Test | Yamaha MT-09 (2024): Izgleda kao naked, vozi se kao naked
Otprilike svake tri godine Yamaha ozbiljno dotjeruje svoj snažni naked srednje klase. Ponovno je došlo to vrijeme a radilo se upravo na najvećim kontroverznim točkama iz prošlosti
MT-09 je model koji je Yamahi vjerojatno spasio život. Ne, nije riječ o pretjerivanju već o činjenici. Godine 2013. tržište (ozbiljnih) motocikala je u Europi i svijetu bilo doslovce devastirano. MT-09 je tada donio prijeko potreban svježi zamah vlastitoj, u to vrijeme zastarjeloj ponudi naked motocikala i općenito uspavanom tržišnom segmentu. Ultra agilna upravljivost, žestok novorazvijeni trling, uobičajena japanska pouzdanost i kvaliteta... Da, MT-09 je ostavila traga i još uvijek je važan igrač na tržištu. Inače ne bismo govorili o sada već četvrtoj generaciji modela u tek deset godina.
Ipak, nije baš sve kod uspješne Yamahe izazvalo apsolutno oduševljenje. Jer, u protivnom prodajni rezultati ne bi stagnirali, a imali bismo prilike izvijestiti i o pokojoj pobjedi na usporednim testovima. No, najnoviji MT-09 želi promijeniti momentum.
Točka 1: dizajn. Određena neobičnost sastavni je dio DNK mrakom nabijenog modela u smislu marketinga, ali posljednja generacija sa svojom previsoko postavljenom maskom i preoblom linijom spremnika očito više nije pronalazila toliko obožavatelja. Nova maska s naglašenim izrazom agresive i bijesa sada se spustila na razinu spremnika, koji je ujedno spljošten, a stražnji je dio dorađen. To unosi više sklada i kompaktnosti u cijelu liniju. Hm, stvar ukusa. Tipičnih MT-rubova ima dovoljno, ali su opet nekako harmoničniji.
Točka 2: ergonomija. Vrlo visok upravljač, vrlo niski oslonci za noge. MT-09 je bio iznimno ugodan, ali je takva ergonomija doprinijela 'zdepastom' izgledu. Zajedno s malom masom i geometrijom koja unaprijeđuje upravljivost, MT-09 je impresivno ugodan u vožnji, ali se vozač ujedno osjećao i beskrajno pasivno, 'kilometrima' udaljen od prednjeg kotača. Preciznost i povratna informacija bili su 'kako-tako', a zahvaljujući premekano podešenoj prednjoj vilici u vožnji je nedostajalo smirenosti i suverenosti. Sada MT-09 ide u drugom smjeru. Upravljač je spušten, oslonci za noge podignuti i pomjereni unatrag. Rezultat - usklađen izgled, a po prvi put imate osjećaj da sjedite na normalnom naked motociklu. Ako vam to nije dovoljno, oslonce za noge možete postaviti i jednu poziciju više.
Točka 3: umreženost i opsluživanje. Zasloni pametnih telefona već su se godinama činili veći od prethodnog 3,5-inčnog kokpita na MT-09. I lakši su za korištenje. Okretnim prekidačem tipičnim za Yamahu, koji se nalazi s desne strane, nije se baš uvijek moglo precizno upravljati u rukavicama. Fontovi i simboli bili su nužno slabašni, a odabir načina vožnje bio je poluintuitivan. Od sada postoji samo kompaktni petinčni ekran, jasna grafika, suvremena kontrolna ploča i elokventno označeni načini vožnje: sport, street, rain plus dva 'freestyle' moda. I naravno, s mogućnošću povezivanja s pametnim telefonom, uključujući navigacijsku aplikaciju tvrtke Garmin, napokon smo stigli u sadašnjost.
A motor? Nema potrebe za bilo kakvom akcijom, jer trocilindrik obujma 890 ccm i dalje šarmira, tiska, vrišti i žudi na najvišoj razini. Ipak, lijepo je što su sada na novom spremniku goriva integrirane dvije rešetke za širenje izravnog zvuka iz ariboxa prema uhu vozača, a ne onima prolaznika. A to što je quickshifter opet dorađen, na prvu i ne zvuči loše.
“A rezultat svega ovoga?” - kako izvjesni Jeremy Clarkson voli pitati novinare?! Pa... apsolutno nevjerojatno! Puno sitnih kozmetičkih dorada čini MT-09 novim motociklom koji nije izgubio divlji šarm prethodnika. Izgleda kao naked, vozi se kao naked, i to kao vraški dobar. Mijenja pravac sam od sebe, vozač konačno osjeća što se događa na prednjem dijelu, rad prednje vilice je smiren i ugodan.
Ali čekaj, zašto se prednji dio sada čini toliko povezanijim s cjelinom? I prije svega, zašto je sada toliko manje poskakivanja straga? Pa, zapravo se dosta radilo na ovjesu, što smo saznali tek na ovoj prezentaciji. Sprijeda je MT-09 znatno čvršći, straga znatno mekši i stoga posvuda puno skladniji. To ga čini osjetno stabilnijim i u nagibima. Nije baš kao na tračnicama, ali je stabilniji od prethodnika. Naravno, izgubljena je trunka ionako pretjerane agilnosti, no za MT-09 se i dalje ne može reći da spada u rang motocikala koje opisujemo kao 'ukočene'. Težina je još uvijek mala, geometrija još uvijek oštra, a kvalitetne gume iz Bridgestonea (S23), koje su ažurirane u jednoj dimenziji, ne stoje na putu vašem tangu u zavojima.
Usput, ne ni po mokrom, jer čak i Lanzarote nije izuzet od toga da se nekoliko puta u danu izmjeni kiša i sunce. Iritantno nakon gotovo pet sati leta, ali barem se nova Brembo kočna pumpa s desne strane mogla iskazati u takvim uvjetima. Ekstra doza osjećajnosti na poluzi kočnice posebno se cijeni u mokrim uvjetima. Na suhom biste ipak htjeli malo više početnog ugriza prilikom usporavanja. Možda će SP verzija najavljena za svibanj ponuditi više od ovoga?
Motor u odnosu na prethodnika nije osnažen, ali se tijekom krstarenja osjeća ugodnije. A tu je i opcija prebacivanja u niži stupanj prijenosa zahvaljujući novom quickshifteru. Ne, monotonost nikada nije bila karakteristika MT-09, baš kao i jednostavno rukovanje sve složenijom elektronikom. No, to je bilo jučer, danas je ipak drugačije. Za pohvalu: tri fiksna moda mogu se tijekom vožnje promijeniti samo jednim klikom. Tu je i stvarno dobra navigacija te hrpa usluga na aplikaciji MyRide. Rekordi prodaje i pobjede na usporednim testovima? Moglo bi se ponoviti...
Što je novo?
Ergonomija
- Niži upravljač (34,4 mm) koji je pomjeren unazad (1,5 mm)
- Viši oslonci za noge (9,5 mm) koji su pomjereni unazad (30,6 mm)
- Sjedalo iz dva dijela
Ciklistika
- Tvrđe podešena prednja vilica
- Mekše podešen stražnji amortizer, promjena prihvata
- Radijalna kočna pompa od Bremba (sprijeda)
- Nova pozicija točaka prihvata motora
- Gume Bridgestone Battlax Hypersport S23, specifikacija 'M-Spec'
Motor
- Euro 5+ specifikacija
- Dorada airboxa, novi akustični kanali na spremniku
- Dorađen mjenjač
Elektronika i opsluživanje
- Petinčni TFT-ekran u boji
- Novi prekidači na ručicama
- Smartphone-connectivity, navigacija, aplikacija
- Dorađen quickshifter
- Back-slip regulator
- Podesiva ručica spojke
- Tempomat u seriji
Tehnički podaci
Yamaha MT-09
Motor
Tekućinom hlađeni trocilindarski redni, jedna kontrabalansna osovina, dvije bregaste osovine u glavi pokretane lancem, četiri ventila po cilindru, podizači, klasičan karter, ubrizgavanje 3 x Ø 41 mm, regulirani katalizator, alternator 415 W, akumulator 12 V/9 Ah, višelamelna spojka u uljnoj kupelji pokretana mehanički (anti-hopping), šest brzina, pogonski lanac O-ring, sekundarni prijenos 45:16
Promjer x hod 78,0 x 62,1 mm
Obujam 889 cm³
Kompresija 11,5:1
Snaga 119 KS (87,5 kW) pri 10.000 o/min
Okretni moment 93 Nm pri 7000 o/min
Statična buka 94 dB(A)
Okvir, ovjes, kočnice
Dvostruke aluminijske grede, prednja vilica upside-down Ø 41 mm, podesiva po svim parametrima, aluminijska stražnja vilica, monoamortizer s polužjem, podesiv po stlačivanju oprugge i povratu, sprijeda dvostruki diskovi Ø 298 mm i čeljust sa četiri klipa, straga disk Ø 245 mm i plivajuća čeljust s jednim klipom, kontrola trakcije, ABS za zavoje
Kotači alu-legura 3.50 x 17, 5.50 x 17
Gume 120/70 ZR 17, 180/55 ZR 17
Masa i dimenzije
Međuosovinski razmak 1430 mm, kut glave okvira 65,0 stupnjeva, predtrag 108 mm, hod sprijeda/straga 130/117 mm, visina sjedala 825 mm, suha masa 193 kg, ukupna dopuštena masa 414 kg, spremnik goriva 14,0 litara
Garancija tri godine
Boje siva, plava, crna
Cijena 11.999 eura
Zajednica | Komentari