U čast velikoj obljetnici najavljujemo 1. susret vlasnika Velosolexa u Ozlju 2.srpnja. 2011.
Velosolex ove godine slavi svoj 65 rođendan . Taj kultni francuski moped tj. bicikl s pomoćnim motorom ipak je daleko od penzije kao što bi mnogi pomislili iako je prolazio kroz razne faze u svom dugom vijeku trajanja.
U poslijeratnoj porušenoj Francuskoj na lošim makadamskim cestama Solex je odigrao značajnu ulogu u transportu među tadašnjim stanovništvom.
Jednako popularan među seljacima, veterinarima i župnicima u ruralnim dijelovima kao i među trgovcima, radnicima i studentima u gradu Velosolex brzo biva prihvaćen od svih slojeva stanovništva te daje doprinos u izgradnji novog društvenog poretka.
Nakon osam milijuna proizvedenih primjeraka diljem svijeta Solex premda modificiran u skladu s vremenom i dalje se proizvodi i nailazi na simpatije kupaca kao u svojim prvim danima nastajanja.
Početkom drugog svjetskog rata 1941. godine Marcel Mennesson dizajnirao je i napravio prvi prototip Solexa kojeg je pokretao motor od 38cc na biciklističkoj rami Alcyon i gumama od 700 mm..
Mali dvotaktni motor s jednim cilindrom laganim pokretom ručkice spušta se na prednji kotač i isporučuje snagu preko malog keramičkog valjka koji se rotira i stvara trenje po prednjoj Michelin gumi.
Velosolex razvija prosječnu brzinu od 25 km/h trošeći litru i pol mješavine na 100 km te stvarajući karakteristični zvuk poput mlinca za kavu.
1942. prvih 700 primjeraka dano je tvornici na testiranje.
1946. prvi Solexi no sada pojačani s motorom od 45 cc bez spojke bili su spremni za francusko tržište. Dnevna proizvodnja bila je 15 primjeraka.
No i taj motor bio je prespor pa Solex model 660 1953. dobiva još 4cc i tu snagu zadržao je do današnjih dana. Prezentacija novog modela bila je 1956. na Pariškom show-u.
Povijest mopeda
- 1946-1953: 45cc
- 1953-1955: 330 (prvi Solex s 49 cc motorom bez spojke)
- 1955-1957: 660
- 1957-1958: 1010
- 1958-1959: 1400
- 1959-1961: 1700 (prva verzija opremljena spojkom)
- 1961-1964: 2200
- 1964-1966: 3300 (prvi okvir s kvadratnim presjekom okvira)
- 1966-1988: 3800
- 1971-1988: 5000
Izvozne verzije prodavane izvan Francuske:
- 3800
- 4600
- 5600
U periodu od 1954.-1956. model 330 izvozi se u Italiju i Nizozemsku
Od 1958.-1998. kopije Solexa proizvode se u Latviji
U Kini se 1976. proizvodi Hongdu 48-C moped 8 (Solexova replika s motorom proizvedenim u Kini).
Iste godine oko 8.00 Solexa 4600 V2 izvozi se u SAD i Kanadu u crnoj, plavoj, narančastoj i žutoj boji. Proizvodnja tog modela prestaje 1978. godine.
Velosolex (model 3800) proizvodio se u Francuskoj do 7. prosinca 1988. kada je zadnjih 100 modela Nostalgia sišlo s proizvodne trake.
Kolika je bila rasprostranjenost Solexa govori i činjenica da je moped imao svoje vlastito gorivo tj. mješavinu benzina i ulja tzv. Solexine prepoznatljivu po zeleno žutim metalnim kutijama i Solexine crpke diljem zemlje.
1993. Cyklon –Hungaria preuzima licencu i započinje s proizvodnjom modela 3800 S te dijelova za isti model.
1994. Javljaju se problemi s EU adiminstracijom oko izvoza 500 primjeraka u Francusku.
1995. Proizvodi se 150 primjeraka limitirane serije Roland Garros u tamno zelenoj boji.
1998 Amerikanci kupuju franšizu od Mađara za model Velosolex 3800 S.
1999. kopija modela 3800 S proizvodi se u Kini .
Od 2000.g. Francuz Antonio Manassero direktor Magneti Marelli kupuje licencu u trajanju od 5 godina od Impex Hungaria koji u međuvremnu odlaze u stečaj i prestaju postojati.
2005. Cyklopress K.F.T. započinju ponovo proizvodnju u Mađarskoj.
Danas nositelj licence je Velosolex America koji ima i solidan broj prodajnih lokacija u Europi. Današnji Solexi modernizirane su inačice svoje starije braće i zadovoljavaju sve sigurnosne i tehničke propise modernog prometa.
Velosolex nije nepoznanica ni na našim prostorima zahvaljujući Tvornici bicikala Partizan iz Subotice koja je dugi niz proizvodila Solexe te nudila servisne usluge kupcima mopeda.
Uz spomenute zemlje Solex se izvozio i u Švicarsku, Dansku, Cipar, Vijetnam, Finsku, Grčku, Irsku, Španjolsku i Italiju.
Koliko je brz tj. spor Velosolex najbolje znaju trkači na istoku Francuske na UTT Solex Cupu. Utrka je to u gradu Troyesu s dugogodišnjom tradicijom u kojoj konstruktori moraju poštivati ramu i princip rotirajućeg valjka dok je motor podložan raznim često i nadrealnim preinakama. Valjak u samo sat vremena istroši gumu, a Solexi troše i do 5l/100 km postižući brzinu od 80km/h.
Filmska umjetnost dala je također svoj doprinos stvaranju kulta .Brigitte Bardot ,Steve Mc Queen , Jacques Tati, Robert Redford, Jean Paul Belmondo, Rowan Atkison samo su neki od poznatih glumaca koji su za partnera imali Solex.
Već u samim počecima svog nastanka počela se stvarati i klupska Solex scena u Francuskoj, Nizozemskoj i Njemačkoj. Danas postoji na stotine klubova diljem svijeta koji čuvaju Solex od zaborava, a vrhunac su svjetski susreti Solexa koji se održavaju u raznim državama.
Ove godine povodom proslave 65. rođendana Solexa po prvi puta na ovim prostorima Citroen klub Croatia organizirati će PRVI SUSRET VLASNIKA I PRIJATELJA VELOSOLEX MOPEDA.
Susret će se održati 2.7. u subotu u Ozlju ispod dvorca Zrinski – Frankopani od 14.00h
Smisao susreta je povezivanje vlasnika Velosolexa u Hrvatskoj i šire, razmjena iskustva, uživanje u vožnji te revitalizacija ovog kultnog stroja koji će zasigurno vrlo brzo naći put do srca mnogih zaljubljenika.
Više informacija na
www.citroenclub.hr