Test | Prvi kilometri: BMW S 1000 XR (2020)
Bavarski crossover s lakoćom iz rukava trese 165 KS
Ako ćemo klasu putnih adventurea u ovom trenutku etiketirati kao 'ludilo', onda je BMW S 1000 XR među njima totalni 'šizofrenik'! Jer, dok se neki ponosno hvale sa snagom od 150 KS, BMW-ov screamer s lakoćom iz rukava trese čak 165 KS. Riječ je o vrlo popularnom modelu iz BMW-ove game, koji je unatoč osjetno višoj cijeni nadmašio naked-izvedenicu S 1000 R.
Zanimljivo je da pogonski agregat, unatoč očekivanjima, nije dobio varijabilni razvod (ShiftCam) te da je ostao pri istoj snazi kao i prethodnik (165 KS). U BMW-u kažu da XR primarno nije orijentiran na režime iznad 10.000, pa mu stoga sustav 'ShiftCam' ne bi bio od presudne važnosti. Dakako, za njega su puno važniji niski i srednji režimi radnog područja, a u njima S 1000 XR vlada suvereno. Isto tako, s vršnom snagom od 165 KS nitko ne treba biti u strahu da će biti podmotoriziran.
Doista, redni četverocilindraš grabi prema naprijed kao da sutra ne postoji, pogotovo iznad 7000 o/min kada doslovce eksplodira. Quickshifter u tim režimima funkcionira besprijekorno – munjevito i precizno - dok ga ispod 3000 o/min nema smisla koristiti budući da nije niti približno tako učinkovit kao u visokim okretajima.
Primjetno je i 'ublažavanje' BMW-ova power-adventurea, kako po pitanju buke tako i vibracija. Doduše, još uvijek puca od karaktera, no od samog kretanja djeluje socijalno podnošljivije a zahvaljujući duže postavljenom završnom prijenosu na autocesti više nećete biti u potrazi za 'sedmom brzinom'.
Novi S 1000 XR je prošao i kroz ergonomske transformacije. Širina upravljača sužena je za 30 mm a prednji dio motocikla više je opterećen, čime se XR distancirao od tipičnog uštogljenog adventure-stila. Kut svijanja koljena je oštriji a okvir 'FlexFrame' više naglašava pogonski agregat kao noseći element. Sve to skupa rezultira kompaktnijim osjećajem za motocikl, s više povratnih informacija u vožnji.
Štedilo se i na masi, pa već sam pogonski agregat na vagi pokazuje čak pet kilograma manje od prethodnika. BMW tvrdi da je generacija 2020. olakšana za 10 kg, no pojašnjenje cijele situacije nije jednostavno. Naime, prethodna generacija je na vagi pokazivala 228 kg, dok se za novi model komunicira - 226 kg. Jesu li se u Munchenu previše 'zarundali'? Bavarci, kakvi već jesu, masu XR-a pojašnjavaju na način '... da je stari S 1000 XR imao tu opremu koju ima novi, masa bi mu bila 236 kg.'. Do sada smo mislisli da je matematika egzaktna znanost?! Nekima očito nije.
S obzirom na gabarite i klasu, gotovo je nevjerojatno s kakvom lakoćom i brzinom XR navodi u nagibe. Osjećaju suverenosti i potpune kontrole pridonosi visoka pozicija sjedenja i (još uvijek) široki upravljač. No, vozne karakteristike se na motociklima aktualne generacije sve više potiskuju u drugi plan, a ističu se detalji poput povezivosti sa pametnim telefonom, rezolucije centralnog ekrana i popratne animacije, besplatne aplikacije za navigaciju itd. Dakako, raspoloživi su i modovi vožnje pomoću kojih se manipulira s radom kontrole trakcije, primanja gasa, ABS-a itd. Isto tako, tu je i 'nepopularni' 'Power Wheelie Control', mogućnost podešavanja kočenja motorom, pomoći pri kretanju uzbrdo itd. Ipak, zanimljivo je da uz silni arsenal elektronike, postoje samo dvije razine podešavanja primanja gasa (meko i normalno)?! Premalo, budući da se radi o zaopravo najkorisnijem elektronskom dodatku za svakodnevicu.
Jesmo li što zaboravili spomenuti? Recimo još da je raspon između modova podešenja ovjesa 'Road' i 'Dynamic' sada širi, te da su rezerve ublažavanja na novom modelu izraženije no prije. I da, nakon pet godina na tržištu, S 1000 XR je napokon dobio mogućnost podešavanja ručice spojke
Zaključak
Druga generacija XR-a je nastavila tamo gdje je prva stala. Neki nedostaci koji su se 'vukli' iz testa u test su ispravljeni, stare kvalitete zadržane a opremljenost je naravno porasla. Sukladno tome bilježimo i porast cijene, koja sada započinje na 144.735 kuna
Što je novo?
MOTOR
• nova i lakša izvedba na bazi S 1000 RR-a
• novi profili bregastih osovina i usisnog sustava
• kompresija porasla sa 12,0 na 12,5:1
• duži prijenosni omjeri u četvrtom, petom i šestom stupnju
• lakši ispušni sustav
OKVIR I OVJES
• lakši i uži okvir Flex-Frame
• lakša stražnja vilica s direktno montiranim monoamortizerom
• poboljšana ergonomija i geometrija
ELEKTRONIKA
• 6,5-inčni TFT-ekran
• adaptivno svjetlo za zavoje
• slobodno konfiguriranje vozačkih modova
• poluaktivni ovjes sa bogatijim mogućnostima podešavanja
TEHNIČKI PODACI
BMW S 1000 XR
Motor
Tekućinom hlađeni redni četverocilindraš, dvije bregaste osovine u glavi pokretane lancem, četiri ventila po cilindru, klackalice, klasičan karter, ubrizgavanje (4 x 48 mm), regulirani katalizator, alternator 493 W, akumulator 12 V/9 Ah, višelamelna spojka u uljnoj kupelji pokretana mehanički (anti-hopping), šest brzina, pogonski lanac O-ring, sekundarni prijenos 45:17
Promjer x hod 80,0 x 49,7 mm
Obujam 999 cm³
Kompresija 12,5:1
Snaga 165 KS (121,0 kW) pri 11.000 o/min
Okretni moment 114 Nm pri 9250 o/min
Okvir i ovjes
Dvostruke aluminijske grede, prednja vilica upside-down promjera 45 mm (elektronsko podešavanje ublažavanja), hidraulični amortizer upravljača, klasična stražnja vilica od aluminija, monoamortizer s polužjem (elektronsko podešavanje stlačivanja opruge i ublažavanja)
Kočnice
Sprijeda dvostruki diskovi promjera 320 mm i čeljust sa četiri klipa, straga disk promjera 265 mm i čeljust sa dva klipa, kontrola trakcije, poluintegralni sustav kočenja, ABS
Kotači i gume
Alu-legura, 3,50 x 17; 6,00 x 17
120/70 ZR 17; 190/55 ZR 17
Masa i dimenzije
Međuosovinski razmak 1552 mm, kut glave okvira 65,1 stupnjeva, predtrag 116 mm, hod sprijeda/straga 150/150 mm, visina sjedala 840 mm, masa praznofg vozila 226 kg, ukupna dopuštena masa 450 kg, spremnik goriva/rezerva 20,0/4,0 litara
Garancija tri godine
Boje crvena, siva
Cijena od 144.735 kuna
Zajednica | Komentari