Test | Yamaha YZF-R 125 - Test izdržljivosti na 25.000 km
Tko bi ikad pomislio da život na donjem kraju skale obujma može biti tako ugodan? Tijekom 25.000 kilometara Yamahin model YZF-R 125, osim pruženog užitka, pokazao je i zavidnu izdržljivost
Normalno, uzbuđenje testnog tima zbog performansi jedne 125-ice nije preveliko i malotko tom obujmu pridaje veću pozornost. Pogotovo nakon testa izdržljivosti Hyosungovog modela GT 125, jedine 125-ice dotad u voznom parku Motorradovih maratonskih motocikala. No, ovaj put stvar je ipak bila malo drukčija.
Od prvoga dana malena yamaha YZF-R 125 osvajala je poglede i unosila nemir u testni tim. Njena vizualna sličnost sa supersportašima R1 i R6 vozače koji naginju toj klasi nije ostavljala ravnodušnima. Zato su, osim zadovoljnog kimanja glavom kad bi je vidjeli, rado na nju i sjedali. Iako je isprva vladao strah da će zbog neatraktivnosti nizanje kilometara na malom YZF-u trajati unedogled, pokazalo se sasvim drukčije. U samo 21 mjesec model Yamaha YZF-R 125 došao je na kraj svog puta dugog 25.000 km.
Tijekom testa nedvojbeno smo utvrdili da je motocikl, osim što je ljepuškast, i uzorno koristan. Ponajprije pritom mislimo na motor, koji zbog malog obujma često u toj klasi bude nervozan, sklon zatrzavanju i visokoj potrošnji, uz kronični nedostatak snage u nižim okretajima. Yamahin živahni motor, naprotiv, požnjeo je puno pohvala, i od onih koji su njime pokušavali putovati, ali i drugih koji su ga koristili po gradu. Već od 5500 o/min vrti se vrlo veselo pa se na gradskim semaforima vrlo lako odvojiti od pospanih vozača automobila i dobrim tempom nastaviti dalje. Zahvaljujući tome nije problem sudjelovati u prometu nakon hladnog starta motora jer ga nije potrebno tjerati u previsoke okretaje da bi se postigao kakav-takav brzinski prosjek. Iznad 8000 o/min stvar se dodatno podgrijava, ali i traje relativno kratko - do limitatora na 10.000 o/min. Ipak, kratki „šus“ često je pomagao pri pretjecanjima na autocesti, no i brzo dovodio maleni model Yamaha YZF-R 125 do limita - najviše brzine od 134 km/h prema brzinomjeru.
Hrabriji članovi redakcije išli su Yamahom YZF-R 125 i na duža putovanja, poput onoga na relaciji Stutgart - natjecateljska staza Magny-Cours, koje se tada činilo još dužim, a kako su kasnije priznali, nakon silaska s motocikla najprije im je na pamet padao posjet ortopedu. Problem je brzo dijagnosticiran. Uz sportski položaj sjedenja, najviše je umarao sportski i nisko položeni upravljač. To je brzo riješeno s ručno izrađenim distancama koje su ga podigle nekoliko milimetara. Na dužem putu, uz viši upravljač, ne bi škodilo i nešto više informacija na instrumentima, poput sata ili dvostrukog dnevnog brojača kilometara.
Nevjerojatna je, međutim, bila druga stvar - potrošnja goriva. Iako je Yamaha YZF 125 R svoj test izdržljivosti manje-više odradila pod punim gasom, kroz njegov injektor protjecalo je prosječno 2,9 litara eurosupera 100 na 100 prijeđenih kilometara. Takvu „osviještenost“ u krizi oko nas nitko nije očekivao, pa su se neki testni vozači pitali je li se pokazivač razine goriva jednostavno pokvario. Uz nisku potrošnju goriva, ništa rastrošnija yamaha nije bila ni po pitanju potrošnje motornog ulja, pa smo ga tijekom testa dolili samo jednom.
Motor je uzorno radio čak i pri pokretanju na temperaturama ispod nule, što se događalo često kad je YZF-R125 noćio ispod vedrog neba. Pokretanje je uvijek bilo bez problema, a motor je reagirao gotovo na prvi okret elektrostartera. Nakon rastavljanja cilindar je, uz nešto uzdužnih risova, pokazao uzorno stanje i moglo ga se ponovno ugraditi i koristiti dalje. To pokazuje da su u talijanskom Minarelliju napravili dobar posao kad su ga izradili za YZF-R 125, jer mnoga pokretanja i vožnja u višim okretajima na hladno nisu ostavili velikog traga. Jako i izdržljivo srce tog mališana nešto je što se može samo poželjeti, a tada mu se može oprostiti malo viša mehanička buka koju je ponekad znao proizvoditi.
Podvozje je druga tekovina zapadne civilizacije koja je zablistala na modelu Yamaha YZF-R 125. Stabilan okvir, dobar ovjes i veliki prednji disk čine motocikl okretnim do te mjere da se čini kako ga raspoloženi vozač može okrenuti doslovno oko ugla. No, na vozne osobine dosta su utjecale i gume montirane na motocikl tijekom testa. Pirelli sport demon, s kojima je Yamaha YZF-R 125 došla na test, pokazale su se dobrima i na suhom i na mokrom. To se ne bi moglo reći za Michelinove gume pilot sporty, koje su na nekim motociklima također prva ugradnja. Gume tog francuskog proizvođača često su u pismima kritizirali naši čitatelji, a zahtijevale su poseban oprez na mokrom jer su bile vrlo ograničenih mogućnosti gripa i nagiba. Na tako okretnom i voznom motociklu kao što je Yamaha YZF-R 125 nitko ne želi da mu misli o vožnji sputava guma, pa je stoga najbolje preporučiti Bridgestoneov model BT45, koji se pokazao izvrsnim u svim vremenskim uvjetima.
Gdje je takva stvar bila kada sam ja imao 16? - često se čulo pitanje starijih kolega iz redakcije koji su se s melankolijom i ponovno probuđenim entuzijazmom prisjećali tromih mašina iz svoje mladosti koje su se, uz to, i vrlo često kvarile. To nije slučaj s ovom bonsai R1 jer od grešaka u eksploataciji možemo spomenuti samo otpušteni kabel za svjećicu na 11.672 km, izgubljenu spojnicu pogonskog lanca na 5000 km te relativno brzo trošenje pogonskog lanca i kočnica.
Što se servisa tiče, promjena ulja i filtra predviđena je svakih 3000 km, a veći servisi svakih 6000 km. Interval promjene ulja po nama je dosta gust i nije jasno zašto je takav jer servisni intervali Yamahinog modela WR 125 nisu, a motor je identičan. Servisi svakih 6000 km u prosjeku su koštali oko 1200 kuna, a najskuplji je bio onaj na 12.000 km, koji je ukupno stajao 3200 kuna, ali su u njemu bili uračunati i netom prije potrošeni pogonski lanac i lančanici, koji su na tom servisu zamijenjeni, te kočne pločice. S obzirom na nižu cijenu rada Yamahinih servisa u Hrvatskoj, cijena servisa ovdje bila bi još povoljnija i time mladim vozačima još prihvatljivija. Spremnik goriva zamijenjen je na jednom od servisa u sklopu tvorničkog opoziva.
Pred kraj testa u vožnji se počela čuti pojačana mehanička buka, kojoj nitko nije mogao ustanoviti razlog, a motocikl je nešto sitno izgubio na najvišoj brzini. Mjerenje kompresije na kraju testa pokazalo je gotovo identične rezultate onoj na početku, a mjerenje snage pokazivalo je zdravih 14,5 KS, pa su svi znatiželjno čekali završno rastavljanje. Kada su napokon dijelovi motora ugledali svjetlo dana, nije se dogodilo ništa spektakularno. Dosjedi ventila u dobrom su stanju i nisu rašireni, a na ventilima je nešto tragova lošeg izgaranja goriva. Bregasta osovina i podizači ventila i dalje su sjajnih tarnih površina i ne pokazuju znakove prevelikog trošenja. Na čelu klipa i dijelu stijenki iznad kompresijskih karika ima malo tragova gareži i rada, kao i na tijelu cilindra. Iako su na jednom njegovom dijelu uzdužni risovi dosta izraženi, mjerenje tolerancija pokazalo je da i klip i cilindar mogu voziti dalje. Tarne ploče spojke također su još debelo unutar granica tolerancije, a zupčanici mjenjača u prvorazrednom su stanju.
Slično je i s radilicom, glavnim ležajevima i vodenom pumpom, koji mogu bez problema ponovno u karter. Birač brzina u mjenjaču izgleda robusno, kao da je izvađen iz modela FJR 1300, a ne iz malenoga YZF-a, tragovi kretanja po utorima gotovo ne postoje, a sitne tragove rada pokazuje samo vilica mjenjača. Kada se sve sabere, stanje je više nego zadovoljavajuće, a nema ni traga uzroku povećanja mehaničke buke potkraj testa. Pregledom pogonskog lanca ustanovljeno je da je on ponovno potrošen i za izmjenu jer su mu O-ringovi u dosta lošem stanju. Na kraju je zaključeno da su dotrajali lanac i povećani mehanički otpor vjerojatno „ukrali“ nekoliko kilometra najviše brzine.
Ipak, mala yamaha nije test prošla bez ožiljaka. Pri rastavljanju pronađena je pukotina na izlaznoj osovini mjenjača, na prihvatu prednjeg lančanika, gdje je jedan od zubaca za pozicioniranje odlomljen. Netom prije kraja testa izmijenjen je prednji disk, zajedno s drugim parom kočnih pločica.
Na motoru su vidljivi lagani tragovi oksidacije, ali ništa što utječe na njegovu funkciju, dok su oplate, prekidači i oprema u dobrom stanju. Također, ispravni su ležajevi i prihvat stražnje vilice, ležajevi u glavi okvira i ležajevi kotača i mogu dalje. Teško je nekome i reći da je motocikl prešao 25.000 km.
Zbog svega navedenoga ne čudi uspjeh tog modela na europskim tržištima, a i na naše ceste u protekle dvije godine stiglo je oko 50 primjeraka. Za 33.990 kuna dobiju se vrlo solidan paket dinamičnih voznih karakteristika te dobri sastavni dijelovi poput motora, ovjesa i kočnica koji će odgovarati i široj skupini kupaca od inicijalno najvažnijih - mladih vozača u dobi od 16 godina. Ipak, ima mjesta i za poboljšanja, a prije svega tu mislimo na odabir guma pri prvoj ugradnji te dosta brzo trošenje kočnica i pogonskog lanca.
Zajednica | Komentari
Poštovani, mi ne prodajemo dijelove, mi samo pišemo o motociklima, pozdrav Dr.Dane