Motorevija
PRETRAGA
2011-03-28 , Autor: Guido Stüsser, Kristijan Tićak, Danijel Puljek, Slike: Bilski, Jahn, Lengwenus, Sdun, Thomas
Bookmark and Share

Specijalitet je yamahe FJR 1300 prelazak dugih relacija s visokom prosječnom brzinom. No, pitanje je kako izgleda njena tehnika nakon brzo prijeđenih 100.000 kilometara

 Motogalerija Yamaha FJR 1300 - Test izdr¾ljivosti
Yamaha FJR 1300 nakon rastavljanja

Sad znamo što je značio široki osmijeh na licu šefa našeg voznog parka Gerryja dok nam je predavao ključeve FJR-a 1300. Sličan se osmijeh pojavio i na našem licu sad kad je kazaljka brojača okretaja blizu crvenog područja i grčevito tražimo šesti stupanj prijenosa kojeg nema, a na vidjelo izlazi sav potencijal snage Yamahinog tourera. Sve je što smo htjeli motocikl kojim opušteno možemo nizati kilometre od Stuttgarta do Kölna.

Na koncu se događa ovo: lagano pognuti iza visokog vjetrobrana ručicu gasa držimo otvorenu do kraja i lijevu stranu autoceste rezerviramo za sebe. Iako naša desna ruka kontrolira tempo, nismo svjesni nikakve krivice. FJR nas je jednostavno zaveo na lijevu traku. Izuzetna stabilnost, a prije svega velika snaga agregata i kratak završni prijenos od jurnjave po autocesti čine nevjerojatno zadovoljstvo. Tome pomažu 25-litreni limeni spremnik koji magnetskoj torbi za spremnik osigurava dobro držanje i omogućuje dosege veće od 500 km. Naravno da se podrazumijeva da nisu svi pod maksimalnim opterećenjem.

U vožnji pod punim opterećenjem lako se može dogoditi da potrošnja premaši deset litara. FJR se na testu u prosjeku zadovoljavao sa 6,9 litara benzina. To je prihvatljivo s obzirom na snagu agregata i težinu motocikla - 270 kg s punim spremnikom. Tko vozi malo smirenije, doživjet će yamahu 1300 čak i kao štedišu. U dnevniku vožnje možemo naći zapise u kojima se spominju i vrijednosti od pet litara. Pritom se za minimalno onečišćenje okoline štetnim plinovima brinu trostupanjski katalizator i sekundarni sistem za ubacivanje zraka u ispušni sustav.

 Motogalerija Yamaha FJR 1300 - Test izdr¾ljivosti

Podijeljena su mišljenja o vjetrobranu podesivom po visini. Niži vozači su s maksimalno podignutim vjetrobranom sretni zbog dobre zaštite od vjetra, ali zbog podtlaka iza vjetrobrana pri većim brzinama ramena se brzo zamaraju. Višim se, pak, vozačima preporučuje vjetrobran pri srednjim brzinama i uspravnom sjedenju na autocesti držati u najnižem položaju.

Iako je pritom zaštitna kaciga potpuno na udaru vjetra, to je ugodnije od turbulencija koje se javljaju kad je vjetrobran podignut. Na dužim su turama naporne fine vibracije u rukohvatima na 6500 o/min, koje uspavljuju ruke. Ovjes, na drugu stranu, nimalo ne uspavljuje. S kruće podešenim (kad je baza opruge stražnjeg amortizera potpuno zategnuta, povrat otvoren osam klikova, prednja vilica promjera 48 mm zategnuta do posljednja dva vidljiva prstena, a povrat i propadanje otvoreni deset klikova) motocikl kroz zavojite cestice Eifela, na ostatku našeg puta prema Kölnu, prolazi sa zavidnom lakoćom. Pritom se treba čuvati izbočina na krajevima oslonaca za noge, jer brzo dolaze do granice nagiba i stružu po asfaltu. Najupečatljivija je izravna i precizna upravljivost, iako je brojač kilometara blizu magične granice od 100.000 km, s kojima će yamaha završiti svoj stresni test.

 Motogalerija Yamaha FJR 1300 - Test izdr¾ljivosti

U tih 100.000 km toureru nisu jedini napor i ispit bile brze vožnje autocestom pod velikom opterećenjem. Ako izuzmemo dva neplanska posjeta servisnoj radionici, zbog padova na 43.000 i 82.000 km, prije završetka testa dogodila su se još dva box-stopa. Glasno zavijanje iz dijela pogona na 76.000 km pokazalo je neispravan ležaj osovine stražnjeg pogona, koji je zamijenjen u garantnom roku. Drugi se kvar odnosio na elektriku. Uobičajeno su se za svjetlost u mraku brinula dva multirefleksijska svjetla. To se promijenilo na 92.555 km, kad je nestala kompletna rasvjeta, a zajedno s njom poslušnost je odbila i pumpa za benzin, što je vozača FJR-a natjeralo da koristi javni prijevoz. Kvar je brzo otklonjen novim glavnim snopom kabela. I za taj kvar troškove je preuzela Yamaha. Uvijeni stražnji disk, koji je zamijenjen na garanciju na 39.464 km, prema tome je sitnica.

Normalna je i zamjena lamela spojke na 83.550 km. Zamjena lamela, međuploča i opruga spojke blagajnu je opteretila sa 304,30 eura troška. Manjim optičkim nedostatkom može se smatrati neravnomjerno jednostrano potrošene stražnje kočne pločice pri kraja testa. Zbog nepravilne montaže jedna je stalno strugala po disku. Više od optičkog nedostatka bili su semerinzi osovine kardana, koji na početku nisu brtvili. Poslije zamjene problem je otklonjen. Inače je FJR 1300 svoj maratonski program odradio apsolutno sigurno, iako se test dijelom odrađivao i u jako lošim uvjetima. Hladnoću, vlagu, čak i snijeg, svladavao je bez problema. No, vozaču na ljetnim temperaturama i u vožnji stani-kreni može biti neugodno. Okvir i spremnik za gorivo se na visokim vrućinama i kad nema vjetra zagrijavaju na toliku temperaturu da se u dnevniku vožnje spomenuo i aparat za kuhanje jaja. Za tu je nevolju kriv veliki zatvoreni četverocilindarski agregat, a pripomogla je i velika konstrukcija okvira koji tu toplinu vodi dalje.

 Motogalerija Yamaha FJR 1300 - Test izdr¾ljivosti

Trenutak istine bilo je rasklapanje, jer tad se nemilosrdno pokazuje kako FJR izgleda iznutra. Prvo je neugodno otkriće stiglo nakon rasklapanja mjenjača. Matica koja drži tanjurasti zupčanik osovine pogona nije zategnuta na navoju, a pripadajući osigurač polomljen je na dva dijela. Prihvatni zubi između osovine i zupčanika potrošeni su. Yamaha je pretpostavila da je matica popustila, pa su se tako oštetili osovina i lim za osiguranje matice.

Iako je mjerni stol poslije 100.000 km pokazao dvije konjske snage više, mjerenje kompresije upućivalo je na detaljniji pregled cilindara. Prvi je pokazao gubitak od četiri bara kompresije. Pri mjerenju cilindra pokazao se i uzrok. Tarna površina se ovalno potrošila desetinu milimetra, a granica tolerancije je pet stotinki. Budući da površine spomenutog cilindra i njemu pripadajućeg klipa nisu pokazali nikakve dodatne tragove, a potrošnja ulja nije se povećala, vjerojatno bi agregat s tim fenomenom bez problema vozio još podosta kilometara i vremena. U drugom je slučaju bilo potrebno drugo kućište agregata. Ležajevi klipnjača bili su u granicama tolerancije, ali su se posebno na trećem pokazale jake brazgotine i znakovi potrošenosti. Ne treba pretjerano uzbuđivati oštećenost zupčanika na kardanu. Izgleda kao da je bio u dodiru s nekim stranim tijelom.

1/5 stranica Molimo, okrenite za nastavak
1/5




Yamaha FJR1300

Yamaha FJR1300

�daje

Obujam: 1298 cm3

Snaga: 140 k (104 KW) 8000 rpm

Okretni moment: 134 Nm @ 7000rpm

Prednja kočnica: 320 mm , , 4 koďż˝nih klipova prihvat koďż˝ne ďż˝eljusti

Stražnja kočnica: 282 mm , , 2 koďż˝nih klipova prihvat koďż˝ne ďż˝eljusti

Prednja guma: 120/70-17

Stražnja guma: 180/55-17

Obujam spremnika: 25 l

Dužina: 251 kg

Maksimalna brzina: 242 km/h

Yamaha
Yamaha FJR 1300 AS

Yamaha FJR 1300 AS

�daje

Obujam: 1298 cm3

Snaga: 144 k (106 KW) 8000 rpm

Okretni moment: 134 Nm @ 7000rpm

Prednja kočnica: 320 mm mm , , 4 koďż˝nih klipova prihvat koďż˝ne ďż˝eljusti

Stražnja kočnica: 282 mm mm , , 2 koďż˝nih klipova prihvat koďż˝ne ďż˝eljusti

Prednja guma: 120/70 ZR 17

Stražnja guma: 180/55 ZR 17

Obujam spremnika: 25 l

Dužina: 242 kg

Maksimalna brzina: 246 km/h

Yamaha
Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Suzuki DL650 V-Strom Honda VT 750 C shadow Honda CB 1000 R Gilera GP800 Yamaha XT 660 Z Ténéré Gilera Runner 50 SP Yamaha FZ1 Fazer Suzuki Bandit 650 2007- Yamaha YZF-R1 2009 Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Honda CBR 600 F (2011.) Yamaha XT660X KTM 690 Duke KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Honda XL700V Transalp Yamaha X-max 250 (2011.) Yamaha V-max Yamaha YZF-R125 Honda CBF 600 N Suzuki GSX-R 1000 2009 Piaggio beverly tourer 300ie Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) BMW K 1600 GTL (2011.) Yamaha XJ6 (2010.) Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Aprilia RS 125 Vespa PX 125/150 (2011.) Yamaha FJR 1300 AS Suzuki GSF1250 S ABS bandit Kawasaki VN 900 Classic BMW R 1200 R/Classic (2011.) Honda Crossrunner (2011.) Yamaha FZ8/fazer 800 Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Aprilia Tuono V4 R (2011.) Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Ducati Diavel (2011.) Honda VT 750 Shadow Spirit Suzuki DL1000 V-Strom Honda VFR 1200 F Kawasaki ZX-10R (2011.) Gilera Nexus 300 i.e. Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Yamaha YZF-R6 2006-2007 Yamaha YZF-R6 2008- Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX-R 600 (2011.) BMW K 1600 GT (2011.) Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Aprilia Shiver 750 GT Suzuki SFV650 Gladius 2009 BMW S 1000 RR Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) BMW G 650 GS (2011.) Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- BMW K 1300 GT 2009 Megelli sport 125 R Aprilia NA 850 Mana 2007- Honda CBR 125 R (2011.) Honda VFR 800 2003- Aprilia RSV 4 R Ducati 1198 SP (2011.) KTM Duke 125 (2011.) Honda CB 600 F/ABS (2011.) Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) KTM RC-8 R (2011.) Yamaha FJR1300 Honda CB600F Hornet 2007- Ducati Monster 1100 evo (2011.) Aprilia shiver 750 Honda CBF 600 S Yamaha TDM850 1996- Yamaha FZ6 (S2) 2007- Kawasaki Z 750 R (2011.) Suzuki GSX-R 750 (2011.) BMW R1200GS 2007 Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Honda XL650V Transalp Honda CBR 250 R (2011.) Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Suzuki GSR 750 (2011.) Hyosung GT 250 R Honda CBF125 MV Agusta F3 675 (2011.) Triumph Daytona 675 R (2011.) Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Kawasaki W 800 (2011.) Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Aprilia Pegaso 650 I.E. Kawasaki KLR650 / R