Motorevija
PRETRAGA
2021-03-05 , Autor: Ante Radić, Slike: MPS
Bookmark and Share

Testirali smo devet popularnih sprejeva za podmazivanje te pronašli - najbolji



Nije sve u dobrom izgledu. Već godinama među moto-populacijom traju rasprave koji je sprej najbolji. Oni pragmatični, tehnološki orijentirani vozači zaklinju se u klasične masne sprejeve, iako su svjesni da eventualni višak itekako nagrđuje izgled stražnjeg naplatka i stražnje vilice, dok u kombinaciji s prašinom s ceste lanac i lančanici ubrzo postaju kontaminirani slojem tvrdokorne prljavštine.



No ljubitelji masnih sprejeva su barem sigurni da je lanac podmazan, kao i zaštićen od korozije. Također, zadovoljni su dugim intervalom podmazivanja koji tijekom razdoblja bez kiše može potrajati i 1000 km. Sve su to jasni argumenti, a praktičnu stranu nadopunjuju masni sprejevi koji su često bijeli pa ih je lakše nanositi, odnosno uočiti jesu li neke karike lanca nepodmazane, odnosno nezaštićene. Podsjetimo, na sličnom usporednom testu otprije deset godina 'masna frakcija' uvjerljivo je odnijela pobjedu, dok ondašnji suhi sprejevi (dry-lube) jednostavno nisu imali šanse.



Bez obzira na to, ljubitelji estetike i dalje su se zaklinjali u suhe sprejeve za koje je u međuvremenu postao zajednički naziv 'dry-lube'. Argumenti na strani ljubitelja estetike također su utemeljeni - suhi sprejevi ne zahtijevaju opsežno periodičko čišćenje lanca, nema kapanja ni curenja, a ako je pogonski lanac u boji što je vrlo 'trendy', tim bolje! Nema veze ni što je interval podmazivanja upola kraći (oko 500 km), estetika je ovdje svakako ispred funkcionalnosti.



U međuvremenu, 'suha frakcija' dobivala je sve više poklonika, a proizvođači sprejeva prilagodili su se novonastaloj situaciji - danas je na tržištu sve veći udio sprejeva u tehnologiji dry-lube. Ne samo od renomiranih, već i manje poznatih proizvođača, pa i različitih robnih marki. Primjerice, i Louis i Dr. Wack imaju u ponudi i masni i suhi sprej.

Jasno je da aktualni proizvodi s onima otprije jedne dekade imaju malo zajedničkog, mnogo se promijenilo. S jedne strane, kemijski su inženjeri uložili pregršt umne snage kako bi pronašli nove recepte te unaprijedili postojeće proizvode čija je uloga jednim dijelom konfliktna (podmazuje, a nije masno). Jednostavno, tržište ih je na to natjeralo, pa su dry-lube sprejevi svojim performansama praktički dostigli klasične masne sprejeve.

 

Napredak dry-lube sprejeva je golem, što je donedavno bilo praktički nezamislivo. Ipak, nije sve tako idealno jer pojedini su proizvođači odbacili ugljikovodike kao bazu te se okrenuli novim kemijskim spojevima koji nisu kompatibilni s ABS-plastikom. U teoriji (ali i našim laboratorijskim testovima), uvjerili smo se da pojedini sprejevi oštećuju plastične dijelove, posebno nelakirane na kojima uzrokuju mikropukotine.

Naposljetku, kupci će lako odabrati najbolje za sebe, a pokazalo se da je to i dalje klasični masni bijeli sprej. No ako ste pripadnik 'suhe frakcije' pa preferirate dry-lube sprejeve, aktualna generacija proizvoda potpuno će zadovoljiti sve vaše prohtjeve.


















KAKO SMO TESTIRALI?

Specifična ispitivanja praktičnog dijela testa proveli smo u specijaliziranim laboratorijima, uz pomoć vrsnih profesionalaca



Testne uzorke prikupili smo po uobičajenoj proceduri - svi sprejevi kupljeni su u slobodnoj prodaji, što u maloprodajnim dućanima, što putem webshopa - stoga možete očekivati manja odstupanja od navedenih cijena. Naša prva stanica bio je razvojni laboratorij Alfred Kärcher SE & Co. Ovdje smo ispitivali kompatibilnost s materijalima (nelakirana ABS-plastika), te intenzitet nakupljanja prljavštine (laboratorijski test s kvarcnim pijeskom). Nakon toga zaputili smo se u laboratorij Dr. O. K. Wack Chemie GmbH u Ingolstadtu. Tu smo detaljno testirali pet osobina (otpornost na centrifugalne sile, nakupljanje prljavštine II, otpornost na koroziju, penetraciju spreja među karike i jednostavnost primjene). Naša posljednja, ali i najvažnija postaja bilo je Sveučilište u Mannheimu, gdje smo proveli detaljne testove iz područja tribologije (znanost koja proučava zbivanja na površinama dvaju tijela u dodiru ili gibanju - ponajprije trenje, trošenje i učinke podmazivanja). Tu smo sve sprejeve podvrgnuli testu na njihovom vlastito razvijenom cross-cylinder uređaju (XCT) koji detaljno ispituje trenje i tempo trošenja materijala.



Masnoća je 'odletjela' s lanca? Naš test dokazao je da može i tako. Naime, napredak koji su tijekom godina usavršavanja ostvarili dry-lube sprejevi je golem. Suhi sprejevi za lanac gotovo su dostigli svoju 'masnu braću', a posebno su se dobrima pokazali prema performansama podmazivanja. Dakle, svi vozači koji ne provode mnogo vremena na kiši te ne zahtijevaju iznadprosječnu zaštitu od korozije, mogu bez imalo straha odabrati jedan od testiranih dry-lube sprejeva. Ipak, jasni pobjednik testa je bijeli sprej S100 u novoj verziji 2.0. Riječ je o klasičnom masnom spreju koji u ovom trenu ni jedan drugi proizvođač nije uspio nadmašiti. Za kraj možemo zaključiti još nešto - ako ih nanosite pravilno i u propisanom intervalu, svi sprejevi s našega testa ispunit će svoju ulogu.





Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Suzuki DL650 V-Strom Honda VT 750 C shadow Honda CB 1000 R Gilera GP800 Gilera Runner 50 SP Yamaha XT 660 Z Ténéré Yamaha FZ1 Fazer Suzuki Bandit 650 2007- Yamaha YZF-R1 2009 Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Honda CBR 600 F (2011.) Yamaha XT660X KTM 690 Duke KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Honda XL700V Transalp Yamaha X-max 250 (2011.) Yamaha V-max Yamaha YZF-R125 Honda CBF 600 N Suzuki GSX-R 1000 2009 Piaggio beverly tourer 300ie Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) BMW K 1600 GTL (2011.) Yamaha XJ6 (2010.) Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Aprilia RS 125 Vespa PX 125/150 (2011.) Yamaha FJR 1300 AS Suzuki GSF1250 S ABS bandit Kawasaki VN 900 Classic BMW R 1200 R/Classic (2011.) Honda Crossrunner (2011.) Yamaha FZ8/fazer 800 Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Aprilia Tuono V4 R (2011.) Ducati Diavel (2011.) Honda VT 750 Shadow Spirit Suzuki DL1000 V-Strom Honda VFR 1200 F Kawasaki ZX-10R (2011.) Gilera Nexus 300 i.e. Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Yamaha YZF-R6 2006-2007 Yamaha YZF-R6 2008- Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX-R 600 (2011.) BMW K 1600 GT (2011.) Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Aprilia Shiver 750 GT Suzuki SFV650 Gladius 2009 BMW S 1000 RR Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) BMW G 650 GS (2011.) Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- BMW K 1300 GT 2009 Megelli sport 125 R Aprilia NA 850 Mana 2007- Honda CBR 125 R (2011.) Honda VFR 800 2003- Aprilia RSV 4 R Ducati 1198 SP (2011.) KTM Duke 125 (2011.) Honda CB 600 F/ABS (2011.) Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) KTM RC-8 R (2011.) Yamaha FJR1300 Honda CB600F Hornet 2007- Ducati Monster 1100 evo (2011.) Aprilia shiver 750 Honda CBF 600 S Yamaha TDM850 1996- Yamaha FZ6 (S2) 2007- BMW R1200GS 2007 Kawasaki Z 750 R (2011.) Suzuki GSX-R 750 (2011.) Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Honda XL650V Transalp Honda CBR 250 R (2011.) Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Suzuki GSR 750 (2011.) Hyosung GT 250 R Honda CBF125 MV Agusta F3 675 (2011.) Triumph Daytona 675 R (2011.) Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Kawasaki W 800 (2011.) Aprilia Pegaso 650 I.E. Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Kawasaki KLR650 / R