Motorevija
PRETRAGA
2024-05-27 , Autor: Motorevija
Bookmark and Share

Otprilike svake tri godine Yamaha ozbiljno dotjeruje svoj snažni naked srednje klase. Ponovno je došlo to vrijeme a radilo se upravo na najvećim kontroverznim točkama iz prošlosti



MT-09 je model koji je Yamahi vjerojatno spasio život. Ne, nije riječ o pretjerivanju već o činjenici. Godine 2013. tržište (ozbiljnih) motocikala je u Europi i svijetu bilo doslovce devastirano. MT-09 je tada donio prijeko potreban svježi zamah vlastitoj, u to vrijeme zastarjeloj ponudi naked motocikala i općenito uspavanom tržišnom segmentu. Ultra agilna upravljivost, žestok novorazvijeni trling, uobičajena japanska pouzdanost i kvaliteta... Da, MT-09 je ostavila traga i još uvijek je važan igrač na tržištu. Inače ne bismo govorili o sada već četvrtoj generaciji modela u tek deset godina.

Ipak, nije baš sve kod uspješne Yamahe izazvalo apsolutno oduševljenje. Jer, u protivnom prodajni rezultati ne bi stagnirali, a imali bismo prilike izvijestiti i o pokojoj pobjedi na usporednim testovima. No, najnoviji MT-09 želi promijeniti momentum.

 

Točka 1: dizajn. Određena neobičnost sastavni je dio DNK mrakom nabijenog modela u smislu marketinga, ali posljednja generacija sa svojom previsoko postavljenom maskom i preoblom linijom spremnika očito više nije pronalazila toliko obožavatelja. Nova maska s naglašenim izrazom agresive i bijesa sada se spustila na razinu spremnika, koji je ujedno spljošten, a stražnji je dio dorađen. To unosi više sklada i kompaktnosti u cijelu liniju. Hm, stvar ukusa. Tipičnih MT-rubova ima dovoljno, ali su opet nekako harmoničniji.

 

Točka 2: ergonomija. Vrlo visok upravljač, vrlo niski oslonci za noge. MT-09 je bio iznimno ugodan, ali je takva ergonomija doprinijela 'zdepastom' izgledu. Zajedno s malom masom i geometrijom koja unaprijeđuje upravljivost, MT-09 je impresivno ugodan u vožnji, ali se vozač ujedno osjećao i beskrajno pasivno, 'kilometrima' udaljen od prednjeg kotača. Preciznost i povratna informacija bili su 'kako-tako', a zahvaljujući premekano podešenoj prednjoj vilici u vožnji je nedostajalo smirenosti i suverenosti. Sada MT-09 ide u drugom smjeru. Upravljač je spušten, oslonci za noge podignuti i pomjereni unatrag. Rezultat - usklađen izgled, a po prvi put imate osjećaj da sjedite na normalnom naked motociklu. Ako vam to nije dovoljno, oslonce za noge možete postaviti i jednu poziciju više.

 

Točka 3: umreženost i opsluživanje. Zasloni pametnih telefona već su se godinama činili veći od prethodnog 3,5-inčnog kokpita na MT-09. I lakši su za korištenje. Okretnim prekidačem tipičnim za Yamahu, koji se nalazi s desne strane, nije se baš uvijek moglo precizno upravljati u rukavicama. Fontovi i simboli bili su nužno slabašni, a odabir načina vožnje bio je poluintuitivan. Od sada postoji samo kompaktni petinčni ekran, jasna grafika, suvremena kontrolna ploča i elokventno označeni načini vožnje: sport, street, rain plus dva 'freestyle' moda. I naravno, s mogućnošću povezivanja s pametnim telefonom, uključujući navigacijsku aplikaciju tvrtke Garmin, napokon smo stigli u sadašnjost.

A motor? Nema potrebe za bilo kakvom akcijom, jer trocilindrik obujma 890 ccm i dalje šarmira, tiska, vrišti i žudi na najvišoj razini. Ipak, lijepo je što su sada na novom spremniku goriva integrirane dvije rešetke za širenje izravnog zvuka iz ariboxa prema uhu vozača, a ne onima prolaznika. A to što je quickshifter opet dorađen, na prvu i ne zvuči loše.

“A rezultat svega ovoga?” - kako izvjesni Jeremy Clarkson voli pitati novinare?! Pa... apsolutno nevjerojatno! Puno sitnih kozmetičkih dorada čini MT-09 novim motociklom koji nije izgubio divlji šarm prethodnika. Izgleda kao naked, vozi se kao naked, i to kao vraški dobar. Mijenja pravac sam od sebe, vozač konačno osjeća što se događa na prednjem dijelu, rad prednje vilice je smiren i ugodan.

 

Ali čekaj, zašto se prednji dio sada čini toliko povezanijim s cjelinom? I prije svega, zašto je sada toliko manje poskakivanja straga? Pa, zapravo se dosta radilo na ovjesu, što smo saznali tek na ovoj prezentaciji. Sprijeda je MT-09 znatno čvršći, straga znatno mekši i stoga posvuda puno skladniji. To ga čini osjetno stabilnijim i u nagibima. Nije baš kao na tračnicama, ali je stabilniji od prethodnika. Naravno, izgubljena je trunka ionako pretjerane agilnosti, no za MT-09 se i dalje ne može reći da spada u rang motocikala koje opisujemo kao 'ukočene'. Težina je još uvijek mala, geometrija još uvijek oštra, a kvalitetne gume iz Bridgestonea (S23), koje su ažurirane u jednoj dimenziji, ne stoje na putu vašem tangu u zavojima.

Usput, ne ni po mokrom, jer čak i Lanzarote nije izuzet od toga da se nekoliko puta u danu izmjeni kiša i sunce. Iritantno nakon gotovo pet sati leta, ali barem se nova Brembo kočna pumpa s desne strane mogla iskazati u takvim uvjetima. Ekstra doza osjećajnosti na poluzi kočnice posebno se cijeni u mokrim uvjetima. Na suhom biste ipak htjeli malo više početnog ugriza prilikom usporavanja. Možda će SP verzija najavljena za svibanj ponuditi više od ovoga?



Motor u odnosu na prethodnika nije osnažen, ali se tijekom krstarenja osjeća ugodnije. A tu je i opcija prebacivanja u niži stupanj prijenosa zahvaljujući novom quickshifteru. Ne, monotonost nikada nije bila karakteristika MT-09, baš kao i jednostavno rukovanje sve složenijom elektronikom. No, to je bilo jučer, danas je ipak drugačije. Za pohvalu: tri fiksna moda mogu se tijekom vožnje promijeniti samo jednim klikom. Tu je i stvarno dobra navigacija te hrpa usluga na aplikaciji MyRide. Rekordi prodaje i pobjede na usporednim testovima? Moglo bi se ponoviti...


Što je novo?

Ergonomija
- Niži upravljač (34,4 mm) koji je pomjeren unazad (1,5 mm)
- Viši oslonci za noge (9,5 mm) koji su pomjereni unazad (30,6 mm)
- Sjedalo iz dva dijela

Ciklistika
- Tvrđe podešena prednja vilica
- Mekše podešen stražnji amortizer, promjena prihvata
- Radijalna kočna pompa od Bremba (sprijeda)
- Nova pozicija točaka prihvata motora
- Gume Bridgestone Battlax Hypersport S23, specifikacija 'M-Spec'

Motor
- Euro 5+ specifikacija
- Dorada airboxa, novi akustični kanali na spremniku
- Dorađen mjenjač

Elektronika i opsluživanje
- Petinčni TFT-ekran u boji
- Novi prekidači na ručicama
- Smartphone-connectivity, navigacija, aplikacija
- Dorađen quickshifter
- Back-slip regulator
- Podesiva ručica spojke
- Tempomat u seriji



Tehnički podaci
Yamaha MT-09

Motor
Tekućinom hlađeni trocilindarski redni, jedna kontrabalansna osovina, dvije bregaste osovine u glavi pokretane lancem, četiri ventila po cilindru, podizači, klasičan karter, ubrizgavanje 3 x Ø 41 mm, regulirani katalizator, alternator 415 W, akumulator 12 V/9 Ah, višelamelna spojka u uljnoj kupelji pokretana mehanički (anti-hopping), šest brzina, pogonski lanac O-ring, sekundarni prijenos 45:16
Promjer x hod 78,0 x 62,1 mm
Obujam 889 cm³
Kompresija 11,5:1
Snaga 119 KS (87,5 kW) pri 10.000 o/min
Okretni moment 93 Nm pri 7000 o/min
Statična buka 94 dB(A)

Okvir, ovjes, kočnice
Dvostruke aluminijske grede, prednja vilica upside-down Ø 41 mm, podesiva po svim parametrima, aluminijska stražnja vilica, monoamortizer s polužjem, podesiv po stlačivanju oprugge i povratu, sprijeda dvostruki diskovi Ø 298 mm i čeljust sa četiri klipa, straga disk Ø 245 mm i plivajuća čeljust s jednim klipom, kontrola trakcije, ABS za zavoje
Kotači alu-legura 3.50 x 17, 5.50 x 17
Gume 120/70 ZR 17, 180/55 ZR 17

Masa i dimenzije
Međuosovinski razmak 1430 mm, kut glave okvira 65,0 stupnjeva, predtrag 108 mm, hod sprijeda/straga 130/117 mm, visina sjedala 825 mm, suha masa 193 kg, ukupna dopuštena masa 414 kg, spremnik goriva 14,0 litara
Garancija tri godine
Boje siva, plava, crna
Cijena 11.999 eura





Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Suzuki DL650 V-Strom Honda VT 750 C shadow Honda CB 1000 R Gilera GP800 Yamaha XT 660 Z Ténéré Gilera Runner 50 SP Yamaha FZ1 Fazer Suzuki Bandit 650 2007- Yamaha YZF-R1 2009 Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Honda CBR 600 F (2011.) Yamaha XT660X KTM 690 Duke KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Honda XL700V Transalp Yamaha X-max 250 (2011.) Yamaha V-max Yamaha YZF-R125 Honda CBF 600 N Suzuki GSX-R 1000 2009 Piaggio beverly tourer 300ie Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) BMW K 1600 GTL (2011.) Yamaha XJ6 (2010.) Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Aprilia RS 125 Vespa PX 125/150 (2011.) Yamaha FJR 1300 AS Suzuki GSF1250 S ABS bandit Kawasaki VN 900 Classic BMW R 1200 R/Classic (2011.) Honda Crossrunner (2011.) Yamaha FZ8/fazer 800 Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Aprilia Tuono V4 R (2011.) Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Ducati Diavel (2011.) Honda VT 750 Shadow Spirit Suzuki DL1000 V-Strom Honda VFR 1200 F Kawasaki ZX-10R (2011.) Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Gilera Nexus 300 i.e. Yamaha YZF-R6 2006-2007 Yamaha YZF-R6 2008- Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX-R 600 (2011.) BMW K 1600 GT (2011.) Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Aprilia Shiver 750 GT Suzuki SFV650 Gladius 2009 BMW S 1000 RR Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) BMW G 650 GS (2011.) Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- BMW K 1300 GT 2009 Megelli sport 125 R Aprilia NA 850 Mana 2007- Honda CBR 125 R (2011.) Honda VFR 800 2003- Aprilia RSV 4 R Ducati 1198 SP (2011.) KTM Duke 125 (2011.) Honda CB 600 F/ABS (2011.) Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) KTM RC-8 R (2011.) Yamaha FJR1300 Honda CB600F Hornet 2007- Ducati Monster 1100 evo (2011.) Aprilia shiver 750 Honda CBF 600 S Yamaha TDM850 1996- Yamaha FZ6 (S2) 2007- Kawasaki Z 750 R (2011.) Suzuki GSX-R 750 (2011.) BMW R1200GS 2007 Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Honda XL650V Transalp Honda CBR 250 R (2011.) Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Suzuki GSR 750 (2011.) Hyosung GT 250 R Honda CBF125 MV Agusta F3 675 (2011.) Triumph Daytona 675 R (2011.) Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Kawasaki W 800 (2011.) Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Aprilia Pegaso 650 I.E. Kawasaki KLR650 / R