Lambretta je stigla na tržište jednu godinu kasnije od Vespe i njegovala je neku svoju dizajnersku (u početku nije imala oplate) i tehničku priču, dok je Vespa imala izražene obline, bolje posložen tržišni nastup, ali i marketinške aktivnosti. Možda je baš kultni film 'Praznik u Rimu' iz 1953. stvorio nezaustavljivi val popularnosti Vespi, koja je već u 60-im godinama u prodajnom smislu nadmašila Lambrettu. No, ljubitelji su i danas podijeljeni u dva klana, volite ili jednu ili drugu, premda i u Hrvatskoj ima 'preljubnika'. Da, postoje zagriženi Vespisti koji u svojoj garaži imaju Lambrettu ili dvije, a jedan takav živi u Zadru. Jednostavno, čovjeka to veseli, budi mu nostalgiju, vraća u mlađe dane.
Da ne idemo dalje kroz povijest i vječno rivalstvo dviju talijanskih ikoni, spomenimo kako je Lambretta ponovno rođena 2017., točno na 70. obljetnicu pojave prvog modela. Sada je pod okriljem austrijske KSR grupe, a modeli V-Special nastali su uz pomoć cijenjenog dizajnerskog studija Kiska. I mora se priznati da je riječ o uspješnoj reinterpretaciji povijesnih modela s kraja 60-ih godina. Pritom je poštovan i osnovni postulat gradnje s karakterističnom konstrukcijom okvira, dok je u tehničkom smislu kao osnova poslužio SYM Fiddle 3, od kojeg je i posuđen četverotaktni zrakom hlađeni jednocilindarski motor s dva ventila.
Na prvu vožnju izveli smo verziju od 125 ccm (postoje još 50 i 200 cc) i na suncem okupanoj splitskoj rivi zagledali izvedbu detalja te posvećenost završnoj obradi. Ukupan dojam je vrlo dobar, bez obzira na to što neke komponente teško skrivaju azijsko porijeklo. Kontrola kvalitete uredno je obavila svoj posao, spojevi oplata su precizni, bravice ne zapinju, ništa ne djeluje nedovršeno, lak je precizno nanesen, a nema ni neugodnih zvukova ni škripanja.
Testirana izvedba je iz ograničene serije 'Pirelli Edition' i osim što su na 12-colnim naplatcima Pirellijeve gume Angel Scooter, tu su još neki zanimljivi detalji koji podižu stilski dojam. A ukupan dojam kvalitete podižu i aluminijski detalji, kao i metalni čep spremnika goriva koji djeluje skupocjeno. U cjelini sasvim solidno, premda kombinacija analognog brzinomjera i digitalnog zaslona pomalo kvari dojam, jer monokromatski LCD-zaslon sa zelenim pozadinskim osvjetljenjem neodoljivo podsjeća na Nokijine mobitele 3210 i 3310.
Testirana 125-ica radi uravnoteženo i ne širi pretjerane vibracije, a nudi dovoljno poletnosti unatoč snazi od 11,5 KS što je ispod zakonskog maksimuma za motore obujma osmine litre (15 KS). U startovima sa semafora V125 Special s lakoćom se odvaja od prometne kolotečine i ubrzo postiže 80 km/h, dok za maksimalnih 99 km/h ipak treba dugačka ravnica i malo strpljenja. Unatoč malom promjeru kotača Lambretta nema problema sa stabilnošću na pravcu, a velik adut je okretnost u gradskim gužvama i na vrlo uskim prostorima. Položaj sjedenja je ugodan, ali je ionako tanko sjedalo tvrđe podstavljeno, no za kratke relacije urbanim sredinama sve je ok. U prostor pod sjedalom može se smjestiti otvorena kaciga kompaktnijih dimenzija i nešto sitnica, a unutar prednje oplate nalazi se i praktičan pretinac za rukavice s USB-utičnicom.
Tražite li retro skuter naglašene osobnosti, koji uz to ima i snažan tradicionalistički prizvuk, s Lambrettom ćete se definitivno izdvojiti iz mase. No stil ima i svoju cijenu, pa iz džepa treba izdvojiti nemalih 31.800 kn za verziju od 125 ccm. Vječni rival iz Pontedere pritom je još skuplji, ovisno o izvedbi Vespa 125 Sprint opasno se približava iznosu od 40.000 kn. U kojoj će mjeri razlika u cijeni privući kupce, tek ostaje za vidjeti. U svakom slučaju, vječno rivalstvo ušlo je - u novo poglavlje.
TEHNIČKI PODACI
Lambretta V125 Special
Motor
Zrakom hlađeni, jednocilindarski četverotaktni, jedna bregasta osovina u glavi, dva ventila, klasičan karter, elektronsko ubrizgavanje goriva, prijenos CVT
Promjer x hod 52,4 x 57,8 mm
Obujam 125 ccm
Snaga 11,5 KS (8,4 kW) pri 8500 o/min
Okretni moment 10,3 Nm pri 6500 o/min
Okvir i ovjes
Okvir od kombinacije čeličnih cijevi i panela, sprijeda teleskopska vilica, straga njihajuća ruka i monoamortizer
Kočnice
Sprijeda disk promjera 226 mm, straga disk promjera 200 mm, kombinirani sustav kočenja (CBS)
Gume Sprijeda 110/70-12, straga 120/70-12
Masa i dimenzije
Međuosovinski razmak 1340 mm, dužina 1890 mm, širina 695 mm, visina sjedala 800 mm, spremnik goriva 6 litara, masa skutera spremnog za vožnju 134 kg
Garancija dvije godine
Boje siva, narančasta, crvena, crna, bijela
Cijena 31.800 kn (Pirelli Edition 32.500 kn)