Test | Ducati Diavel V4: Prva vožnja
Ducatijev Diavel već je 12 godina iznimka: vizualno ekstravagantan, senzacionalne vozne dinamike, rušio je predrasude i uspješno kombinirao elemente različitih tipova motocikala. Sve navedeno se više nego ikada odnosi na treću, potpuno revidiranu generaciju s vatrenim V4-motorom
Ducati stvarno ne pušta gas! Kako bi nam predstavili potpuno novi Diavel V4, tim iz Bologne nas je ugostio u blještavom Dubaiju, gradu kontrasta i superlativa. U ovom umjetnom svijetu nastalom usred pustinje, gdje je sve podređeno bezuvjetnoj potrošnji, izgrađena je i najviša zgrada na svijetu: toranj Burj Khalifa visok je 828 metara! Na ulicama je 'najbolje od najboljeg', od AMG-a do Hummera, od Lamborghinija do Ferraija.
Ali, prvo su nas odlučili odvesti do drugog emirata, do Abu Dhabija, i to u autobusu 'Made in China' kojem je iznenada - stradao motor. Suptropska noć spustila se preko planinske ceste Jebel Hafeet, koja kao da je s druge planete. Vodi do 1219 metara visoke planine u obliku stola, koja se gotovo čarobno nadvija nad okolnim, posvuda ravnolikim pustinjskim krajolikom. Ovaj asfaltni tobogan, koji je uklesan u stijenu 1980. godine, svladava visinsku razliku od 771 metara na dužini od 10,7 kilometara. Cesta s izvrsnim gripom ima jako malo ravnih dionica a obilje zavoja, otprilike 60-ak. Jednosmjerna cesta koja je bila zatvorena za javni promet radi naše foto-vožnje, noću je osvijetljena kao belgijska autocesta.
Treća generacija Diavela, sada s V4-agregatom, predstavlja potpuno novi motocikl u kojem je promijenjen gotovo svaki detalj. Osim osvijetljenih armatura na upravljaču te dimenzija guma i njihovog proizvođača, gotovo da nijedna komponenta nije identična onoj s prethodnika. Krećemo u vožnju! V4 se budi režeći, zvuči vrlo voluminozno. U odnosu na prethodnika izgubio je 104 ccm obujma, no to se baš i ne primjećuje. Reži, grglja, urla u noćno nebo iz svoje četiri kratke ispušne cijevi poput kakve razjarene zvijeri. Ne pretjerano glasno, već prilično osebujno i agresivno.
U sličnim manirima funkcionira i privlačna LED-rasvjeta, uključujući dnevna svjetla u obliku luka. Ali, glavna svjetla sada svijetle uz ulične svjetiljke, a one su noć pretvorile u dan! Naš vodič je Alessandro Valia, 48-godišnjak koji se natjecao u WSBK-u 2002. godine. Činjenica da su bivši trkači bili uključeni kao testni vozači u razvoj Diavela V4 je samo po sebi dovoljno snažna izjava. Da, Ducati uvijek znači sport, i to se u slučaju Diavela nije promijenilo.
Motor se zagrijava, V4 Granturismo je i po tome vrlo specifičan. Naime, V4 je opremljen sustavom isključivanja cilindara, no kod hladnog pokretanja sva četiri cilindra, što je logično, rade! Sve nadzire zasebna lambda sonda, a od trenutka kada temperatura rashladne tekućine dostigne 70 stupnjeva, elektronika – ako je potrebno - isključuje ubrizgavanje stražnjih cilindara. U prvom stupnju prijenosa sva četiri cilindra uvijek rade, no u stupnjevima od dva do šest stražnji cilindri se gase ako su okretaji motora ispod 4000 ili su opterećenja mala. Ovo je namijenjeno smanjivanju toplinskog zračenja prema vozaču i uštedi šest posto goriva (oko 0,4 litre na 100 kilometara). Ukoliko prijeđete 4000 o/min ili ste 'opleli' po gasu, ubrizgavanje se unutar 0,2 sekunde ponovno uključuje. Mehanički, prijelaz je potpuno gladak, savršeno se stapa.
Međutim, karakter i ton pogonskog agregata dramatično se mijenjaju s povećanjem broja okretaja motora, posebno u višim stupnjevima prijenosa. V4 i dalje lagano zatrzava pri 2000 o/min, smiruje se na 3000 i konačno radi glatko od oznake 4000 o/min. Šareni TFT-kokpit svjedoči linearnom i uglađenom razvoju okretaja. Od oznake 5000, ovaj motor ne zna za posustajanje. U razantnom tempu juri prema crvenoj zoni na 11.200 o/min, poletno i oslobođeno. To je čista, visoko destilirana radost okretaja i ubrzanja. Vibracije? Naravno postoje, ali su tiho pulsirajuće. Shvaćate da motor živi ispod vas, da je sastavni dio koncepta i motocikla.
Svjetlo za izmjenu podsjeća vas da ubacite u viši stupanj prijenosa. Također, stupnjeve možete mijenjati bez hidraulički pokretane spojke, blipper je sastavni dio opreme. Iako, funkcionira malo grubo. Četiri moda vožnje - Sport, Touring, Urban i Wet - povezuju pragove intervencije ABS Eva (tri razine), kontrole trakcije i kontrole podizanja na stražnji kotač (po četiri razine). Prva dva moda oslobađaju punih 168 KS, u 'sportu' s najizravnijim odzivom na gas dok je u 'touringu' odgovor nešto blaži. S druge strane, 'urban' i 'wet' ograničavaju snagu na 115 KS, uz značajno degresivnu implementaciju komandi za gas. Mod 'touring' savršeno se uklapa u ovaj vrtuljak.
Za startanje u stilu dragstera postoji čak i 'power launch' (DPL) čiji se intenzitet može podešavati u tri stupnja. Odvrnete pun gas a elektronika ograničava broj okretaja, primjerice na 8000 o/min (razina 2), zatim brzo otpustite spojku i - letite! I nemojte se iznenaditi zbog podizanja na stražnji kotač - visina podizanja se može podešavati.
Zaboravili ste na 'debelu' stražnju gumu 240/45? Zahvaljujući svojoj šiljastoj konturi, savršeno se kotrlja, okruglo i homogeno sve do samog ruba. Pirelli Diablo Rosso III su čudesne gume, savršeno prianjaju. Preuzete su sa V2 Diavela, naravno, jer su ih Ducati i Pirelli jednom davno, zajedničkim snagama razvili. Kako je samo stabilan (gotovo 1,60 metara međuosovinskog razmaka!) i okretan taj V4 Diavel! Senzacionalno je brz i precizan za motocikl tako velikih gabarita, prolazi kroz gustiš zavoja poput nekog lakšeg crossovera.
Da, čini se da je novi Diavel V4 za klasu lakši od izvedbe V2. Subjetivan dojam ili objektivna činjenica? Pa, Ducati je Diavela V4 značajno olakšao – Diavel 1260 S je na našem posljednjem testu težio 248 kg, dok bi uz istu zalihu goriva V4 trebao biti 13 kg lakši. Ali, u spremnik goriva Diavela V4 stane čak 20 litara goriva, dok je V2 primao samo 17 litara. Dakle, novi Diavel bi s punim spremnikom trebao na vagi pokazivati negdje između 236 i 239 kg. Jedan od razloga značajno poboljšane upravljivosti su lakši kotači i prednji kočni diskovi, zahvaljujući kojima su smanjene rotirajuće mase. Tome je pridodan i bolji centar težišta koji je postignut na račun kompaktnijeg, kraćeg i nižeg V4-pogonskog
agregata.
Nešto strmija vilica i nešto kraći predtrag te manji međuosovinski razmak također pridonose osjetno povećanoj upravljivosti i agilnosti. Diavel V4 također i koči kao sam vrag. Nije ni čudo, s Brembovim legendarnim radijalnim čeljustima Stylema niti ne može biti drugačije. One kombiniraju snagu ugriza morskog psa s vrhunskom transparentnošću i prvoklasnim doziranjem. Dugački Diavel čak i spore, uske serpentine drži pod kontrolom, te od njih u svakom trenutku čini zabavu a ne izazov. A s kakvom dozom entuzijazma samo ispaljuje iz njih, bilo da se radi u drugom ili trećem stupnju prijenosa. Sachsov potpuno podesivi amortizer nudi 15 milimetara više hoda te dobro harmonira sa moćnom 50-milimetarskom vilicom Marzocchi. Stoga je prava šteta što je asfalt na "Jebel Hafeet Mountain Roadu" savršeno ravan.
Upravljač iz tri dijela, koji je sada pomaknut bliže vozaču, savršeno leži u rukama. Na lagani, središnji kovani dio vežu se dvije odvojene polovice, na koje su pak pričvršćeni pokazivači smjera. Vozačko sjedalo, koje je sada duže za dva centimetra, još uvijek ostavlja dovoljno mjesta za kretanje prilikom napadanja zavoja. S obzirom na nisku visinu sjedala od 790 milimetara, oslonci za noge - pozicionirani na srednjem dijelu motocikla - moraju biti prilično nisko. Stoga se podrazumijeva da prilikom nagiba većeg od 41 stupnja, uz glasno grebanje, urezuju prave male brazde u asfalt. Touring kit za 1655 eura nudi naslon za suvozača, mekane torbe od 24 litre i grijane ručke. Unatoč početnoj cijeni od 28.790 eura, za neke će od velike koristi biti i podatak da je promjena ulja predviđena svakih 15.000 km ili svake dvije godine, te da se ventili kontroliraju tek svakih 60.000 km.
Zaključak
Regresija u obujmu, napredak u vožnji! Treća generacija Diavela nema samo motor s više cilindara, već gaji i neke nove manire. Stanjivanjem siluete i opsežnom revizijom ponovno je vidljivo dobio na agilnosti. Vozi se stabilno, precizno i vraški brzo. Ukratko: tipično Ducatijevski tj. sportski. Unatoč pozamašnoj stražnjoj gumi širine 240.
Što je sve novo?
Motor
kompkatniji V4-agregat je 85 mm kraći, 95 mm niži, 20 mm širi i 5,0 kg lakši od V2-prethodnika
obujam s 1262 smanjen na 1158 ccm, kompresija s 13:1 povećana na 14:1
6 KS i 3 Nm snažniji
radilica koja rotira u kontra smjeru
iskapčanje cilindara (stražnjih) ispod 4000 o/min
dodan četvrti mod 'wet', istančaniji sustavi asistencije
Okvir, ovjes, kočnice
alu-monocoque okvir umjeto čeličnog cjevastog; 7,1 kg lakši
novi alu-naplatci, 0,9 kg lakši
Brembo Stylema kočne čeljusti
međuosovinski razmak kraći za 7,0 mm, strmiji kut glave okvira, predtrag skraćen za 8,0 mm
13 kg lakši od Diavela 1260 S
Ergonomija
sjedalo vozača dulje za 20 mm
upravljač 20 mm bliži vozaču
obujam spremnika 20 litara (prije 17 l)
15 mm duži hod stražnjeg amortizera
Razno
nova LED-svjetla
novi ispušni top
5-inčni TFT-kokpit
umrežavanje s pametnim telefonom i navigacija (doplata)
kontrola ventila svakih 60.000 km
Tehnički podaci
Motor
Tekućinom hlađeni V4 s kutem od 90 stupnjeva, dvije bregaste osovine u glavi pokretane lancem/zupčanicima, četiti ventila po cilindru, klackalice, polusuhi karter, ubrizgavanje 4 x 46 mm, regulirani katalizator, alternator 460 W, akumulator 12 V/10 Ah, višelemelna spojka u uljnoj kupelji pokretana hidraulično (anti-hopping), šest brzina, pogonski lanac O-ring, sekundarni prijenos 43:16
Promjer x hod 83,0 x 53,5 mm
Obujam 1158 ccm
Kompresija 14:1
Snaga 168 KS (124 kW) pri 10.750 o/min
Okretni moment 126 Nm pri 7500 o/min
Okvir, ovjes, kočnice
Aluminijski monocoque, prednja vilica upside-down promjera 50 mm, podesiva po svim parametrima, aluminijska jednostruka stražnja vilica, monoamortizer, direktno montiran, podesiv po svim parametrima, sprijeda dvostruki diskovi promjera 330 mm i čeljust sa četiri klipa, straga disk promjera 265 mm i plivajuća čeljust sa dva klipa, kontrola trakcije, ABS za nagibe
Kotači
alu-legura, 3.50 x 17, 8.00 x 17
Gume 120/70 ZR 17, 240/45 ZR 17
Masa i dimenzije
Međuosovinski razmak 1593 mm, kut glave okvira 64,0 stupnjeva, predtrag 112 mm, hod sprijeda/straga 120/145 mm, visina sjedala 790 mm, masa praznog vozila 236 kg, ukupna dopuštena masa 455 kg, spremnik goriva 20,0 litara
Garancija dvije godine
Boje crvena, crna
Cijena 28.790 eura/216.918 kuna (red); 29.090 eura/219.178 kuna (black)
Zajednica | Komentari