Test | Usporedni test multikaciga
Integralka tijekom putovanja ili zimi, a jetica po dolasku na odredište
ili ljeti – jesu li multikacige kraljice praktičnosti i koja je najbolja
kupnja?
Kategoriju kaciga koje su predmet ovog testiranja i nije tako jednostavno definirati. Modularne? Hmm...taj pojam nekako bolje pristaje flip-up modelima. Hibridne? Možda, ali opet nespretno zvuči i povlači neke druge konotacije. Pojam koji ih ponajbolje opisuje bio bi „multikacige“, jer radi se o modelima koji su svestrani, i to ponajprije zahvaljujući metamorfozi kojom se iz integralne u svega nekoliko sekundi pretvaraju u jet, trial ili pak cross-kacigu. Zovite ih kako želite, ali znajte da imaju i prednosti i mana, iako u jednom pakiranju nude rješenje za gotovo svaku prigodu.
Na ovom je području Nolan jedan od glavnih igrača. Njihov novitet, model N44, predstavljen je ranije ove godine i predstavlja nasljednika popularnih modela N71, odnosno N43E Air. Sestrinski brend X-lite također je prisutan u ovoj klasi, a kroz rigoroznu testnu proceduru prošli su i Caberg, Givi te Scorpion. No, gdje su ostali? U današnje vrijeme, na tržištu se može pronaći 15-ak različitih modela multikaciga. Osim onih koje dolaze iz tvornica renomiranih svjetskih proizvođača, pojedine se mogu pronaći na policama trgovačkih lanaca motoopreme u inozemstvu (Polo, Louis i sl.), brendiranih kućnim imenima.
Osnovni kriterij koji je postavila naša matična redakcija u Stuttgartu bila je da testiranju mogu pristupiti isključivo kacige s dvostrukom homologacijom, odnosno one koje zadovoljavaju zakonske norme i za integralnu i za jet-varijantu. To se vrlo lako otkriva prema oznaci „P/J“ (integral/jet), koja se nalazi na vezici kacige ili u njenoj unutrašnjosti. I sada kreću otkazivanja proizvođača, uz različita objašnjenja...
Kada smo poslali upit u Airoh, objasnili su kako krajem sezone gase proizvodnju modela J-105 i J-106, pa se ne žele natjecati s modelom koji je već zastario. K tome, naglašavaju kako novi model dolazi ubrzo. „Kada?“ - upitali smo. „Uskoro“ - dobili smo neprecizan odgovor.
Najveći proizvođač kaciga na svijetu, korejski HJC, iz objektivnih razloga nije želio ustupiti svoj model “P/J” na tako zahtjevan test, uz objašnjenje kako zbog benefita multifunkcionalnosti, ukupna konstrukcija multikacige ne može biti jednako čvrsta i sigurna poput one na integralnoj. Naglašavaju kako su postojeće ECE-norme zakonski definirane prije nego što su se pojavile kacige ovog tipa, pa se u jednu ruku može protumačiti njihovo gledanje na tu klasu.
Polo se, prije slučajno nego namjerno, oglušio na naš kriterij o dvostrukoj homologaciji te na testiranje poslao model nexo multi-jet, premda je dotična po homologaciji isključivo jet-kaciga. Stoga je ovom prigodom izbacujemo iz razmatranja, kao i sve ostale koje nisu ovdje prisutne...
Nadalje, zaštita brade vrlo je bitno poglavlje, jer taj dio glave često stradava pri padu ili kontaktu s drugim vozilom. Ne zaboravimo, nesreće se događaju i pri nižim brzinama, a taj je dio najizloženiji, pa samim time i najranjiviji. Problem vožnje s otvorenom bradom nalazimo i kod flip-up modela, kada taj tip kacige pruža tek djelomičnu zaštitu glave. U krajnjoj liniji, ispada da kacige otvorenog tipa (jet) uopće nisu preporučljive, ali je činjenica da ih gotovo svi proizvođači imaju u ponudi. Čak i Shoei, jedan od najvećih proizvođača iz Japana, već tradicionalno otvoren prema inovacijama, ne razmišlja o uvođenju multikacige u svoju ponudu, uz obrazloženje kako zbog funkcionalnosti ukupna sigurnost kacige dolazi u pitanje.
To je velikim dijelom istina s kojom će se mnogi složiti, jer na tržištu postoji velik broj multikaciga koje su u suštini jetice s dodatnim dijelom koji štiti bradu i može se odvojiti. Na pojedinim modelima taj sklop djeluje jeftino i ne ulijeva osobito povjerenje, ali iznimke postoje. Givi i Nolan ozbiljno pristupaju razvoju multikaciga već godinama, razvijajući ih u vlastitim laboratorijima uz rigorozna ispitivanja, a priključak odnedavno hvata i Caberg.
Naposljetku se postavlja pitanje – kome su zapravo ove kacige namijenjene, i koja je to ciljana skupina kupaca? Generalno gledajući, vozači motocikala iz južne Europe mogu najviše profitirati kupnjom multikacige. Tijekom ljetnih mjeseci u gradskim gužvama mogu uživati u prozračnosti koju nudi otvorena varijanta, a element koji štiti bradu može biti spremljen pod sjedalo ili u pretincu, uvijek spreman za nadogradnju u zatvoreni tip kacige, u slučaju vožnje otvorenom cestom ili autocestom, odnosno po kiši ili za hladnijeg vremena. Dakle, multikacige imaju svojih neospornih prednosti, a šteta je što naša usporedba nije okupila više testnih kandidata. Ali znate onu – koga nema, bez njega se može.
Zajednica | Komentari