Yamaha YZF-R1 2009 Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Honda CBR 600 F (2011.) Yamaha XT660X KTM 690 Duke KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Honda XL700V Transalp Yamaha X-max 250 (2011.) Yamaha V-max Yamaha YZF-R125 Honda CBF 600 N Suzuki GSX-R 1000 2009 Piaggio beverly tourer 300ie Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) BMW K 1600 GTL (2011.) Yamaha XJ6 (2010.) Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Aprilia RS 125 Yamaha FJR 1300 AS Vespa PX 125/150 (2011.) Suzuki GSF1250 S ABS bandit Kawasaki VN 900 Classic BMW R 1200 R/Classic (2011.) Honda Crossrunner (2011.) Yamaha FZ8/fazer 800 Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Aprilia Tuono V4 R (2011.) Ducati Diavel (2011.) Honda VT 750 Shadow Spirit Suzuki DL1000 V-Strom Honda VFR 1200 F Kawasaki ZX-10R (2011.) Gilera Nexus 300 i.e. Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Yamaha YZF-R6 2006-2007 Yamaha YZF-R6 2008- Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX-R 600 (2011.) BMW K 1600 GT (2011.) Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Aprilia Shiver 750 GT Suzuki SFV650 Gladius 2009 BMW S 1000 RR Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) BMW G 650 GS (2011.) Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- BMW K 1300 GT 2009 Megelli sport 125 R Aprilia NA 850 Mana 2007- Honda CBR 125 R (2011.) Honda VFR 800 2003- Aprilia RSV 4 R Ducati 1198 SP (2011.) KTM Duke 125 (2011.) Honda CB 600 F/ABS (2011.) Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) KTM RC-8 R (2011.) Yamaha FJR1300 Honda CB600F Hornet 2007- Ducati Monster 1100 evo (2011.) Aprilia shiver 750 Honda CBF 600 S Yamaha TDM850 1996- Yamaha FZ6 (S2) 2007- BMW R1200GS 2007 Kawasaki Z 750 R (2011.) Suzuki GSX-R 750 (2011.) Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Honda XL650V Transalp Honda CBR 250 R (2011.) Suzuki GSR 750 (2011.) Hyosung GT 250 R Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Honda CBF125 MV Agusta F3 675 (2011.) Triumph Daytona 675 R (2011.) Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Kawasaki W 800 (2011.) Aprilia Pegaso 650 I.E. Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Kawasaki KLR650 / R