Test | Yamaha Tracer 9GT+ (2023): Na radaru sport i turizam
Yamahin najsnažniji crossover od ove je sezone u izdanju 'plus' nadograđen aktivnim tempomatom, kombiniranim sustavom kočenja te sustavom potpore pri kočenju. Kako sva ova tehnologija funkcionira u praksi otkriva naš test
Klasa crossover buja! Kategorija 'jedan za sve', kako je mnogi vole nazivati, nudi obilatu porciju sporta bez da od vas traži da se odreknete svakodnevice i turizma. Snažan motor, čvrst okvir, ugodan ovjes, opuštena ergonomija, veliko sjedalo za suputnika i prostor za pohranu prtljage - crossoveri grade mostove koji spajaju sport i turizam, te uvijek iznova pomiču granice moto univerzuma.
Ove je godine granice pomakla i Yamaha Tracer 9. Naime, top-allrounder iz Iwate je uz baznu izvedbu Tracer 9, te opremljeniji Tracer 9 GT dobio još jednu - onu s oznakom '+'. A verzija pod oznakom 'plus' je zapravo prva Yamaha s adaptivnim tempomatom (ACC). Hardver čini Boscheva radarska senzorika koju ćete prepoznati kao diskretno postavljenu 'crnu kutiju' na dnu prednje maske, ispod svjetala. Element koji teži 200 grama koristi valove u mikrovalnom rasponu. Sustav skenira područje ispred vas pri brzini od 30 do 160 km/h, te automatski održava razmak do vozila. Moguće je odabrati četiri udaljenosti, od jedne do dvije sekunde. Pri brzini od 100 km/h, sustav drži točnu udaljenost od 27,7 do 55,5 metara. Ili polovicu od toga u gradskoj vožnji. Kao da je vođena nekom nevidljivom rukom, Yamaha se prilagođava nižoj brzini vozila ispred nas te na kraju grada sama ponovno počinje ubrzavati.
Sustav radi izvrsno, ostaje aktivan čak i kada mijenjate stupnjeve prijenosa u više ili niže, ne ubrzava tijekom prolazaka kroz zavoje ali ubrzava prilikom pretjecanja vozila ukoliko ste uključili pokazivač smjera. Opušteno, ali ne i autonomno: ukoliko brzina padne na 30 do 25 km/h, a naišli ste primjerice na nepomičnu prepreku, kokpit počinje mahnito bljeskati.
Tracer 9GT+ je ekskluzivno opremljen i jednodijelnim TFT-instrumentima veličine sedam inča s tri načina prikaza. Bazna i GT-izvedba pak zadržavaju dvodijelne instrumente konfuzne preglednosti. Tu je i novi prekidač na lijevoj ručici upravljača s joystickom i tipkom za podešavanje ACC-udaljenosti. Skeniranje kolnika proteže se na udaljenost do najviše 200 metara te eliminira nadolazeći promet ili vozilo ispred koje se vozi daleko ili se pak kreće 'cik-cak'.
Kako bi smanjio brzinu, upravljački sustav prvo koči motorom, tj. zatvara leptirasta tijela ubrizgavanja i prema tome prilagođava paljenje i ubrizgavanje. Ako to nije dovoljno, ACC također aktivira prednju i stražnju kočnicu. Izvedba 'plus' straga ima veći disk te raspolaže integralnim sustavom kočenja koji uključuje novi hidroblok iz Boscha za ABS u zavojima. Sustav automatski raspoređuje silu kočenja na prednji i stražnji kotač. Dodana vrijednost elektronike: šestosni IMU čak prilagođava ublažavanje ovjesa u stvarnom vremenu i ne dopušta prednjoj vilici da previše 'zaroni' prilikom kočenja.
Raspon podešavanja poluaktivnog ovjesa je primjetan, ali su mu mogućnosti općenito postavljene dosta usko. Kayabin hardver i softver nudi mogućnost dva načina rada, no oba su u osnovi prilično tvrda i naglašeno sportska. Monaomortizer ublažava posebno grubo kada motocikl prelazi preko većih neravnina, što remeti vozačevu koncetraciju. Mekša postavka ga čini upotrebljivijim, a motocikl je još uvijek dovoljno stabilan za dinamičniji stil vožnje.
Svjetsku premijeru na Traceru 9 GT+ je imala i potpora pri kočenju. Riječ je o sustavu koji procjenjuje je li vozač previše neodlučan u usporavanju kako bi izbjegao sudar. Radar prepoznaje takvu situaciju, središnje računalo tada povećava pritisak na prednju i stražnju kočnicu. Dodatnu potporu kočnicama do 0,3 g baš i nismo uspjeli osjetiti, no činjenica je da smo pokušali isprovocirati ovu situaciju. Tko zna, možda je sustav i to prepoznao. Uglavnom, intergralni sustav kočenja – s uključenim ili isključenim ACC-om - je uvijek aktivan ukoliko ste uključili 'Brake Control'. Samo oni koji ga isključe mogu uživati u klasičnom, odvojenom kočenju stražnjom ili prednjom kočnicom, ali tada bez ABS-a koji funkcionira ovisno o kutu nagiba.
Na kraju malo i o klasičnim vrednotama Tracera 9. Redni triling odavno je poznat iz nakeda MT-09, a također prede i u retro-odijelu XSR-a 900. Osjećaj na gasu je vrlo eksplozivan, što se izvrsno uklapa u karakter ovog motocikla. Počevši od praznog hoda pa do sredine radnog područja, Tracer 9 ubrzava uglađeno ali silovito, da bi u srednjim režimima uraganski krenuo naprijed. Yamaha se čak i u visokim režimima osjeća ugodno i još uvijek eksplozivno.
Quickshifter/blipper radi pomalo koščato, ali čak dopušta prebacivanje u niži stupanj prijenosa ukoliko ste i dodali malo gasa. Već spomenuti informativni kokpit daje i preporuke za prebacivanje u viši i niži stupanj prijenosa. Pri tom uopće nije važan odabrani stupanj prijenosa u solidnom mjenjaču s vrlo kratkim hodom – Tracer 9 se uvijek vozi opušteno, ali je u svakom trenutku spreman na siloviti sprint.
Uostalom, to dokazuju i mjerenja. Primjerice, ubrzanje od 0-140 km/h iznosi 5,7 sekundi, što je pola sekunde brže od BMW-a F 900 XR-a (6,3 s). Isto tako, Tracer od mirovanja do brzine od 200 km/h stiže za 12,5 sekundi, što je pune dvije sekunde brže od Ducatijeve Multistrade V2S. U mjerenju međuubrzanja od 60-100 km/h pak Tracer 9 s 3,9 sekundi ima ponajbolje vrijeme u klasi. Da, trocilindrični motor je posebno dobro prilagođen konceptu crossovera, te vrlo uspješno kombinira vrline pogona s dva i četiri cilindra. Iako, odaziv na gas mu je prilično nervozan i grub pri niskim okretajima, a promjene opterećenja od 5000 o/min pa naviše nisu tako uglađene kao kod spomenutih dvocilindarskih konkurenata.
Dobro je poznato i da se na udobnom dvodijelnom sjedalu na Traceru 9 sjedi kompaktno, uspravno i vrlo blizu širokog upravljača, iza velikog vjetrobrana koji se može podesiti po visini bez alata. Uz visinu sjedala od 820 milimetara, i vozači/vozačice nižeg rasta mogu se s oba stopala osloniti na tlo, dok će oni višeg rasta sjedalo postaviti 15 milimetara više.
Bridgestone BT 32 'J' nudi izuzetno dobro prianjanje u nagibu a Yamaha Tracer 9 GT+ također ima 'pomoćnike' koji su osjetljivi na kutove nagiba. Kontrola proklizavanja regulira nenametljivo i - baš kao i razvoj snage - odgovara odabranom modu vožnje. ABS također vrlo dobro odrađuje svoj zadatak, no zamjerka je što elektronika ne dopušta da ga se u potpunosti isključi.
Mod 'street' možda i ponajbolje pristaje između četiri ponuđena načina vožnje. Prema putnom računalu, Tracer 9 nam je u prosjeku trošio 4,7 l/100 km a tu smo vrijednost dobili na preveženih 340 kilometara zavojite magistrale, bez izraženih uspona ili spuštanja. Uglavnom, Tracer 9GT+ se vozi komforno no istovremeno izravno, stabilno i okretno. Sportski hrabro se zabija u nagibe, putanje su mu precizne i oštre. Dakle, pravi spoj sporta i turizma, dostojan klase crossover.
TEHNIČKI PODACI
Motor
Tekućinom hlađeni redni torocilindarski, dvije bregaste osovine u glavi pokretane lancem, četiri ventila po cilindru, ubrizgavanje 3 x 41 mm, višelamelna spojka u uljnoj kupelji pokretana mehanički (anti-hopping), regulirani katalizator, šest brzina, pogonski lanac O-ring
Promjer x hod 78,0 x 62,1 mm
Obujam 890 ccm
Kompresija 11,5:1
Snaga 119 KS (87,5 kW) pri 10.000 o/min
Okretni moment 93 Nm pri 7000 o/min
Statična buka 96 dB(A)
Okvir, ovjes, kočnice
Dvostruke aluminijske grede, prednja vilica upside-down promjera 41 mm, aluminijska stražnja vilica, monoamortizer s polužjem, sprijeda dvostruki diskovi promjera 298 mm i čeljust sa četiri klipa, straga disk promjera 267 mm i čeljust s dva klipa, kombinirani sustav kočenja, ABS za zavoje
Kotači alu-legura, 3,50 x 17, 5,50 x 17
Gume 120/70 ZR 17, 180/55 ZR 17
Serijske gume Bridgestone T32 'J'
Masa i dimenzije
Međuosovinski razmak 1500 mm, kut glave okvira 65,0 stupnjeva, predtrag 108 mm, hod sprijeda/straga 130/137 mm, visina sjedala 820-835 mm, masa sa svim tekućinama 226 kg, nosivost 190 kg, spremnik goriva 18,7 litara
Garancija tri godine
Servisni intervali 10.000 km
Boje crno-siva, srebrno-crna
Cijena 17.949 eura
Mjerenja
Najviša brzina 218 km/h
Ubrzanja
0-100 km/h 3,5 s
0-140 km/h 5,7 s
0-200 km/h 12,5 s
Međuubrzanja
60-100 km/h 3,9 s
100-140 km/h 4,4 s
140-180 km/h 5,3 s
Potrošnja
Magistrala 4,7 l/100 km
Doseg (magistrala) 398 km
Zajednica | Komentari