Test | Honda NSS 300 Forza
Hondin skuter GT klase savršeno popunjava prazninu između poletnih
125-ica s jedne, i superluksuznih variomatskih krstarica s druge strane
Forza 300 nije iz temelja nov model. Bolji poznavatelji marke sjetit će se modela od 250 ccm koji datira iz 2001., ali taj se ionako nije osobito istaknuo na našem tržištu. Nova Forza dizajnom prati linije prethodnika, ali u njoj sada kuca novo srce, transplantirano iz modela SH 300i. Dobar potez u pravo vrijeme, jer u paleti skutera baš im je falio jedan koji bi predstavljao „zlatnu sredinu“. A takva mu je i cijena - iznos od 39.900 kn možda se može na prvu učiniti pretjeranim, ali nije, sasvim je na razini konkurencije. I dobro je odmjeren unutar same marke, jer se nalazi otprilike na pola puta između 125-ica (PCX, SH) za koje valja izbrojati 20-ak tisućica te Integre i Silver Winga koji su „nokat“ ispod 80.000 kuna.
Forza je pošten komad skutera, ima je i u dužinu i u širinu, a na vagi pokazuje 192 kg s punim spremnikom. Crna boja odlično joj pristaje, pa je dojam luksuza dodatno naglašen. Djeluje čak pomalo impozantno, onako, na tragu Silver Winga ali skladnije i kompaktnije. Nizak vjetrobran ostavlja pomalo sportski dojam, ali ovdje je dizajnerima nit vodilja bila – elegancija. Čiste i fluidne linije dominiraju cijelim skuterom.
Vozačko okruženje uvelike podsjeća na kokpit automobila, za što su svakako najzaslužniji instrumenti. Dominantne pozicije zauzimaju brzinomjer i okretomjer, ali pitamo se čemu ovaj potonji zapravo služi? Na vozilima s variomatskim prijenosom – prilično neupotrebljivo. U malom digitalnom zaslonu smjestilo se i putno računalo, kojem ne bi škodilo još ponešto funkcija. Osim ukupne kilometraže, nudi još samo dvije parcijalne i njima pripadajuće podatke o prosječnoj potrošnji goriva. Šteta, bilo bi lijepo ovdje vidjeti i trenutnu potrošnju, doseg s preostalom količinom goriva, temperaturu zraka...
Sjedalo je profilirano poput direktorske fotelje, a nalazi se svega 716 cm od tla. Sjedi se baš onako „u skuteru“, s ugodnim uporištem za donji dio leđa. Podnica je pak dovoljno prostrana za uzdužno smještanje nogu gdje god vam odgovara – od poluispruženih naprijed ili povučenih skroz unazad. No, vozači visoki preko 185 cm mogli bi imati problema s doticanjem prednje oplate koljenima. Zato je suvozač smješten kao kralj, s povišenim pogledom preko vozačevih ramena, na izdašno podstavljenom sjedalu i s ergonomski vrlo dobro pogođenim rukohvatima i rasklopivim osloncima nogu.
Motor se javlja prigušenim zvukom i u praznom hodu pri kojih 1500 o/min primjetne su vibracije karakteristične jednocilindarskim motorima. No, one iščezavaju s podizanjem broja okretaja. Forza gas prima mekano i bez nervoze, u prvim metrima postaje jasno da je variomat podešen za fluidna i linearna ubrzanja. Nema onog oštrog ugriza od samog starta, svojestvenog skuterima naglašeno sportskog predznaka, sve je vrlo uglađeno kroz sve režime vrtnje.
S lakoćom nabire do 125 km/h, nakon čega pomalo gubi elan. Uz malo strpljenja i povoljan vjetar, kazaljka brzinomjera prijeći će preko oznake 140, otprilike za debljinu same kazaljke. No, kako bismo ustanovili pravo stanje stvari, nije bilo druge no konzultirati GPS uređaj i pratiti odstupanja.
Dok brzinomjer pokazuje 50 , stvarna je brzina 46 km/h, kada se kazaljka preklopi s oznakom 100 vozite 94 km/h, a najveća brzina koju smo uspjeli zabilježiti GPS-om iznosi točno 135 km/h, i to skriveni iza malog vjetrobrana. Serijski vjetrobran nipošto nije najsretnije rješenje za vožnju autocestom, već oko 100 km/h javljaju se izražene turbulencije, a iznad 120 km/h postaje pomalo neugodno na dužim turama. Dakle, oni koji Forzu ne misle koristiti samo u gradu, trebali bi razmisliti o povišenom vjetrobranu koji se nalazi na popisu dodatne opreme.
Stabilnost na pravcu pri najvišoj brzini je uzorna, nema lelujanja ni titranja. Zasluga je to za jedan col većeg prednjeg kotača (14), pa su ukupno gledajući, putne kvalitete na broju. Poglavito po pitanju smještanja prtljage, naime, pod sjedalom se krije prazan prostor obujma čak 62 litre! Sasvim dovoljno za smještanje dvije integralne kacige i gomile sitnica. No, pristup bi mogao biti bolji, jer sjedalo se ne podiže dovoljno visoko, iako posao ukrcaja olakšava činjenicom što je samostojeće u gornjem položaju.
Ipak, želite li smjestiti kacigu ili prtljagu pod sjedalom vozača, najuputnije je čučnuti. Isto tako, potrebno je malo prakse kako biste sve „uglazbili“, jer integralne kacige treba precizno ugnijezditi u predviđena ležišta, s time da je pod dijelom za suvozača kacigu potrebno zarotirati za 90 stupnjeva u odnosu na smjer kretanja. Od velike su koristi i dva pretinca u prednjoj oplati, lijevi je pod ključem i toliko dubok da u njega možete gurnuti ruku do lakta, a opremljen je i utičnicom od 12V. Desni se ne zaključava i više je u formi male ladice – odlično za karticu cestarine i slično.
U gradu sve funkcionira savršeno. Ovjes naprosto briljira, uostalom, na to smo i navikli kod Hondinih skutera. Mekano i podatno guta sve neravnine, a prelazak preko šahtova i tračnica gotovo da se i ne osjeća. Forza je vrlo upravljiv skuter i pri nižim brzinama, a zahvaljujući krugu okretanja od 2,4 metra poput jegulje se provlači između kolona automobila do čelne pozicije na semaforu. I slika u retrovizorima je bistra i potpuna.
Hondin sustav integralnog kočenja CBS radi odlično. Privlačenjem lijeve polugice aktivira se i stražnji disk i jedan od tri klipa u prednjoj kočionoj čeljusti. To je vrlo praktično u gradskim gužvama i ritmu stani-kreni, jer aktivacija jedne polugice optimalno dozira kočionu silu između prednjeg i stražnjeg kotača, odnosno, nema neugodnog poniranja prednje vilice. Iako testni primjerak nije bio opremljen ABS-om, za blokiranje kotača potrebno je grčevito stisnuti lijevu polugu, no ni tada nema opasnosti od blokiranja prednjeg kotača – zacvilit će samo stražnja guma. Prednja je kočnica također za pohvalu – troklipna čeljust grize vrlo snažno i precizno se dozira, ostavljajući dojam kao da vozite motocikl, a ne skuter. Iskreno, od Honde nismo ni očekivali manje.
Postavlja se pitanje - može li 25 KS unijeti tračak zabave u suživot s Hondinim GT-om srednje klase? Recimo da čak i može, jer za poimanje skutera, Forza vrlo precizno i stabilno prolazi kroz seriju zavoja. I sloboda nagiba je sasvim u redu, čujete li struganje središnjeg oslonca o podlogu, znajte da ste dobrano pretjerali. Ovjes je ipak podređen udobnosti i to zaista radi jako dobro, ali u dinamičnom tempu kao slaba točka istaknuli su se stražnji amortizeri. Nailaskom na neravninu u zavoju, „guza“ će malo zamijesiti, ali sve je to u granicama podnošljvosti.
Na kraju valja svratiti i na benzinsku, te provjeriti koliko istine ima u podatku o prosječnoj potrošnji koji ispisuje putno računalo. Žestok testni tempo, uz traženje najviše brzine na autocesti i česte nagle startove na semaforima rezultirao je prosjekom od 4,7 l/100 km. Točenje do čepa i rezultat računanja „pješice“ u decimalu se poklopio s brojkama na digitalnom zaslonu. Dakle, Honda ne laže vozača i putnom računalu može se vjerovati. A to znači da je tvornička deklaracija prema WMTC ciklusu (30,8 km s jednom litrom) sasvim bliska istini. Sljedeći spremnik goriva praznili smo nježnije, ubrzavali racionalnije i nismo vozili preko 100 km/h. Putno računalo stabiliziralo se na 3,7 l/100 km. Korektno. Uz dobro držanje cijene kao rabljeni, sada početni iznos za Forzu zvuči - sasvim pošteno.
TEHNIČKI PODACI
Honda NSS 300 Forza
Motor
Tekućinom hlađeni jednocilindarski četverotaktni, jedna bregasta osovina u glavi, četiri ventila, klasičan karter, elektronsko ubrizgavanje goriva, prijenos CVT
Promjer x hod 72 x 68,5 mm
Obujam 279 ccm
Snaga 25 KS (19 kW) pri 7500 o/min
Okretni moment 26 Nm pri 5000 o/min
Okvir i ovjes
Okvir od čeličnih cijevi, sprijeda teleskopska vilica promjera 35 mm, straga dva amortizera
Kočnice
Sprijeda disk promjera 256 mm, toklipna kočiona čeljust, straga disk promjera 240 mm, jednoklipna kočiona čeljust, CBS sustav kombiniranog kočenja
Gume
Sprijeda 120/70-14, straga 140/70-13, Dunlop Scootsmart
Masa i dimenzije
Međuosovinski razmak 1546 mm, dužina 2166 mm, širina 753 mm, visina sjedala 716 mm, spremnik goriva 11,6 litara (uključujući rezervu), masa s punim spremnikom goriva 192 kg
Garancija dvije godine
Boje bijela, siva, crna
Cijena 39.990 kuna
Zajednica | Komentari