Test | BSA Gold Star 650: U duhu britanske tradicije
BSA se pet desetljeća nakon prestanka proizvodnje ponovno vraća na scenu. Umjesto iz dobre stare Engleske, novi model dolazi iz Indije, gdje dobro vladaju reinkarnacijama. Provozali smo ga zagrebačkim ulicama i uživali u intenzitetu retro atmosfere
'Baština' i 'autentičnost' su izrazi koji nam prvi padaju na pamet dok na zagrebačkom Glavnom kolodvoru promatramo BSA-ovu 'Zlatnu zvijezdu' tijekom fotografiranja. Na njoj nedvojbeno postoji obilje nasljeđa, budući da je britanska tvrtka BSA osnovana daleke 1861. godine kao proizvođač oružja ('Birmingham Small Arms Company'). Motocikli su se pak počeli proizvoditi od 1901. pa nadalje, da bi u 50-ima BSA nakratko bio čak i najveći proizvođač motocikala na svijetu.
Ali, ulaskom Japana u moto svijet te njihovim kasnijim usponom, marka BSA (a i ostali europski proizvođači) počela je slabiti, a proizvodnja motocikala konačno je ugašena 1973. godine. Dakle, za života autora potpisnika ovih redaka, čija se godina rođenja poklapa s navedenom, BSA nije proizveo niti jedan jedini motocikl. Sve do nedavno! Naime, krajem 2021. je oživljena britanska marka lansirala svoj prvi model moderne ere – Gold Star 650 – a nakon što je prava na logo 2016. kupila podružnica indijske Mahindre 'Classic Legends Pvt.'
Legitimno je pitanje - zanima li današnju ciljanu publiku prošlost ispričana u formi Gold Stara 650? Retro u bilo kojem obliku je danas 'in', što vjerno pokazuju primjeri automobilskih brendova poput Minija, ali i onih motociklističkih poput Royal Enfielda ili Triumpha.
Ali, vratimo se ovdje i sada, na perone Glavnog kolodvora koji uživa u premijeri britansko-indijskog retra. Penjanje na Gold Star uopće se ne čini kao zahtjevno, budući da 780 milimetara visoko sedlo slovi kao umjereno. Ruke i noge kao same od sebe pronalaze svoja mjesta, ergonomija se čini tipično klasična, engleska. Ne, to ne možemo odrediti u konkretnim mjerilima, već po vlastitom nahođenju i osjećaju. U svakom slučaju, položaj za upravljačem je vrlo ugodan.
Pogled privlače dva čudesno okrugla analogna instrumenta - u kojima su i maleni digitalni ekrani a koji se - po starom BSA-običaju - čitaju u obrnutom smjeru. Indikatorska svjetla, koja su nažalost teže vidljiva tijekom dana, žive u blago udubljenom okruglom instrumentu između. Sve u svemu, s obzirom na bogatu baštinu, tijela instrumenata su mogla biti i ljepše izvedena (kromirana) – ovako djeluju prejeftino. Doduše, prilikom projektiranja cijelog motocikla jako se vodilo računa o troškovima, tako da ćete na njemu ipak vidjeti malo manje metala no primjerice na Royal Enfieldu koji igra u sličnim cjenovnim okvirima.
Pogonski agregat obujma 652 ccm reagira spontano te 'klokoće' ugodno tiho. Buka u mirovanju deklarirana je na 90 dB(A), reakcije na dodavanje gasa su meke a opet dovoljno izravne. Unatoč tome što je izgledom potpuni stranac, djeluje nam nekako poznato. Istražili smo, riječ je o Rotaxovu pogonskom agregatu koji je doradio Ricardo engineering. Osnovne značajke singla temelje se na motoru BMW-a F 650 prve generacije, koji je proizvodio se od 1993. do 2000. godine. S jedne strane, cilj inženjera bio je približiti ga što je više moguće klasičnom izgledu, što je prilično uspjelo, a s druge strane zadovoljiti važeće propise o emisijama i buci.
I njegov je karakter doživio određenu metamorfozu, budući da ga pamtimo kao agregat koji je u višim brzinama svojedobno užasno zatrzavao ispod 4000 o/min, dok je sada u vožnji ugodan i fluidan. Na zavojitim zagorskim magistralama s čestim usponima ponekad ga je bilo moguće voziti u petom stupnju prijenosa ispod 3000 o/min. Od malo ispod ove oznake do preko 6000 o/min uvijek je na usluzi više od 50 Nm, što je sasvim dovoljno za opušteni cruising.
A vozač se osjeća opušteno i stabilno sve dok je površina asfalta razumno ravna. U trenutku kada krenu neravnine BSA više ne prati cestu tako spretno, pogotovo ako je riječ o bržim zavojima. Kočioni sustav - koji čine po jedan disk sprijeda i straga - je lišen sportskog duha, no svoju zadaću obavlja korektno, s apsolutno primjerenom ambicijom. Hardver dolazi iz Bremba, ABS iz Continentala – dakle, nije se štedjelo na dobavljačima. Isto vrijedi i za gume Pirelli Phantom Sportscomp (sprijeda veličine 18- cola) koje su iznimno popularne u ovom žanru, budući da svojim izgledom i nazivom prizivaju duh prošlih vremena.
Teleskopska vilica promjera 41 mm (bez mogućnosti podešavanja) svoj posao obavlja sasvim zadovoljavajuće, za razliku od dva stražnja amortizera (s mogućnošću podešavanja stlačivanja opruge) koji djeluju potkapacitirano. Gold Star nudi veliku slobodu naginjanja, što u kombinaciji s odličnim gripom Pirellija doista može 'ponijeti' vozača. Stoga je vrlo neugodno kada motocikl na stražnjem kraju nervozno 'zamijesi' prilikom prelaska neravnine. Izuzev toga, 'indijski Britanac' ostavlja vrlo pozitivan dojam. Kod domaćeg uvoznika je dostupan od 7700 (do 8700 eura), ovisno o kojoj se izvedbi radi, uz tvorničko jamstvo od dvije godine.
Zaključak
BSA je u osnovi pošten retro motocikl – ono što vidite, to i dobivate. Užurbani, da ne kažemo sportski ritam, jednako mu je stran kao i novopečeni digitalni štih. Kad bi straga imao barem malo kvalitetnije amortizere, tada bi retro doživljaj bio (gotovo) savršen.
TEHNIČKI PODACI
Motor
Tekućinom hlađeni monocilindrik, jedna kontrabalansna osovina, dvije bregaste osovine u glavi pokretane lancem, četiri ventila, podizači, suhi karter, ubrizgavanje promjera 46 mm, regulirani katalizator, alternator 350 W, akumulator 12V/11 Ah, višemelna spojka u uljnoj kupelji pokretana mehanički, pet brzina, sekundarni prijenos 2,938
Promjer x hod 100,0 x 83,0 mm
Obujam 652 cm³
Kompresija 11,5:1
Snaga 46 KS (34,0 kW) pri 6500 o/min
Okretni moment 55 Nm pri 4000 o/min
Okvir, ovjes, kočnice
Čelični cjevasti okvir, motor noseći dio, klasična vilica Ø 41 mm, čelična stražnja vilica, dvostruki amortizeri podesivi po stlačivanju opruge, Federbasis, sprijeda disk Ø 320 mm i plivajuća čeljust sa dva klipa, straga disk Ø 255 mm i plivajuća čeljust s jednim klipom, ABS
Alu-žbičani kotači, 2.50 x 18; 4.25 x 17
Gume 100/90 R 18; 150/70 R 17
Masa i dimenzije
Međuosovinski razmak 1425 mm, kut glave okvira 63,5 stupnjeva, predtrag 97 mm, hod sprijeda/straga 120/108 mm, visian sjedala 780 mm, suha masa 214 kg, ukupna dopuštena masa 365 kg, spremnik goriva/rezerva 12,0/3,0 litara
Garancija dvije godine
Boja crvena, crna, srebrna, zelena
Cijena od 7700 eura
Zajednica | Komentari