…je rođen u Chicagu i prvi je tamnoputi američki predsjednik. U Zagrebu je pak u režiji Janba 'rođena' prva prerada harley-davidsona night rod speciala pod imenom US-1. Tema prerade posvećena je SAD-u i njegovom predsjedniku
„Ovo je kraj svijeta kakav poznajemo!“, „Svetogrđe!“, „Izdaja!“. Ne, ti komentari nisu reakcija na izbornu pobjedu prvog afroameričkog predsjednika SAD-a Baracka Obame, nego na predstavljanje prvoga harleyja s vodenim hlađenjem - V-roda!
Prisjetimo se ukratko kronologije. Naime, kada je Willie G. Davidson 2001. izvukao dugo skrivanog „asa u rukavu“ i predstavio ga javnosti, najzagriženiji ljubitelji te marke odmah su ga prozvali - anti-harleyjem! Tradicionalisti bi još nekako i preživjeli hlađenje tekućinom, četiri ventila po cilindru umjesto dosadašnja dva, klasični karter umjesto suhoga. Preživjeli bi čak i mijenjanje kuta između cilindara sa 45 na neobičnih 60 stupnjeva. No, kad su svi već pomislili da ne postoji ništa gore, otkriveno je da iza razvoja tzv. revolution-motora stoji Porsche/Weissach. Ne, to je ipak bilo kap koja je prelila čašu i nije se mogla preživjeti. Riječ katastrofa jednostavno je preblaga da bi opisala sve komentare koji su nakon toga uslijedili.
Ne, Amerika jednostavno nije mogla podnijeti toliko radikalnih promjena odjednom, pa je V-rod na domaćem tlu odstupanje od tradicije platio neispunjenjem planiranih prodajnih kvota.
No, ono što je Amerika odbacila Europa je prihvatila, i to objeručke. Kod nas se uvijek tražio primjerak više tog modela, a kasnije i svih derivata proizišlih iz njega. U njih ubrajamo street rod, night rod, night rod special ta najsvježiji muscle.
Night rod special je možda i najatraktivniji iz serije V-roda, a nastao je na osnovi eksperimenta koji je glasio otprilike ovako - kako bi izgledalo da jaki motor iz street roda ubacimo u okvir od V-roda? Nije preteško pogoditi da se tako zapravo rodio pravi power cruiser sa 125 KS koji se kretao na širokoj stražnjoj gumi dimenzija 240/40-18.
„Crn kao noć“, night rod special je privukao i pažnju jednoga Hrvata povratnika iz Amerike, koji je u ovoj priči želio ostati anoniman. Vrijeme je prolazilo, a naš je povratnik želio na prigodan način zatvoriti sjećanja na jedno lijepo životno razdoblje, pa je odlučio svoj harley personalizirati vrlo osebujno i unikatno.
Stoga je došao u Janno, moto salon u Savskoj ulici u Zagrebu i rekao: „Želim da tema prerade budu Amerika i američki predsjednik“. Naravno, to je bilo dovoljno da se krene u avanturu personalizacije, a prvi korak bila je izrada velikog žiga smještenog na pokrovu lažnoga spremnika goriva. Žig je, dakako, morao biti izrađen kao trodimenzionalno tijelo, kao i natpis US-1 na bočnim plastikama. Kalup je napravljen od stakloplastike, a jedinstveni pečat kasnije se dotjerivao i rezao laserom. Na kraju se taj dio priče pokazao najzahtjevnijim i najkompliciranijim, a Janbo moto je u tom dijelu potražio i pomoć svoga suradnika iz Pule. Probleme je pravilo bojenje motocikla, jer je boja ulazila u pore žiga, pa se cijeli postupak morao nekoliko puta ponavljati.
Kao i pečat, i maska je originalni uradak napravljen specijalno za taj motocikl. Naručitelj je imao viziju da treba izgledati kao križanac između lica vanzemaljca i maske za hokej, a u tome se potpuno uspjelo. U „oči“ su smještene crvene LED-diode koje primjećujete noću te klasična svjetla. Cijeli je sklop potpuno „street legal“, što dokazuje i certifikat izdan radi obavljanja tehničkog pregleda.
Kakve je još preinake „preživio“ naš amerikanac? Stražnji je kraj skraćen i spušten, sjedalo je prekrojeno i skraćeno tako da prima samo vozača, a na stražnji su dio ugrađeni logo US-1 te LED-žmigavci i stražnje svjetlo. Amortizeri su niži, vrijednosti ublažavanja ostale su iste, ugrađen je upravljač tipa mistic, a instrumenti su prebačeni na pokrov lažnog spremnika goriva.
No, kakva bi to bila prerada kada na kraju krajeva i motor ne bi bio malo „navrnut“? Tako je kao šećer na kraju dodan power-commander koji je povećao snagu otprilike desetak posto. Krajnji rezultat? US-1 je izuzetno atraktivan i unikatan, ali nije samo magnet za poglede, nego i motocikl za vožnju. Ne, nije nimalo naporan, položaj je podređen svakodnevici, a upravljač odlično leži u rukama. Čak i pri nižim brzinama s motociklom teškim 300 kg manevrira se lako i brzo, vozili se u gradu ili po otvorenoj cesti.
Zadivljuju snaga i silina moći kojom raspolaže taj agregat, a s porastom broja okretaja ona ne jenjava, nego naprotiv - raste. Otprilike to izgleda ovako - sve počinje prilično bezazleno i tako traje sve do 4000 o/min, a onda odjednom nestaje opuštenost. Zvuk iz preuređenih ispušnih cijevi mutira, postaje agresivniji, a okolina se odjednom mijenja. Na 8000 o/min US-1 dostiže vrhunac, što se na vozača odražava klizanjem po sjedalu. Potpuno neuobičajeno za jedan harley, no nije li neuobičajeno i da je predsjednik Amerike crnac? Jest, stoga nemojte se čuditi jer novo vrijeme nosi nove heroje!
Naravno, predrasude koje otprije gajimo prema customima govore nam da usporimo s doziranjem gasa jer kočnice nikada nisu bile orden kojim su se ti motocikli kitili! No, V-rod i svi njegovi nasljednici opremljeni su izvrsnim Brembovim kočnicama, pa je i u tom segmentu ovaj motocikl vrlo siguran. Ne, bez europske ruke motocikli su nezamislivi, s kojega god kontinenta dolazili. No, umjesto da se ovaj motocikl slavi kao prvi harley novoga doba ili uradak za 21. stoljeće, Ameri su mu dali košaricu.
Na kraju ostaje još jedno pitanje na koje moramo odgovoriti - koliko je taj originalni uradak opustošio džep svoga vlasnika? Svi dijelovi koje smo nabrojili, uključujući i rad Janbo mota, stajali su oko 10.000 eura. Vlasnik ga prodaje za 25.000 eura jer kaže - kada u životu zatvorite jedna vrata, morate otvoriti druga! Pogađate, na redu je novi uradak. Tko zna, možda tema sada bude - hrvatski predsjednik!
Tehnički podaci
Harley-davidson night rod special - US-1 by Janbo
Motor Tekućinom hlađeni V2, dvije bregaste osovine u glavi, 4 ventila, ubrizgavanje goriva, pet brzina, završni prijenos preko zupčastog remena
Obujam 1274 ccm
Promjer x hod 105 x 72 mm
Kompresija 11,5:1
Snaga 125 KS pri 8200 o/min
Okretni moment 114 Nm pri 6250 o/min
Okvir i kočnice Čelični cjevasti, sprijeda dvostruki diskovi i četveroklipna kočna čeljust, straga jedan disk i dvoklipna čeljust
Gume sprijeda 120/70 ZR 17, straga 240/40 R 18
Masa i dimenzije Međuosovinski razmak 1715 mm, kut glave okvira 56 stupnjeva, predtrag 114 mm, spremnik goriva 18,9 litara, masa sa svim tekućinama 307 kg