Motorevija
PRETRAGA
2023-07-21 , Autor: Kristijan Tićak, Slike: Yamaha
Bookmark and Share

Yamahin bestseler je u svome petom izdanju dobio novi dizajn, TFT-displej, kao i mogućnost povezivanja s pametnim telefonom. Mogu li ga tehnička i dizajnerska osvježenja zadržati u vrhu prodaje?



U segmentu maksi skutera, bila je to velika promjena igre za Yamahu. Dotad monotoni i kutijasti skuteri iz obitelji Majesty 2005. napokon su dobili atraktivna nasljednika - novu obitelj X-max. Dizajn orijentiran na već tada vrlo uspješan sportski T-max privlačio je kupce poput magneta, a o uspješnosti cijelog projekta govori i brojka od 450.000 prodanih jedinica, a koja se odnosi na sve dosadašnje četiri generacije obitelji X-max.



Budući da X-max 300 prije svega cilja na europske kupce, poglavito na one koji dolaze iz mediteranskih zemalja (Španjolska, Francuska i Italija), važno je s vremena na vrijeme oplemeniti proizvod trendovskim dizajnerskim dodacima i tehnikalijama. Jer ipak je riječ o kupcima koji se prvenstveno vode emocijama te izuzetno mnogo polažu na stil i nastup. Oba modela X-maxa 300 (od 2020. postoje bazni model i opremljeniji TechMax) su stoga za ovu sezonu ažurirana, a kao najveće promjene ističu se dorađeni dizajn, nova prednja svjetla u obliku slova X, TFT-displej s bluetooth vezom te mogućnost uparivanja s pametnim telefonom i Garminova kartografija (TechMax).


 
Upravo je novi 4,2-inčni TFT-displej glavna značajka modela za sezonu 2023. Lijep i jednostavan za korištenje, s gumbima na lijevoj strani upravljača s kojima obavljate sve funkcije. TFT se može povezati s vašim pametnim telefonom, a također vam omogućuje odgovaranje na telefonske pozive i upućivanje istih, kao i sve ostale standardne funkcije koje bismo očekivali od ovakvih sustava. Uđite malo dublje u menije i čak ćete pronaći i kontrolu proklizavanja, iako nismo sasvim sigurni zašto bi je netko uopće poželio isključiti.



Prvi kilometri u urbanoj vrevi Milana skreću nam pozornost na to da je i ergonomija u određenoj mjeri dotjerana. Naime, upravljač i vjetrobransko staklo se mogu podešavati (pomoću alata), a sjedalo je malo suženo u prednjem dijelu kako bi se i niži vozači mogli lakše osloniti o podlogu. I ne brinite, kapacitet prostora pod sjedalom se zbog toga nije smanjio, pa X-max 300 i dalje ostaje jedan od najprostranijih po tom pitanju u klasi (prima čak dvije integralne kacige). Ergonomija je za gradsku vožnju izvrsno odmjerena, položaj je opušten, ali ne i prepasivan, preglednost u svim smjerovima izvrsna.



Nakon što smo se uspješno probili kroz uobičajenu gužvu talijanske metropole, stigli smo i do periferije grada i brzih cesta. Primjećujemo da je zaštita od vjetra u predjelu potkoljenica i dalje dobra, iako je silueta skutera postala uža. U gornjem dijelu vjetar možda previše završava na vratu straga, no postavljanje vjetrobrana na nižu poziciju bi vjerojatno riješilo ovaj problem (a pojačalo udarce vjetra u prsa). Isto tako, stabilnost na pravcu je cijelo vrijeme uzorita. 

Monocilindarski pogon snage 27 KS možda zvuči potkapacitirano, no X-max 300 se vrlo dobro nosi s prometom na brzim cestama i autocestama. Postavka CVT-a je dobro odmjerena, ubrzanja su žustra, a uglađena, a skuter bez problema postiže najvišu brzinu od 135 km/h, što znači da spora prometala na desnoj traci autoceste prestižete bez ikakvog dodatnog napora i vještina.



Što smo se više približavali jezeru Como, tako je vožnja postajala dinamičnija i zanimljivija. Na toj smo dionici testne rute imali priliku spoznati sportske gene X-maxa 300, no jedna nas je stvar pritom u određenoj mjeri 'kočila'. Naime, prva ugradnja guma je Michelin City Grip 2, a iskustvo nas uči da se one baš i nisu proslavile po pitanju gripa. Ipak, prevarili smo se, skuter ni na sablasno glatkom asfaltu nije gubio na trakciji, te se kontrolirano i lako prebacivao iz nagiba u nagib. Prednji disk promjera 265 mm grize oštro i iznenađujuće je zaustavne snage (nova hidraulika na ručici), te je uparen s baznim dvokanalnim ABS-om koji funkcionira nenametljivo. Snažnija kočenja zahtijevaju kombiniranu uporabu prednje i stražnje kočnice, i pritom ćete dosta često osjetiti aktivaciju ABS-a na stražnjem kotaču. 

Generalno, X-max 300 je upravljiv i dinamičan maksi skuter s naglašenim sportskim štihom, i tu se zapravo nema što prigovoriti. S druge strane, željeli bismo kvalitetniji (čitaj: udobniji) ovjes većeg hoda koji će komfornije ublažavati na neravninama. Naime, na onim većima (a njih itekako ima na talijanskim cestama) povišeni rub sjedala prenosi jake udarce na trticu vozača, što zna biti itekako bolno.



Yamahini inženjeri su nas za vrijeme prezentacije pitali možemo li usporediti iskustvo vožnje na novom X-maxu 300 s onim na Hondi Forzi 300. I u čemu vidimo eventualno mjesto za napredak X-maxa? Odgovorili smo im da kao glavnog konkurenta ne vidimo Forzu, već Hondu ADV 350 koja je potpuno zadržala pozitivne karakteristike skutera te ih obogatila značajno boljim komforom u odnosu na konkurenciju. Možda je upravo to put kojim u budućnosti treba krenuti i X-max, ili neki njegov derivat.

 

Zaključak
X-max 300 ima sve odlike premium proizvoda, pa je stoga i logično da ga Yamaha s vremena na vrijeme dotjera 'finim brušenjem'. TFT-ekran i mogućnost umrežavanja se potpuno uklapaju u ovu strategiju, no u budućnosti bismo željeli voziti i X-max koji će komfornije upijati neravnine na cesti.

Što je novo?
4,2-inčni TFT-displej
Povezivanje sa smartphoneom
Dinamičniji dizajn oplata
Prednja svjetla u X-formi
Novooblikovano sjedalo
Full-LED svjetla
Mogućnost podešavanja vjetrobrana i upravljača
Novi prošivi i kvalitetniji materijali na unutarnjem štitu


TEHNIČKI PODACI
Yamaha X-max 300

Motor
Tekućinom hlađeni, četverotaktni, jednocilindarski, jedna bregasta osovina u glavi, četiri ventila, elektronsko ubrizgavanje goriva, CVT-prijenos
Promjer x hod 70,0 x 75,9 mm
Obujam 292 ccm
Kompresija 10,9:1
Snaga 28 KS (20,6 kW) pri 7250 o/min
Okretni moment 29 Nm pri 5750 o/min

Okvir, ovjes, kočnice
Čelični cjevasti, sprijeda teleskopska vilica, straga dva amortizera s mogućnošću podešavanja prednapregnutosti opruge u pet pozicija, sprijeda disk promjera 267 mm, straga disk promjera 245 mm, ABS, kontrola trakcije
Gume 120/70-15, 140/70-14
Serijske gume Michelin City Grip 2

Masa i dimenzije
D x Š x V 2180 x 795 x 1410 mm, međuosovinski razmak 1540 mm, visina sjedala 795 mm, hod sprijeda/straga 110/79 mm, masa sa svim tekućinama 183 kg, spremnik goriva 13,2 litre

Garancija tri godine
Boje plava, siva (crna TechMax, tamna petrolej)
Cijena 7099 eura/53.455 kuna (TechMax 7849 eura/59.102 kune)





Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Suzuki DL650 V-Strom Honda VT 750 C shadow Honda CB 1000 R Gilera GP800 Gilera Runner 50 SP Yamaha XT 660 Z Ténéré Yamaha FZ1 Fazer Suzuki Bandit 650 2007- Yamaha YZF-R1 2009 Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Honda CBR 600 F (2011.) Yamaha XT660X KTM 690 Duke KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Honda XL700V Transalp Yamaha X-max 250 (2011.) Yamaha V-max Yamaha YZF-R125 Honda CBF 600 N Suzuki GSX-R 1000 2009 Piaggio beverly tourer 300ie Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) BMW K 1600 GTL (2011.) Yamaha XJ6 (2010.) Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Aprilia RS 125 Vespa PX 125/150 (2011.) Yamaha FJR 1300 AS Suzuki GSF1250 S ABS bandit Kawasaki VN 900 Classic BMW R 1200 R/Classic (2011.) Honda Crossrunner (2011.) Yamaha FZ8/fazer 800 Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Aprilia Tuono V4 R (2011.) Ducati Diavel (2011.) Honda VT 750 Shadow Spirit Suzuki DL1000 V-Strom Honda VFR 1200 F Kawasaki ZX-10R (2011.) Gilera Nexus 300 i.e. Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Yamaha YZF-R6 2006-2007 Yamaha YZF-R6 2008- Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX-R 600 (2011.) BMW K 1600 GT (2011.) Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Aprilia Shiver 750 GT Suzuki SFV650 Gladius 2009 BMW S 1000 RR Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) BMW G 650 GS (2011.) Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- BMW K 1300 GT 2009 Megelli sport 125 R Aprilia NA 850 Mana 2007- Honda CBR 125 R (2011.) Honda VFR 800 2003- Aprilia RSV 4 R Ducati 1198 SP (2011.) KTM Duke 125 (2011.) Honda CB 600 F/ABS (2011.) Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) KTM RC-8 R (2011.) Yamaha FJR1300 Honda CB600F Hornet 2007- Ducati Monster 1100 evo (2011.) Aprilia shiver 750 Honda CBF 600 S Yamaha TDM850 1996- Yamaha FZ6 (S2) 2007- BMW R1200GS 2007 Kawasaki Z 750 R (2011.) Suzuki GSX-R 750 (2011.) Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Honda XL650V Transalp Honda CBR 250 R (2011.) Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Suzuki GSR 750 (2011.) Hyosung GT 250 R Honda CBF125 MV Agusta F3 675 (2011.) Triumph Daytona 675 R (2011.) Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Kawasaki W 800 (2011.) Aprilia Pegaso 650 I.E. Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Kawasaki KLR650 / R