Test | Yamaha MT-125 (2023): Stodvadesetpeti element
Nećete ga pronaći u periodnom sustavu elemenata, ali MT-125 pronašli smo u mističnoj hali velesajma u Barceloni čija posebno pripremljena kulisa neodoljivo podsjeća na scene iz filma Peti element
Klasa 125 ccm nepravedno je zapostavljena u Hrvatskoj, jer neki odlučujući faktori uporno miniraju analogiju kojom se u većini država članica EU smije upravljati vozilima kategorije A1 uz važeću vozačku dozvolu B kategorije. U redu, ne baš po principu automatizma, jer u pravilu je potrebno odraditi 7-10 sati na poligonu, što je sasvim logično i nadasve poželjno.
Ta politička odluka praktički je uništila tržišni segment 125-ica i onemogućila priljev mladih snaga u svijet motoriziranih dvokotača. A Yamaha MT-125 kao naked izvedenica supersportskog modela R125 idealna je ulaznica u svijet motocikala. Pitanje je samo koji stil vam se više dopada. MT-125 na tržištu je prisutan gotovo cijelo desetljeće, točnije, uveden je u prodaju 2014. Bila je to dobra poslovna odluka s kojom je R125, inače dostupan u prodaji od daleke 2008., dobio pitomiju izvedenicu. Pitomiju u smislu ergonomije sjedenja i dizajna, premda aktualni MT-125 izgleda agresivnije no ikada.
Riječ je o vrlo dobroćudnom motociklu s kojim se lako sprijateljiti već od prvog metra. Uspravan položaj sjedenja, ugodan kut svijanja koljena i širok upravljač stvaraju dojam totalne kontrole, a kako bi sve ostalo u vozačevim rukama, odsada brine i kontrola trakcije. Neki će reći da je posve nepotrebna za motocikl snage 15 KS, no u hladnim i kišnim uvjetima, posebno u kombinaciji s gradskim zamkama kao što su tračnice, šahtovi i zebre, smatramo da je riječ o dobrodošlom dodatku.
Vožnja kroz Barcelonu, a potom i brdovitim zaleđem s obiljem zavoja, podsjetila nas je da jednocilindarski motor obujma osmine litre može biti dovoljan da vam ispuni dan. Tim više što je motor visokoturažnog karaktera i užitak je razvlačiti svaki stupanj prijenosa. Ispod 6000 o/min je vrlo pitom i uspavan, a zahvaljujući jednoj tehničkoj pikanteriji ima promjenjiv rad ventila (VVT). Solenoid pomiče bregasto vratilo pri 7400 o/min, nakon čega motor uzima novi udah i s lakoćom hita ka peteroznamenkastim vrijednostima.
Pomalo podsjeća na dvotaktne strojeve i najveću snagu razvija pri 10.000 o/min, dok crveno područje započinje 500 okretaja kasnije. U vrlo dinamičnom ritmu vožnje kakav je uobičajen na svjetskim novinarskim prezentacijama, rastezali smo drugi, treći i četvrti stupanj do beskraja, a na jednoj dionici autoceste smo ubacili u šesti stupanj i zalegli te očitali 138 km/h na novim TFT instrumentima. Pa to uopće nije loše!
Ovjes i kočnice pokazali su se dovoljno kapacitetnima, prednja upside-down vilica promjera 41 mm pruža dobar osjećaj, a prednji usamljeni disk od 292 mm i četveroklipna radijalna kliješta ostvaruju sasvim dostatnu zaustavnu moć. Spomenimo i kako je spojka perolaka te se može dozirati snagom jednog prsta, a mjenjačka kutija nema nikakvih problema s preciznošću.
Iako su 125-ice prvenstveno namijenjene mlađim vozačima, oni stariji s manje iskustva također su ciljana skupina. U smislu gradske svakodnevice teško da vam treba nešto snažnije, jer u takvim uvjetima u prvi plan dolazi lakoća upravljanja i agilnost, za manevriranje na uskim prostorima, provlačenje između kolona automobila i slično. Troškovi održavanja su minimalni jer u motor ide svega jedna litra ulja, a čak i da 'pokvarite' tvornički deklariranu potrošnju od 2,1 l/100 km za 50 posto, opet ćete zaboraviti kad ste posljednji put natočili spremnik goriva do čepa.
TEHNIČKI PODACI
Motor
Tekućinom hlađeni, četverotaktni, jednocilindarski, jedna bregasta u glavi, 4 ventila, klasičan karter, ubrizgavanje goriva, regulirani katalizator, višelamelna spojka u uljnoj kupelji pokretana mehanički, šest stupnjeva prijenosa, pogonski lanac o-ring
Promjer x hod 52,0 x 58,7 mm
Obujam 125 ccm
Snaga 15 KS (11 kW) pri 10.000 o/min
Okretni moment 11,5 Nm pri 8000 o/min
Okvir, ovjes, kočnice
Čelični okvir Deltabox, prednja upside-down vilica promjera 41 mm, aluminijska stražnja vilica, središnje postavljen amortizer, sprijeda disk promjera 292 mm i radijalna četveroklipna kliješta, straga disk promjera 220 mm, ABS, kontrola trakcije
Gume 100/80-17, 140/70-17
Serijske gume Michelin Pilot Street
Masa i dimenzije
Međuosovinski razmak 1325 mm, kut glave okvira 64 stupnja, predtrag 95 mm, hod ovjesa sprijeda/straga 130/110 mm, visina sjedala 810 mm, masa sa svim tekućinama 140 kg, spremnik goriva 10 l
Garancija: dvije godine
Boje: Cyan Strom, Tech Black, Icon Blue
Cijena: 5.899 eura (44.446 kn)
Zajednica | Komentari