Povijest modela
|
Harley-Davidson sportster |
Koji je harley najzabavniji? Vlasnici kažu - ovijek onaj prvi! Najmanji s Harleyjeve proizvodne linije je ponajprije stekao simpatije vozačica, ali i početnika. Budući da je sportster po odnosu uloženo-dobiveno najbolji harley, čini se da su oni itekako mudri. Njegovi proizvodni troškovi nisu značajno manji nego kod velikih twinova, ali sportyju je cijena ipak niža, i to nekoliko tisuća do sljedećeg većeg modela. Serijom XL dileri su jedva uspijevali ostvariti nekakvu zaradu. On je prije svega služio kao početnička droga za potencijalne harleyjevce, a prava se zarada ostvarivala u prodaji dodatnih dijelova za tuning.
Sportster je od 1957. do 1985. godine bio zamišljen kao konkurencija engleskim sportašima - slučaj za ljubitelje motocikala sa znanjem o njihovoj tehnici. No, kad je stari Shovelheadov agregat od sivog lijeva zamijenjen novim, s cilindrima i glavama od lakog metala, evolution-twinom, sportster je naglo dobio na upotrebljivosti. S iznimkom jedne kratke serije 1100, za zainteresirane se kupce evolution sportster izrađivao u dvjema varijantama: kao 883 i kao 1200. Mali sportster je pak više slučaj za ljubitelje choppera, a tomu su najviše pridonijeli modeli XL 53 C i hugger. Sportster 1200 će prije opravdati ime jer je vožnja njime po običnim zavojitim cestama veliko zadovoljstvo. S druge strane, sportster sport je pravi model za dinamične zaljubljenike u XL.
Provjera
|
|
Oprez s tuniranim motociklima! Tu su nerijetko prste umiješali
nestručnjaci. „Iz ženske ruke“ - ni to nije sigurna stvar. Naime, moguća
je povećana potrošenost spojke i dijelova kočnog sustava, a i oštećenja
nastala prevrtanjem znatno su češća.
Zaštitni znak ovog modela je pogonski remen (na slici)
|
Razvoj modela
1985. Uvođenje modela 883
1986. Uvođenje modela sportster 1100
1987.
Sportster 1200 mijenja sportster 1100; uvođenje na tržište modela hugger 883; amortizeri i stražnja vilica su produženi, podebljane su osnovne cijevi prednje vilice i dodane su im kromirane kape, novi rasplinjači
1991. Završni remenski prijenos za modele XL 1200 i deluxe, preuređeni su agregat i mjenjač, svi modeli sad imaju pet umjesto četiriju brzina
1992. Nove kočnice i kočni diskovi, poboljšana procedura za lakiranje bezbojnog laka, premještena je kontaktna bravica na modelu 1200, standard i hugger odsad imaju O-ring umjesto običnog lanca, huggeru je smanjena visina sjedala, novo sjedalo i upravljač buckhorn za modele deluxe
1993. Pogon na zupčasti remen za sve modele sportstera
1994. Prerađeni su instalacijski snop i stražnji kraj okvira, kontaktna bravica i primarni poklopac agregata su novi, opruge amortizera oslonjene su na ublaživače od gume
1995. Uveden je elektronski brojač kilometara
1996.
Uvođenje modela XL 1200 C (custom) i XL 1200 S (sport), prerađeni su upravljač i njegovi prihvati, spremnik od 12,3 litre za 1200-tke
1998. Nova uljna pumpa, elektrika je djelomice prebačena pod bočne poklopce, novo paljenje, novi elektronski brojač kilometara za model XLH 883, temeljne izmjene na modelu XL 1200 S: novo sjedalo, prerađen agregat (bregaste osovine, glave cilindara), novo paljenje
1999.
Custom 53 i 1200 custom opremljeni su užim upravljačem dragbar pa su oslonci za noge pomaknuti prema naprijed, modificiran je brzinomjer
2000. Novi kočni sustav s fiksnim čeljustima za prednji i stražnji kotač; ležajevi u kotačima dobili su otpornija sjedišta; nova, za održavanje lakša baterija; veći spremnik za gorivo za modele XL 53 C i XL 1200 C
2001. Svi modeli su tvornički opremljeni gumama harley-davidson (dunlop), 883 je dobio modificirani usisni trakt i više snage (53 KS), prerađeni su zupčanici na bregastim osovinama, prilagođeni su uljna pumpa i sustav za podmazivanje, 1200 dobiva optimirane stubline cilindara
2002.
Novi pokazivači smjera bullet-style, nova slavina za gorivo, uvođenje na tržište modela XL883 R, na modelu hugger 883 smanjena je visina sjedala i prerađeni su elementi ogiba
2003. Svi sportsterovi modeli su za jubilarnih 100 godina opremljeni ukrasima
2004. Na tržište je uvedena nova serija sportstera; agregat je potpuno prerađen i ima više snage (54/67 KS), novi sustav za podmazivanje, prerađeni su paljenje i ispušni sustav, lakša poluga spojke, novi okvir, novi kočni sustav, stražnju gumu 130 zamijenila je guma dimenzije 150, serijski su ugrađeni alarm i sustav protiv krađe, modeli custom opremljeni su spremnikom od 17 litara, tanji su rukohvati, servisni intervali produženi su na 8000 km
2005. Ugrađeno je svjetlo s providnim staklom, poboljšano je kromiranje kotača, kruća stražnja vilica s jačom osovinom kotača
2006. Mjenjač i spojka novi, duži bočni oslonac za 883, 883R i 1200 R, modificirana elektronska blokada protiv krađe
2007.
Ubrizgavanje umjesto rasplinjača, novi alarm, spojka i kočnica se bolje doziraju, novi instrumenti, novo podešenje motora, nove bregaste osovine za 883
2008. Uvođenje XL 1200 nightstera, bočni oslonac ima ugrađen prekidač za gašenje, poboljšane brtve glave, 1200 roadster sa 17- umjesto 12,5-litrenim spremnikom
2009. Na svim sportsterima okviri su pojačani, ovjes preuređen, izmijenjeni su sajla spojke, mehanizam mjenjača, brtve na ispušnim granama i lijevi bočni poklopac motora
2011. Na tržište dolazi nova verzija HL 883 L superlow
Stanje na tržištu
Riječ je o harleyju koji je kao novi najjeftiniji u ponudi pa je takva i
cijena rabljenih. Izuzetak je na tržištu, iako se u zadnje vrijeme ne
može reći da je rijedak, a cijena ovisi ponajprije o dobroj volji
vlasnika da vam proda motocikl, a potom i stanju motocikla. Okvirno, za
883 sportster se cijena kreće od 40.000 kuna naviše i ne mijenja se već
nekoliko godina. Za model 1200 cijene su primjerice 45.000 kuna za model
iz 2000. godine, pa do 75.000 kuna za model iz 2006.
Tehnički podaci (tip XL2, model XL 1200 R, 2004. godina)
Motor
Zrakom hlađeni dvocilindarski četverotaktni V-motor, 45-stupnjeva, četiri bregaste osovine u bloku, dva ventila po cilindru, hidropodizači, rasplinjači promjera 40 mm, pet brzina, zupčasti remen
Promjer x hod 88,8 x 96,8 mm
Obujam 1199 ccm
Snaga 67 KS (49 kW) pri 5900 o/min
Okretni moment 93 Nm pri 3300 o/min
Okvir i ovjes
Čelični cjevasti, teleskopska prednja vilica promjera 39 mm, stražnja vilica od čeličnih profila, dvostruki amortizeri
Kočnice
Sprijeda disk promjera 292 mm, straga disk promjera 292 mm
Kotači alu-gus, 2,15 x 19, 3 x 16
Gume 100/90 H 19, straga 150/80 HB 16
Masa i dimenzije
Hod sprijeda/straga 141/104 mm, visina sjedala 750 mm, masa s punim spremnikom 267 kg, spremnik goriva 12,9 litara
Mjerenja
Najviša brzina 190 km/h
Ubrzanje 0-100 km/h 5 s
Elastičnost 100-140 km/h 12,6 s
Potrošnja na 100 km 5,4 l