Test | Yamaha MT-09 Tracer
Elegancija, svestranost, žustrina - Tracer je svestrani hibrid koji u
sebi pokušava objediniti različite karakteristike i stilove
Nakon svjetske prezentacije Yamahe MT-09 u Splitu, struka je bila jedinstvena u mišljenju da će ovaj motocikl biti idealna baza za izradu putno orijentiranog funbikea.Takva predviđanja, dakako, nisu bila u rangu onih mitskih Nostradamusovih, već su zapravo rezultat logičkog razmišljanja. Triumph već neko vrijeme nudi Tiger 800, motocikl slične koncepcije i namjene, a tu je i Honda Crossrunner koja je doduše na tržištu prošla poprilično nezapaženo.
Yamaha je u prvom redu željela ponuditi alternativu slabijoj 650-klasi,ali i onoj snažnijoj i težoj od 1000 ccm (Suzuki V-Strom i KawasakiVersys), i u tome je potpuno uspjela. Spojila je mogućnosti potentnog agregata i lakoću upravljanja karakterističnu za motocikle manjeg obujma, a rezultat je - Tracer!
No, krenimo do samog početka. Tracer je ukupno četvrta varijacija na temu MT-09, pri čemu treba napomenuti da su Street Rally i Sport Tracker zapravo čisto optičke derivacije originalnog nakeda. Tracer djeluje znatno ozbiljnije i smislenije od njih, iako imamo realan problem svrstavanja ovog motocikla u određenu klasu.
Što je on zapravo -funbike, enduro, dinamični tourer, sport utility, crossover? Ne treba previše razbijati glavu oko toga, jer pred nama je vrijeme u kojem će proizvođači motocikala sve više posezati za formulom križanja svega i svačega. Da, baš prema uzoru na automobilsku industriju koja već neko vrijeme vozi tim putem.
Tracerove performanse i tehnički podaci potpuno odgovaraju hrvatskim prohtjevima - 115 KS iz 847 ccm obujma, 212 kg mase spremnih za vožnju. Znamo, neke će mučiti tih 100 ccm obujma viška zbog obračuna premije osiguranja (do 750 ccm), no valja znati da su cijene istoga drastično pale uslijed liberalizacije tako da to ne bi trebalo predstavljati prevelik problem pri kupnji.
No, što je s cijenom Tracera? Sa 82.900 kuna je točno na pola puta između malih i velikih inačica već spomenutih adventurebikeova, tako da je forma zapravo zadovoljena. Subjektivno, priželjkivali smo cijenu ispod 10 tisuća eura, no objektivno - nije ni ovo loše.
Iako će vas prednja svjetla umnogome podsjetiti na Fazer,Tracer nema baš nikakve sličnosti sYamahinim kultnim allround uratkom. Njegove su proporcije elegantne, a oštre linije oplata naglašavaju sportski karakter. Plava boja kotača i prednje vilice pokušavaju udahnuti određenu dozu ekskluzivnosti, no to je trend koji se kroz dulje vrijeme korištenja već pomalo „izlizao“.
Yamaha je određenim modifikacijama puristički naked uspješno transformirala u putno nastrojeni funbike. Sjedalo je na Traceru dva centimetra šire te znatno duže no na MT-09, a uz to vozaču omogućuje dosta kretanja. Široki i ugodno svijeni upravljač je zahvaljujući visokim distancama približen tijelu vozača, no njegova se udaljenost može korigirati 10 mm. To će višim vozačima omogućiti komforniji smještaj na motociklu.
Visina sjedala može se postaviti u dvije razine-845 i 860 mm - što je znatno više od one na MT-09. Primijeti se to odmah, jer za razliku od MT-09 gdje je vozač sjedio u motociklu, u slučaju Tracera se sjedi doslovce na njemu. Stoga je i kut svijanja koljena otvoreniji, odnosno ugodniji, pa je i spremnik goriva prikladno oblikovan tako da se koljena u njega fino i precizno integriraju.
Dakle, Tracer je motocikl koji je u startu prilagođen tako da udovolji višim vozačima, no što je s nižima? Kako ne bi bilo diskriminacije, Yamaha u ponudi ima kit koji snižava visinu sjedala na vrlo ugodnih 815 mm.
Većinu zainteresiranih za kupnju ovoga motocikla zanimat će i kakva je zaštita od vjetra. Usko vjetrobransko staklo, ručno podesivo u tri stupnja, ublažava pritisak na vozačeva prsa, dok ramena i glava poprilično strše izvan toga. Debeli štitnici ruku u ovo vrijeme godine su zapravo više kozmetički ukras, no za vrijeme kišnog ili hladnog vremena trebali bi biti od pomoći jer smo primijetili da vrlo učinkovito usmjeravaju zrak.
Vožnji na Traceru neće se veseliti samo vozač, već i suvozač. Za 13 cm produženi stražnji kraj u odnosu na MT-09, dovoljno je širok i nizak da bi pružio komforan smještaj, a nisko spušteni oslonci za noge dodatno olakšavaju duža putovanja. No, ako ste u ovom trenutku pomislili da je Tracer manja izvedba Super Tenerea, prevarili ste se. Prije bismo ga definirali kao dobar kompromis između tourera i sporta, u kojemu dakako može uživati i suputnik.
Brzina i žestok tempo usađeni su u Tracerove gene. Puno smo dosad pisali o famoznom Yamahinom trilingu, no ponovit ćemo još jednom za one koji nisu utvrdili gradivo. Žestoki potisak iz nižih režima nalik je onomu kod V2 motora, srednji su pak snažni ali ugodni te vrlo upotrebljivi, a u gornjem dijelu radnog područja gori nebo i zemlja, baš kao na rednim četverocilindrašima.
Trocilindarski motor u sebi sjedinjuje najbolje iz dvaju svjetova, a crossplane koncept oduševljava sitim potiskom u svakom dijelu radnog područja. Iako se pogonski agregat u Traceru mora nositi s čak 20 kg više mase no u MT-09, njegov je nastup još uvijek vrlo emotivan i impresivan. Subjektivni osjećaj potkrepljuju i naša mjerenja koja Tracer promoviraju u pravo čudo elastičnosti i međuubrzanja. Primjerice, od 100 do 140 km/h treba mu svega pet sekundi - to je u ovoj klasi top-rezultat.
Motor ne zadovoljava samo u performansama, već i u manirama ponašanja. Triple se vrti s lakoćom, gotovo bez vibracija, tese cijelo vrijeme osjeća meko i uglađeno. Yamaha je uvažila brojne kritike na račun gruboga primanja gasa te jakih reakcija pod opterećenjem, pa je maping temeljito dorađen. I nije samo dorađen, već je značajno poboljšan.
I dalje su tu tri raspoloživa moda - standard, agresivni A-mod i ublaženi B-mod (10 KS manje, usporeno i vrlo meko primanje gasa). Za razliku od MT-09 gdje je i B-mod djelovao preagresivno, Tracer se već u modu standard ponaša uzorito i fino. A-mod tako zapravo postaje suvišan, dok je B-mod itekako iskoristiv tijekom vožnje po kiši.
Ipak, nije sve idealno. I dalje je tu gruba reakcija pod opterećenjem koja vrlo neugodno udara po pogonskom lancu, te koščati mjenjač koji zahtijeva nešto veću uporabnu silu pri izmjeni brzina. Nasuprot tome, spojka funkcionira izvrsno - meka je i precizna za doziranje, ali nažalost udaljenost ručice nije moguće podešavati.
A kako se upravlja Tracerom? Problemi s ovjesom riješeni su prema uzoru na one sa sustavom ubrizgavanja - prokazivane kritične točke su dorađene ipoboljšane. Komponente ovjesa su izvana ostale iste, no ugrađene su tvrđe opruge i drugi ventili kako bi motocikl ravnomjernije i predvidljivije padao u nagib. Uslijed tvrđe opruge monoamortizera, Tracerov je stražnji kraj postao viši pa efektivni kut glave okvira sada iznosi 66 stupnjeva, što je jedan stupanj više no na MT-09.
Unatoč tome, Tracer se vozi mirnije, predvidljivije i neutralnije od svoje baze te je na ravnim dionicama precizniji i mirniji. Kako je Yamaha stigla do tog rezultata? Pored tvrđeg ovjesa i veće mase, montirane su i gume Dunlop D 222 (sprijeda oznaka „l“), a upravo one nose najveću zaslugu za napredak u upravljivosti. Dunlop ne pada tako brzo u zavoj poput Bridgestonea S20 te samim time znatno bolje harmonira sciklistikom ovog vrlo reaktivnog motocikla.
Nadalje, Dunlop znatno prije postiže radnu temperaturu, nudi veći grip na hladnoj podlozi te pruža vrlo jasne povratne informacije s podloge. S druge strane, i poprilično uspravlja motocikl pri kočenju u nagibu. Ipak, rezime poglavlja upravljivosti je više no dobar, Tracer se kroz nagibe kreće lakonogo i poletno, s osjetno manje agresivnog stava no MT-09.
I u poglavlju kočnica nema otvorenih pitanja. Četveroklipne radijalno montirane čeljusti u kombinaciji s diskovima promjera 298 mm ukopavaju motocikl u podlogu, uz to se i lako te precizno doziraju. Stražnju ćemo pak kočnicu okarakterizirati kao nenametljivu ali od toga izuzimamo ABS. Rad antiblokirajućeg sustava je iritantan, intervali prekidanja grubi i dugi, a sve zajedno nije na razini motocikla kao cjeline. Loše je što ABS itekako utječe i na rezultate zaustavljanja. Njegov grubi rad produžio je zaustavni put - 42,9 metara je 2,3 metra više no što od 100 km/h do zaustavljanjatreba Suzuki V-Strom 1000.
Svoje allrounderske kvalitete Tracerispoljava i skromnom potrošnjom. Prosjek od 4,8 l/100 km uz spremnik goriva od 18 litara znači doseg od preko 350 km. Kokpit je preuzet sa Super Tenerea, što znači pored rustikalnog šarma nudi i funkcije poput dva dnevna brojača, pokazivača temperature ulja u motoru kao i pokazivača vanjske temperature, brojača brzina, sata itd.
Vozaču je od velike koristi i kontrola trakcije (dolazi serijski) koju je moguće i isključiti. Riječ je o jednostavnom sustavu koji na mokroj podlozi ili na makadamu funkcionira poprilično dobro. Na raspolaganju je još i 12-voltna utičnica preko koje se napaja navigacija, a veliki plus u smjeru putnih karakteristika su i glavni stajni oslonci.
Tracer nije bez mana, no zaključno moramo reći da se radi o vrlo korektnom motociklu koji je cjenovno ispravno pozicioniran na tržištu. Kada se zbroje kontrola trakcije, ABS, LED-svjetla te svježina cijelog paketa i performanse, tada se cijena od 82.900 kuna čini sasvim opravdanom.
Zaključak
Nemojte se mučiti i pokušavati Tracer svrstati u neku određenu kategoriju motocikla. Riječ je o modernom crossoveru, mješavini različitih stilova i karaktera koja u konačnici kao cjelina funkcionira vrlo dobro. Yamaha je munjevit i agresivni naked uspješno transformirala u zabavni putniallrounder čiji je spektar mogućnostiuistinu širok. Ukratko -Tracer je daleko najbolje što MT-09 u ovome trenutku može ponuditi.
Zahvaljujući povećanju dimenzija i prilagođenoj ergonomiji, povećale su se i uporabne mogućnosti motocikla. Sada je pogodan i za vožnju udvoje, a vjetrobransko staklo dalo mu je i touring predispozicije. Ušminkane varijante MT-09 - Street Rally i Sport Tracker- pored Tracera nemaju što tražiti. Četvrta izvedba serije MT-09 je prava vrijednost, najozbiljniji i najsvestraniji član obitelji.
Tehnički podaci
Motor
Tekućinom hlađeni trocilindarski redni motor, jedna kontrabalansna osovina, dvije bregaste osovine u glavi pokretane lancem, četiri ventila po cilindru, klasičan karter, ubrizgavanje promjera 41 mm, regulirani katalizator, alternator 415 W, akumulator 12V/9 Ah, višelamelna spojka u uljnoj kupelji pokretana mehanički, šest brzina, pogonski lanac O-ring, sekundarni prijenos 2,813, 45:16
Promjer x hod 78,0 x 59,1 mm
Obujam 847 ccm
Kompresija 11,5:1
Snaga 115 KS (84,6 kW) pri 10.000 o/min
Okretni moment 88 Nm pri 8500 o/min
Okvir i ovjes
Dvostruke aluminijske grede, prednja vilica upside-down promjera 41 mm, aluminijska stražnja vilica, monoamortizer s polužjem
Kočnice
Sprijeda dvostruki diskovi promjera 298 mm i čeljust s četiri klipa, straga disk promjera 245 mm i čeljust s dva klipa, kontrola trakcije, ABS
Kotači 3,50 x 17; 5,50 x 17
Gume 120/70 ZR 17; 180/55 ZR 17
Serijske gume Dunlop D 222 „L“
Masa i dimenzije
Međuosovinski razmak 1440 mm, kut glave okvira 66 stupnjeva, predtrag 100 mm, hod sprijeda/straga 137/130 mm, ukupna dopuštena masa 390 kg, spremnik goriva 18/2,8 litara
Servisni podaci
Servisni interval 10.000 km
Izmjena ulja i filtra 10.000 km
Motorno ulje SAE 10 W 30-5, SAE 20 40/50 (2,7 litara)
Ulje u vilicama SAE 2,5-5
Svjećice NGK CPR9EA9
Prazan hod 1200+- 100 o/min
Tlak u gumama solo (sa suvozačem)
sprijeda/straga 2,5/2,5 (2,9/2,9) bara
Garancija dvije godine
Boje siva, crvena, srebrna/plava
Zajednica | Komentari