Test | Yamaha FJR 1300 - Maratonac u sprintu
Specijalitet je yamahe FJR 1300 prelazak dugih relacija s visokom prosječnom brzinom. No, pitanje je kako izgleda njena tehnika nakon brzo prijeđenih 100.000 kilometara
|
Yamaha FJR 1300 nakon rastavljanja |
Sad znamo što je značio široki osmijeh na licu šefa našeg voznog parka Gerryja dok nam je predavao ključeve FJR-a 1300. Sličan se osmijeh pojavio i na našem licu sad kad je kazaljka brojača okretaja blizu crvenog područja i grčevito tražimo šesti stupanj prijenosa kojeg nema, a na vidjelo izlazi sav potencijal snage Yamahinog tourera. Sve je što smo htjeli motocikl kojim opušteno možemo nizati kilometre od Stuttgarta do Kölna.
Na koncu se događa ovo: lagano pognuti iza visokog vjetrobrana ručicu gasa držimo otvorenu do kraja i lijevu stranu autoceste rezerviramo za sebe. Iako naša desna ruka kontrolira tempo, nismo svjesni nikakve krivice. FJR nas je jednostavno zaveo na lijevu traku. Izuzetna stabilnost, a prije svega velika snaga agregata i kratak završni prijenos od jurnjave po autocesti čine nevjerojatno zadovoljstvo. Tome pomažu 25-litreni limeni spremnik koji magnetskoj torbi za spremnik osigurava dobro držanje i omogućuje dosege veće od 500 km. Naravno da se podrazumijeva da nisu svi pod maksimalnim opterećenjem.
U vožnji pod punim opterećenjem lako se može dogoditi da potrošnja premaši deset litara. FJR se na testu u prosjeku zadovoljavao sa 6,9 litara benzina. To je prihvatljivo s obzirom na snagu agregata i težinu motocikla - 270 kg s punim spremnikom. Tko vozi malo smirenije, doživjet će yamahu 1300 čak i kao štedišu. U dnevniku vožnje možemo naći zapise u kojima se spominju i vrijednosti od pet litara. Pritom se za minimalno onečišćenje okoline štetnim plinovima brinu trostupanjski katalizator i sekundarni sistem za ubacivanje zraka u ispušni sustav.
Podijeljena su mišljenja o vjetrobranu podesivom po visini. Niži vozači su s maksimalno podignutim vjetrobranom sretni zbog dobre zaštite od vjetra, ali zbog podtlaka iza vjetrobrana pri većim brzinama ramena se brzo zamaraju. Višim se, pak, vozačima preporučuje vjetrobran pri srednjim brzinama i uspravnom sjedenju na autocesti držati u najnižem položaju.
Iako je pritom zaštitna kaciga potpuno na udaru vjetra, to je ugodnije od turbulencija koje se javljaju kad je vjetrobran podignut. Na dužim su turama naporne fine vibracije u rukohvatima na 6500 o/min, koje uspavljuju ruke. Ovjes, na drugu stranu, nimalo ne uspavljuje. S kruće podešenim (kad je baza opruge stražnjeg amortizera potpuno zategnuta, povrat otvoren osam klikova, prednja vilica promjera 48 mm zategnuta do posljednja dva vidljiva prstena, a povrat i propadanje otvoreni deset klikova) motocikl kroz zavojite cestice Eifela, na ostatku našeg puta prema Kölnu, prolazi sa zavidnom lakoćom. Pritom se treba čuvati izbočina na krajevima oslonaca za noge, jer brzo dolaze do granice nagiba i stružu po asfaltu. Najupečatljivija je izravna i precizna upravljivost, iako je brojač kilometara blizu magične granice od 100.000 km, s kojima će yamaha završiti svoj stresni test.
U tih 100.000 km toureru nisu jedini napor i ispit bile brze vožnje autocestom pod velikom opterećenjem. Ako izuzmemo dva neplanska posjeta servisnoj radionici, zbog padova na 43.000 i 82.000 km, prije završetka testa dogodila su se još dva box-stopa. Glasno zavijanje iz dijela pogona na 76.000 km pokazalo je neispravan ležaj osovine stražnjeg pogona, koji je zamijenjen u garantnom roku. Drugi se kvar odnosio na elektriku. Uobičajeno su se za svjetlost u mraku brinula dva multirefleksijska svjetla. To se promijenilo na 92.555 km, kad je nestala kompletna rasvjeta, a zajedno s njom poslušnost je odbila i pumpa za benzin, što je vozača FJR-a natjeralo da koristi javni prijevoz. Kvar je brzo otklonjen novim glavnim snopom kabela. I za taj kvar troškove je preuzela Yamaha. Uvijeni stražnji disk, koji je zamijenjen na garanciju na 39.464 km, prema tome je sitnica.
Normalna je i zamjena lamela spojke na 83.550 km. Zamjena lamela, međuploča i opruga spojke blagajnu je opteretila sa 304,30 eura troška. Manjim optičkim nedostatkom može se smatrati neravnomjerno jednostrano potrošene stražnje kočne pločice pri kraja testa. Zbog nepravilne montaže jedna je stalno strugala po disku. Više od optičkog nedostatka bili su semerinzi osovine kardana, koji na početku nisu brtvili. Poslije zamjene problem je otklonjen. Inače je FJR 1300 svoj maratonski program odradio apsolutno sigurno, iako se test dijelom odrađivao i u jako lošim uvjetima. Hladnoću, vlagu, čak i snijeg, svladavao je bez problema. No, vozaču na ljetnim temperaturama i u vožnji stani-kreni može biti neugodno. Okvir i spremnik za gorivo se na visokim vrućinama i kad nema vjetra zagrijavaju na toliku temperaturu da se u dnevniku vožnje spomenuo i aparat za kuhanje jaja. Za tu je nevolju kriv veliki zatvoreni četverocilindarski agregat, a pripomogla je i velika konstrukcija okvira koji tu toplinu vodi dalje.
Trenutak istine bilo je rasklapanje, jer tad se nemilosrdno pokazuje kako FJR izgleda iznutra. Prvo je neugodno otkriće stiglo nakon rasklapanja mjenjača. Matica koja drži tanjurasti zupčanik osovine pogona nije zategnuta na navoju, a pripadajući osigurač polomljen je na dva dijela. Prihvatni zubi između osovine i zupčanika potrošeni su. Yamaha je pretpostavila da je matica popustila, pa su se tako oštetili osovina i lim za osiguranje matice.
Iako je mjerni stol poslije 100.000 km pokazao dvije konjske snage više, mjerenje kompresije upućivalo je na detaljniji pregled cilindara. Prvi je pokazao gubitak od četiri bara kompresije. Pri mjerenju cilindra pokazao se i uzrok. Tarna površina se ovalno potrošila desetinu milimetra, a granica tolerancije je pet stotinki. Budući da površine spomenutog cilindra i njemu pripadajućeg klipa nisu pokazali nikakve dodatne tragove, a potrošnja ulja nije se povećala, vjerojatno bi agregat s tim fenomenom bez problema vozio još podosta kilometara i vremena. U drugom je slučaju bilo potrebno drugo kućište agregata. Ležajevi klipnjača bili su u granicama tolerancije, ali su se posebno na trećem pokazale jake brazgotine i znakovi potrošenosti. Ne treba pretjerano uzbuđivati oštećenost zupčanika na kardanu. Izgleda kao da je bio u dodiru s nekim stranim tijelom.
Zajednica | Komentari