Motorevija
PRETRAGA
2020-01-02 , Autor: Ante Radić, Slike: Kristijan Tićak
Bookmark and Share

Bez mnogo pompe stiglo je decentno osvježeno izdanje Vespe GTS 300, a najviše se novosti krije unutar motora koji s prethodnikom dijeli tek promjer i hod klipa



Vlasnici dosadašnjih modela GTS 300 teško će na prvu primijetiti sve vizualne razlike na vanjštini novog modela, koji se prepoznaje po oznaci HPE. Možda najprije po prednjem LED-svjetlu zavodljivo blještava odraza, kao i novom detalju na prednjoj maski, još elegantnije izvedenoj 'kravati' koja završava s trostrukim V-izrezom. Međutim, utrenirano oko primijetit će drukčije izveden poklopac variomata koji skriva dorađeni sustav završnog prijenosa, dok diskretna oznaka HPE (High Performance Engine) ukazuje na sveobuhvatne promjene na pogonskoj jedinici koja je ionako skrivena pod plitkim prtljažnim prostorom.



Da, obujam motora ostao je nepromijenjen, ali glava jednocilindraša obujma 278 ccm posve je nova, s ventilima većeg promjera, drukčijom bregastom osovinom i novom svjećicom, a izvjesna unaprjeđenja izvedena su i na stijenkama cilindra radi smanjenja trenja. Rezultat, barem onaj na papiru, nije osobito impresivan jer je snaga porasla sa 21,5 KS na 23,8 KS.

Međutim, kada promjene izrazimo u relativnom iznosu, onda to izgleda ovako - snaga je porasla 12 posto, dok je porast okretnog momenta još dojmljivijih 18 posto. Slažemo se, daleko je to od 33,3 KS koliko razvija motor od 350 ccm koji se ugrađuje u Beverly. Pojedinci su ga toliko gorljivo priželjkivali i u Vespi, međutim dva su razloga zašto do toga nije i neće doći. Prije svega, stvar je u samoj dužini spomenuta motora koji se fizički ne može uklopiti u Vespinu šasiju. Kao drugo, to je (pre)velika porcija snage koja generira i višu najvišu brzinu s kojom se kotači(ći) promjera 12 cola više ne mogu nositi. Međutim, jedan podatak posebno veseli, jer ukazuje i na pouzdanost motora oznake 300 HPE - servisni intervali produženi su sa 6000 km na 10.000 km!



Već nakon prvih nekoliko stotina metara zaključujemo da 300 HPE donosi onu toliko željenu dozu žustrine da za motorom od 350 ccm nitko neće pustiti suzu. Jednostavno, startovi iz mjesta su toliko žestoki da sustav protiv proklizavanja ASR ima pune ruke posla na izlizanom gradskom asfaltu. Iako može zazvučati kao preuveličavanje, Vespa GTS 300 zaista je skuter kod kojeg je kontrola proklizavanja nužno potrebna. U redu, prema želji je možete isključiti, ali njezine su intervencije suptilne i zapravo je možete doživljavati kao 'launch control' pri svakom 'ispucavanju' sa semafora.



U kritičnom trenutku, tik prije nego što bi se stražnji kotač zavrtio u prazno, Vespa će lagano 'štucnuti' kako bi se ostvarila optimalna trakcija te nastaviti svom silinom do 110 km/h, a uz nešto strpljenja digitalni brojčanik ispisat će 129 km/h te potom 'liznuti' u blokadu. To je stvarna brzina kretanja od 125 km/h i tko poželi više, bilo bi bolje da razmisli o kupnji velikog motocikla kako bi zadovoljio svoju želju za adrenalinom. Pohvalno je što stabilnost nije kompromitirana unatoč kotačima od svega 12 cola, a posve je iščeznula i nuspojava trešnje upravljača, što je zasluga nove inačice prednje gume, hvaljenog Michelina CityGrip GT.



Zavoji? Kao što i testni primjerak sugerira karakterističnom sivom bojom, GTS 300 krut je poput bloka armiranog betona. Uostalom, takva je i svaka druga Vespa jer njezina je šasija izrađena od jednog komada prešanog čelika, što uz dovoljno kapacitetan ovjes kratkog hoda čini osnovne preduvjete za uzornu voznu dinamiku. I kočnice su posve na razini zadatka, iako je za silovito zaustavljanje potrebno aktivirati oba diska. Čak je i doziranje precizno, a u škakljivim situacijama možete se potpuno pouzdati u ABS.



Mane? Ako Vespu prije svega gledate kroz naočale praktičnosti, tada stilska rješenja donose ograničenja u vidu relativno skučenog i plitkog prostora pod sjedalom u koji se ne može smjestiti čak ni jet-kaciga s većim vizirom. Ako je to uvjet bez kojeg se ne može, kofer će lako riješiti problem. Isto tako, ako se češće namjeravate voziti udvoje, tada suvozač(ica) mora računati na vrlo ograničen, poprilično kratak prostor za sjedenje, a uputno je da se čvrsto primi oko vašeg struka kako joj se noge ne bi vinule - visoko u zrak.


TEHNIČKI PODACI
Vespa GTS 300 HPE Supertech

Motor
Tekućinom hlađeni, jednocilindarski četverotaktni, jedna bregasta osovina u glavi, četiri ventila, klasičan karter, elektronsko ubrizgavanje goriva, prijenos CVT
Promjer x hod 75 x 63 mm
Obujam 278 ccm
Snaga 23,8 KS (17,5 kW) pri 8250 o/min
Okretni moment 26 Nm pri 5250 o/min

Okvir i ovjes
Jednodijelni okvir od prešanog čelika, sprijeda jednostruka vilica s klackalicom i amortizerom, straga dva amortizera s mogućnošću podešenja predopterećenja opruge u četiri stupnja

Kočnice
Sprijeda disk promjera 220 mm, straga disk promjera 220 mm
Gume Sprijeda 120/70 - 12, straga 130/70 - 12, Michelin City Grip GT

Masa i dimenzije
Međuosovinski razmak 1380 mm, dužina 1950 mm, širina 755 mm, visina sjedala 790 mm, spremnik goriva osam litara
Garancija dvije godine
Servisni interval 10.000 km
Cijena 48.990 kn





Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Suzuki DL650 V-Strom Honda VT 750 C shadow Honda CB 1000 R Gilera GP800 Gilera Runner 50 SP Yamaha XT 660 Z Ténéré Yamaha FZ1 Fazer Suzuki Bandit 650 2007- Yamaha YZF-R1 2009 Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Honda CBR 600 F (2011.) Yamaha XT660X KTM 690 Duke KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Honda XL700V Transalp Yamaha X-max 250 (2011.) Yamaha V-max Yamaha YZF-R125 Honda CBF 600 N Suzuki GSX-R 1000 2009 Piaggio beverly tourer 300ie Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) BMW K 1600 GTL (2011.) Yamaha XJ6 (2010.) Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Aprilia RS 125 Vespa PX 125/150 (2011.) Yamaha FJR 1300 AS Suzuki GSF1250 S ABS bandit Kawasaki VN 900 Classic BMW R 1200 R/Classic (2011.) Honda Crossrunner (2011.) Yamaha FZ8/fazer 800 Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Aprilia Tuono V4 R (2011.) Ducati Diavel (2011.) Honda VT 750 Shadow Spirit Suzuki DL1000 V-Strom Honda VFR 1200 F Kawasaki ZX-10R (2011.) Gilera Nexus 300 i.e. Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Yamaha YZF-R6 2006-2007 Yamaha YZF-R6 2008- Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX-R 600 (2011.) BMW K 1600 GT (2011.) Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Aprilia Shiver 750 GT Suzuki SFV650 Gladius 2009 BMW S 1000 RR Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) BMW G 650 GS (2011.) Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- BMW K 1300 GT 2009 Megelli sport 125 R Aprilia NA 850 Mana 2007- Honda CBR 125 R (2011.) Honda VFR 800 2003- Aprilia RSV 4 R Ducati 1198 SP (2011.) KTM Duke 125 (2011.) Honda CB 600 F/ABS (2011.) Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) KTM RC-8 R (2011.) Yamaha FJR1300 Honda CB600F Hornet 2007- Ducati Monster 1100 evo (2011.) Aprilia shiver 750 Honda CBF 600 S Yamaha TDM850 1996- Yamaha FZ6 (S2) 2007- BMW R1200GS 2007 Kawasaki Z 750 R (2011.) Suzuki GSX-R 750 (2011.) Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Honda XL650V Transalp Honda CBR 250 R (2011.) Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Suzuki GSR 750 (2011.) Hyosung GT 250 R Honda CBF125 MV Agusta F3 675 (2011.) Triumph Daytona 675 R (2011.) Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Kawasaki W 800 (2011.) Aprilia Pegaso 650 I.E. Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Kawasaki KLR650 / R