Test | Yamaha Niken GT: Tracer s tri kotača?
Inačica GT donosi opremu za ugodnija putovanja
Teško da će neki naš video-prilog ili tekst nadmašiti kontroverznost i polemike koje je izazvao onaj prilikom premijere Yamahe Niken otprije kojih godinu dana. Pritom, niti u jednom trenutku vozilo s tri kotača nismo postavili ispred klasičnog motocikla već smo samo uputili na njegovu idejnu i tehničku razrađenost, elemente sigurnosti koje sa sobom donosi te ono što je možda i najočiglednije – slavili njegovu različitost.
No, ostali smo obogaćeni spoznajom da je u sredini poput Lijepe naše teško igrati na kartu različitosti. Jer, valjda nema moto-publike koja je tvrdokornija i tradicionalnija u svojim stavovima od one u Hrvatskoj.
Prisjetimo se, svaki je tehnološki i sigurnosni iskorak tijekom svih ovih godina sa sobom povlačio velike kontroverze i negodovanje. Uvođenje sustava ubrizgavanja umjesto rasplinjača bilo je ravno katastrofi ('tko će to popraviti' i sl.), ABS nije nitko trebao jer '..valjda ja znam kako treba kočiti..' a isto možemo ponoviti i za kontrolu trakcije te 'tehnički nonesens' u obliku promjenjivih modova vožnje.
Sve je očigledno stvar našeg mentaliteta koji ne podržava bilo kakvu tehničku evoluciju i napredak, što se pak idealno nadopunjava sa situacijom koju imamo u državi. 'Ne talasaj' je očigledno sveopća nacionalna krilatica koja se može primijeniti na gotovo svaki segment našeg društva, pa i odabir motocikla ili u ovom slučaju prikladnije - vozila.
No, mi smo učinili upravo suprotno - odlučili smo Nikenu (još jednom) dati šansu i 'zatalasati' na vožnju od kojih 700 kilometara. 'Rundali' smo 'Triglavski narodni park' u Sloveniji te pritom imali idealne uvjete za vožnju – uske zavojite ceste koje su u nekim dijelovima prepune neravnina kao i mokru podlogu prepunu sitnih kamenčića (Vršić). Ovo su naša iskustva i zaključci do kojih smo došli.
Pozornost u stajanju i pokretu
Tijekom vožnje u 'zoni 30 km/h' u blizini Bohinja, otac je na nogostupu - ususret nama - gurao dijete u kolicima. U trenutku kada je malena spazila Niken, duda joj je ispala iz usta! Bio bi to highligt naše test-vožnje da nije bilo 'bliskih susreta druge vrste'. Naime, u trenutku dok smo na graničnom prijelazu Bregana kupovali vinjetu, kompletna skupina korejaca (iz autobusa) 'izredala' se kraj našeg Nikena i ovjekovječila svoje druženje s triciklom. Očigledno postoje i nacije koje se dive tehničkoj raznolikosti, što u konačnici čini razliku spram nas, kako društvenu tako i ekonomsku.
Stabilan u nagibu, izvrsna trakcija
Vozače koji nisu vični dinamičnijoj vožnji po zavojima podjednako će oduševiti Nikenova stabilnost u nagibu kao i količina trakcije. Prolazak zavoja je brz i iznimno neutralan, no morate proći kratku fazu privikavanja na Nikenovu ciklistiku. Jer, prednji je kraj opterećen sa čak 153 kg, dok je na stražnjem 113. Dakle, raspored mase je neuobičajenih 57 (sprijeda) naspram 43 posto (straga). Uslijed toga treba voziti oblije, šire putanje. Motorradova mjerenja zorno potvrđuju naš subjektivni dojam, budući da je Niken bravurozno zaključio spori i brzi slalom, kao i mjerenje kruga. Konkretno, sa 20,6 sekundi je u brzom slalomu tek 0,8 sekundi sporiji od reference klase KTM Dukea 790! U mjerenju kruga (promjer 46 metara) je Niken još i bolji – zaostatak za istim KTM-om iznosi tek 0,1 sekundu (10,6 sekundi). Isto tako, Niken značajno poentira na mokroj podlozi kao i onoj lošije kvalitete. Osjećaj sigurnosti koji pritom prenosi na vozača je – neprocjenjiv.
Ergonomija podesna za dulja putovanja i – vozače višeg rasta
Budući da je na Nikenu prednji dio opterećeniji masom no na Traceru 900, inženjeri su morali poraditi i na promjeni ergonomije. Vozača su naravno pomjerili unazad, što je rezultiralo opuštenijom pozicijom u predjelu ruku. Time je Niken zapravo postao podesniji za dulja putovanja, kako za vozača tako i za suputnika. Visina sjedala od 820 mm u kombinaciji s njegovom širokom formom biti će veliki problem za vozače nižega rasta. Konkretno, vozač visine 185 cm prilikom stajanja na mjestu ili tijekom rangiranja može se osloniti punom površinom stopala dok će oni niži – hodati na prstima.
Kočnice – prosječna učinkovitost, iznimna stabilnost
Kvalitetna izbalansiranost vozila osjetna je i tijekom kočenja u nagibu. Neki motocikli tada izraženo tendiraju uspravljanju, no ne i Niken. S druge strane, očekivali smo veće prednosti prilikom oštrih kočenja po ravnome. Da, upravljač je cijelo vrijeme čudesno miran, no s druge strane zaustavni put i preciznost doziranja nisu nas baš impresionirali. I opet su mjerenja potvrdila naš subjektivni dojam – Nikenu od 100 km/h do nule treba 43,4 metra, što je 1,9 metara više no već spomenutom KTM Dukeu 790. Situacija iz svakodnevice – u trenutku kada KTM stane pred pješačkim prijelazom, Niken kraj njega prolazi brzinom od 20,9 km/h! Dakle, unatoč moćnom kočnom sustavu, masa vozila u konačnici mora imati neke negativne nuspojave. E sad, potpuno drugi par rukavica je kočenje na cesti koja obiluje neravninama. Ovjes tada niti u jednom trenutku ne dolazi na blok, stabilnost vozila je fantastična a osjećaj sigurnosti – čak i na mokroj podlozi – je ponovno neprocjenjiv.
Trling (ponovno) oduševljava
Toliko puta hvaljeni triling i u Nikenu iznova oduševljava. Reakcije na dodavanje gasa su prilično ublažene u odnosu na prijašnja izdanja serije MT-09 a razvoj snage je vrlo linearan. Vrhunac potiska motor ispoljava između 5000 i 7000, što je u svakodnevici vrlo upotrebljivo. Unatoč skraćenom sekundarnom prijenosu (za dva zuba), peti i šesti stupanj prijenosa su još uvijek postavljeni predugo. Niken u usporedbi s Tracerom 900 na 100 km troši tek 0,1 litara više tj. okruglih 5,0 l/100 km (prosjek).
GT kao Gran Turismo
Po uzoru na Tracer GT, Yamaha je na prošlogodišnjem Milanskom salonu predstavila i putnu inačicu Nikena. Najlakše ćete ju prepoznati po prednjim vilicama u zlatnoj boji, kao i bočnim torbama (mekim). Tu su još i veće vjetrobransko staklo, komforno sjedalo i 12V-utičnica. Niken GT košta 138.841 kunu tj. 131.900 ukoliko plaćate gotovinom. (Niken 130.420 kuna; za gotovinu 123.900 kuna).
Što može (i mora) bolje?
1. TFT umjesto LCD-a
Na hightech vozilu od 130 i više tisuća kuna ipak bismo više voljeli gledati u TFT-displej no LCD
2. Unifikacija modova vožnje
Na lijevoj strani upravljača je prekidač za izmjenu modova vožnje. Dok su na Traceru 900 oni označeni sa 'STD', 'A' i 'B', na Nikenu su poredani od broja 1 do 3. Bilo bi dobro da Yamaha standardizira ove oznake
3. USB-utičnica
U redu, vrlo je lako od 12V-utičnice napraviti onu s USB-om, no ne bi li i proizvođač trebao misliti o tome
4. Umrežavanje s pametnim telefonom
Ukoliko Niken želi izgraditi imidž high-tech vozila premium klase, umrežavanje s pametnim telefonom je jedan od obaveznih elemenata na kojima se mora poraditi
5. Pretinci u oplati
Unatoč jako širokim prednjim oplatama, u njima se nije pronašlo mjesta za barem jedan pretinac koji bi olakšao spremanje kovanica, kartice za autocestu i sl.
6. Hoćemo blipper
Yamaha je na Niken ugradila quickshifter - koji u većini situacija funkcionira uredno – no za puni komfor nedostaje blipper
7. Podesivi vjetrobran
Budući da se radi o GT-izvedbi, vozači bi cijenili podesivno vjetrobransko staklo, makar to morali činiti i ručno
Zaključak
Najbolji način da se uvjerite u sve njegove kvalitete jest da ga – provozate. Bez dvojbe, Niken je obogatio svijet mobilnosti. Yamaha je koncept tricikla tehnički uzdigla na najvišu mogućnu razinu i hvala joj na tome.
Tehnički podaci
Trocilindarski redni motor, 847 ccm, 115 KS pri 10.000 i/min, 88 Nm pri 8500 i/min, dvostruke alu-grede i čelični dodaci, sprijeda sustav paralelograma s dvostrukim vilicama upside-down, visina sjedala 820 mm, gume sprijeda 2 x 120/70 R15, straga 190/55 R17, masa sa svim tekućinama 265 kg, spremnik goriva 18 litara
Zajednica | Komentari