Test | Yamaha X-Max 300 - Referenca klase
Četvrta generacija X-Maxa dizajnerski je usuglašena s T-Maxom, a zahvaljujući povećanju obujma motora snaga je porasla sedam KS
Yamaha nije slučajno izabrala Firencu za svjetsku novinarsku prezentaciju novog X-Maxa 300. Naime, taj talijanski grad bogatog kulturnog naslijeđa izuzetno je važan za segment skutera, možda i najvažniji za tamošnje tržište, pa se između redaka provlači zaključak da je novi X-Max itekako značajna karika u Yamahinoj ponudi skutera. Kako i ne bi bio, kada je od prve generacije, predstavljene još 2005., do danas prodan u više od 150.000 primjeraka.
No, što se dogodilo u međuvremenu? Nakon što je kriza počela jenjavati, na tržištu se pojavila veća potražnja za skuterima iz premium segmenta. Istovremeno, Yamahine prodajne statistike govore da čak 72 posto prodanih skutera u EU nosi sportski predznak, a pritom je indikativno da klasa 250 ccm bilježi pad tržišnog udjela sa 28 na 12 posto. Ovaj pad ponajbolji je pokazatelj aktualnih trendova - kupci žele više snage i sve im je privlačnija klasa 300 ccm.
U cijeloj priči je zanimljivo koliko široku ciljanu skupini gađa Yamaha - iako 90 posto kupaca X-Maxa čine muškarci, njih čak 38 posto su postojeći vlasnici različitih dobnih skupina, a još je zanimljivije da je svaki treći stariji od 55 godina! Riječ je o profilu kupaca koji skuter koriste za svakodnevnu relaciju kuća-posao, uz poneki vikend izlet. Pritom se karakteristična motociklistička odjeća zaobilazi u širokom luku, a posebno se cijeni udobnost, zaštita od vremenskih neprilika te velik prostor pod sjedalom. Iako je X-Max 250 sve te zadatke ispunjavao više no korektno, u Yamahi su odlučili krenuti od praznog lista papira, pa X-Max 300 nije od prethodnika preuzeo 'ni jedan vijak'. Drugim riječima, sve je novo, počevši od okvira, ovjesa, pogonske jedinice i agresivnijeg dizajna.
Kombinacija komfora i performansi koju donosi nova generacija uistinu je impresivna. Jedan od ključnih detalja je konstrukcija prednje vilice izvedena po uzoru na T-Max, čime je stvorena izravnija poveznica sa svijetom motocikala, a time je X-Maxu udahnuta nova doza dinamike. Motor obujma 300 ccm potpuno je nov i krase ga brojna tehnološka dostignuća skrivena iza oznake Blue Core, koja objedinjuje napredne tehnologije za smanjenje trenja te povećanje učinkovitosti.
Četveroventilski stroj opremljen je jednom bregastom osovinom u glavi motora, a duži hod klipa osigurava konkretniji nastup uz više okretnog momenta. Istovremeno, masa skutera smanjena je tri kg što olakšava manevriranje u mjestu i lakše izmjene smjera, a uz standardni ABS, tu je i kontrola trakcije s mogućnošću isključivanja.
Iako kombinacija prednjeg kotača promjera 15 i stražnjeg kotača promjera 14 cola čini dobar kompromis između okretnosti i stabilnosti, osnovna kontrola trakcije ima ulogu sprječavanja neugodnih situacija poput proklizavanja stražnjeg kotača na zebrama, šahtovima, tračnicama i sličnim gradskim zamkama, a o kiši da i ne govorimo. Jasno, ovdje nije riječ o sofisticiranim žiroskopskim senzorima već neprestanoj komunikaciji ABS-senzora na prednjem i stražnjem kotaču, pa ako se stražnji kotač počne vrtjeti brže od prednjeg, elektronika započinje redukcijom isporuke snage kako situacija ne bi izmaknula kontroli.
Osim vanjskog izgleda, promjene su zahvatile i kokpit, koji donosi nove instrumente skrojene po uzoru na svijet automobila. Ta poveznica s vozilima na četiri kotača nije izvedena eksperimentalno, već osluškujući želje kupaca koji inače uživaju u blagodatima moderne tehnologije. S tim ciljem, novi X-Max je opremljen pametnim ključem (smart key), koji bežično komunicira s centralnom jedinicom pa ga nije potrebno gurati u središnju bravu. Čim se približite skuteru na nekoliko metara, dovoljno je okrenuti bravu u položaj 'on' te pritisnuti tipku elektrostartera.
Vibracije karakteristične za jednocilindarske motore dobro su prigušene, a odmah nakon kretanja, dok se izvlačimo s parkirališta, primjetno je da X-Max više ne 'preklapa' kao njegovi prethodnici koji pri nižim brzinama sa zakrenutim upravljačem imaju tendenciju neprirodnog obrušavanja na bok. Reakcija na okretanje ručice gasa je uzorna, kao i podešenje variomata koji nije uspavan, već vrlo brzo 'ukopča'.
Ubrzanja iz mjesta su britka, ali u gradu je teško prepoznati gdje je tih dodatnih sedam KS u odnosu na prethodnika. No, odgovor stiže vrlo brzo jer se uspinjemo na vidikovac iznad Firence, gdje X-Max 300 svladava strme uzbrdice s više elana no X-Max 250. Stvari sjedaju na svoje mjesto izlaskom na obilaznicu, gdje i bez štoperice postaje jasno da su međuubrzanja žustrija. Kazaljka brzinomjera uz malo strpljenja dogurala je do oznake 150 km/h, što je na razini prethodnika i omogućuje ravnopravno prometovanje autocestom.
Pritom je i zaštita od udara vjetra bolja, jer se vjetrobran može postaviti na gornju poziciju (+5 cm), no za to je ipak potreban alat i nekoliko minuta posla. No, ako ćete na obilaznicu samo povremeno, donja pozicija vjetrobrana pokriva sve potrebe vozača do 185 cm visine. Putnom karakteru ide u prilog i udobno sjedalo s uporištem za trticu vozača, no platforma nudi premalo prostora za ispružen položaj nogu, osim ako ste niži. Također, onih sedam KS itekako je dobrodošla porcija snage na brzinama iznad 100 km/h, pa je pretjecanje kamiona, autobusa i sporijih vozila kudikamo jednostavnije te samim time sigurnije.
Testna ruta dalje nas vodi u srce Toskane, pa konačno počinje uživanje u zavojima i asfaltu vrlo dobre kvalitete. Prekrasan krajolik i konfiguracija ceste s nebrojenim usponima i nizbrdicama idealna je za stjecanje dojmova o radu prednjeg ovjesa, konstruiranog po uzoru na T-Max. Ukratko, i manje iskusni vozači uživat će u većoj porciji samopouzdanja, a vještiji prepoznati osjetno veću količinu povratnih informacija s podloge, što je dijelom zasluga i kvalitetnih guma prve ugradnje. Riječ je o Dunlopu Scootsmart koji, nakon što se propisno zagrije, pruža sasvim zadovoljavajuću količinu gripa, pa se može kočiti sve kasnije, duboko u zavoj. Spuštanje u nagib pritom nije prenaglo već prirodno, a sljedeće ugodno iznenađenje tiče se stabilnosti u nagibima, pa će hrabriji povremeno i 'liznuti' asfalt s isturenijim komponentama donjeg postroja.
Kočnice? Zaustavna moć je zadovoljavajuća, no skuteri koje smo vozili pokazivali su manje od 200 km na brojaču, što znači da ni kočne pločice nisu ravnomjerno nasjele, a na diskovima su se s udaljenosti od jednog metra vidjeli tragovi tvorničke obrade. Bilo kako bilo, učinak kočnica je solidan, uz uvjet primjene nešto veće sile na polugici - nakon žustrije vožnje situacija je postajala sve boljom, a za nekoliko dana sve će sjesti na svoje mjesto. Na kraju, ne treba očekivati čuda jer sprijeda se nalazi jedan disk promjera 267 mm s dvoklipnom čeljusti.
Yamaha je već pripremila i bogat asortiman dodatne opreme, u smjeru sporta ili touringa, pa svaki vlasnik ima slatke brige vezane uz personalizaciju.
TEHNIČKI PODACI
Yamaha X-Max 300 ABS
MOTOR
Tekućinom hlađeni, četverotaktni, jednocilindarski, jedna bregasta osovina u glavi, četiri ventila, elektronsko ubrizgavanje goriva, CVT-prijenos
Promjer x hod 70,0 x 75,9 mm
Obujam 292 ccm
Kompresija 10,9:1
Snaga 20,6 kW (28 KS) pri 7250 o/min
Okr. moment 29 Nm pri 5750 o/min
OKVIR I OVJES
Čelični cjevasti, sprijeda teleskopska vilica, straga dva amortizera s mogućnošću podešavanja prednapregnutosti opruge u pet pozicija
Kočnice Sprijeda disk promjera 267 mm, straga disk promjera 245 mm, ABS, kontrola trakcije
Gume 120/70-15 sprijeda, 140/70-14 straga, Dunlop Scootsmart
MASA I DIMENZIJE
Međuosovinski razmak 1540 mm, visina sjedala 795 mm, masa sa svim tekućinama 179 kg, spremnik goriva 13 l
Garancija tri godine
Boje bijela, brončana, siva
Cijena 46.900 kn (gotovinsko plaćanje)
Zajednica | Komentari